פרטנר עמדה בתחזיות: הציגה גידול קל ברווח לצד ירידה בהכנסות

הכנסות החברה רשמו קיטו של 1.6% לרמה של 1.51 מיליארד שקלים. הרווח גדל ב-2.1% ל-288 מיליון שקלים. בנוסף רשמה פרטנר עלייה בבקרב המנויים בכ-41 אלף מנויים כך שמספר המנויים של החברה הגיע ל- 2.944 מיליון
מאיה זיסר |

חברת הסלולר הישראלית, פרטנר, פרסמה היום את תוצאותיה הכספיות לרבעון השני של 2009. החברה דיווחה על ירידה בהכנסות בשיעור של 1.6% לרמה של 1.514 מיליארד שקלים. בשורת התחתונה ניתן לראות עלייה של 2.1% ברווח שהסתכם ב-288 מיליון שקל. הרווח התפעולי הסתכם ב-434 מליון שקל.

בסה"כ עמדה פרטנר בתחזיות האנליסטים ואף עקפה אותם. בפועלים סהר הוציאו בשבוע שעבר תחזית לדו"חות פרטנר בה הם צפו הכנסות של 1.47 מיליארד שקלים לצד רווח תפעולי של 377 מיליון שקלים.

כ-41 אלף מנויים פעילים נטו הצטרפו לפרטנר ברבעון השני של 2009. בסיס המנויים הפעילים של החברה נכון לסוף הרבעון השני של 2009 עמד על כ-2.944 מיליון מנויים. שיעור הנטישה ברבעון השני של שנת 2009 בהשוואה לרבעון השני של שנת 2008 ירד מ-4.4% ל-3.9%.

נכון לסוף הרבעון השני של שנת 2009, בסיס מנויי הדור השלישי של החברה עמד על כ- 1.102 מיליון. נתח השוק של החברה, בסוף הרבעון השני של 2009, מוערך בכ- 31.7%.

ההכנסה החודשית הממוצעת למנוי (ARPU) ברבעון השני של 2009 הסתכמה ב-151 שקל (39 דולר), ירידה של כ-3.8% מ- 157 שקל ברבעון השני של 2008. קיטון זה משקף בעיקר הכנסות נמוכות יותר מנדידה וכמו כן את השפעת הכנסות נמוכות יותר מזמן אוויר הנובעת מהקטנת יחידת החיוב בגין זמן אוויר.

הכנסות משירותים הסתכמו ב- 1.36 מיליון שקל (347 מיליון דולר), ירידה של 0.7% מ-1.37 מיליון שקל ברבעון השני של 2008. ירידה זו משקפת בעיקר את השפעתה של פעילות נדידה נמוכה יותר, כמו גם הכנסות נמוכות יותר מזמן אוויר, הנובעות מהורדת יחידת החיוב מ- 12 שניות לשנייה אחת על ידי משרד התקשורת החל מה- 1 בינואר 2009, וכן מתנאי שוק תחרותיים הממשיכים להפעיל לחץ על תעריפי השיחות היוצאות.

הכנסות מ- SMS הסתכמו ב- 89 מיליון שקל (23 מיליון דולר) ברבעון השני של 2009, צמיחה של 14.1% מהרבעון השני של 2008, המהווים 6.5% מההכנסות משירותים ברבעון השני של 2009, בהשוואה ל- 5.7% מהכנסות משירותים ברבעון השני של 2008.

ההכנסה החודשית הממוצעת למנוי ("ARPU") ברבעון השני של 2009 הסתכמה ב-151 שקל (39 דולר), ירידה של כ-3.8% מ- 157 שקל ברבעון השני של 2008. קיטון זה משקף בעיקר הכנסות נמוכות יותר מנדידה וכמו כן את השפעת הכנסות נמוכות יותר מזמן אוויר הנובעת מהקטנת יחידת החיוב בגין זמן אוויר.

בהתייחסו לתוצאות הרבעון, אמר דוד אבנר, מנכ"ל פרטנר, "אני מרוצה מאוד מהביצועים התפעוליים והפיננסים שלנו אשר מעידים על מיקוד ביישום המטרות קצרות הטווח כמו גם האסטרטגיה ארוכת הטווח של החברה. ברבעון זה גייסנו 41,000 מנויים חדשים, הישג משמעותי מאוד ותוצאה ישירה של מאמצינו המתמשכים לשיפור רשת ההפצה שלנו במגזר הפרטי, איכות השירות שלנו וחיזוק הקשר עם לקוחותינו."

