ריביאן
צילום: טוויטר
דוחות

דוחות לוסיד וריביאן - התוצאות שונות, אז למה שתיהן יורדות?

ריביאן צפויה לפספס את הערכות הייצור הראשוניות של וול-סטריט בכ-10%, בעוד לוסיד תפספס ביותר מ-58%
אדיר בן עמי | (1)

חברות הסטרטאטפ לרכבים חשמליים לוסיד LUCID GROUP וריביאן RIVIAN AUTOMOTIVE פירסמו שתיהן אמש את דוחותיהן לרבעון והתוצאות שונות מאוד. על פני השטח, תוצאותיה של ריביאן היו טובות בהרבה משל לוסיד. עם זאת, שתי המניות ממשיכות בירידות בעקבות הסנטימנט השלילי שפוקד את תעשיית הרכבים החשמליים. 

ברבעון השלישי, לוסיד, הפסידה פחות כסף מהצפוי, אבל זה נובע בין היתר בגלל שהיא מכרה פחות רכבים מהצפוי. יתרה מכך, החברה קיצצה את תחזית הייצר לשנה כולה לטווח של בין 8,000 ל-8,500 כלי רכב. בתחזיתה הקודמת לוסיד צפתה כ-10,000 רכבים. בתחילת השנה בוול-סטריט ציפו בכלל לקרוב ל-20,000 מכוניות. ריביאן לעומת זאת רשמה הפסד קטן מהצפוי תוך כדי שהיא מעדכנת מעלה את תחזית הייצור לשנה כולה לכ-54,000 רכבים, לעומת התחזית של 52,000 כלי רכב לפני כן. זהו עדיין נתון נמוך מצפי האנליסטים בתחילת השנה שעמד על קרוב ל-60,000 רכבים. 

ריביאן תפספס את הערכות הייצור הראשוניות של וול-סטריט בכ-10%, בעוד לוסיד תפספס ביותר מ-58%. 

"אני לא מבינה למה לוסיד קיימת", אמרה מייסדת Spear Invest, איוונה דלבסקה. דלבסקה לא רואה יותר מדי מקום בשוק למכוניות הסדאן היוקרתיות של לוסיד בהתחשב בתחרות הרבה מטסלה, BMW, מרצדס ואחרות. "השוק די צפוף, אני לא יודעת אם יש צורך בעוד מכוניות". בלוסיד כנראה לא יסכימו עם הערכה הזו, שכן לחברה יש טכנולוגיית סוללה מובילה אותה היא מספקת לאסטון מרטין. 

"אנו עוברים תקופה קשה עם עודף קיבולת בתעשייה", אמרה דלבסקה. "הטנדרים החשמליים צפויים להנות מביקוש יפה". מייסדת Spear מעדיפה את ריביאן ומציינת כי החברה מוכרת לשוק גדול יותר ויש לה פחות תחרות בשוק הטנדרים החשמליים בגודל בינוני.

האנליסטים

נראה כי האנליסטים בוול-סטריט מעדיפים גם הם את ריביאן על לוסיד. כ-68% מהאנליסטים המסקרים את ריביאן מדרגים אותה בקנייה.רק כ-20% מהאנליסטים המסקרים את לוסיד מדרגים אותה בקניה. אנליסט Cantor Fitzgerald, אנדרס שפרד, הוריד את הדירוג למנית לוסיד מ-"קנייה" ל-"החזק" ואת מחיר היעד למניה ל-6 דולר מ-10 דולר. שפרד ציין כי הסיבה לכך היא "הכנסות צפויות נמוכות יותר, שולי רווח גולמי שליליים גדולים מתמשכים, עדכון תחזית הייצור של החברה וההאטה בביקושים בתעשייה". 

אנליסט בירד, בן קאלו, נתן המלצת קניה לריביאן עם מחיר יעד של 30 דולר וציין כי "החברה ממשיכה לבצע שיפורים בעלויות". עוד הוסיף האנליסט כי הוא מצפה ששיפורים ברווחיות והודעות חיוביות ידחפו את המניה מעלה. ההודעות החיוביות הללו יכולות להיות הכרזה של החברה כי תתחיל למכור את רכב המשלוחים שלה לחברות אחרות מלבד אמזון. כזכור, אמזון היא משקיעה בריביאן ועד לא מזמן החזיקה בזכות בלעדית להשתמש ברכבי המשלוחים החשמליים של החברה. 

אנליסט D.A. Davidson, מייקל שליסקי דירג את מנית ריביאן ב-"החזק" עם מחיר יעד של 19 דולר למניה. "אומנם היה הרבה מה לאהוב ברבעון האחרון, תחזית ייצור, כלי רכב עתידיים ומכירת רכב המשלוחים לחברות החברות הם כולם דברים חיוביים. עדיין אנחנו נישאר בצד כרגע". 

קיראו עוד ב"גלובל"

רבים מהמשקיעים מעדיפים להישאר בצד בתקופה האחרונה. במהלך שלושת החודשים האחרונים מניותיהן של לוסיד וריביאן ירדו ב-45% ו-32% בהתאמה. המשקיעים חוששים מהצמיחה ב-EV בעקבות הדוחות המאכזבים של טסלה והחלטות של ג'נרל מוטורס ופורד לעכב השקעות נוספות ברכבים חשמליים. האטה בצמיחה צפויה להשפיע באופן שונה על יצרני ה-EV השונים, אבל בנתיים נראה שבשוק מעדיפים את ריביאן. 

