ריביאן
צילום: טוויטר
דוחות

דוחות לוסיד וריביאן - התוצאות שונות, אז למה שתיהן יורדות?

ריביאן צפויה לפספס את הערכות הייצור הראשוניות של וול-סטריט בכ-10%, בעוד לוסיד תפספס ביותר מ-58%
אדיר בן עמי | (1)

חברות הסטרטאטפ לרכבים חשמליים לוסיד LUCID GROUP וריביאן RIVIAN AUTOMOTIVE פירסמו שתיהן אמש את דוחותיהן לרבעון והתוצאות שונות מאוד. על פני השטח, תוצאותיה של ריביאן היו טובות בהרבה משל לוסיד. עם זאת, שתי המניות ממשיכות בירידות בעקבות הסנטימנט השלילי שפוקד את תעשיית הרכבים החשמליים. 

ברבעון השלישי, לוסיד, הפסידה פחות כסף מהצפוי, אבל זה נובע בין היתר בגלל שהיא מכרה פחות רכבים מהצפוי. יתרה מכך, החברה קיצצה את תחזית הייצר לשנה כולה לטווח של בין 8,000 ל-8,500 כלי רכב. בתחזיתה הקודמת לוסיד צפתה כ-10,000 רכבים. בתחילת השנה בוול-סטריט ציפו בכלל לקרוב ל-20,000 מכוניות. ריביאן לעומת זאת רשמה הפסד קטן מהצפוי תוך כדי שהיא מעדכנת מעלה את תחזית הייצור לשנה כולה לכ-54,000 רכבים, לעומת התחזית של 52,000 כלי רכב לפני כן. זהו עדיין נתון נמוך מצפי האנליסטים בתחילת השנה שעמד על קרוב ל-60,000 רכבים. 

ריביאן תפספס את הערכות הייצור הראשוניות של וול-סטריט בכ-10%, בעוד לוסיד תפספס ביותר מ-58%. 

"אני לא מבינה למה לוסיד קיימת", אמרה מייסדת Spear Invest, איוונה דלבסקה. דלבסקה לא רואה יותר מדי מקום בשוק למכוניות הסדאן היוקרתיות של לוסיד בהתחשב בתחרות הרבה מטסלה, BMW, מרצדס ואחרות. "השוק די צפוף, אני לא יודעת אם יש צורך בעוד מכוניות". בלוסיד כנראה לא יסכימו עם הערכה הזו, שכן לחברה יש טכנולוגיית סוללה מובילה אותה היא מספקת לאסטון מרטין. 

"אנו עוברים תקופה קשה עם עודף קיבולת בתעשייה", אמרה דלבסקה. "הטנדרים החשמליים צפויים להנות מביקוש יפה". מייסדת Spear מעדיפה את ריביאן ומציינת כי החברה מוכרת לשוק גדול יותר ויש לה פחות תחרות בשוק הטנדרים החשמליים בגודל בינוני.

האנליסטים

נראה כי האנליסטים בוול-סטריט מעדיפים גם הם את ריביאן על לוסיד. כ-68% מהאנליסטים המסקרים את ריביאן מדרגים אותה בקנייה.רק כ-20% מהאנליסטים המסקרים את לוסיד מדרגים אותה בקניה. אנליסט Cantor Fitzgerald, אנדרס שפרד, הוריד את הדירוג למנית לוסיד מ-"קנייה" ל-"החזק" ואת מחיר היעד למניה ל-6 דולר מ-10 דולר. שפרד ציין כי הסיבה לכך היא "הכנסות צפויות נמוכות יותר, שולי רווח גולמי שליליים גדולים מתמשכים, עדכון תחזית הייצור של החברה וההאטה בביקושים בתעשייה". 

אנליסט בירד, בן קאלו, נתן המלצת קניה לריביאן עם מחיר יעד של 30 דולר וציין כי "החברה ממשיכה לבצע שיפורים בעלויות". עוד הוסיף האנליסט כי הוא מצפה ששיפורים ברווחיות והודעות חיוביות ידחפו את המניה מעלה. ההודעות החיוביות הללו יכולות להיות הכרזה של החברה כי תתחיל למכור את רכב המשלוחים שלה לחברות אחרות מלבד אמזון. כזכור, אמזון היא משקיעה בריביאן ועד לא מזמן החזיקה בזכות בלעדית להשתמש ברכבי המשלוחים החשמליים של החברה. 

אנליסט D.A. Davidson, מייקל שליסקי דירג את מנית ריביאן ב-"החזק" עם מחיר יעד של 19 דולר למניה. "אומנם היה הרבה מה לאהוב ברבעון האחרון, תחזית ייצור, כלי רכב עתידיים ומכירת רכב המשלוחים לחברות החברות הם כולם דברים חיוביים. עדיין אנחנו נישאר בצד כרגע". 

קיראו עוד ב"גלובל"

רבים מהמשקיעים מעדיפים להישאר בצד בתקופה האחרונה. במהלך שלושת החודשים האחרונים מניותיהן של לוסיד וריביאן ירדו ב-45% ו-32% בהתאמה. המשקיעים חוששים מהצמיחה ב-EV בעקבות הדוחות המאכזבים של טסלה והחלטות של ג'נרל מוטורס ופורד לעכב השקעות נוספות ברכבים חשמליים. האטה בצמיחה צפויה להשפיע באופן שונה על יצרני ה-EV השונים, אבל בנתיים נראה שבשוק מעדיפים את ריביאן. 

