בנעלי הבנק: הגופים המוסדיים מחפשים תשואה בשוק לא סחיר
במהלך השנים האחרונות שוק האשראי בישראל עובר שינויים גדולים, ביניהם בולט מאוד תהליך מעניין, במסגרתו היקף האשראי שהבנקים נותנים למגזר העסקי יורד בהיקפו (היקף החוב הבנקאי של המגזר העסקי הסתכם בכ-405 מיליארד ש' בתחילת 2012 והיווה 51.54% מסך היקף האשראי של המגזר העסקי. לעומתו, בסוף 2013 ירד היקף האשראי הבנקאי למגזר העסקי ל-388 מיליארד ש' וחלקו מסך היקף האשראי ירד ל-49.54%).
הגופים המוסדיים אימצו בזרועות פתוחות את חלקם של הבנקים שירד. מבחינתם, מדובר באפיק השקעה נושא ריבית טובה, ורמת סיכון נמוכה יותר מאשר זו שהיו יכולים להשיג בשוק הסחיר, שוק האג"ח הקונצרני. לכן הם מפנים חלק מכספי החוסכים (וגם מכספם שלהם) אל האפיק המדובר.
אמנם עוד לא מדובר בשיטפון, והיקף שוק ההלוואות המוסדיות למגזר העסקי עדיין קטן יחסית ליתר הנכסים שהם מנהלים (סה"כ 2% מהכספים המנוהלים בקופות הגמל ו-6% מאלו המנוהלים בביטוחים ובנוסטרו), אבל ניתן לראות סימנים לצמיחה בדיווחי החברות על קבלת הלוואות פרטיות או על קיום מו"מ לשם קבלת הלוואה, לרוב בהיקף לא מבוטל של מאות מיליוני שקלים.
בניגוד לעבר, בו הרגולטורים נזכרו להתערב ולקבוע נורמות ובקרות לתופעות חדשות מסוג זה אחרי שהסוסים כבר ברחו מן האורווה, הפעם הרגולטור שם לב להתפתחות זו מבעוד מועד. לצורך הסדרת מתן ההלוואות הלא סחירות לגופים עסקיים, הוקמה ועדת גולדשמידט. כחלק מהמלצותיה המתגבשות, קבעה הועדה, שיש לעגן ולמסד את תחום מתן האשראי ע"י הגופים המוסדיים, להפריד אותו מתחום ההשקעות ולהפוך אותו לאופרציה מובנית עם גבולות גזרה להיקף החשיפה לאשראי, היקף החשיפה לקבוצת לווים ומסגרות לאישור, בקרה ופיקוח על מתן האשראי, דרישת הביטחונות ובדיקה מקבילה של ניגודי עניינים פוטנציאליים.
- המס החדש על הבנקים - 9% על "רווח חריג"
- פועלים: רווח נקי של 2.8 מיליארד שקל; התשואה להון 17.6%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המלצה נוספת המתגבשת הינה כי כל גוף מוסדי אשר נותן הלוואות כאלו יצטרך לבצע את האנליזה של האשראי בעצמו, ולא להסתמך על מארגן ההלוואה. היום, הרגולטור מבין שמתן אותן הלוואות יאפשר לציבור להרוויח תשואה גבוהה יותר בסיכון יחסית נמוך, לכן זהו מהלך מבורך. התמקצעות הגופים המוסדיים במתן אשראי, תעמיק את ההבנה ויכולת ההתמקחות שלהם מול הגופים העסקיים (במרבית ההלוואות הללו יש בטחונות / שעבודים טובים יותר).
מעבר לזה, יש יתרון נוסף ארוך טווח דווקא לשוק הקונצרני הסחיר - ככל שהגופים המוסדיים יתמקצעו, כך ידעו לנצל את כוחם לשיפור הביטחונות, קביעת ההתניות והמעקב אחר מצב החברות. ידע זה ויכולת השימוש בו יזלגו מן הסתם גם להשקעות הסחירות שלהם באותם חברות, כל זאת לטובת ציבור המשקיעים והחוסכים.
- 1.רגולציה = שחיתות! 05/03/2014 13:08הגב לתגובה זועודף הרגולציה הרס את השוק הסחיר. דרך המלך היא השקעה בסחיר בלבד! יש לבטל את חודק ורגולציות עודפות אחרות באופן מיידי!
איור: דפדפן אטלס של OpenAIF‑35, איירבוס וגם אנבידיה: סעודיה מכוונת הכי גבוה בדרך להפוך למוקד תחבורה אזורי
עסקת המטוסים המסתמנת עם ארה"ב היא רק הנדבך האחרון בתוכניתה הכוללת של הממלכה לייצר סביבת תעופה יעילה, מודרנית ובת
קיימא. וכשגם אנבידיה בתוך הקלחת - השמיים הם הגבול
במהלך העשור האחרון, ערב הסעודית מקדמת באופן חסר תקדים מהפכה בתעשיית התעופה שלה - לא רק בתעופה אזרחית אלא גם בצבאית, תוך שילוב טכנולוגיות חדשניות, מערכת מתקדמת של בינה מלאכותית (AI) ובעיקר שותפות אסטרטגית עם ענקיות טכנולוגיה כמו אנבידיה. בנוסף, סעודיה עושה מאמץ אדיר מול ארה״ב לקבל את מטוס הקרב האמריקאי F‑35, מטוס שעלול להיות שובר שוויון במזרח התיכון.
