המדד ממשיך להפתיע הגורמים לעלייה והצעדים שבעקבותיו

מדד המחירים לצרכן לחודש מארס ממשיך להפתיע כלפי מעלה לעומת קונצנזוס האנליסטים בבלומברג שצפה עלייה מתונה יותר. בבנק דיסקונט מעריכים כי המדד ימשיך להתחזק גם בחודש הנוכחי ובעקבותו האינפלציה תיחלש ב-2012 ובשנה הבאה אחריה

מדד המחירים לצרכן לחודש מארס ממשיך להפתיע כלפי מעלה כשהוא עלה ב-0.4%, לעומת קונצנזוס האנליסטים בבלומברג לעלייה של 0.2%. אנו מעריכים כי מדד אפריל יעלה ב-0.9%, האינפלציה בשנת 2012 תעמוד על 3.4% ובשנה קדימה (בהינתן הבסיס הגבוה של אפריל) תעמוד על 2.6%.

מדד מארס הפתיע את כולם

מדד חודש מארס עלה בשיעור של 0.4%, לעומת הקונצנזוס שצפה עלייה של 0.2%. למעשה, כל הכלכלנים שמוסרים תחזיות למערכת בלומברג (כולל אנחנו) פספסו את המדד הגבוה, שעבר את טווח הערכות האנליסטים (שנע בין 0.1% ל-0.3%). מאז תחילת השנה הפער המצטבר בין המדד בפועל לבין קונצנזוס האנליסטים עמד על 0.35% (כלומר מדד גבוה מהתחזיות). "אנקדוטה מעניינת" היא שפער חיובי זה (מדדים בפועל לעומת צפי למדד 3 חודשים לאחור) היה הגבוה ביותר מזה כשנה.

התורמים העיקריים למדד הגבוה היו דלק ושמנים לכלי רכב, הבראה ונופש בארץ ובחו"ל ומחירי השכירות שתרמו יחד 0.34% מכלל העלייה במדד (0.4%), כלומר "היו אחראיים" לכ-85% מעליית המחירים בחודש האחרון. מאידך, מחירי המשקאות והמכוניות היו אלו ש"משכו" מעט את המדד כלפי מטה.

במחירי הדירות בבעלות (רכיב שאינו נכלל במדד) חלה עלייה של 0.3% במהלך ינואר - פברואר השנה והנתון הקודם (דצמבר 11' - ינואר 12') עודכן מעט כלפי מטה. עליית המחירים בינואר - פברואר השנה היתה מתונה מעליית המחירים הממוצעת בינואר פברואר 06' עד 11' (0.7%).

להערכתנו, השינויים במחירי הדירות בבעלות בחודשים הבאים לא צפויים להיות קיצוניים (לאף כיוון). עליות המחירים האחרונות לא נגרמו מספקולציה או ביקוש חזק מאוד לדירות כפי שהיה בעבר, אלא יותר עקב הפסקת ה"ישיבה על הגדר" (מתוך תקווה לירידות מחירים חדות) אצל חלק מהקונים, ואולי אף בעיות מימון/בעיות אשראי של חלק מהקבלנים אשר משפיעות על מקטעים מסוימים של שוק הדיור.

לפי עניות דעתנו, בנק ישראל עשוי להתייחס לנושא הדיור באמצעות צעדים ספציפיים (בלי קשר ל"נשק הריבית"), אולי אפילו בתיאום עם האוצר, כשהמטרה הכוללת תהיה לסייע במצוקת האשראי של הקבלנים מחד, למנוע שינויים קיצוניים (לכל כיוון) במחירי הדירות ולנסות ולהקל על הקושי ברכישת דיור / שכירות של חלק מהאוכלוסייה בישראל. צעדים ספציפיים בתחום הדיור יקלו על בנק ישראל להוריד ריבית בהתאם למצב הכולל במשק בעתיד, מבתי לחשוש מהשפעה חדה של השינוי בריבית על מחירי הדירות.

ומה הלאה?

התחזית אותה ציינו לפני מספר חודשים לגבי מדדים גבוהים יחסית ואפשרות להפתעות כלפי מעלה במדדים כבר התאמתה בחלקה הגדול, על רקע עליית מחירי האנרגיה והחשמל וגורמים נוספים. במבט קדימה נראה כי מדד אפריל צפוי לעמוד על 0.9%, כשהוא יושפע מהתייקרות מחירי החשמל, עלייה במחירי הנסיעות לחו"ל והעונתיות במחירי השכירות וההלבשה. האינפלציה לשנת 2012 צפויה להיות 3.4%.

לאור התממשות המדדים הגבוהים, העובדה שאנו כבר נמצאים בסביבת אינפלציה גבוהה (גם המדדים הקרובים צפויים, אומנם, לעלות באופן חד, אך לאחר מכן תהיה רגיעה), ההאטה בכלכלות המערב ואף המחאה החברתית, שעשויה לפרוץ בעתיד (אם כי גורם זה אינו מכריע) ובעיקר מחירי האנרגיה שקצב עלייתם עשוי להתמתן משמעותית, הרי שהאינפלציה שנה קדימה (מרץ 13' מול מרץ 12') צפויה לעמוד על 2.6%.

לגבי מחירי האנרגיה נציין כי לאחרונה ניכרת "רגיעה מסוימת" במחיר הנפט על רקע השיחות בין איראן למערב. במידה ורגיעה זו תימשך גם בחודשים הבאים, הרי שמחירי הנפט עשויים להמשיך לרדת, עניין שימתן את האינפלציה. באם המצב מול איראן יוחמר, מחיר הנפט עשוי לזנק באופן חד, והאינפלציה עשויה שוב "למשוך למעלה" ולהפתיע חזק גם לטווח שמעבר לחודש-חודשיים הבאים.

