לא כל הנוצץ זהב: האמזון של חפצי האומנות מאכזבת בוול סטריט
רבות דובר השנה על שוק ההנפקות בוולסטריט. ללא ספק, השנתיים האחרונות היו מוצלחות למדי בכל הקשור להנפקות של חברות ביוטק וטכנולוגיה. אך לא כך הדבר באטסי (ETSY), חברה שמניותיה הונפקו באפריל השנה.
חברת אטסי מניו יורק מפעילה זירת מסחר מקוונת לחפצי אומנות ומוצרים נוספים בעבודת יד. האתר, Etsy.com, מאפשר לאומנים ויוצרים של עבודות יד שונות למכור את מוצריהם באתר, תוך לקיחת עמלת מכירה מכל עסקה. החברה פועלת במתכונת דומה לאתרים כמו אמזון, אי-ביי ועליבאבא.
החברה בעצם פיתחה נישה של חפצי אמנות ומוצרים בעבודת יד, ומתמקדת בקהל ייעודי שמוכן לשלם יותר על מוצרים אלו. האתר עובד על בסיס של 3.5% עמלה מכל מוצר שנמכר דרך האתר, כמו גם לקיחת עמלת פרסום של 20 סנט על המוצרים שנמכרים באתר. אטסי במספרים
- 720 עובדים
- 1.5 מיליון מוכרים באתר
- 20 מיליון מס הקונים שקנו לפחות מוצר אחד
- 211 מיליון דולר מכירות ב-2014
- הפסד של 50 מיליון דולר ב-2014
סיפור ההנפקה של אטסי נחשב למרתק במיוחד בכל הקשור לזירת ההנפקות בוולסטריט. החברה הנפיקה 16.7 מיליון מניות לפי שווי של 16 דולר למניה. סך גיוס של 267 מיליון דולר לפי שווי שוק של 1.8 מיליארד דולר. אך לא כאן קבור הכלב בכל הקשור לסיפור שמאחורי הקלעים.
- וול-סטריט ננעלה באדום: הנאסד״ק נפל ב-2.2%, אנבידיה איבדה 3%
- נעילה חיובית בוול-סטריט; אנבידיה עלתה ב-3% לקראת הדוחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בניגוד למרבית ההנפקות בשנים האחרונות, אטסי דאגה לכוון את ההנפקה דווקא למשקיעים קטנים ולא משקיעים גדולים על ידי מספר תוכניות השקעה שכוונו לקהל רחב יותר של אנשים שיזכו ליהנות מפירות ההנפקה. זאת בניגוד לדעה הרווחת, שיש לכוון למספר מועט של משקיעים גדולים שיהנו מאותה הנפקה. יחד עם זאת, ועל אף התסכול הרב מצד מנהלי הקרנות הגדולות מאופי ההנפקה - אטסי הוגדרה כהנפקה מוצלחת בכל הקשור ליום המסחר הראשון של החברה. ההנפקה נסגרה במחיר של 16 דולר, כאמור, אך המניה פתחה את יום המסחר הראשון שלה בסערה של ממש כאשר היא פתחה את המסחר בשער של 28.7 דולר למניה - מהלך של כ-50%. אך אפשר לומר חודשיים וחצי לאחר הנפקה זו - כי זו אחת ההנפקות הרעות של השנה החולפת.
חברת אטסי נסחרת כיום במחיר של כ-13 דולר - רחוק ממחיר הפתיחה ביום המסחר הראשון - מה שמראה שלא תמיד הנפקות שנראות לכם ורודות בתחילה ימשיכו באותו מומנטום. הסיבות
חברת אטסי חטפה לאחרונה המלצת מכירה חזקה מטעם בית ההשקעות וודבוש עם מחיר יעד של 9 דולרים. בית ההשקעות ציין כי הסיבה היא חשדות כבדים ש-5% מסך המוצרים שנמכרים באתר מוגדרים כמועמדים להיות מזויפים או חיקויים של מותגים גדולים ונחשבים, כדוגמת שאנל, לואי ויטון ועוד.
