לא כל הנוצץ זהב: האמזון של חפצי האומנות מאכזבת בוול סטריט

מוטי כהן, אנליסט טכני וכלכלי, על התקוות הגדולות שנתלו בהנפקת אטסי באפריל האחרון, וכיצד היא מאכזבת במסחר כיום
מוטי כהן | (2)
נושאים בכתבה וול סטריט

רבות דובר השנה על שוק ההנפקות בוולסטריט. ללא ספק, השנתיים האחרונות היו מוצלחות למדי בכל הקשור להנפקות של חברות ביוטק וטכנולוגיה. אך לא כך הדבר באטסי (ETSY), חברה שמניותיה הונפקו באפריל השנה.

חברת אטסי מניו יורק מפעילה זירת מסחר מקוונת לחפצי אומנות ומוצרים נוספים בעבודת יד. האתר, Etsy.com, מאפשר לאומנים ויוצרים של עבודות יד שונות למכור את מוצריהם באתר, תוך לקיחת עמלת מכירה מכל עסקה. החברה פועלת במתכונת דומה לאתרים כמו אמזון, אי-ביי ועליבאבא.

החברה בעצם פיתחה נישה של חפצי אמנות ומוצרים בעבודת יד, ומתמקדת בקהל ייעודי שמוכן לשלם יותר על מוצרים אלו. האתר עובד על בסיס של 3.5% עמלה מכל מוצר שנמכר דרך האתר, כמו גם לקיחת עמלת פרסום של 20 סנט על המוצרים שנמכרים באתר. אטסי במספרים 

  • 720 עובדים
  • 1.5 מיליון מוכרים באתר
  • 20 מיליון מס הקונים שקנו לפחות מוצר אחד
  • 211 מיליון דולר מכירות ב-2014
  • הפסד של 50 מיליון דולר ב-2014

סיפור ההנפקה של אטסי נחשב למרתק במיוחד בכל הקשור לזירת ההנפקות בוולסטריט. החברה הנפיקה 16.7 מיליון מניות לפי שווי של 16 דולר למניה. סך גיוס של 267 מיליון דולר לפי שווי שוק של 1.8 מיליארד דולר. אך לא כאן קבור הכלב בכל הקשור לסיפור שמאחורי הקלעים.

בניגוד למרבית ההנפקות בשנים האחרונות, אטסי דאגה לכוון את ההנפקה דווקא למשקיעים קטנים ולא משקיעים גדולים על ידי מספר תוכניות השקעה שכוונו לקהל רחב יותר של אנשים שיזכו ליהנות מפירות ההנפקה. זאת בניגוד לדעה הרווחת, שיש לכוון למספר מועט של משקיעים גדולים שיהנו מאותה הנפקה. יחד עם זאת, ועל אף התסכול הרב מצד מנהלי הקרנות הגדולות מאופי ההנפקה - אטסי הוגדרה כהנפקה מוצלחת בכל הקשור ליום המסחר הראשון של החברה. ההנפקה נסגרה במחיר של 16 דולר, כאמור, אך המניה פתחה את יום המסחר הראשון שלה בסערה של ממש כאשר היא פתחה את המסחר בשער של 28.7 דולר למניה - מהלך של כ-50%. אך אפשר לומר חודשיים וחצי לאחר הנפקה זו - כי זו אחת ההנפקות הרעות של השנה החולפת.

חברת אטסי נסחרת כיום במחיר של כ-13 דולר - רחוק ממחיר הפתיחה ביום המסחר הראשון - מה שמראה שלא תמיד הנפקות שנראות לכם ורודות בתחילה ימשיכו באותו מומנטום. הסיבות

חברת אטסי חטפה לאחרונה המלצת מכירה חזקה מטעם בית ההשקעות וודבוש עם מחיר יעד של 9 דולרים. בית ההשקעות ציין כי הסיבה היא חשדות כבדים ש-5% מסך המוצרים שנמכרים באתר מוגדרים כמועמדים להיות מזויפים או חיקויים של מותגים גדולים ונחשבים, כדוגמת שאנל, לואי ויטון ועוד.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