במילים אחרות: "הסיפור האירני" (ירגע או לא..?) ימשיך להטריד לא רק את קובעי המדיניות בעולם הדיפלומטי אלא גם את ה"כלכלנים הפשוטים" שמנסים לתת הערכות לגבי המדד.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משפיע פיננסי (גרוק)משפיע פיננסי (גרוק)

לא נגד המשפיענים הפיננסים - אלא בעד המשקיעים

שלל הטענות שנשמעו בימים האחרונים נגד הסדרת מעמדם של המשפיענים הפיננסיים,  מסתימת פיות ועד לפגיעה בתחרות, מתעלמות מכך שמי שמתיימר לפרסם המלצה שמתאימה ל-100 אלף עוקבים, שלכל אחד מהם מאפיינים ורצונות שונים, עושה עוול לעוקבים שלו

אלדד טלמור |
נושאים בכתבה משפיען פיננסי

בימים האחרונים פרצה סערה סביב היוזמה להסדיר את מעמדם של המשפיענים הפיננסיים. הרגולציה שמקדמת הרשות לניירות ערך נועדה לעשות סדר בנושא ייעוץ ההשקעות הניתן ברשתות החברתיות, בין היתר על ידי מי שאין להם רישיון לייעוץ השקעות. כצפוי, יש מי שחוששים להיפגע מהרגולציה המתוכננת ויוצאים נגדה. בין היתר, נטען שהרגולציה נועדה למנוע תחרות ו"להגן על האינטרסים של הגופים הגדולים", אותם גופים מוסדיים שמחזיקים ברשיון ייעוץ השקעות. הטענה הזו נשמעה הן מצד חלק מהמשפיענים עצמם אבל גם מצד גופים עסקיים שמתמחים בהשקעות שמבוססות במידה רבה על "הייפ" ברשתות החברתיות, למשל תחום הקריפטו.

החשש מובן, אבל מדובר בסערה בכוס מים. ראשית, כמי שמשמש סמנכ"ל שיווק ודיגיטל בגוף פיננסי גדול, שבמסגרת תפקידו נמצא בקשרי עבודה גם עם משפיענים וגם עם הגופים המוסדיים, אני יכול להעיד שאין באמת ניגוד אינטרסים בין המשפיענים הפיננסיים לבין הגופים המוסדיים המחזיקים ברשיון לייעוץ השקעות. להיפך – שני הצדדים נהנים זה מזה ומזינים אחד את השני. כיצד? למשפיענים הפיננסיים יש "מניות בכורה" במהפך החיובי שחל במודעות של הציבור הישראלי להשקעות בשוק ההון בשנים האחרונות. הרבה מאוד בזכותם, השקעות בשוק ההון פרצו את גבולות מדורי הכלכלה והפכו לנושא סקסי. שאלות כמו: איך הכי משתלם לי להיחשף למדד S&P-500 או: האם עדיין כדאי לרכוש ביטקוין אחרי העליות האחרונות, הפכו לנושא שמדברים עליו במפגשים עם חברים ובארוחות שישי.

 צעירים ישראלים רבים שואבים היום את עיקר הידע שלהם על כסף והשקעות מהרשתות החברתיות ומאותם משפיעים פיננסיים. אבל בסופו של דבר, כשהם משקיעים בפועל, הם עושים את זה, ברוב המקרים, דרך המוצרים והשירותים של הגופים הפיננסיים המפוקחים - למשל, הם משקיעים בקרנות סל עוקבות מדדים, בקופות גמל מסלוליות או פותחים תיק השקעות עצמאי באחת מהפלטפורמות למסחר עצמאי. המשפיענים, מצידם, נהנים ממקורות הכנסה מהעברת קורסים, כתיבת ספרים ופרסום פודקסטים, בחלק מהמקרים בשת"פ עם גופים מסחריים, כולל הגופים הפיננסיים המפוקחים.

 מה שעומד מאחורי הרגולציה, אם כן, אינו רצון להעלים את המשפיענים הפיננסיים, לסתום פיות או לפגוע בתחרות אלא משהו הרבה יותר פשוט: הגנה על המשקיעים. הרגולציה החדשה תאפשר למשפיענים פיננסיים לפרסם מידע פיננסי ולתרום בכך להגברת האוריינות הפיננסית של הציבור הישראלי – דבר שמועיל למשקיעים. אולם, היא תוודא שאותם משפיענים לא יגלשו למתן המלצות השקעה שמצריכות התאמה למשקיע ספציפי – פעולה שמחייבת ידע מקצועי מעמיק ולכן מותרת רק למי שקיבל רשיון ייעוץ השקעות ומפוקח על ידי הרשות לניירות ערך.

 

אחד הכללים הכי בסיסיים בהשקעות הוא שאין המלצה אחת שמתאימה לכל המשקיעים, אלא יש להתאים את ההמלצות לצרכים ולמאפיינים של כל משקיע. מי שמתיימר לפרסם המלצה שמתאימה ל-100 אלף עוקבים, שלכל אחד מהם מאפיינים ורצונות שונים, עושה עוול לעוקבים שלו. אלא שזוהי בדיוק המציאות שמתרחשת היום ברשתות החברתיות: "מה שאראה לכם עכשיו מתאים לכולם", אומר משפיען אחד, רגע לפני שהוא ממליץ על מניות של מגזר מסוים. "5 המניות האלה הן לדעתי הזדמנות טובה ל-2025", מכריז משפיען אחר. "8 מניות ישראליות ששווה לקנות עכשיו", מכריז סרטון של משפיען שלישי. אלה הן רק 3 דוגמאות מני רבות להמלצות של משפיענים שאפשר למצוא בקלות ברשת, אשר אמורות, לכאורה, להתאים לכל משקיע.