לא כל הנוצץ זהב: האמזון של חפצי האומנות מאכזבת בוול סטריט
רבות דובר השנה על שוק ההנפקות בוולסטריט. ללא ספק, השנתיים האחרונות היו מוצלחות למדי בכל הקשור להנפקות של חברות ביוטק וטכנולוגיה. אך לא כך הדבר באטסי (ETSY), חברה שמניותיה הונפקו באפריל השנה.
חברת אטסי מניו יורק מפעילה זירת מסחר מקוונת לחפצי אומנות ומוצרים נוספים בעבודת יד. האתר, Etsy.com, מאפשר לאומנים ויוצרים של עבודות יד שונות למכור את מוצריהם באתר, תוך לקיחת עמלת מכירה מכל עסקה. החברה פועלת במתכונת דומה לאתרים כמו אמזון, אי-ביי ועליבאבא.
החברה בעצם פיתחה נישה של חפצי אמנות ומוצרים בעבודת יד, ומתמקדת בקהל ייעודי שמוכן לשלם יותר על מוצרים אלו. האתר עובד על בסיס של 3.5% עמלה מכל מוצר שנמכר דרך האתר, כמו גם לקיחת עמלת פרסום של 20 סנט על המוצרים שנמכרים באתר. אטסי במספרים
- 720 עובדים
- 1.5 מיליון מוכרים באתר
- 20 מיליון מס הקונים שקנו לפחות מוצר אחד
- 211 מיליון דולר מכירות ב-2014
- הפסד של 50 מיליון דולר ב-2014
סיפור ההנפקה של אטסי נחשב למרתק במיוחד בכל הקשור לזירת ההנפקות בוולסטריט. החברה הנפיקה 16.7 מיליון מניות לפי שווי של 16 דולר למניה. סך גיוס של 267 מיליון דולר לפי שווי שוק של 1.8 מיליארד דולר. אך לא כאן קבור הכלב בכל הקשור לסיפור שמאחורי הקלעים.
- נייקי עולה 2%, אינטל יורדת 3% ומהי המגמה בחוזים?
- התמ״ג עלה 4.3% בניגוד לציפיות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בניגוד למרבית ההנפקות בשנים האחרונות, אטסי דאגה לכוון את ההנפקה דווקא למשקיעים קטנים ולא משקיעים גדולים על ידי מספר תוכניות השקעה שכוונו לקהל רחב יותר של אנשים שיזכו ליהנות מפירות ההנפקה. זאת בניגוד לדעה הרווחת, שיש לכוון למספר מועט של משקיעים גדולים שיהנו מאותה הנפקה. יחד עם זאת, ועל אף התסכול הרב מצד מנהלי הקרנות הגדולות מאופי ההנפקה - אטסי הוגדרה כהנפקה מוצלחת בכל הקשור ליום המסחר הראשון של החברה. ההנפקה נסגרה במחיר של 16 דולר, כאמור, אך המניה פתחה את יום המסחר הראשון שלה בסערה של ממש כאשר היא פתחה את המסחר בשער של 28.7 דולר למניה - מהלך של כ-50%. אך אפשר לומר חודשיים וחצי לאחר הנפקה זו - כי זו אחת ההנפקות הרעות של השנה החולפת.
חברת אטסי נסחרת כיום במחיר של כ-13 דולר - רחוק ממחיר הפתיחה ביום המסחר הראשון - מה שמראה שלא תמיד הנפקות שנראות לכם ורודות בתחילה ימשיכו באותו מומנטום. הסיבות
חברת אטסי חטפה לאחרונה המלצת מכירה חזקה מטעם בית ההשקעות וודבוש עם מחיר יעד של 9 דולרים. בית ההשקעות ציין כי הסיבה היא חשדות כבדים ש-5% מסך המוצרים שנמכרים באתר מוגדרים כמועמדים להיות מזויפים או חיקויים של מותגים גדולים ונחשבים, כדוגמת שאנל, לואי ויטון ועוד.