וודבוש ציינה כי אטסי תיפגע מהפרות אלו, שכן המוניטין שלה כאתר עם קהל יעד איכותי שמוכן לשלם הרבה לא יראה בעין יפה את העובדה שנמכרים זיופים וחיקויים באתר. עוד מציינת וודבוש כי היא לא תולה באתר אחריות פלילית למעשי הזיופים, אלא רק ביצרנים המקוריים. אבל עצם העובדה שאותם יצרנים יצטרכו לפעול ביד קשה נגד המוכרים - סך העמלות מכירה שאטסי גובה יירדו משמעותית. חתמי ההנפקה היו מורגן סטנלי וגולדמן זאקס. הם, שלא במפתיע, השאירו המלצת קניה למניה עם מחיר יעד של 20 דולר. אובייקטיביות כנראה זו לא מילה מפורסמת בוולסטריט.

לסיכום, לא כל IPO מתחילה טוב וממשיכה טוב. מחיר המניה שהוסכם מלכתחילה עמד על טווח של 14-16 דולר. כעת, המניה מתקרבת למחיר הנמוך שבטווח. מבחינת מספרים, החברה מממשיכה להציג הפסדים, אך יחד עם זאת חולשת על תחום מאוד ריווחי שענקיות כמו איביי, אמזון ועליבאבא אינן ממוקדות בו. יהיה מעניין לראות בדוחות הקרובים האם מספר המוכרים והקונים גדל, ובאיזה שיעור ביחס לשנה שעברה - דבר שילמד אותנו האם החברה ממשיכה לצמוח בסביבה תחרותית.

***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.  

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    שורט של החיים (ל"ת)
    שמעון 06/07/2015 17:39
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    גידי 05/07/2015 20:34
    הגב לתגובה זו
    אחלה כתבות מוטי , עוקב אחרי הכתבות שלך . מה דעתך עליה לטווח ארוך ?
מטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexelsמטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexels

מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס

חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר. במרכז הזירה - שתי הענקיות המסורתיות. אבל בצד מתחמם סטארט-אפ שיכול להיות הראשון שיפעיל מטוס חשמלי מסחרי לטיסות קצרות 


עופר הבר |
נושאים בכתבה בואינג איירבוס


כשהנשיא ביל קלינטון אמר בתחילת שנות ה־2000 כי "המאבק על האקלים יהיה מבחן המנהיגות של דורנו", הוא לא העלה בדעתו עד כמה דבריו ינבאו את העתיד של עולם התעופה. הוא לא יכול היה לחזות שעשרים שנה מאוחר יותר הקרב בין ענקיות התעופה יתפתח לזירה חדשה לחלוטין - המרוץ אחר תעופה ירוקה, שבו גם סטארט-אפ קטן משבדיה מנסה לחטוף חלק מהשוק עם טכנולוגיות מהפכניות. 

תעופה ירוקה אינה רק חזון סביבתי, היא הזדמנות כלכלית ואסטרטגית. בעולם שבו תחבורה בת־קיימא הופכת לדרישה רגולטורית ולא רק מוסרית, מדינות וחברות שלא יאיצו את ההסתגלות יישארו על הקרקע בעוד האחרים ממריאים קדימה.

הקרב המסורתי בין בואינג לאיירבוס על שליטה בשמיים הפך כיום למרוץ מורכב יותר שבו יעילות הדלק, הפחתת פליטות פחמן וחדשנות סביבתית הן השדות החדשים שעליהם נחרץ עתיד התעופה האזרחית.

בעולם שבו שינויי האקלים הפכו לאיום גלובלי, גם השמיים נדרשים לעבור מהפכה. תעשיית התעופה, שאחראית לכ־3% מפליטת הפחמן הדו־חמצני בעולם, ניצבת בעשור האחרון בראש סדר היום הסביבתי. חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר.

דלקים חדשים - הלב של השינוי

המעבר לדלקי תעופה בני־קיימא (SAF - Sustainable Aviation Fuels) הוא המפתח המיידי ביותר להפחתת פליטות פחמן דו חמצני. דלקים אלה מופקים משמנים צמחיים, פסולת אורגנית או אפילו מימן ירוק, ומאפשרים ירידה של עד 80% בפליטות הפחמן לעומת דלק סילוני מסורתי. חברות כמו בואינג, איירבוס ורולס רויס כבר ביצעו טיסות ניסוי מוצלחות בדלק "ירוק", ומדינות באירופה אף החלו לחייב ערבוב שלו בדלקים המסחריים.