- F‑35, איירבוס וגם אנבידיה: סעודיה מכוונת הכי גבוה בדרך להפוך למוקד תחבורה אזורי
- משבר אשראי בשוק הנדל"ן - מניף מגלגלת חובות שיזמים לא מסוגלים להחזיר
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
וודבוש ציינה כי אטסי תיפגע מהפרות אלו, שכן המוניטין שלה כאתר עם קהל יעד איכותי שמוכן לשלם הרבה לא יראה בעין יפה את העובדה שנמכרים זיופים וחיקויים באתר. עוד מציינת וודבוש כי היא לא תולה באתר אחריות פלילית למעשי הזיופים, אלא רק ביצרנים המקוריים. אבל עצם העובדה שאותם יצרנים יצטרכו לפעול ביד קשה נגד המוכרים - סך העמלות מכירה שאטסי גובה יירדו משמעותית. חתמי ההנפקה היו מורגן סטנלי וגולדמן זאקס. הם, שלא במפתיע, השאירו המלצת קניה למניה עם מחיר יעד של 20 דולר. אובייקטיביות כנראה זו לא מילה מפורסמת בוולסטריט.
לסיכום, לא כל IPO מתחילה טוב וממשיכה טוב. מחיר המניה שהוסכם מלכתחילה עמד על טווח של 14-16 דולר. כעת, המניה מתקרבת למחיר הנמוך שבטווח. מבחינת מספרים, החברה מממשיכה להציג הפסדים, אך יחד עם זאת חולשת על תחום מאוד ריווחי שענקיות כמו איביי, אמזון ועליבאבא אינן ממוקדות בו. יהיה מעניין לראות בדוחות הקרובים האם מספר המוכרים והקונים גדל, ובאיזה שיעור ביחס לשנה שעברה - דבר שילמד אותנו האם החברה ממשיכה לצמוח בסביבה תחרותית.

***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.
- 2.שורט של החיים (ל"ת)שמעון 06/07/2015 17:39הגב לתגובה זו
- 1.גידי 05/07/2015 20:34הגב לתגובה זואחלה כתבות מוטי , עוקב אחרי הכתבות שלך . מה דעתך עליה לטווח ארוך ?
איור: דפדפן אטלס של OpenAIF‑35, איירבוס וגם אנבידיה: סעודיה מכוונת הכי גבוה בדרך להפוך למוקד תחבורה אזורי
עסקת המטוסים המסתמנת עם ארה"ב היא רק הנדבך האחרון בתוכניתה הכוללת של הממלכה לייצר סביבת תעופה יעילה, מודרנית ובת
קיימא. ושגם אנבידיה בתוך הקלחת - השמיים הם הגבול
במהלך העשור האחרון, ערב הסעודית מקדמת באופן חסר תקדים מהפכה בתעשיית התעופה שלה - לא רק בתעופה אזרחית אלא גם בצבאית, תוך שילוב טכנולוגיות חדשניות, מערכת מתקדמת של בינה מלאכותית (AI) ובעיקר שותפות אסטרטגית עם ענקיות טכנולוגיה כמו אנבידיה. בנוסף, סעודיה עושה מאמץ אדיר מול ארה״ב לקבל את מטוס הקרב האמריקאי F‑35, מטוס שעלול להיות שובר שוויון במזרח התיכון.
פיתוח תעשיית התעופה בסעודיה במסגרת התוכנית "חזון 2030" של יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמן היא לא רק מהלך טכנולוגי-תדמיתי, אלא מהפכה עם השלכות כלכליות וחברתיות עמוקות המשנות את פניה של הממלכה.
תוכנית "חזון 2030" שמוביל יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן מתמקדת ביצירת כלכלה פחות תלויה בנפט באמצעות עידוד תעשיות טכנולוגיות, ביניהן תעופה. סעודיה משקיעה כיום מאות מיליארדי דולרים בבניית שדות תעופה מודרניים, הרחבת חברות תעופה לאומיות וכן פיתוח תעשייה ביטחונית מקומית, שמכילה גם שותפויות עם חברות כמו לוקהיד מרטין ובואינג לצד פיתוח עצמי בחברת SAMI, החברה הביטחונית הסעודית.