- קרב ענקים אווירי: איירבוס ובואינג משנות את מפת ההשקעות הגלובלית
- רואה החשבון שניצח את מס הכנסה - ולמה זה חשוב לכם?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- טופס הפנסיה שעלול להפוך למוקש מס
וודבוש ציינה כי אטסי תיפגע מהפרות אלו, שכן המוניטין שלה כאתר עם קהל יעד איכותי שמוכן לשלם הרבה לא יראה בעין יפה את העובדה שנמכרים זיופים וחיקויים באתר. עוד מציינת וודבוש כי היא לא תולה באתר אחריות פלילית למעשי הזיופים, אלא רק ביצרנים המקוריים. אבל עצם העובדה שאותם יצרנים יצטרכו לפעול ביד קשה נגד המוכרים - סך העמלות מכירה שאטסי גובה יירדו משמעותית. חתמי ההנפקה היו מורגן סטנלי וגולדמן זאקס. הם, שלא במפתיע, השאירו המלצת קניה למניה עם מחיר יעד של 20 דולר. אובייקטיביות כנראה זו לא מילה מפורסמת בוולסטריט.
לסיכום, לא כל IPO מתחילה טוב וממשיכה טוב. מחיר המניה שהוסכם מלכתחילה עמד על טווח של 14-16 דולר. כעת, המניה מתקרבת למחיר הנמוך שבטווח. מבחינת מספרים, החברה מממשיכה להציג הפסדים, אך יחד עם זאת חולשת על תחום מאוד ריווחי שענקיות כמו איביי, אמזון ועליבאבא אינן ממוקדות בו. יהיה מעניין לראות בדוחות הקרובים האם מספר המוכרים והקונים גדל, ובאיזה שיעור ביחס לשנה שעברה - דבר שילמד אותנו האם החברה ממשיכה לצמוח בסביבה תחרותית.

***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.
- 2.שורט של החיים (ל"ת)שמעון 06/07/2015 17:39הגב לתגובה זו
- 1.גידי 05/07/2015 20:34הגב לתגובה זואחלה כתבות מוטי , עוקב אחרי הכתבות שלך . מה דעתך עליה לטווח ארוך ?
איור: דפדפן אטלס של OpenAIקרב ענקים אווירי: איירבוס ובואינג משנות את מפת ההשקעות הגלובלית
התחרות בין שתי הענקיות היא הרבה יותר ממאבק מסחרי על הזמנות ומטוסים, זו התנגשות בין שתי פילוסופיות הנדסיות, תרבותיות וניהוליות, הפועלות בתוך אותו שוק גלובלי צפוף ורגיש. איך הן סגרו את השנים שעברו, על מה הן עובדות לעתיד ואיך אפשר
להשקיע בהן
בעולם שבו מטוסים חוצים אוקיינוסים ומחברים כלכלות, שתי ענקיות שולטות בשמיים: איירבוס הבווארית-אירופית ובואינג האמריקאית. היריבות ביניהן אינה רק טכנולוגית או תעשייתית, היא מעצבת מחדש את מפת ההשקעות הגלובלית. משקיעים פיננסיים רואים בהן מניות יציבות עם פוטנציאל צמיחה, בעוד חובבי טכנולוגיה מתלהבים מחדשנות כמו מנועי מימן ומטוסים אוטונומיים. בשנת 2025, עם הזמנות שיא והתאוששות שלאחר שנות הקורונה, הקרב הזה הופך להזדמנות השקעה של מיליארדים.
התחרות בין בואינג לאיירבוס היא הרבה יותר ממאבק מסחרי על הזמנות ומטוסים, זו התנגשות בין שתי פילוסופיות הנדסיות, תרבותיות וניהוליות, הפועלות בתוך אותו שוק גלובלי צפוף ורגיש.
פילוסופיה מול פילוסופיה
בואינג צמחה מתוך תרבות תעופתית אמריקאית שמדגישה את הטייס במרכז: שליטה ידנית, תחושה מכנית, ומערכות שנועדו “לשרת” את האדם ולא להחליפו. במשך עשורים זו הייתה גישת ה-pilot in command הקלאסית. בואינג מייצגת גישה אבולוציונית: שימור רצף וכבוד למסורת. האוטומציה קיימת, אך היא מאחורי הקלעים. המסר ברור: האדם אחראי, המערכת הטכנולוגית מסייעת.
