הרכב תיק השקעות חו"ל - ספטמבר 2012
השווקים כבר מגלמים את התערבותם של הבנקים המרכזיים נוכח ההתדרדרות בכלכלות הגדולות אירופה ,סין ויפן והסימנים המעורבים בארה"ב. עיתוי ההתערבות והיקפה עדיין לא ברורים, כשבינתיים המטרה היא להמשיך ולנסות לקנות זמן בהצהרות. שום מדינה לא רוצה להיות הראשונה שתצא עם תוכנית "בומבסטית", אלא מעדיפה להתלוות למהלך שיתחיל במגרש של מישהו אחר.
שווקים מפותחים
אירופה - החודש הנוכחי רצוף באירועים משמעותיים ביניהם אפשר למנות את החלטת בית המשפט הגרמני על חוקיות ה ESM (קרן ההצלה הקבועה), פגישות בבנקים המרכזיים באירופה ובארה"ב, בחירות בהולנד והצפי שספרד תוציא בקשה מסודרת לחילוצה.
יוון טרם קיבלה את כספי החילוץ, כשה-IMF חוזר השבוע לאתונה במטרה לסיים את עבודתו לקראת פרסום הממצאים של הטרויקה בהמשך החודש. נתונים שפורסמו נכון לסוף חודש יוני מצביעים על תמונה עגומה ביותר של הבנקים היוונים, כ-82% מאזרחי יוון מחזיקים פיקדונות של פחות מ-2000 אירו בבנקים המקומיים, ולכ-6% יש 10-50 אלף אירו בבנקים המקומיים.
המצב בספרד מוסיף להתדרדר כשהממשלות האזוריות מבקשות את תמיכת הממשלה, ובכך בעצם "מרוקנות" את הקופה הייעודית לטובתן. ראש ממשלת ספרד מתכונן לבקשה לחילוץ כשהוא מנסה להעביר תוכניות צנע (וכן העלאת מיסים). ברקע נתוני המאקרו ממשיכים להציג החרפה במצב. נציין את שיעור האבטלה שעומד על כ-25% ואת נתוני המכירות הקמעונאיות שירדו בכ-7% ביולי.
מריו דראגי, יו"ר הבנק המרכזי באירופה, ממשיך לחפש גיבוי מהבנק המרכזי של גרמניה לתוכנית רחבה שתכלול קניית אג"ח של ממשלות ספרד ואיטליה (ארץ מוצאו), וייתכן שבהמשך גם אג"ח חברות ונתינת הלוואות מעודפות במטרה להוזיל את עלויות המימון שלהן ולתרום לצמיחה. בינתיים הגרמנים ממשיכים לשמור על עמדתם העיקשת. כרגע נראה שרק החמרה משמעותית במצב או שינויים פיסקאליים אמיתיים בספרד ואיטליה יכולים לגרום לגרמנים לשנות את דעתם. אנו ממשיכים להחזיק משקל חסר באירופה (בהתאם למדד ה-MSCI World). כשבתוך היבשת נותנים משקל עודף לגרמניה ושבדיה.
יפן - הבנק המרכזי במדינה לא מצליח לעמוד ביעד האינפלציה של 1% אחרי שבחודש יולי מדד המחירים לצרכן ירד ב-0.3%. תפוקת התעשייה הציגה ירידה של 1.2% בחודש יולי מול ציפיות הכלכלנים לעלייה של 1.7%.
הכלכלה ממשיכה להתמודד עם ההאטה בצמיחה העולמית ועם התחזקות הין, כך שלהערכתנו לא יהיה מנוס מהמשך ההתערבות, הן במטבע והן במתן תמריצים והגדלת תוכנית רכישות של ני"ע. אנו ממליצים להחזיק את יפן במשקל חסר (בהתאם למדד ה-MSCI World). כשאת החשיפה לשוק המניות ביפן אנו ממליצים לעשות על ידי נטרול המטבע.
