האם הקטר הסיני יחזור למסלול של צמיחה?
חולשתה של סין בולטת מאוד לנוכח העליות החזקות בשוקי המניות העולמיים בשנתיים האחרונות. הכלכלה השנייה בעולם עלתה בעשורים האחרונים בקצב דו ספרתי מרשים, אך כעת צפויה להציג צמיחה נמוכה בהרבה, שעל פי הערכות תסתכם ב-6.5% ב-2014. שילוב של האטה כלכלית עולמית, משק מבוסס ייצור ויצוא וריכוזיות יתר, פוגם בפוטנציאל הצמיחה של סין בשנים האחרונות. מה שהחל כהאטה מחזורית לנוכח משבר החובות באירופה ומשבר הנדל"ן בארה"ב הלך והתברר כצימצום שמקורו בבעיות מבניות שדורשות שינויי תפישה רדיקאלי במבנה התוצר, המערכת הבנקאית ונושאי חופש האדם ואפילו הילודה.
לא עוד צמיחה מבוססת ייצור ותשתיות
המודל הסיני נשען בעשורים האחרונים על צמיחה מהירה המבוססת על תהליך של תיעוש מהיר, עיור, הפרטה והקטנת המעורבות הממשלתית, כמו גם זרימה חזקה של השקעות ע"י זרים. אך מעל לכל, נשען הקטר הסיני על ייצור ותשתיות. סין הפכה ליצרנית הגדולה בעולם כשהיא כובשת שווקים רבים ונתחים הולכים וגדלים במסחר העולמי. במקביל, השקיעה סין טריליוני דולרים מהעודפים בחשבון השוטף בתשתיות, בהשקעה עצומה בנדל"ן ובתחבורה. שילוב זה, יחד עם מעבר מאסיבי מהכפרים לערים הגדולות, יצר את אחת ההתפתחויות הכלכליות המואצות בכלכלה העולמית אי פעם.
צמיחה זו בלטה בחוסר האיזון שלה בזמן שהחיסכון השולי במדינות המערב ניצב על כ-5% בלבד והצריכה הפרטית מהווה כ-70% מהתוצר. לעומת זאת, בסין החיסכון השולי נושק ל-40% מהתוצר. ישנו משקל עצום להשקעה בתוצר, הוא יוצר צמיחה לא מאוזנת ולא ברת קיימא. במקביל ההשקעה המאסיבית בתשתיות ובפרויקטים אדירים למגורים יצרו ערי רפאים ריקות מאדם, השקעות חסרות הגיון כלכלי ומערכת בנקאית חסרת שקיפות וממונפת מאוד.
המערכת הבנקאית חויבה להעניק אשראי למימון הצמיחה במחוזות שונים בסין על בסיס קריטריונים פוליטיים ולא כלכליים, וכעת מהווה את האיום הגדול ביותר. סין חייבת לגרום לצרכן המקומי להפוך לשחקן מוביל בתוצר הסיני, שיגדיל את הצריכה בצורה משמעותית על חשבון החיסכון.
- סין מזהירה את אזרחיה: הימנעו מנסיעות ליפן על רקע מתיחות סביב טייוואן
- טראמפ משגר מסר לסין אך משאיר את טייוואן בערפל אסטרטגי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
רפורמות כלכליות
סידרת הרפורמות הכלכליות עליה הוכרז בחודש החולף היא חסרות תקדים, ומדגישה כי הממשל הסיני הפנים את גודל המשבר. סין צפויה לפתוח את שוקיה ליזמים זרים ופרטיים, ובכלל זה תאפשר בעלות פרטית על בנקים במדינה. הממשלה תקטין התערבותה באישורים הנדרשים לפרויקטים בתחום הבניה, כמו גם התערבות מופחתת בשער החליפין. במקביל הכריזו בכירי המפלגה הקומוניסטית על הקלות בתוכנית הילד האחד, סגירת מחנות עבודה בכפייה, שילוב של שירותים סוציאליים בערים ובכפרים וביטול מגבלות בחופש התנועה שהגבילו תנועה של כפריים לערים.
על פניו נראה כי שינויי המדיניות מהווה צעד משמעותי בכיוון הנכון. עצם הרפורמה, כמו גם הנושאים בה היא נוגעת, מחדדת שההנהגה הסינית מבינה היטב מה עליה לעשות. אין ספק, שבמידה ותיושם במלואה, תייצר מומנטום חיובי הן בטווח הזמן הקצר והן בארוך. יחד עם זאת, הצלחתה בסופו של יום תלויה מאוד בעם הסיני עצמו. במידה והצרכן המקומי יאמין ברפורמה, ישגשג ויחוש שהמדינה מעניקה לו מענה טוב יותר במישורים חיוניים, כמו חינוך, בריאות וחופש תנועה, הוא יהפוך לכוח משמעותי יותר בהמשך הצמיחה של סין.
- 1.היועץ הכתום 25/12/2013 14:25הגב לתגובה זורוברט הכתבה מרתקת ומעניינת אם תוכל להתייחס גם ל2 משכ' שקיבלתם בסקירה הבאה,תודה מראש.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
