הורדת ריבית
צילום: רוי שיינמן

הריבית צפויה לרדת - החברות שירוויחו והחברות שיפסידו

השוק צופה שתי פעימות הורדות ריבית של 0.25% כל אחת עד סוף 2025; זה טעות להניח שכולם מרוויחים מהקלות מוניטריות - בעוד מגזרים כמו טכנולוגיה ונדל"ן יכולים ליהנות מהון זול ועליה בביקושים, המגזר הבנקאי יכול להיפגע מצמצום מרווחי הריבית ומינוף קשה יותר איך אנחנו כמשקיעים יכולים לנתח מי יפסיד ומי ירוויח מהפחתת הריביות?

דניאל שוויקה |

לאחר תקופה ממושכת שקברניטי הפד', כמו גם חלק ממקביליו בעולם, נותרו בעמדת המתנה בכל הנוגע לשינוי בסביבת הריבית, לאחרונה מצטברים אינדיקטורים כלכליים שמגבירים את הערכות שבמחצית השנייה של השנה, וביתר שאת במהלך השנה הבאה, בנקים מרכזיים ישנו כיוון בכל הנוגע למדיניות המוניטרית, קרי מהעלאות או הותרת הריבית על כנה, לתוואי של הפחתות ריבית, ממצב של צמצום להרחבה. הציפיות הן להורדה של 0.5% בשתי פעימות עד סוף השנה. זו הפחתה משמעותית בריבית וגם אם היא תזלוג לשנה הבאה, הכיוון הוא של הפחתות ריבית.   

מדובר, למעשה, בצעד שבשווקים ממתינים לו בדריכות, שכן המשמעות של הפחתת ריבית, גם כאשר זו צפויה להיות איטית, מדודה והדרגתית ביחס לקצב בו טיפסה, מגלמת שינוי יסוד בתנאים הפיננסיים: עלות הכסף פוחתת, היקפי האשראי בשוק מתרחבים ומשקולת המימון שנושאות החברות הופכת לכבדה פחות.

ואולם, על אף הנטייה לחשוב שהורדת ריבית משחקת בהכרח לידיהם של כל מגזרי הפעילות, ההשפעה בפועל אינה אחידה והומוגנית אלא מייצרת דיפרנציאציה בהתאם למאפייני ואופי הסקטור הספציפי. תלוי ברמת המינוף, במודל ההכנסות, ביכולת ליהנות מהון זול ובהתנהגות הצרכנים כתוצאה מהשינוי בסביבה הכלכלית. על רקע זה, המשקיעים נדרשים להפנות את הזרקור לא רק אל הריבית עצמה אלא גן להשפעות הדיפרנציאליות שלה על הסקטורים השונים בשוק ההון.


בנקים: קיצוץ ריבית עלול להתגלגל לשחיקת רווחים


לכאורה, עולם הפיננסים נהנה מסביבת ריבית גבוהה – ולא בכדי. ההכנסות המרכזיות של בנקים וחברות אשראי נעוצות במרווח הריבית, כלומר בהפרש בין הריבית שהבנקים גובים על הלוואות לבין זו שמשולמת בפיקדונות. כאשר סביבת הריבית יורדת, המרווח נשחק ופוגע ישירות בפעילות הליבה של הבנקים, אפקט שמשתקף היטב בהיקף ההכנסות ובהתאם גם בשורת הרווח.

כך, לדוגמה, במהלך סדרת הורדות הריבית המהירות שהוביל הפד' בעיצומה של מגפת הקורונה, מדד KBW Bank (המאגד למעלה מ-20 ממניות הבנקים הגדולים בארה"ב) צנח בכ-35% תוך חודשיים בלבד (פברואר-מרץ 2020). מגמה דומה נרשמה גם בישראל כאשר מדד הבנקים הציג ירידה חדה במקביל להורדת הריבית לשפל של 0.1% ב-2020. אמנם הירידה אינה מיוחסת רק להפחתות הריבית, שכן ישנם גורמים נוספים שהעיבו על פעילות הבנקים באותן תקופות, אולם לא ניתן להתעלם מהעובדה כי ריבית נמוכה היוותה עבור המערכת הבנקאית משקל נגד.

נדל"ן ותשתיות: הון מוזל דוחף כלפי מעלה את שווי

בשונה מהבנקים, שנהנים מסביבת ריבית גבוהה, חברות מסקטור הנדל"ן והתשתיות נהנות מתנופה עסקית כשהריבית יורדת או משייטת ברמה נמוכה. הרגישות של הנדל"ן והתשתיות ביחס לרמת הריבית נובעת מהעובדה כי אלו הם מגזרים עתירי הון, כלומר דורשים השקעות עתק ופועלים לרוב תוך נטילת מינוף, מה שמייצר רגישות גבוהה לעלות ההון והחוב.

כך, כאשר מחיר הכסף מוזל, דרך הפחתות ריבית, שינוי זה מתורגם למימון זול יותר לפרויקטים, להגדלת ההחזר על ההשקעה, שיפור תזרים המזומנים ואף מספק תמריץ לגופי ניהול והשקעות להזרים כספים לתחום ולהגדיל חשיפה לנכסים ריאליים. בעניין זה ניתן לחזור שוב ל-2020, אז קרנות REIT בארה"ב (דוגמת קרן הסל VNQ) רשמו התאוששות של עשרות אחוזים תוך שנה לאחר הורדת הריבית המהירה ב-2020.

