רומן רימשה
צילום: אסנת פרץ

הרמזים מהמשקיעים במניות בארה"ב דרך מכשירים פיננסים פסיביים לא נפלו על "אוזניים ערלות"

רומן רימשה, מנהל השקעות ואנליסט פיננסים במנורה מבטחים, תוהה אם האפיק המנייתי בארה"ב אטרקטיבי ביחס לאפיק האג"חי
רומן רימשה |

אי הוודאות שמשתרע מאז צמצום ההרחבה המוניטארית בארה"ב עקב נתונים כלכליים מנוגדים גרם לתמחור מחודש של נכסים פיננסים. מצד אחד, הנתונים הכלכליים מכיוונה של סין שמצביעים על האטה, ומצד שני, נתוני צמיחה מתונה מאוד מכיוונה של ארה"ב כאשר על התווך עליית מחירי הנפט בכ-80% מתחילת השנה. מתוך כך עלו איגרות חוב הקונצרניות והממשלתיות בארה"ב בכ-2.7% ובכ-5% בהתאמה מתחילת השנה והניבו רווחי הון נאים, כאשר תשואת ההחזקה בהן ירדה לשפל היסטורי. כעת, לאור ירידת התשואות באיגרות החוב בארצות הברית, מעניין לבחון מחדש את תמחורן ולהשוות אותן לאפיק המנייתי כדי להיווכח אם יש בו פוטנציאל של תשואה עודפת.

כדי להבין אם האפיק המנייתי בארה"ב אטרקטיבי ביחס לאפיק אג"חי, נדרש לבחון מספר היבטים פיננסים שמאפיינים את שוק ההון האמריקני. תחילה יש להשוות את התשואה הגלומה במכפילי רווח של המניות לזאת של איגרות חוב בדירוגים הנמוכים, שמהוות מעין מדד השוואה לאור הסיכון השיטתי הגלום בהן מצד אחד, והחשיפה של כ-20% לחברות האנרגיה מצד השני. כך, בעוד שתשואת איגרות חוב ממוצעת בדירוגים הנמוכים עומדת על כ-7.2% בתעודת סל JNK, תשואת מדד המניות המוביל בארה"ב S&P500 שמכפילו כעת 19.5 לפי תעודת SPY עומדת על כ-5.1%. כלומר, פער של 2.1% בלבד, הנמוך מתחילת השנה.

יחד עם זאת, למרות התמחור הנוח יחסית של האפיק המנייתי בהשוואה לאפיק איגרות החוב בדירוגים הנמוכים, יש לבחון אם מחירי המניות האבסולוטיים כדאיים כלכלית. מתחילת השנה היינו עדים לנפילות במדדי המניות המובילים בעולם כתוצאה מהחשש ממשבר פיננסי חדש, אך מאז הסתגלו חלק מהפועלים בשוק למצב החדש באמצעות הפניית המשאבים לאפיקי מניות דפנסיביים ובעלי תנודתיות וסטיית תקן נמוכים, שנחשבים לבטוחים יותר.

כדי לבחון תופעה זאת ניתן לנתח את התנהגות הגיוסים והפדיונות של תעודות סל העוקבות אחר מדדי המניות המובילים. אם לדוגמה נבחן את תעודת סל SPY, הרי שהיא חווה סך של 5.3 מיליארד דולר פדיונות נטו, בעוד שתעודות סל העוקבות אחרי מדדי מניות בעלות דיבידנד גבוה ותעודות סל שמשקיעות במניות בעלות סטיית תקן נמוכה גייסו נטו מתחילת השנה כ-700 מיליון דולרים וכמיליארד דולרים, בהתאמה.