פיתוח תעשיית התעופה בסעודיה במסגרת התוכנית "חזון 2030" של יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמן היא לא רק מהלך טכנולוגי-תדמיתי, אלא מהפכה עם השלכות כלכליות וחברתיות עמוקות המשנות את פניה של הממלכה.
תוכנית "חזון 2030" שמוביל יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן מתמקדת ביצירת כלכלה פחות תלויה בנפט באמצעות עידוד תעשיות טכנולוגיות, ביניהן תעופה. סעודיה משקיעה כיום מאות מיליארדי דולרים בבניית שדות תעופה מודרניים, הרחבת חברות תעופה לאומיות וכן פיתוח תעשייה ביטחונית מקומית, שמכילה גם שותפויות עם חברות כמו לוקהיד מרטין ובואינג לצד פיתוח עצמי בחברת SAMI, החברה הביטחונית הסעודית.
על הפרק היהלום שבכתר - ה־F‑35
חיל האוויר הסעודי נחשב כיום לאחד החילות המתקדמים במזרח התיכון, עם צי מטוסים מגוון שמתמקד במטוסי F-15 המתקדמים, לצד מטוסים נוספים כמו טורנדו ומערכות בקרה והגנה אווירית מתקדמות. בשנים האחרונות, הממלכה ביצעה מודרניזציה נרחבת שכללה רכישת מטוסי F-15SA ו-F-15EX, שמאופיינים במערכות נשק ואוויוניקה מתקדמות. נעשה מאמץ לשדרג את יכולות חיל האוויר הכוללות טיסה ארוכת טווח, יכולות תקיפה מדויקות ומערכות לוחמה אלקטרונית מתקדמות.
- מנסיכות נפט למעצמת AI: החזון הטכנולוגי והצבאי החדש של סעודיה
- מנפט ל-AI: איך המפרציות ממציאות את עצמן מחדש
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7

איור: דפדפן אטלס של OpenAIF‑35, איירבוס וגם אנבידיה: סעודיה מכוונת הכי גבוה בדרך להפוך למוקד תחבורה אזורי
עסקת המטוסים המסתמנת עם ארה"ב היא רק הנדבך האחרון בתוכניתה הכוללת של הממלכה לייצר סביבת תעופה יעילה, מודרנית ובת
קיימא. וכשגם אנבידיה בתוך הקלחת - השמיים הם הגבול
במהלך העשור האחרון, ערב הסעודית מקדמת באופן חסר תקדים מהפכה בתעשיית התעופה שלה - לא רק בתעופה אזרחית אלא גם בצבאית, תוך שילוב טכנולוגיות חדשניות, מערכת מתקדמת של בינה מלאכותית (AI) ובעיקר שותפות אסטרטגית עם ענקיות טכנולוגיה כמו אנבידיה. בנוסף, סעודיה עושה מאמץ אדיר מול ארה״ב לקבל את מטוס הקרב האמריקאי F‑35, מטוס שעלול להיות שובר שוויון במזרח התיכון.
פיתוח תעשיית התעופה בסעודיה במסגרת התוכנית "חזון 2030" של יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמן היא לא רק מהלך טכנולוגי-תדמיתי, אלא מהפכה עם השלכות כלכליות וחברתיות עמוקות המשנות את פניה של הממלכה.
תוכנית "חזון 2030" שמוביל יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן מתמקדת ביצירת כלכלה פחות תלויה בנפט באמצעות עידוד תעשיות טכנולוגיות, ביניהן תעופה. סעודיה משקיעה כיום מאות מיליארדי דולרים בבניית שדות תעופה מודרניים, הרחבת חברות תעופה לאומיות וכן פיתוח תעשייה ביטחונית מקומית, שמכילה גם שותפויות עם חברות כמו לוקהיד מרטין ובואינג לצד פיתוח עצמי בחברת SAMI, החברה הביטחונית הסעודית.
על הפרק היהלום שבכתר - ה־F‑35
חיל האוויר הסעודי נחשב כיום לאחד החילות המתקדמים במזרח התיכון, עם צי מטוסים מגוון שמתמקד במטוסי F-15 המתקדמים, לצד מטוסים נוספים כמו טורנדו ומערכות בקרה והגנה אווירית מתקדמות. בשנים האחרונות, הממלכה ביצעה מודרניזציה נרחבת שכללה רכישת מטוסי F-15SA ו-F-15EX, שמאופיינים במערכות נשק ואוויוניקה מתקדמות. נעשה מאמץ לשדרג את יכולות חיל האוויר הכוללות טיסה ארוכת טווח, יכולות תקיפה מדויקות ומערכות לוחמה אלקטרונית מתקדמות.
- מנסיכות נפט למעצמת AI: החזון הטכנולוגי והצבאי החדש של סעודיה
- מנפט ל-AI: איך המפרציות ממציאות את עצמן מחדש
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7

