עושה קאמבק: מטבע האירו חוזר ובגדול
למרות הקריסה המסחררת בשבוע שעבר, מטבע האירו הוא עדיין הלהיט הנוכחי בשוקי המט"ח העולמיים. מאז אמצע חודש יולי, צמד האירו-דולר טיפס מ-1.275 ועד לשיא של 1.383, לפני שנסוג בשבוע שעבר עד ל-1.35. לא רק מול הדולר החבוט האירו מתחזק, כי אם גם מול מטבעות חזקים יותר כמו השטרלינג, הדולר האוסטרלי ועוד. התיסוף במטבע מבטא את הסנטימנט החיובי ששורר במסחר באירו בחודשים האחרונים. אנליסטים רבים משבחים את מסלול היציאה של היבשת מתוך המשבר העמוק שנקלעה אליו, ועל התנהלות קובעי המדיניות, הן הפוליטית והן המוניטארית.
ראשית כל, דוחות התמ"ג האחרונים הצביעו על הסיום הפורמלי של המיתון במדינות דרום היבשת, ספרד ואיטליה, גם אם מדובר עדיין בצמיחה חיובית כמעט זניחה. כמו כן, חשוב לומר לזכותו של נשיא הבנק המרכזי, מריו דראגי, שהצליח באמצעות כלים מוניטאריים שקולים, ולא פחות, רטוריקה נחושה ובוטחת, לשנות את הדיסקט ולהסיר מהפרק כל שיח על פירוק גוש האירו.
האם יש סימנים אמיתיים לאותו שינוי חיובי בנתוני המאקרו, או שהכל ברמת התקווה?
אין ספק שניתן לזהות שיפור עקבי בחודשים האחרונים בלא מעט פרמטרים מאקרו כלכליים של הגוש - סקר ZEW מצביע על עלייה עקבית בסנטימנט במגזר העסקי. כמו כן, גם מדד אמון הצרכנים והמדדים של מגזרי השירותים והייצור מצביעים על אופטימיות לעתיד.
מדוע צנח השבוע שעבר האירו בכזו עוצמה? מה הבהיל את המשקיעים?
שני נתונים שפורסמו בשבוע שעבר הפכו את הקערה על פיה, נתוני התעסוקה ומדד המחירים לצרכן. דוח התעסוקה הצביע על שיעור אבטלה מסחרר של 12.2%. גרוע ככל שהנתון היה, מה שהביא לצניחת האירו מטה היה מדד המחירים לצרכן, שהצביע על ירידה באינפלציה לרמה שנתית של 0.7%, שפל של 4 שנים - נתון אשר משאיר פתח לצעדים מקלים נוספים מצד הבנק המרכזי.
- הדולר זינק מול סל המטבעות ב-27% ואז נחלש ב-9% - מה יקרה השנה?
- בשוק המט"ח: האירו היציג צלל 0.9% מול השקל אחרי נתון המאקרו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הבנק המרכזי מתכנס השבוע, ומשום כך הלונגיסטים על האירו מיהרו לצמצם חשיפה לפני הישיבה. למעשה, השוק לא חושש מהפחתת ריבית. הריבית על האירו עומדת על 0.50%, ובסביבה העולמית להורדות ריבית יש אפקט מוגבל למדי. מה שעשוי לגדוע את הראלי של האירו הוא כמובן צעדים מרחיבים בלתי קונבנציונאליים, גרסה נוספת לתוכנית ה-LTRO (מנגנון להלוואות לטווח ארוך) שהפעיל הבנק המרכזי ב-2011 וב-2012. אם הבנק אכן יאותת על האפשרות הזו, המהלך של האירו בטווח הארוך יותר יהיה בסכנה.
כעת, כשאנחנו מבינים את הצומת בו מצוי המטבע האירופי, הבה נבחן את תמונת המצב הטכנית של הצמד אירו-דולר. אנחנו רואים בגרף שהצמד מצוי במגמת עלייה מובהקת מאז יולי 2012, עם סדרה עולה עקבית של שיאים ותחתיות. לא מכבר פרץ הצמד מעל השיא המשמעותי של ינואר 2013 ב-1.37, ובכך נתן גושפנקא נוספת למגמת העלייה.