לכן, על מנת להבין אם המחיר "זול", יש להשוות בין מכפילי הרווח הנוכחיים של מדדי המניות המובילים למכפילי רווח של מדדים אלה בבחינה היסטורית. מהטבלה ניתן לראות שבעוד שמתחילת השנה נהרו המשקיעים למדדים "הבטוחים" יותר, תנועת העדר גרמה למכפילי רווח במדדים אלה לשבור שיאים. כעת, כשמכפילי רווח במדדים אלה קרובים לאלה של המדדים המובילים, קשה להעריך אם יש בהם תשואה עודפת בעוד שהם חשופים לאותו סיכון שקיים גם במדדי המניות המרכזיים לאור תמהיל המניות שמרכיבות אותם. זאת בעוד שמכפילי רווח העתידים במדדים אלה צפויים לעלות מכיוונם של הרווחים של החברות דווקא, לאור הצפי בשוק לירידה בהכנסות של החברות האמריקאיות ברבעון הנוכחי, כפי שקרה ברבעון הראשון של 2016, בין היתר כתוצאה מהתחזקות הדולר.

מכאן, שלערכתנו, לאור המכפילים הנוכחים הגבוהים כעת בשוק המניות האמריקני, כמו גם במדדי המניות המובילים בעולם, חשיפה לנכסי סיכון בשוק זה צריכה להיות באמצעות בחירה סלקטיבית, אם בכלל. כך למשל, אם ניקח את מניית חברת אפל, אחת המניות הפופולאריות בקרב המדדים שמחזיקים בה כשליש מכלל החזקות הציבור ושדיווחה על ירידה בהכנסות ברבעון הראשון של השנה לראשונה, הרי שמכפיל הרווח נמצא כעת בשפל היסטורי ועומד על 10.9 בלבד, נמוך א, מהמתחרות כמו אינטל שנסחרת במכפיל 13.5, מיקרוסופט שנסחרת במכפיל 39.9 וגוגל שנסחרת במכפיל 31.

בנוסף לכך, חשוב גם לשים לב למבנה הפיננסי של חברה שלעיתים מחזיקה מרכיב מזומנים גדול, מה שעשוי לבוא לידי ביטוי ברכישות החוזרות של מניותיה. כך למשל, לאפל יש כ-55 מיליארד דולר מזומנים על חוב פיננסי של כ- 80 מיליארד דולר, בעוד שלמיקרוסופט 105 מיליארד דולר על חוב פיננסי של 45 מיליארד, לאינטל מזומנים בסך 15 מיליארד דולר על חוב פיננסי של 25 מיליארד ולגוגל 75 מיליארד דולר מזומנים על חוב פיננסי של 5 מיליארד דולר בלבד , כך שהן יכולות לחזק את מניותיהן כדי לאותת למשקיעים על כדאיות ההשקעה בחברה. כמו כן, חלק מהחברות במדד S&P500 בעלות איתנות תזרימית גבוהה, יחסי כיסוי חוב חזקים וצמיחה מתמדת בשורת הרווח הנקי. כך, מבדיקה פשטנית שביצענו לפי מודל DCF השמרני ביותר, מניית חברת אפל נסחרת באופן נמוך לשווי היוון תזרים מזומניה העתידיים, מה שאולי גרם גם לוורן באפט לרכוש אותה ברבעון הראשון של 2016.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

לסיכום, אנו מעריכים שבעוד שמדדי המניות נראים יקרים יחסית מבחינה היסטורית, עדיין קיימות חברות בעלות פוטנציאל לתשואה עודפת בהשוואה למדדים המובילים. כך, גם הלחץ שעשוי להיווצר על מניות אלו מכיוונם של מכשירים פיננסים פסיביים בעת שינוי כיוון בשוק המניות, עשוי להערכתנו להטיב עמן לאור ההחזקות הנכרות בהן. נציין כי גם הנתונים מסוף השבוע, והעובדה כי העלאת הריבית בארה"ב לא צפויה להיות באופן חד, יטיבו להערכתנו עם חברות אלו משום שעלויות מימון החוב לא צפויות להעיב עליהן בקרוב. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexelsמגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexels

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה

מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו



עופר הבר |
נושאים בכתבה טיסה לוויינים

אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.

בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.

המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית

הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.

תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.

הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים

בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.


תבלינים. צילום: Marta Branco, Pexelsתבלינים. צילום: Marta Branco, Pexels
בלוגסטריט

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?

יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה 

זיו סגל |

לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.

בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500  מאז סוף חודש אפריל. 


מדד S&P תוך יומי
מדד S&P תוך יומי


דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך. 

בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200. 

אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?

התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT  לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.