לא כל הנוצץ זהב: האמזון של חפצי האומנות מאכזבת בוול סטריט

מוטי כהן, אנליסט טכני וכלכלי, על התקוות הגדולות שנתלו בהנפקת אטסי באפריל האחרון, וכיצד היא מאכזבת במסחר כיום
מוטי כהן | (2)
נושאים בכתבה וול סטריט

רבות דובר השנה על שוק ההנפקות בוולסטריט. ללא ספק, השנתיים האחרונות היו מוצלחות למדי בכל הקשור להנפקות של חברות ביוטק וטכנולוגיה. אך לא כך הדבר באטסי (ETSY), חברה שמניותיה הונפקו באפריל השנה.

חברת אטסי מניו יורק מפעילה זירת מסחר מקוונת לחפצי אומנות ומוצרים נוספים בעבודת יד. האתר, Etsy.com, מאפשר לאומנים ויוצרים של עבודות יד שונות למכור את מוצריהם באתר, תוך לקיחת עמלת מכירה מכל עסקה. החברה פועלת במתכונת דומה לאתרים כמו אמזון, אי-ביי ועליבאבא.

החברה בעצם פיתחה נישה של חפצי אמנות ומוצרים בעבודת יד, ומתמקדת בקהל ייעודי שמוכן לשלם יותר על מוצרים אלו. האתר עובד על בסיס של 3.5% עמלה מכל מוצר שנמכר דרך האתר, כמו גם לקיחת עמלת פרסום של 20 סנט על המוצרים שנמכרים באתר. אטסי במספרים 

  • 720 עובדים
  • 1.5 מיליון מוכרים באתר
  • 20 מיליון מס הקונים שקנו לפחות מוצר אחד
  • 211 מיליון דולר מכירות ב-2014
  • הפסד של 50 מיליון דולר ב-2014

סיפור ההנפקה של אטסי נחשב למרתק במיוחד בכל הקשור לזירת ההנפקות בוולסטריט. החברה הנפיקה 16.7 מיליון מניות לפי שווי של 16 דולר למניה. סך גיוס של 267 מיליון דולר לפי שווי שוק של 1.8 מיליארד דולר. אך לא כאן קבור הכלב בכל הקשור לסיפור שמאחורי הקלעים.

בניגוד למרבית ההנפקות בשנים האחרונות, אטסי דאגה לכוון את ההנפקה דווקא למשקיעים קטנים ולא משקיעים גדולים על ידי מספר תוכניות השקעה שכוונו לקהל רחב יותר של אנשים שיזכו ליהנות מפירות ההנפקה. זאת בניגוד לדעה הרווחת, שיש לכוון למספר מועט של משקיעים גדולים שיהנו מאותה הנפקה. יחד עם זאת, ועל אף התסכול הרב מצד מנהלי הקרנות הגדולות מאופי ההנפקה - אטסי הוגדרה כהנפקה מוצלחת בכל הקשור ליום המסחר הראשון של החברה. ההנפקה נסגרה במחיר של 16 דולר, כאמור, אך המניה פתחה את יום המסחר הראשון שלה בסערה של ממש כאשר היא פתחה את המסחר בשער של 28.7 דולר למניה - מהלך של כ-50%. אך אפשר לומר חודשיים וחצי לאחר הנפקה זו - כי זו אחת ההנפקות הרעות של השנה החולפת.

חברת אטסי נסחרת כיום במחיר של כ-13 דולר - רחוק ממחיר הפתיחה ביום המסחר הראשון - מה שמראה שלא תמיד הנפקות שנראות לכם ורודות בתחילה ימשיכו באותו מומנטום. הסיבות

חברת אטסי חטפה לאחרונה המלצת מכירה חזקה מטעם בית ההשקעות וודבוש עם מחיר יעד של 9 דולרים. בית ההשקעות ציין כי הסיבה היא חשדות כבדים ש-5% מסך המוצרים שנמכרים באתר מוגדרים כמועמדים להיות מזויפים או חיקויים של מותגים גדולים ונחשבים, כדוגמת שאנל, לואי ויטון ועוד.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

וודבוש ציינה כי אטסי תיפגע מהפרות אלו, שכן המוניטין שלה כאתר עם קהל יעד איכותי שמוכן לשלם הרבה לא יראה בעין יפה את העובדה שנמכרים זיופים וחיקויים באתר. עוד מציינת וודבוש כי היא לא תולה באתר אחריות פלילית למעשי הזיופים, אלא רק ביצרנים המקוריים. אבל עצם העובדה שאותם יצרנים יצטרכו לפעול ביד קשה נגד המוכרים - סך העמלות מכירה שאטסי גובה יירדו משמעותית. חתמי ההנפקה היו מורגן סטנלי וגולדמן זאקס. הם, שלא במפתיע, השאירו המלצת קניה למניה עם מחיר יעד של 20 דולר. אובייקטיביות כנראה זו לא מילה מפורסמת בוולסטריט.

לסיכום, לא כל IPO מתחילה טוב וממשיכה טוב. מחיר המניה שהוסכם מלכתחילה עמד על טווח של 14-16 דולר. כעת, המניה מתקרבת למחיר הנמוך שבטווח. מבחינת מספרים, החברה מממשיכה להציג הפסדים, אך יחד עם זאת חולשת על תחום מאוד ריווחי שענקיות כמו איביי, אמזון ועליבאבא אינן ממוקדות בו. יהיה מעניין לראות בדוחות הקרובים האם מספר המוכרים והקונים גדל, ובאיזה שיעור ביחס לשנה שעברה - דבר שילמד אותנו האם החברה ממשיכה לצמוח בסביבה תחרותית.

***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.  

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    שורט של החיים (ל"ת)
    שמעון 06/07/2015 17:39
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    גידי 05/07/2015 20:34
    הגב לתגובה זו
    אחלה כתבות מוטי , עוקב אחרי הכתבות שלך . מה דעתך עליה לטווח ארוך ?
מגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexelsמגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexels

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה

מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו



עופר הבר |
נושאים בכתבה טיסה לוויינים

אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.

בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.

המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית

הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.

תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.

הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים

בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.


תבלינים. צילום: Marta Branco, Pexelsתבלינים. צילום: Marta Branco, Pexels
בלוגסטריט

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?

יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה 

זיו סגל |

לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.

בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500  מאז סוף חודש אפריל. 


מדד S&P תוך יומי
מדד S&P תוך יומי


דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך. 

בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200. 

אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?

התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT  לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.