ארה"ב - שיפור בנתוני מאקרו בתקופה האחרונה נותנים ליו"ר הפד את האפשרות להמתין עם תוכנית הרחבה כמותית נוספת. המשקיעים מחכים לדוח התעסוקה שיתפרסם בסוף השבוע, כששוב באופן פרדוקסלי אכזבה ממנו תעלה את הסיכוי להתערבות ברננקי כבר בישיבה הקרובה ב-12 לספטמבר.
הנגיד מבין שהפעם תוכנית רגילה לא תספיק, וייתכן שיצטרך לצאת בהצהרה שתהיה בלתי מוגבלת הן בלוחות זמנים והן בכמות ובסוג הנכסים שירכוש. האפקטיביות של תוכנית כזו תיבחן על ידי המשקיעים שירצו לראות שיש מעשים מאחורי המילים. אנו מותירים את המלצתנו על החזקה במשקל שוק (בהתאם למדד ה-MSCI World).
קנדה - המדינה צמחה ברבעון השני בשיעור של 1.8%. ההסבר לצמיחה הנמוכה בירידת מחירי הסחורות שנמצאים ברמה הנמוכה בכ-5% מהממוצע של שנת 2011. נציין לטובה שהמדינה נהנית מעליות מימון נמוכות (תשואת האג"ח ל-10 שנים עומדת על 1.8%) היותה מדורגת AAA, כך שבמידה ותהיה החמרה בביקושים הגלובליים - הממשלה לא תהסס ותשיק תוכנית תמריצים לעידוד הכלכלה.אנו מותירים את המלצתנו לקנדה למשקל שוק (בהתאם למדד ה-MSCI World).
אוסטרליה - כלכלת היבשת מושפעת לרעה מחולשת הביקושים מסין (שותפת הסחר הגדולה שלה). הצמיחה באשראי ממשיכה לדעוך ובכך מעלה את הסיכויים לירידה נוספת בריבית שכרגע עומדת על 3.5%. אנו מעלים את המלצתנו לאוסטרליה והפסיפיק למשקל שוק (בהתאם למדד ה-MSCI World).
שווקים מתעוררים
ברזיל - כלכלת המדינה הציגה צמיחה של 0.5% ברבעון השני, לעומת הרבעון המקביל אשתקד - נמוך מציפיות האנליסטים לצמיחה של 0.7%. בין הסיבות לחולשה אפשר למנות את הביקושים הנמוכים מאירופה ומסין. הממשלה לא נשארה אדישה לחולשה בהתאוששות הכלכלה, והיא פועלת לשיפור הן בייצוא על ידי מדיניות של החלשת הריאל ולהפחתת מיסים על מוצרי צריכה (בעיקר מכוניות ומוצרי חשמל) כדי לעודד את הביקושים המקומיים. בנוסף נציין שהריבית הופחתה ב-0.5% נוסף לרמה של 7.5% - הרמה נמוכה ביותר אי פעם. שר האוצר הצהיר שהוא מצפה לצמיחה של 4.5% בשנת 2013.
סין - מדד מנהלי הרכש בחודש אוגוסט ירד ל-49.2 לעומת 50.1 בחודש יולי, נציין שמרכיב הייצוא במדד מסרב להתאושש ועומד על 46.6 (התכווצות שלישית רצופה). הסיבה כמובן היא ההאטה הגלובלית. חולשת שוק העבודה תורמת אף היא לחולשה וקובעי המדיניות במדינה צפויים להגיב בהקלות נוספות כמו הפחתת יחס הרזרבה בבנקים, הקלות במיסים ואישור מהיר של פרויקטים בתחום התשתיות. אך להערכתנו, ההתערבות לא תהיה אגרסיבית כדי למנוע התנפחות של "בועות" נכסים. נציין שמדד המניות הכללי של המדינה נמצא ברמה הנמוכה מאז חודש פברואר 2009. אנו ממליצים על החזקה במשקל שוק ונותנים משקל יתר לברזיל (בהתאם למדדהMSCI World).
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה
בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.
לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.
לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור.
היסטוריה
היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.
דלק מערכות רכב
דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.
ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה
בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.
לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.
לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור.
היסטוריה
היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.
דלק מערכות רכב
דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.
ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.