 

הורדות המחירים

ההאטה בביקושים כתוצאה מעליית הריבית וביכולת המימון של רכבים חדשים, גרמה לירידות מחירים כאשר חלוצת הרכבים החשמליים - טסלה TESLA INC  , הייתה הראשונה שהחלה להפחית מחירים במטרה לקזז את ההשפעה. 

מכירות בארה"ב של רכבים מבוססי סוללה (BEVׂ), עלו בכ-50% בשלושת הרבעונים האחרונים של 2023. מכוניות ה-BEV מהוות כעת כ-8% מכלל המכירות של רכבים חדשים. בספטמבר, רכב חשמלי חדש בארה"ב עלה בממוצע קצת פחות מ-51 אלף דולר. כ-3,000 דולר יותר ממחירה של מכונית ממוצעת. בספטמבר לפני כשנה עמד מחיר העסקה הממוצע על יותר מ-65 אלף דולר, או כ-17,000 דולר יותר מהמחיר הממוצע של כל כלי הרכב. ירידות המחירים הדרמטיות גבו מחיר. 

שולי הרווח של טסלה ירדו ב-10 נקודות אחוז משנה לשנה ברבעון השלישי. באוקטובר דיווחה החברה על שיעור רווח של פחות מ-8%. ירידות המחירים ומכירות EV חלשות מהצפוי בפורד וג'נרל מוטורס גרמו ליצרניות הרכב המסורתיות להאט את השקעותיהן בייצור רכבים חשמליים ולדחות את יעדי המכירות והרווחים לעתיד. ההשקפה הנוכחית בתעשיית ה-EV היא כי ההאטה באימוץ והורדות המחירים מהוות בעיה גדולה. "הסנטימנט בשוק ה-EV מעולם לא היה גרוע יותר", אמר אנליסט סיטי, איתי מיכאלי. והצביע על כך שהסנטימנט משפיע על מניות יצרניות הרכבים החשמליים, ספקים וחברות עמדות הטעינה. 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מפריח 08/11/2023 23:18
    הגב לתגובה זו
    מה דעתכם עליה?
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

נשיא קזחסטן, קאסים-ז'ומארט טוקאייב (יוטיוב)נשיא קזחסטן, קאסים-ז'ומארט טוקאייב (יוטיוב)

הכלכלה של קזחסטן - המדינה שהצטרפה להסכמי אברהם

עוזי גרסטמן |
נושאים בכתבה קזחסטן

קזחסטן מצטרפת להסכמי אברהם. בפועל יש כבר עשרות שנים הסכמים עם קזחסטן, צפוי שההצטרפות תרחיב את שיתופי הפעולה בכמה מישורים. אבל מיהי בעצם קזחסטן? ועל מה מבוססת הכלכלה שלה?

קזחסטן היא אחת הכלכלות הצומחות באירואסיה, עם מיקום גאוגרפי שממצב אותה כגשר בין סין לאירופה ובין רוסיה למזרח התיכון. שטחה הוא כ- 2.72 מיליון קמ"ר, והיא התשיעית בגודלה בעולם. אין לה מוצא לים פתוח\ יש לה גבולות ארוכים שהופכים אותה לצומת דרכים חשוב בסחר העולמי. 

היקף. אוכלוסייה 20.6 מיליון תושבים. זו מדינה עם אוכלוסייה צעירה יחסית שמספקת כוח עבודה זול ואיכותי. הנשיא הוא קאסים-ז'ומארט טוקאייב זה שש שנים. קזחסטן היא רפובליקה נשיאותית: ראש המדינה הוא נשיא הנבחר ולו סמכויות רבות, לרבות כמפקד עליון של הכוחות המזוינים. קיים ריכוז של כוח בידי הנשיא וההנהגה. 

התמ"ג הנומינלי מתקרב ל-300 מיליארד דולר בסוף 2025, בעוד במונחי PPP הוא חוצה את ה-900 מיליארד. התמ"ג לנפש במונחי PPP עומד על כ-36,000 דולר, רמה דומה לטורקיה, אך נמוכה במקצת מרוסיה. המעבר ממשק מבוסס מחצבים בלבד למשק מגוון יותר נמצא בעיצומו, עם דגש על לוגיסטיקה, דיגיטל ותעשייה קלה.

צמיחה של 6% 

כלכלת המדינה מבוססת על נפט. ברבעונים הראשונים של השנה נרשמה צמיחה שנתית של 6.1%-6.3%, כאשר התחזיות השנתיות נעות בין 5.5% מהבנק העולמי ל-5.9% מקרן המטבע. הגורם המרכזי: הרחבת שדה טנגיז, שהושקה רשמית בינואר 2025 והוסיפה 260 אלף חביות ליום בתפוקה מלאה. תפוקת הנפט הכוללת עברה את ה-100 מיליון טון בשנה, שיא היסטורי עם 75.7 מיליון טון בינואר-ספטמבר ו-8 מיליון טון באוקטובר לבדו. טנגיז לבדו תורם כשליש, עם תפוקה יומית שהגיעה ל-953 אלף חביות ביוני.