עושה קאמבק: מטבע האירו חוזר ובגדול

יוחאי שויגר, אנליסט ב-FXCM ישראל, מתייחס למטבע האירופי ולנסיקה בה הוא מצוי בתקופה האחרונה. האם ייתכן כי יהפוך הקערה על פיה?
יוחאי שויגר | (3)
נושאים בכתבה אירו, מטבע חוץ

למרות הקריסה המסחררת בשבוע שעבר, מטבע האירו הוא עדיין הלהיט הנוכחי בשוקי המט"ח העולמיים. מאז אמצע חודש יולי, צמד האירו-דולר טיפס מ-1.275 ועד לשיא של 1.383, לפני שנסוג בשבוע שעבר עד ל-1.35. לא רק מול הדולר החבוט האירו מתחזק, כי אם גם מול מטבעות חזקים יותר כמו השטרלינג, הדולר האוסטרלי ועוד. התיסוף במטבע מבטא את הסנטימנט החיובי ששורר במסחר באירו בחודשים האחרונים. אנליסטים רבים משבחים את מסלול היציאה של היבשת מתוך המשבר העמוק שנקלעה אליו, ועל התנהלות קובעי המדיניות, הן הפוליטית והן המוניטארית.

ראשית כל, דוחות התמ"ג האחרונים הצביעו על הסיום הפורמלי של המיתון במדינות דרום היבשת, ספרד ואיטליה, גם אם מדובר עדיין בצמיחה חיובית כמעט זניחה. כמו כן, חשוב לומר לזכותו של נשיא הבנק המרכזי, מריו דראגי, שהצליח באמצעות כלים מוניטאריים שקולים, ולא פחות, רטוריקה נחושה ובוטחת, לשנות את הדיסקט ולהסיר מהפרק כל שיח על פירוק גוש האירו.

האם יש סימנים אמיתיים לאותו שינוי חיובי בנתוני המאקרו, או שהכל ברמת התקווה?

אין ספק שניתן לזהות שיפור עקבי בחודשים האחרונים בלא מעט פרמטרים מאקרו כלכליים של הגוש - סקר ZEW מצביע על עלייה עקבית בסנטימנט במגזר העסקי. כמו כן, גם מדד אמון הצרכנים והמדדים של מגזרי השירותים והייצור מצביעים על אופטימיות לעתיד.

מדוע צנח השבוע שעבר האירו בכזו עוצמה? מה הבהיל את המשקיעים?

שני נתונים שפורסמו בשבוע שעבר הפכו את הקערה על פיה, נתוני התעסוקה ומדד המחירים לצרכן. דוח התעסוקה הצביע על שיעור אבטלה מסחרר של 12.2%. גרוע ככל שהנתון היה, מה שהביא לצניחת האירו מטה היה מדד המחירים לצרכן, שהצביע על ירידה באינפלציה לרמה שנתית של 0.7%, שפל של 4 שנים - נתון אשר משאיר פתח לצעדים מקלים נוספים מצד הבנק המרכזי.

הבנק המרכזי מתכנס השבוע, ומשום כך הלונגיסטים על האירו מיהרו לצמצם חשיפה לפני הישיבה. למעשה, השוק לא חושש מהפחתת ריבית. הריבית על האירו עומדת על 0.50%, ובסביבה העולמית להורדות ריבית יש אפקט מוגבל למדי. מה שעשוי לגדוע את הראלי של האירו הוא כמובן צעדים מרחיבים בלתי קונבנציונאליים, גרסה נוספת לתוכנית ה-LTRO (מנגנון להלוואות לטווח ארוך) שהפעיל הבנק המרכזי ב-2011 וב-2012. אם הבנק אכן יאותת על האפשרות הזו, המהלך של האירו בטווח הארוך יותר יהיה בסכנה.

כעת, כשאנחנו מבינים את הצומת בו מצוי המטבע האירופי, הבה נבחן את תמונת המצב הטכנית של הצמד אירו-דולר. אנחנו רואים בגרף שהצמד מצוי במגמת עלייה מובהקת מאז יולי 2012, עם סדרה עולה עקבית של שיאים ותחתיות. לא מכבר פרץ הצמד מעל השיא המשמעותי של ינואר 2013 ב-1.37, ובכך נתן גושפנקא נוספת למגמת העלייה.

רבים הופתעו מהבלימה החזקה בשבוע שעבר ברמת 1.383. אבל שימו לב שמדובר ברמה בעלת חשיבות רב שנתית - נסיגת פיבונאצ'י 61.8% של הירידה הגדולה ממאי 2011 - יולי 2012 (הקו המקווקו העליון). כלומר, אנחנו בצומת טכני. מהפך של הצמד כעת יצביע על כך שכל העלייה האחרונה לא היתה אלא תיקון של הירידה הגדולה של 2011-2012, ולא בשינוי במגמה בטווח הארוך יותר. עלייה חוזרת מעל הקו המקווקו תעיד על שינוי במגמה בטווח הארוך יותר ותציב יעדים גבוהים יותר, מעל 1.40.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

הכותב הוא אנליסט בחברת FXCM ישראל

לאתר FXCM

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    משה 07/11/2013 09:33
    הגב לתגובה זו
    מקס' 4 שנים והיורו וגם הדולר נמחקים מעל פני האדמה בדיוק כמו כל מטבעות הפיאט שהיו לפניהם. רק שינוי שיטת ייצור הכסף תתקן את המעוות. כנסו לאתר "הכלכלה האמיתית" ותבינו כיצד נוצר "באמת" כסף.
  • 2.
    חי בסרט הבחור (ל"ת)
    אנליסט 06/11/2013 20:28
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אנונימי 05/11/2013 22:04
    הגב לתגובה זו
    ניתוח מאד מעניין וחד.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר. 

איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.