"ברצוני לסכם בציון ההודעה של חברת האם שלנו Hutchison Telecommunications International Limited, בתחילת יולי ביחס למכירה אפשרית של ההחזקות העקיפות שלה בחברה. בהקשר זה, ברצוני לנצל את ההזדמנות ולהודות להנהלת פרטנר על המיקוד העסקי במהלך תקופה זו.

לדבריו, " אנו מביטים אל העתיד בביטחון כאשר הנכסים החסונים שבנתה החברה במהלך העשור האחרון יאפשרו לפרטנר להמשיך לצמוח ולהניב ערך לבעלי מניותינו בשנים הבאות."

תגובת פסגות לדוחות פרטנר: עוד רבעון בהשפעות הסביבה, הדגש הוא בפוטנציאל הנגזר מהמכירה המתקרבת

טליה לויברג, אנליסטית מחלקת מחקר בפסגות, אומרת כי לאחר רבעון ראשון חלש ביחס למתחרות, הציגה פרטנר התאוששות מסוימת ברבעון השני שעיקרה בהיקף גיוס המנויים ובצמצום שחיקת ה ARPU. יחד עם זאת, מציינת לויברג, השפעות הסביבה הכלכלית ממשיכות לתת אותותיהן עם ירידה של כ- 1.2% בהכנסות החברה משירותי סלולאר ושחיקה ברווח התפעולי.

פרטנר הציגהEBITDA של 574 מיליון שקל אשר בנטרול השפעת היוון העלויות עפ"י IFRS שלא בוצעה ברבעון המקביל מסתכמת ב 501 מיליון שקל בלבד, ירידה של כ- 35 מיליון שקל לעומת אותה תקופה מקבילה אשתקד.

השירותים הלא סלולאריים שהושקו בסוף 2008 ממשיכים להעיב עם עלויות של כ-25 מיליון שקל ברבעון השני (מול 20 מיליון שקל ברבעון הראשון). למרות הסביבה הציגה פרטנר רווח נקי של 288 מיליון שקל (בצפי) המוביל לדיבידנד של 230 מ' שח, תשואה רבעונית של 2.2%.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
סמאד 3סמאד 3

החות׳ים משנים את כללי המשחק - האיום האמיתי על שמי ישראל: Samad 3

הכטב"ם החות'י שגרם לפגיעה הקשה באילת בעיצומו של החג הוא שדרוג משמעותי ליכולות הטכנולוגיות של החות'ים הנשענים על תמיכה מאיראן. מערכות ההגנה של ישראל מספקות תשובה מצוינת, אם כי לא הרמטית, אבל החות'ים מצדם לא שוקטים על השמרים



עופר הבר |


בלילה שקט של קיץ, יולי 2024, כאשר תושבי תל אביב חשבו שהם מביטים בשמי העיר המוארים והרגועים, חדר לשמי העיר כטב"ם משופר מהסוג המסוכן ביותר - ה-Samad-3. הוא פרץ את שכבות ההגנה האווירית המתקדמות ופגע באישון לילה בלב העיר השוקקת לאחר טיסה של 16 שעות ומרחק 2600 ק״מ במסלול מוארך דרך סודן ומצרים מתימן הנמצאת בקו אווירי של 1,800 ק״מ מישראל. 

זה היה רגע דרמטי שהוכיח כי הטכנולוגיה של האיום משתדרגת במהירות והפכה את השמיים הישראלים לזירה תחרותית של מלחמה טכנולוגית שבה כל שנייה קובעת חיים או מוות. האירוע הותיר את המדינה במרדף בלתי פוסק אחרי פתרונות חדשניים להגנה על אזרחיה מפני איומים דומים.

האם הסמאד 3 שובר שוויון?

החות'ים הגיעו בשנים האחרונות ליכולות טכנולוגיות מתקדמות יחסית בתחומי הטילים והרחפנים, המוענקות להם בעיקר עם תמיכה איראנית. בין היתר מדובר על כטב״מים קטנים כמו סמאד 3, שככלל טסים בגובה נמוך עם חתימה מכ״מית נמוכה, כך שקשה למערכות ההגנה האווירית הישראליות לזהותם וליירטם בזמן. כמו כן, שיגרו החות'ים טילים עם ראשי נפץ "cluster munitions" שפועלים על ידי פיזור ראשי נפץ משניים באמצע הטיסה, מה שמקשה על מערכות ההגנה לספק הגנה יעילה מפני הפצצונות הנפיצות שמפוזרות בכמות גדולה על שטח רחב.

ישראל, מצד שני, מפעילה מערכות הגנה אוויריות רב-שכבתיות ומתקדמות ביותר, עם כיפת ברזל כמרכיב העיקרי נגד רקטות וטילים קצרים ובקרוב בשילוב מערכת הלייזר ״אור איתן״. מערכות אלו מדויקות, מתוחזקות בצורה גבוהה עם יכולת תגובה מהירה ויכולת יירוט מעל 90% בממוצע של האיומים. 

