ירון שמיר
צילום: Bizportal
דעה

מהפכת קרנות פנסיה ברירת מחדל: היכן דמי הניהול הנמוכים ביותר?

במכרז של רשות שוק ההון נבחרו ארבע קרנות אליהן יצורפו עובדים שלא בחרו בקרן פנסיה. מה הבשורה החשובה באמת ומה השינוי בדמי הניהול? 

ירון שמיר | (5)

מהפכת קרנות פנסיה ברירת מחדל או קרנות נבחרות כפי שיש כאלה המעדיפים לכנותן עברה אתמול לשלב הבא, בעקבותיו נדע האם המהפכה הצליחה או לא.

 

על איזו מהפכה מדובר?

באוקטובר 2018, במסגרת מכרז שערך אגף שוק ההון ביטוח וחסכון נבחרו ארבע קרנות פנסיה שישמשו כקרנות אליהן יצורפו עובדים אשר לא בחרו בפרק הזמן מיום תחילת עבודתם ועד למועד בו אמור מעסיקם לבטח אותם בקרן פנסיה או מוצר פנסיוני אחר.

 

יודגש, התהליך הרצוי הוא כי כל עובד יעבור הליך של שיווק או יעוץ פנסיוני טרום הביטוח במוצר פנסיוני, אך כמו בכל תהליך קיימים עובדים אשר מחוסר ידע או מחוסר עניין לא בוחרים מוצר פנסיוני והחל מהיום עובדים כאלה יצורפו רק לאחת מהקרנות שנבחרו.

מסלול אלטרנטיבי אחר הוא שמעסיק ייצא למכרז לצורך בחירת קרן ברירת מחדל. יחד עם זאת, נראה כי לאפשרות זו היתכנות נמוכה וחלק גדול מהמעסיקים יעדיפו לבחור באחת מארבע הקרנות.

 

האם עד היום לא היו קרנות כאלה?

התשובה היא כן. יחד עם זאת השינוי הגדול הוא שהחל מהיום כל הסכמי ברירות המחדל שהיו בתוקף מסתיימים וכל מעסיק מחויב מכוח חוק אך גם מכוח סיכון ביטוחי לבחור קרן ברירת מחדל. להלן הקרנות הזוכות וההתחייבות לדמי ניהול:

הוזלה בדמי הניהול, גם לפנסיונרים

אין ספק שקרנות ברירות המחדל תורמות למגמת הירידה בדמי הניהול. על פי דוח הממונה על שוק ההון בשנת 2017, ממוצע דמי הניהול עמד על 2.51% מההפקדה ו-0.25% מהצבירה וההנחה היא כי נראה ירידה נוספת במהלך הזמן. גם היום אנו רואים כי בחלק גדול מהעסקים קרנות הפנסיה הגדולות יותר מישרות קו לדמי הניהול של קרנות ברירות המחדל.

 

אחת מהבשורות החשובות ביותר שיוצאות מהמכרז הינה התחייבות של קרנות ברירות המחדל להנחה בדמי ניהול לפנסיונרים. נראה כי התחייבות זו "חמקה מתחת לראדאר", אם כי לטעמי מדובר בפריצת דרך חשובה מאד.

 

ההנחה בדמי הניהול לפנסיונרים פותחת אפשרויות חדשות לפרישה ולמעשה מזמינה חלק גדול מהפורשים לבחור ולבדוק את האלטרנטיבות טרום הפרישה. בחלק מהמקרים נראה כי בדיקה זו יכולה להגדיל את הפנסיה של הפורשים בכמה מאות ואולי אלפי שקלים לחודש.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

נציין כי מקדם קרן הפנסיה לגיל 67 לגבר במסלול של מינימום 240 קצבאות עומד על כ-186. יתרה מזאת  בחירה בקרן ברירת המחדל תפחית עוד יותר את המקדם. כל קרנות הפנסיה פרסמו בתקנונן את ההפחתה במקדם הנובעת כתוצאה מההנחה בדמי הניהול:

אז מה לעשות?

