הורדות הריבית יגיעו השנה, אבל זה כנראה לא יקרה במרץ
למרות ציפיות המשקיעים כי הורדות הריבית יחלו בחודש מרץ, אמש יו"ר הפד ג'רום פאוול, קירר את הציפיות ואמר כי זה לא סביר שנראה הורדות ריבית בקרוב ואפילו לא רמז על הורדה בחודש מאי. פאוול חזר על המשפט הקבוע ואמר "הכל תלוי באינפלציה ובנתונים הכלכליים". הפד צריך למצוא את התזמון הנכון וזה לא פשוט.
הפד לא לחוץ להוריד ריבית
כמעט שנתיים עברו מאז החל הפד את הידוק המדיניות שלו. התחלה של הורדות ריבית מוקדם מדי עלולה להאיץ מחדש את האינפלציה. עם זאת, המתנה ארוכה מדי, גם כאשר האינפלציה נמצאת בכיוון הנכון, עלולה לפגוע בכלכלה ולהגדיל את האבטלה. בפד חוששים ומעדיפים לנקוט בגישה של "נחכה ונראה" לפחות כרגע. זה פשוט מוקדם מדי לנסות לצפות מה יעשו הכלכלה והאינפלציה ומה תהיה המדיניות המתאימה.
"אין יותר מדי לחץ להתחיל בסייקל של הורדות ריבית מוקדם מדי", אומר אדם עבאס מ-Harris Associates. "נתוני הצמיחה בסדר, שוק העבודה טוב, האינפלציה משתפת פעולה ונראה כי הנטייה כרגע היא להתאזר בסבלנות.
ועדת השוק הפתוח הפדרלית הצביעה פה אחד אמש (רביעי) על השארת הריבית על כנה בטווח של 5.25% עד 5.50%. בהצהרת המדיניות של הוועדה ופאוול אותתו שניהם כי ברגע שהנתונים יאפשרו - המהלך הבא יהיה הורדות ריבית. אך התזמון המדויק של המהלך ידרוש התקדמות מוכחת יותר במיתון האינפלציה. "אנו מאמינים כי ריבית המדיניות שלנו נמצאת בשיא של סייקל ההידוק הנוכחי, במידה והכלכלה תתנהג כמצופה, נתחיל לפעול בכדי להקל במדיניות השנה", אמר פאוול במסיבת העיתונאים. "עם זאת, הכלכלה הפתיעה את החזאים במובנים רבים מאז הקורונה וההתקדמות המתמשכת לעבר יעד האינפלציה של 2% אינה מובטחת".
- לקראת הורדת הריבית בארה״ב: מה קורה בשאר הבנקים המרכזיים בעולם?
- הריבית צפויה לרדת - החברות שירוויחו והחברות שיפסידו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הבנק המרכזי משנה כיוון
מדובר בשינוי כיוון מאז פגישתו של הפד בדצמבר, כאשר הותיר את המשקיעים עם ציפיות להורדת ריבית שתתרחש בכל רגע, עם כיוון יותר נצי ממה שהמשקיעים קיוו לו, שחוזר להיות ממוקד יותר בהורדת האינפלציה. מדדי המניות הגיבו בירידות שערים מיד לאחר פרסום הצהרת הפד והמשיכו לרדת כאשר פאוול החל לדבר כחצי שעה לאחר מכן עד הסגירה, כאשר הנאסד"ק סגר עם ירידות של 2.2%.
פאוול אומנם אמר כי זה לא סביר שתהיה הורדת ריבית בחודש מרץ, אבל הוא לא הוריד את האפשרות לגמרי מהשולחן. לפד יהיו שישה שבועות כעת של נתונים כלכליים לנתח עד פגישתו הבאה ב-19 במרץ, אך הנגיד המשיך עם הקו הלא אופטימי. "אני לא חושב שסביר שהוועדה תגיע לרמת אמון מסביר גבוהה עד הישיבה במרץ בכדי להגיד שזה הזמן להוריד ריבית", אמר יו"ר הבנק המרכזי. הסוחרים בוול-סטריט היו אופטימיים לגבי הורדות ריבית בטווח הקרוב, כאשר אמש טרם פגישת הפד, הסבירות להורדת הריבית במרץ עמדה על יותר מ-50%.
השוק ממשיך לתמחר יעד ריבית לסוף שנה של בין 3.75% ל-4%, מה שמשקף הורדות ריבית של 1.5 נקודות אחוז השנה, שעשויות להגיע רק מאוחר יותר ב-2024. "תחילת ההתאמה עלולה להתעכב בחודש או חודשיים, אך אנחנו עדיין בטוחים בכיוון הנסיעה", אמר פול מיילצ'רסקי, ראש תחום המאקרו ב- Brandywine Global.
- "טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
פאוול ציין לטובה את ההתקדמות שכבר הושגה בהפחתת האינפלציה והצביע על שישה חודשים של "נתוני אינפלציה טובים". עם זאת, הוא אמר שפקידי הפד עדיין צריכים לראות את זה נמשך לפני שישתכנעו כי זהו נתיב בר קיימא ליעד האינפלציה השנתי של 2%. "נצטרך לראות ראיות מתמשכות בכדי לבנות ביטחון שהאינפלציה צועדת לכיוון יעד המטרה שלנו", אמר הנגיד.
- 1.יוריד מהר כי הריבית לא במקום האנפלציה בדרך לקריסה 01/02/2024 20:30הגב לתגובה זויוריד מהר כי הריבית לא במקום האנפלציה בדרך לקריסה
- לא יוריד 02/02/2024 09:26הגב לתגובה זוהדולר כבר לא משכנע אנשים.. לכן הפד צריך להעלות ריבית!! וכוחו של הפד טמון בלחזק את הדולר וללכת עד הסוף גם במחיר של מיתון. כי דיצאינפלציה זה תוצאה הרבה יותר גרועה!!
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