קיראו עוד ב"שוק ההון"


טכנולוגיה: התרחבות וחדשנות


הסקטור הצומח ביותר בשני העשורים האחרונים, ובה בעת זה שתלוי מאוד בהון זול, הוא סקטור הטכנולוגיה. לחברות בענף, בפרט חברות הזנק, ריבית נמוכה מוזילה את עלות הגיוס, מה שמאפשר להן להשקיע יותר במחקר ופיתוח, רכישת מתחרות או חדירה לשווקים חדשים. השפעת הריבית על השווי הכלכלי של חברות טכנולוגיה משמעותית במיוחד ומתבטאת באופן מיידי, שכן מודלים של הערכת שווי מתרגמים ריבית נמוכה לירידה בשיעור ההיוון שמביאה בתורה לעלייה בשווי התזרימי העתידי.

מגמות אלה קיבלו ביטוי לאורך למעלה מעשור של סביבת ריבית כמעט-אפסית, כפי שהציג למשל מדד ה-Nasdaq במהלך אותן שנים.


צריכה מחזורית: אשראי זול מעודד רכישות


סקטורים מבוססי צריכה – כדוגמת קמעונאות, רכב, תיירות ואירוח – ההשפעה של הורדת ריבית היא פסיכולוגית ופונקציונלית כאחד. משמעות הדבר היא כי ריבית נמוכה מעודדת צרכנים להוציא יותר, זאת בהינתן שהלוואות זמינות ונגישות יותר, כמו גם תנאי המימון הנוחים.

אולם, כאן ישנה נקודה חשובה שדורשת בחינה: למעשה, יש להבחין בין הורדת ריבית שמגיעה כאשר הכלכלה חזקה והבנק המרכזי מעוניין לשמור על רמת פעילות כלכלית גבוהה, לבין הורדה שנעשית כתגובה למשבר. בהקשר הזה, במרץ 2020, עם פרוץ מגפת הקורונה, מדד הצריכה המחזורית בארה"ב (XLY) צנח ב־30%, אך התאושש במהירות כאשר החל גל תמריצים פיסקליים ומוניטריים. מכאן, שחברות הנעות על גבי צריכה מחזורית עשויות להיות מושפעות בהתאם לתזוזות בריבית.


סחורות בסיסיות: ממעטות להתרגש מסביבת ריבית


חברות כרייה, חקלאות ואנרגיה פועלות במערכת גלובלית, ובשל כך פחות מושפעות מהריבית עצמה אלא בעיקר מעלות הסחורות. עם זאת, קיימות השפעות עקיפות: ריבית נמוכה נוטה להחליש את הדולר, דבר שעשוי להוביל לעליית מחירים של סחורות הנקובות בדולרים (כמו נפט, חיטה וכו'), ובכך לשפר את שולי הרווח.

נוסף לכך, הורדות ריבית שמעודדות צמיחה עולמית תורמות לעלייה בצריכת אנרגיה וחומרי גלם. לכן, במצבים של הפחתת ריבית והרחבה מוניטרית, יש מתאם חיובי בין ריבית נמוכה לבין עליית מחירי סחורות – אך הוא עקיף, וכמובן לא תמיד מיידי.


מסקנות למשקיעים


המפתח להבנת ההשפעות שעלולות להגיע עם הפחתות ריבית הוא מאפייני הסקטור הספציפי, המודל העסקי ולא פחות מכך ההקשר המאקרו כלכלי: אם מדובר בהורדה שנועדה לתמרץ ביקושים או במטרה למנוע מיתון. מכאן, משקיעים שמבקשים להתאים את מבנה תיק ההשקעות לשינויים בסביבת הריבית יידרשו לבצע ניתוח סקטוריאלי מדוקדק, כזה שלא מתמקד רק בהבנה לאן הרוח המוניטרית נושבת - אלא עבור אילו סקטורים היא תספק רוח גבית, ועבור אילו רוח נגדית.

הכותב הוא דניאל שוויקה, מנהל מחלקת מניות חו"ל במנורה השקעות, מקבוצת מנורה מבטחים. אין לראות בנכתב ייעוץ או המלצה להשקעה

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
יפתח רון טל
צילום: ישראל הדרי
ראיון

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”

חברת אגירת האנרגיה שבמהלך הקורונה טיפסה לשווי של 2.3 מיליארד שקל ומאז צנחה לפחות מ-100 מיליון, מנסה לכתוב פרק חדש. “עברנו שנים של פיתוח, אנחנו לא עוד חברת מו״פ, נהפוך לשחקן אנרגיה יזמי באירופה ” אומר המנכ״ל טל רז; היו״ר יפתח רון-טל מדגיש: “העסקה באיטליה היא לא נקודתית, אלא סנונית ראשונה באירופה” -  עם קופה דלילה ופרויקט של 230 מיליון אירו איך הם הולכים לממן את זה?
מנדי הניג |

הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9%   הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.

בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?

“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”

גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.

בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”

עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עלעמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל על

יו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה

עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה אל על

יו"ר אל על אל על 1.84%  , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה.  בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות. במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.

ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.

מועדון הנוסע המתמיד

בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים". 

על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.

שינויים בהנהלה

לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.