מעסיקים צריכים לזכור כי יש לבחור קרן ברירת מחדל ולו לצורך "הצבתה על המדף" למקרה שעובד לא בחר מכשיר פנסיוני. לצד זאת, לקוחות צריכים לזכור כי קיימת מגמה של ירידה בדמי הניהול ויש למה להשוות. בנוסף, הפנסיונרים צריכים לזכור כי בחלק מהמקרים הנחה בדמי הניהול יכולה להגדיל את הפנסיה וביצוע סקר שוק טרום הפרישה עשוי להוביל לתוצאות מפתיעות.

 

** אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ במוצר פנסיוני ו/או שיווק פנסיוני ו/או המלצה לביצוע פעולותו/  או יעוץ במוצר פיננסי ו/ או שיווק פיננסי ו /או ייעוץ מס/ ו/ או יעוץ פיננסי ו/ או יעוץ משפטי ו/או יעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. 

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    דני ר 12/06/2019 17:10
    הגב לתגובה זו
    1. האם המקדם משתנה שעוברים בין קרן פנסיה לאחרת? נניח אדם לפני פרישה עדין שכיר מבקש לעבור אחרי שחסך 30 שנה בקרן פנסיה לקרן פנסיה אחרת האם המקדם שלו ייפגע?
  • 2.
    בועז 06/04/2019 23:39
    הגב לתגובה זו
    בתפילה להפיק את המיטב :)
  • 1.
    יפה מאוד 02/04/2019 11:42
    הגב לתגובה זו
    ומלבד זאת יחיד אכן כותב "לטעמי" ולא "לטעמנו" דוגמת אדון שלמה גרינברג
  • ישראל בוחרת ימין 02/04/2019 15:39
    הגב לתגובה זו
    ומה דעתך על ביבי? מדינאי מבריק!!
  • מהמוס בשיערות (ל"ת)
    מבריק 02/04/2019 19:23
משקיע מבצע ניתוח טכני, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Geminiמשקיע מבצע ניתוח טכני, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Gemini

מהו הסיכון הגדול למשקיעים ב-2026 ואיך הוא יכול להיות דווקא הזדמנות בשבילכם?

הכנסות ותחזיות ל-2026. האם מניות פנסוניק וסימנס מעניינות? ומה הכיוון של אירופה?

זיו סגל |
נושאים בכתבה פנסוניק סימנס

אנחנו מתחילים את ההכנות שלנו להמראת 2026. אפשר להדק חגורות. כמיטב המסורת נקרא ונצליב בין תחזיות הגופים הגדולים שמעסיקים את מיטב המומחים והאסטרטגים ונבדוק אותן על הגרף. הגרף יכריע!

 

ג׳י פי מורגן מסכמים את התחזית שלהם באמירה ש״הסיכון הגבוה ביותר למשקיעים ב-2026 הוא אי חשיפה לכוחות שמעצבים את הכלכלה בעשור הקרוב.״ מה הם הכוחות?

1. מהפכת ה-AI ושלושת מרכיבי הענף: חברות הטכנולוגיה הגדולות, חברות שרשרת האספקה וחברות שמטמיעות AI.

2. מגלובליזציה לפיצול עולמי ויצירת גושים עולמיים. שיקולי ביטחון, אנרגיה ושרשראות אספקה גוברים על שיקולי יעילות. מודגשות המגמות הבאות: אירופה – השקעה בתחומי הגנה, ארצות הברית – השקעה במפעלים מקומיים (INTC זוכה לציון מיוחד), סין - השקעה ב-AI ודרום אמריקה כמקור למשאבי טבע קריטיים.

3.אינפלציה גבוהה ובלתי יציבה. התשובה היא השקעה בנכסים ריאליים וסחורות. ציון מיוחד מקבלות קרנות ה-REIT בתחום מרכזי הנתונים. כמו כן משתמע ביקוש לנדל״ן בארה״ב וממנו נגזר ביקוש לתשתיות נדל״ן.

 

איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר

קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס בואינג


ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.

ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.

האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.

בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.

גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.