בשנת 2018, האם התנודתיות תחזור לשוק המניות?
ניתוח על התרחישים האפשריים בשנת ההשקעות החדשה - האם צפויה תוספת חדשה למדד הדאו ג'ונס? מי יהיה הסקטור המוביל ואיזה אירוע יערער את האופטימיות בשווקים?
סיכומי השנה החולפת כבר מאחורינו, והגיע הזמן להתכונן לשנת ההשקעות החדשה. הפעם החלטנו לחרוג מעט ממנהגנו ולנסות לחזות שלושה אירועים שאנו מעריכים שיקרו בשווקים הגלובליים בסבירות גבוהה במהלך 2018.
1. מניה חדשה תצטרף למדד הדאו ג'ונס
נתחיל עם תחזית לשינוי במדד הוותיק בעולם – מדד הדאו ג'ונס האמריקאי. המדד מכיל 30 מניות המייצגות יחדיו את הכלכלה האמריקאית, וביצועיו מתואמים מאוד עם ביצועי מדד ה-S&P 500 למרות השוני הגדול בהרכב. עורכי המדד אינם מעדכנים אותו באופן קבוע אלא לפי צורך, ומקפידים לעשות זאת לעיתים רחוקות.
מאז סוף המאה ה-19 חלו רק 60 שינויים בהרכב המדד בערך פעם בשנתיים בממוצע. מכיוון שהפעם האחרונה שהרכב המדד עודכן הייתה עם כניסתה של מניית אפל (סימול: AAPL) במרץ 2015, אנו מעריכים שהשנה יחול שינוי נוסף.
להערכתנו, מניית אלפבית (סימול: GOOG) תהיה התוספת החדשה למדד זה, מכמה סיבות. ראשית, אלפבית היא החברה הציבורית הגדולה ביותר שאינה כלולה במדד הדאו ג'ונס, המייצג את המניות האמריקאיות הגדולות והמוכרות ביותר. שנית, במהלך 2018 יחול שינוי בסיווגה של אלפבית, הלוא היא חברת האם של גוגל, מענף הטכנולוגיה לענף התקשורת (עוד על כך בהמשך המאמר).
- ה-SEC מטילה קנס ענק על שימוש במידע פנים והמדד שחוצה לראשונה את 1,000 הנקודות
- המהלך שהפך את לונדון לבירת פיננסים אירופית, ומה קרה היום לפני 28 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ענף התקשורת מיוצג כיום במדד על ידי מניית וורייזון בלבד, התופסת פחות מ-2% מהמדד. לאחר השינוי המסתמן יהווה הענף קרוב ל-10% משווי שוק המניות האמריקאי, ולכן יהיה צורך להוסיף נציגה מענף זה למדד הדאו ג'ונס.
כדי שזה יקרה צריכים לקרות מספר דברים. הראשון הוא ככל הנראה חלוקה (Split) במניית אלפבית. מחיר המניה כיום גבוה מ-1,100 דולר, ומכיוון שמשקל המניות במדד הדאו נקבע לפי מחיר המניה (ולא לפי שווי השוק שלה), על אלפבית לחלק את המניה ל-5 לכל הפחות אחרת היא תהווה חלק גדול מדי מהמדד.
הדבר השני שצריך לקרות הוא גריעה של אחת מהחברות האחרות במדד, ואנחנו מעריכים שזו תהיה אחת משתי חברות הטכנולוגיה הקטנות שמשקלן במדד קטן יחסית - מניית סיסקו (סימול: CSCO) או מניית אינטל (סימול: INTC).
- משבר אשראי בשוק הנדל"ן - מניף מגלגלת חובות שיזמים לא מסוגלים להחזיר
- ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
2. סקטור התקשורת מעל כולם
כפי שהזכרנו, בשנה הקרובה יחול שינוי בסיווג הענפי של מניית אלפבית, אך השינוי לא יגמר בה. סקטור התקשורת צפוי להתרחב ולכלול לראשונה חברות מדיה כמו קומקאסט, פוקס ודיסני; חברות שעיקר פעילותן הוא קמעונאות מקוונת כמו נטפליקס וטריפ אדוויזור; וגם חברות שנכללו עד היום בסקטור הטכנולוגיה כמו פייסבוק, טוויטר ואלפבית.