לסמאד שלושה יתרונות מובנים המקשים על גילוי מוקדם שלו: חתימת מכ"ם נמוכה, בעיקר בגלל חומריו, מידות קטנות יחסית, ופרופיל טיסה גמיש עם יכולות תמרון וטיסה בגבהים נמוכים ועל פני טופוגרפיה מורכבת. תכונות אלו מאפשרות לו לטוס למטרה בשעה שגילוי מוקדם הופך לאתגר טכנולוגי עם אפשרויות רבות לאזעקות שווא ולחדירה דרך שכבות ההגנה של המדינה.

פרויקט דירות
צילום: שלומי יוסף

מחירי הדירות יורדים, אבל תשכחו מירידת מחירים חדה

כאשר כוחות כל כך מרכזיים אינם מעוניינים בירידת מחירים, הסיכוי לשינוי אמיתי נמוך עד קלוש

חן שרייבר |
נושאים בכתבה מחירי הדירות

הנתונים האחרונים על האטת המכירות של הקבלנים בפרט, ומצבו של שוק הנדל”ן בכלל, אינם מפתיעים איש. הקיפאון והירידה בהיקף מכירת הדירות צפויים לאור רמת המחירים וגם הירידה במחירי הדירות מתחילת השנה די צפויה לאור רמת המחירים הגבוהה. זו ירידת מחירים גורפת במחירי הדירות, אך ברור כי כלל הגורמים האינטרסנטיים בשוק עושים כל שביכולתם כדי לשמר את רמות המחירים. הם מנסים לטשטש את הירידה במחירים, הם מחביאים אותה, הכל כדי לנסות לשדר עסקים כרגיל. 

הם מחביאים את ירידת המחירים תוך הענקת הנחות והטבות בעקיפין. במילים אחרות, “הנחה גדולה” בלי לקרוא לה הנחה, העיקר שהמחיר הרשמי לא ייפגע. אבל פרקטית הרוכשים שקונים בתנאי תשלום נוחים לצד הטבות נוספות מקבלים הנחה. לדחות את תשלום הדירה הגדול - 80% שנה אחרי שנכנסים לדירה זו הנחה של 5% בערך (להרחבה: דירה במחירי סוף עונה? הקבלנים בלחץ - האם זה הזמן לקנות?).   

מדד המחירים לצרכן לחודש אוגוסט, הציג נתון של ירידה ב-0.2% במחירי הדירות לחודשים יולי-יוני בהשוואה לחודשי יוני-מאי, כאשר מדובר על ירידה חמישית ברצף. בחינה רחבה יותר מצביעה על ירידה חודשית ממוצעת של 1.5% במספר העסקאות בשנה החולפת, נתון התואם את סקירת הכלכלן הראשי במשרד האוצר, שהצביעה על ירידה נוספת בקצב העסקאות ברבעונים האחרונים. 

האטה זו מודגשת במיוחד בקרב הקבלנים במכירת דירות חדשות, כאשר אם בוחנים את מכירת האלו בחודשים האחרונים רואים ירידה דרמטית של עשרות אחוזים במכירות לעומת תקופה מקבילה אשתקד. במקביל, יש ירידה גם בעסקאות יד שנייה, אבל מתונה מאוד - כ-5% ולא 20%-30% כפי שסופגים הקבלנים בדירות חדשות. זה מעיד על מצוקתם של הקבלנים כשלצד זה יש גם המשך גידול במלאי הדירות החדשות שלא נמכרו, על אף שהוצא להן היתר בנייה. היקף המלאי הלא מכור עומד על כ-82 אלף דירות. 

ומה עושים הקבלנים בכדי להתמודד עם המצב? לאחר שבנק ישראל הטיל בחודש מרץ את המגבלות השונות למבצעי 80/20, הקבלנים מבצעים פחות או יותר את אותם המבצעים, רק בצורה שונה. ממש אותה הגברת בשינוי אדרת: משכנתה בגובה של עד מיליון שקל ל-15 שנה בריבית אפס, מימון מלא של שכר הדירה עד לאכלוס, ריהוט חדש לדירה ומימון מס הרכישה. מדובר בהטבות ששווין מאות אלפי שקלים, המהוות בפועל הורדת מחיר, רק מבלי להציג זאת ככזו. בחודשים האחרונים הם גם מציעים לרוכשים לדחות את התשלום של 80% עד לשנה אחרי הכניסה לדירה, יש גם מצבים שהדחייה אפילו ארוכה יותר.