רבים הופתעו מהבלימה החזקה בשבוע שעבר ברמת 1.383. אבל שימו לב שמדובר ברמה בעלת חשיבות רב שנתית - נסיגת פיבונאצ'י 61.8% של הירידה הגדולה ממאי 2011 - יולי 2012 (הקו המקווקו העליון). כלומר, אנחנו בצומת טכני. מהפך של הצמד כעת יצביע על כך שכל העלייה האחרונה לא היתה אלא תיקון של הירידה הגדולה של 2011-2012, ולא בשינוי במגמה בטווח הארוך יותר. עלייה חוזרת מעל הקו המקווקו תעיד על שינוי במגמה בטווח הארוך יותר ותציב יעדים גבוהים יותר, מעל 1.40.
- הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
- חרם אירופאי על סחורה ישראלית - עד כמה זה משמעותי ומה אפשר לעשות?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
הכותב הוא אנליסט בחברת FXCM ישראל
- 3.משה 07/11/2013 09:33הגב לתגובה זומקס' 4 שנים והיורו וגם הדולר נמחקים מעל פני האדמה בדיוק כמו כל מטבעות הפיאט שהיו לפניהם. רק שינוי שיטת ייצור הכסף תתקן את המעוות. כנסו לאתר "הכלכלה האמיתית" ותבינו כיצד נוצר "באמת" כסף.
- 2.חי בסרט הבחור (ל"ת)אנליסט 06/11/2013 20:28הגב לתגובה זו
- 1.אנונימי 05/11/2013 22:04הגב לתגובה זוניתוח מאד מעניין וחד.

מכונית שהיא גם מסוק - כמה זה יעלה ומתי זה ייצא לשוק?
XPeng הסינית מתקדמת בפיתוח פלטפורמה של רכב שבפנים חונה מסוק=רחפן מתקבל שיכול להטיס אתכם במשך 20-30 דקות; ההשקה בסין ב-2026
המותג הסיני XPeng שואף לנער את שוק הרכב עם השקת המכונית המעופפת הראשונה שלו, שעל פי התוכניות תהיה מוכנה לצרכן, בשנת 2026. "נושאת המטוסים היבשתית״(Land Aircraft Carrier) LACשל Xpeng Aeroht בולטת כנקודת שיא, מסמנת פרק חדש בנוף התעופה של סין ומציעה פרספקטיבה סינית על פיתוח תחבורתי, מסרה החברה בהצהרה על השקת המכונית המעופפת.
בגרסה הראשונה שלה, היא לא תיראה כמו המכוניות מ"בחזרה לעתיד", אלא תהיה למעשה רחפן גדול שניתן להוביל בטנדר. רחפן הנוסעים עם עיצוב בעל שישה רוטורים וזרועות מתקפלות לאחסון. כלי הטיס מתגאה גם בתא טייס פנורמי של 270 מעלות עם מקומות ישיבה לשניים ומבנה סיבי פחמן להקלת המשקל.
כלי הטייס ערך את הופעת הבכורה שלו בטיסה ציבורית בתערוכת האוויר של סין בסוף השנה שעברה שהתקיימה בעיר ג'וחאי בנובמבר האחרון, ולאחר מכן את הופעת הבכורה הבינלאומית שלו חודשים לאחר מכן, בינואר 2025, בתערוכת האלקטרוניקה CES בלאס וגאס.
הרחפן, בנוי מסיבי פחמן קלים וכולל נוף רחב מתא הטייס. נהגים, או טייסים, יכולים פשוט לחנות את רכב השישה-גלגלים באתר ההמראה, לנתק את הרחפן בלחיצת כפתור ולעלות עליו כשהרכב נשאר בחנייה. משם, הם יכולים לנווט את שאר המסע שלהם באוויר, לקצר את זמן הנסיעה ולשפר את הגישה לאזורים מרוחקים.
- טראמפ מדבר – והמניות עפות: זינוק במניות יצרניות הרכב המעופף ג'ובי וארצ'ר
- המוניות המעופפות ממריאות: ג’ובי נערכת לרכוש את בלייד;היכן אנשים טסים לעבודה במונית?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פתרון המכונית המעופפת עם המודול הכפול של XPeng, ייקרא ״נושאת המטוסים היבשתית״ - LAC. התמחור בשוק הביתיבסין יהיה מתחת ל-300,000 דולר אמריקאי, כך לדברי וואנג טאן, מייסד שותף וסגן נשיא XPeng Aeroht.

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה
לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.
בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500 מאז סוף חודש אפריל.
דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך.
בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200.
- מסימני הפשרה בין ארה"ב לסין: ייבוא המתכות הנדירות מזנק ב-660%
- יצרנית אמריקאית של מתכות נדירות מפסיקה משלוחים לסין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?
התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.