השינוי הזה יקרה במהלך חודש ספטמבר, אך עוד לפני זה אנו מעריכים שכסף רב יזרום לקרנות סל המתמקדות בענף התקשורת בארה"ב ויתמוך בביצועי המניות בסקטור. הסיבה לכך היא שענף זה היווה עד היום פחות מ-3% ממדד S&P 500, ולכן הוזנח ולא זכה לעניין רב מצד המשקיעים. לאחר השינוי האמור צפוי משקל הסקטור לגדול לכ-10% מהמדד (על חשבון סקטור הטכנולוגיה וסקטור הצריכה המחזורית).
מעבר לכך, לראשונה יתקבצו 3 חברות מאוד טרנדיות תחת קורת גג אחת – נטפליקס, גוגל ופייסבוק. חברות אלו הן 3 מתוך 4 חברות ה-FANG (ראשי תיבות של Facebook, Amazon, Netflix, Google), שהיו במוקד העליות בשנתיים האחרונות בארה"ב ונחשבות לשמות הלוהטים ביותר בשוק המניות האמריקאי. ריכוז השלישייה הזו יחדיו עשוי להביא לזרימת כספים מסיבית לקרנות סל כמו VOX או IWZ.
3. תיקון בשווקים
האירוע האחרון ואולי החשוב ביותר שיקרה (ככל הנראה) במהלך שנת 2018 יהיה תיקון של ממש בשוק המניות העולמי. כבר שנתיים עברו מאז הפעם האחרונה שמדד ה-S&P 500 ירד ביותר מ-5%.
עד כמה זה חריג? תיקון של 10% קורה בממוצע בשוק המניות אחת לשנה, ותיקונים של 5% נפוצים הרבה יותר. מכיוון ששוק המניות תנודתי מטבעו אירועים כאלה הם חלק בריא מהתנהלות השוק, ודווקא תקופות ממושכות ללא כל תיקון עשויות להעיד על בעיה.
האופטימיות בשווקים בשיא כבר זמן ממושך, רמת התנודתיות בשפל היסטורי ושוק המניות רושמים חודש אחר חודש של עליות. מדד MSCI העולמי בעיצומו של החודש ה-15 ברציפות של עליות – שיא חסר תקדים. אמנם יש לא מעט סיבות להיות אופטימי, החל מהצמיחה העולמית ועד לרפורמת המיסוי בארה"ב, אך ישנם עדיין לא מעט סיכונים המאיימים על יציבות הכלכלה העולמית.
בעוד אנו סבורים שהתיקון בשוק יגיע (לא מיתון אלא רק תיקון), קשה עד בלתי אפשרי להעריך מהיכן הוא יגיע. לדעת רבים, הכלכלה הסינית היא המועמדת העיקרית להיות זו שממנה יגיע אירוע בעל השלכות שליליות, אך אין דרך לדעת זאת מראש. בכל מקרה, כאשר כל כך הרבה משקיעים נמצאים בפוזיציית לונג במשך כל כך הרבה זמן, מספיק אירוע יחיד שיערער את האופוריה ויחזיר את התנודתיות לשוק המניות.
*** הכותב הוא מנהל מחקר מדדים באינדקס מחקר ופיתוח מדדים בע"מ, המתמחה במחקר ופיתוח, חישוב ועריכת מדדי ניירות ערך למגוון צרכי השקעה. לכותב המאמר אין עניין אישי בניירות המוזכרים במאמר, והוא אינו מתכוון לפעול בניירות אלה בקרוב. אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית.
- 1.אזרח (ל"ת)כתבה יפה 18/01/2018 08:36הגב לתגובה זו
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
