עושה קאמבק: מטבע האירו חוזר ובגדול

יוחאי שויגר, אנליסט ב-FXCM ישראל, מתייחס למטבע האירופי ולנסיקה בה הוא מצוי בתקופה האחרונה. האם ייתכן כי יהפוך הקערה על פיה?
יוחאי שויגר | (3)
נושאים בכתבה אירו, מטבע חוץ

למרות הקריסה המסחררת בשבוע שעבר, מטבע האירו הוא עדיין הלהיט הנוכחי בשוקי המט"ח העולמיים. מאז אמצע חודש יולי, צמד האירו-דולר טיפס מ-1.275 ועד לשיא של 1.383, לפני שנסוג בשבוע שעבר עד ל-1.35. לא רק מול הדולר החבוט האירו מתחזק, כי אם גם מול מטבעות חזקים יותר כמו השטרלינג, הדולר האוסטרלי ועוד. התיסוף במטבע מבטא את הסנטימנט החיובי ששורר במסחר באירו בחודשים האחרונים. אנליסטים רבים משבחים את מסלול היציאה של היבשת מתוך המשבר העמוק שנקלעה אליו, ועל התנהלות קובעי המדיניות, הן הפוליטית והן המוניטארית.

ראשית כל, דוחות התמ"ג האחרונים הצביעו על הסיום הפורמלי של המיתון במדינות דרום היבשת, ספרד ואיטליה, גם אם מדובר עדיין בצמיחה חיובית כמעט זניחה. כמו כן, חשוב לומר לזכותו של נשיא הבנק המרכזי, מריו דראגי, שהצליח באמצעות כלים מוניטאריים שקולים, ולא פחות, רטוריקה נחושה ובוטחת, לשנות את הדיסקט ולהסיר מהפרק כל שיח על פירוק גוש האירו.

האם יש סימנים אמיתיים לאותו שינוי חיובי בנתוני המאקרו, או שהכל ברמת התקווה?

אין ספק שניתן לזהות שיפור עקבי בחודשים האחרונים בלא מעט פרמטרים מאקרו כלכליים של הגוש - סקר ZEW מצביע על עלייה עקבית בסנטימנט במגזר העסקי. כמו כן, גם מדד אמון הצרכנים והמדדים של מגזרי השירותים והייצור מצביעים על אופטימיות לעתיד.

מדוע צנח השבוע שעבר האירו בכזו עוצמה? מה הבהיל את המשקיעים?

שני נתונים שפורסמו בשבוע שעבר הפכו את הקערה על פיה, נתוני התעסוקה ומדד המחירים לצרכן. דוח התעסוקה הצביע על שיעור אבטלה מסחרר של 12.2%. גרוע ככל שהנתון היה, מה שהביא לצניחת האירו מטה היה מדד המחירים לצרכן, שהצביע על ירידה באינפלציה לרמה שנתית של 0.7%, שפל של 4 שנים - נתון אשר משאיר פתח לצעדים מקלים נוספים מצד הבנק המרכזי.

הבנק המרכזי מתכנס השבוע, ומשום כך הלונגיסטים על האירו מיהרו לצמצם חשיפה לפני הישיבה. למעשה, השוק לא חושש מהפחתת ריבית. הריבית על האירו עומדת על 0.50%, ובסביבה העולמית להורדות ריבית יש אפקט מוגבל למדי. מה שעשוי לגדוע את הראלי של האירו הוא כמובן צעדים מרחיבים בלתי קונבנציונאליים, גרסה נוספת לתוכנית ה-LTRO (מנגנון להלוואות לטווח ארוך) שהפעיל הבנק המרכזי ב-2011 וב-2012. אם הבנק אכן יאותת על האפשרות הזו, המהלך של האירו בטווח הארוך יותר יהיה בסכנה.

כעת, כשאנחנו מבינים את הצומת בו מצוי המטבע האירופי, הבה נבחן את תמונת המצב הטכנית של הצמד אירו-דולר. אנחנו רואים בגרף שהצמד מצוי במגמת עלייה מובהקת מאז יולי 2012, עם סדרה עולה עקבית של שיאים ותחתיות. לא מכבר פרץ הצמד מעל השיא המשמעותי של ינואר 2013 ב-1.37, ובכך נתן גושפנקא נוספת למגמת העלייה.

רבים הופתעו מהבלימה החזקה בשבוע שעבר ברמת 1.383. אבל שימו לב שמדובר ברמה בעלת חשיבות רב שנתית - נסיגת פיבונאצ'י 61.8% של הירידה הגדולה ממאי 2011 - יולי 2012 (הקו המקווקו העליון). כלומר, אנחנו בצומת טכני. מהפך של הצמד כעת יצביע על כך שכל העלייה האחרונה לא היתה אלא תיקון של הירידה הגדולה של 2011-2012, ולא בשינוי במגמה בטווח הארוך יותר. עלייה חוזרת מעל הקו המקווקו תעיד על שינוי במגמה בטווח הארוך יותר ותציב יעדים גבוהים יותר, מעל 1.40.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

הכותב הוא אנליסט בחברת FXCM ישראל

לאתר FXCM

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    משה 07/11/2013 09:33
    הגב לתגובה זו
    מקס' 4 שנים והיורו וגם הדולר נמחקים מעל פני האדמה בדיוק כמו כל מטבעות הפיאט שהיו לפניהם. רק שינוי שיטת ייצור הכסף תתקן את המעוות. כנסו לאתר "הכלכלה האמיתית" ותבינו כיצד נוצר "באמת" כסף.
  • 2.
    חי בסרט הבחור (ל"ת)
    אנליסט 06/11/2013 20:28
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אנונימי 05/11/2013 22:04
    הגב לתגובה זו
    ניתוח מאד מעניין וחד.
מגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexelsמגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexels

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה

מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו



עופר הבר |
נושאים בכתבה טיסה לוויינים

אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.

בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.

המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית

הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.

תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.

הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים

בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.


תבלינים. צילום: Marta Branco, Pexelsתבלינים. צילום: Marta Branco, Pexels
בלוגסטריט

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?

יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה 

זיו סגל |

לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.

בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500  מאז סוף חודש אפריל. 


מדד S&P תוך יומי
מדד S&P תוך יומי


דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך. 

בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200. 

אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?

התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT  לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.