איירבוס מייצגת גישה מהפכנית: הטכנולוגיה מובילה, המחשב מגן מפני טעות טייס, והטייס מנהל את יעדי הטיסה ולא את מגבלותיה. הבטיחות נובעת מהנדסה שמונעת מראש טעויות אנוש, גם במחיר של ויתור על חופש פעולה מלא של הטייס.
- שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית
- FAA מחייב בדיקות נוספות במטוסי A320 בעקבות סדקים ברכיבי דלתות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
איירבוס נולדה כקונסורציום אירופי בשנות ה־70, עם רצון לערער על ההגמוניה האמריקאית. כבר מהדור הראשון של מטוסי ה־Fly-by-Wire היא אימצה גישה הפוכה: מחשב כשותף מלא לטיסה והגנות מובנות מפני טעויות אנוש.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIקרב ענקים אווירי: איירבוס ובואינג משנות את מפת ההשקעות הגלובלית
התחרות בין שתי הענקיות היא הרבה יותר ממאבק מסחרי על הזמנות ומטוסים, זו התנגשות בין שתי פילוסופיות הנדסיות, תרבותיות וניהוליות, הפועלות בתוך אותו שוק גלובלי צפוף ורגיש. איך הן סגרו את השנים שעברו, על מה הן עובדות לעתיד ואיך אפשר
להשקיע בהן
בעולם שבו מטוסים חוצים אוקיינוסים ומחברים כלכלות, שתי ענקיות שולטות בשמיים: איירבוס הבווארית-אירופית ובואינג האמריקאית. היריבות ביניהן אינה רק טכנולוגית או תעשייתית, היא מעצבת מחדש את מפת ההשקעות הגלובלית. משקיעים פיננסיים רואים בהן מניות יציבות עם פוטנציאל צמיחה, בעוד חובבי טכנולוגיה מתלהבים מחדשנות כמו מנועי מימן ומטוסים אוטונומיים. בשנת 2025, עם הזמנות שיא והתאוששות שלאחר שנות הקורונה, הקרב הזה הופך להזדמנות השקעה של מיליארדים.
התחרות בין בואינג לאיירבוס היא הרבה יותר ממאבק מסחרי על הזמנות ומטוסים, זו התנגשות בין שתי פילוסופיות הנדסיות, תרבותיות וניהוליות, הפועלות בתוך אותו שוק גלובלי צפוף ורגיש.
פילוסופיה מול פילוסופיה
בואינג צמחה מתוך תרבות תעופתית אמריקאית שמדגישה את הטייס במרכז: שליטה ידנית, תחושה מכנית, ומערכות שנועדו “לשרת” את האדם ולא להחליפו. במשך עשורים זו הייתה גישת ה-pilot in command הקלאסית. בואינג מייצגת גישה אבולוציונית: שימור רצף וכבוד למסורת. האוטומציה קיימת, אך היא מאחורי הקלעים. המסר ברור: האדם אחראי, המערכת הטכנולוגית מסייעת.
איירבוס מייצגת גישה מהפכנית: הטכנולוגיה מובילה, המחשב מגן מפני טעות טייס, והטייס מנהל את יעדי הטיסה ולא את מגבלותיה. הבטיחות נובעת מהנדסה שמונעת מראש טעויות אנוש, גם במחיר של ויתור על חופש פעולה מלא של הטייס.
- שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית
- FAA מחייב בדיקות נוספות במטוסי A320 בעקבות סדקים ברכיבי דלתות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
איירבוס נולדה כקונסורציום אירופי בשנות ה־70, עם רצון לערער על ההגמוניה האמריקאית. כבר מהדור הראשון של מטוסי ה־Fly-by-Wire היא אימצה גישה הפוכה: מחשב כשותף מלא לטיסה והגנות מובנות מפני טעויות אנוש.