על הפרק היהלום שבכתר - ה־F‑35
חיל האוויר הסעודי נחשב כיום לאחד החילות המתקדמים במזרח התיכון, עם צי מטוסים מגוון שמתמקד במטוסי F-15 המתקדמים, לצד מטוסים נוספים כמו טורנדו ומערכות בקרה והגנה אווירית מתקדמות. בשנים האחרונות, הממלכה ביצעה מודרניזציה נרחבת שכללה רכישת מטוסי F-15SA ו-F-15EX, שמאופיינים במערכות נשק ואוויוניקה מתקדמות. נעשה מאמץ לשדרג את יכולות חיל האוויר הכוללות טיסה ארוכת טווח, יכולות תקיפה מדויקות ומערכות לוחמה אלקטרונית מתקדמות.
- מנסיכות נפט למעצמת AI: החזון הטכנולוגי והצבאי החדש של סעודיה
- מנפט ל-AI: איך המפרציות ממציאות את עצמן מחדש
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7

איור: דפדפן אטלס של OpenAIF‑35, איירבוס וגם אנבידיה: סעודיה מכוונת הכי גבוה בדרך להפוך למוקד תחבורה אזורי
עסקת המטוסים המסתמנת עם ארה"ב היא רק הנדבך האחרון בתוכניתה הכוללת של הממלכה לייצר סביבת תעופה יעילה, מודרנית ובת
קיימא. ושגם אנבידיה בתוך הקלחת - השמיים הם הגבול
במהלך העשור האחרון, ערב הסעודית מקדמת באופן חסר תקדים מהפכה בתעשיית התעופה שלה - לא רק בתעופה אזרחית אלא גם בצבאית, תוך שילוב טכנולוגיות חדשניות, מערכת מתקדמת של בינה מלאכותית (AI) ובעיקר שותפות אסטרטגית עם ענקיות טכנולוגיה כמו אנבידיה. בנוסף, סעודיה עושה מאמץ אדיר מול ארה״ב לקבל את מטוס הקרב האמריקאי F‑35, מטוס שעלול להיות שובר שוויון במזרח התיכון.
פיתוח תעשיית התעופה בסעודיה במסגרת התוכנית "חזון 2030" של יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמן היא לא רק מהלך טכנולוגי-תדמיתי, אלא מהפכה עם השלכות כלכליות וחברתיות עמוקות המשנות את פניה של הממלכה.
תוכנית "חזון 2030" שמוביל יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן מתמקדת ביצירת כלכלה פחות תלויה בנפט באמצעות עידוד תעשיות טכנולוגיות, ביניהן תעופה. סעודיה משקיעה כיום מאות מיליארדי דולרים בבניית שדות תעופה מודרניים, הרחבת חברות תעופה לאומיות וכן פיתוח תעשייה ביטחונית מקומית, שמכילה גם שותפויות עם חברות כמו לוקהיד מרטין ובואינג לצד פיתוח עצמי בחברת SAMI, החברה הביטחונית הסעודית.
על הפרק היהלום שבכתר - ה־F‑35
חיל האוויר הסעודי נחשב כיום לאחד החילות המתקדמים במזרח התיכון, עם צי מטוסים מגוון שמתמקד במטוסי F-15 המתקדמים, לצד מטוסים נוספים כמו טורנדו ומערכות בקרה והגנה אווירית מתקדמות. בשנים האחרונות, הממלכה ביצעה מודרניזציה נרחבת שכללה רכישת מטוסי F-15SA ו-F-15EX, שמאופיינים במערכות נשק ואוויוניקה מתקדמות. נעשה מאמץ לשדרג את יכולות חיל האוויר הכוללות טיסה ארוכת טווח, יכולות תקיפה מדויקות ומערכות לוחמה אלקטרונית מתקדמות.
- מנסיכות נפט למעצמת AI: החזון הטכנולוגי והצבאי החדש של סעודיה
- מנפט ל-AI: איך המפרציות ממציאות את עצמן מחדש
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7