 

הורדות המחירים

ההאטה בביקושים כתוצאה מעליית הריבית וביכולת המימון של רכבים חדשים, גרמה לירידות מחירים כאשר חלוצת הרכבים החשמליים - טסלה TESLA INC  , הייתה הראשונה שהחלה להפחית מחירים במטרה לקזז את ההשפעה. 

מכירות בארה"ב של רכבים מבוססי סוללה (BEVׂ), עלו בכ-50% בשלושת הרבעונים האחרונים של 2023. מכוניות ה-BEV מהוות כעת כ-8% מכלל המכירות של רכבים חדשים. בספטמבר, רכב חשמלי חדש בארה"ב עלה בממוצע קצת פחות מ-51 אלף דולר. כ-3,000 דולר יותר ממחירה של מכונית ממוצעת. בספטמבר לפני כשנה עמד מחיר העסקה הממוצע על יותר מ-65 אלף דולר, או כ-17,000 דולר יותר מהמחיר הממוצע של כל כלי הרכב. ירידות המחירים הדרמטיות גבו מחיר. 

שולי הרווח של טסלה ירדו ב-10 נקודות אחוז משנה לשנה ברבעון השלישי. באוקטובר דיווחה החברה על שיעור רווח של פחות מ-8%. ירידות המחירים ומכירות EV חלשות מהצפוי בפורד וג'נרל מוטורס גרמו ליצרניות הרכב המסורתיות להאט את השקעותיהן בייצור רכבים חשמליים ולדחות את יעדי המכירות והרווחים לעתיד. ההשקפה הנוכחית בתעשיית ה-EV היא כי ההאטה באימוץ והורדות המחירים מהוות בעיה גדולה. "הסנטימנט בשוק ה-EV מעולם לא היה גרוע יותר", אמר אנליסט סיטי, איתי מיכאלי. והצביע על כך שהסנטימנט משפיע על מניות יצרניות הרכבים החשמליים, ספקים וחברות עמדות הטעינה. 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מפריח 08/11/2023 23:18
    הגב לתגובה זו
    מה דעתכם עליה?
טראמפ ופאוולטראמפ ופאוול

הריבית בארה״ב ירדה ב-0.25% – מה אמר פאוול במסיבת העיתונאים?

הפדרל ריזרב הפחית את הריבית ברבע אחוז לטווח של 4%-4.25% וצופה עוד 2 הורדות ריבית השנה. הבנק המרכזי ציין כי נוכח האינפלציה הגבוהה יפעל בזהירות ויבחן הפחתות נוספות לפי הנתונים

אדיר בן עמי |

בפעם הראשונה השנה ומאז חזרתו של טראמפ לבית הלבן, הריבית בארה״ב ירדה ב-0.25%. החלטת הפדרל ריזרב התקבלה כצפוי לאחר תקופה ארוכה של סימנים להאטה בשוק העבודה והיחלשות בלחצי האינפלציה. מדובר במהלך שנועד להמריץ את הצמיחה ולתמוך בתעסוקה, ומסמן שינוי כיוון מובהק אחרי חודשים של ריבית יציבה ברמות גבוהות. כעת נותר לראות מה פאוול יגיד במסיבת העיתונאים.


הפדרל ריזרב הוריד את הריבית לראשונה מזה תשעה חודשים, אך שמר על גישה זהירה כאשר הפחית אותה ברבע אחוז בלבד. בתום ישיבת מדיניות בת יומיים קבעה ועדת השוק הפתוח של הבנק המרכזי יעד ריבית חדש בטווח של 4%-4.25%, בהתאם לציפיות המשקיעים. עוד לפני ההחלטה העריך שוק החוזים על הריבית בסבירות של 96% שהפד יבחר בהפחתה צנועה זו.


עם זאת, אתגר האינפלציה ממשיך להעיב על קובעי המדיניות. מדד המחירים לצרכן לחודש אוגוסט טיפס כמעט באחוז שלם מעל יעד האינפלציה של 2% שנקבע על ידי הבנק, מה שמעיד כי לחצי המחירים טרם שככו. הפד הדגיש כי ימשיך לעקוב מקרוב אחר הנתונים הכלכליים וכי המשך הורדות ריבית יישקלו בזהירות, בהתאם להתפתחויות בשוק העבודה וברמות המחירים.


בהודעתו ציין הפדרל ריזרב כי זוהי הפחתת הריבית הראשונה לשנת 2025, וכי התחזית החציונית מצביעה על הורדה כוללת של כ-0.5% נוספים עד סוף השנה. עם זאת, לא כולם שותפים לקצב הזה: המושל מירן הצביע בעד הפחתה חדה יותר של חצי אחוז כבר בהחלטה הנוכחית, בעוד שישה בכירים סבורים שלא תהיינה עוד הורדות במהלך השנה ותשעה בכירים מעריכים שתי הפחתות נוספות. עוד הדגיש הבנק כי הסיכונים להיחלשות בשוק העבודה גברו, מה שמעיד על שינוי דגש במדיניות – ממאבק באינפלציה להגנה על התעסוקה והצמיחה.


שוק העבודה 

למרות סימנים ברורים להאטה בשוק העבודה, הפדרל ריזרב הותיר ללא שינוי את תחזיותיו לשיעור האבטלה לשנה הקרובה. לפי התחזית החציונית בעדכון האחרון של תחזיות המדיניות (SEP), שיעור האבטלה צפוי לעלות ל-4.5% עד סוף 2025 – בדיוק כפי שנקבע בתחזיות הקודמות.


וול סטריט השוק האמריקאיוול סטריט השוק האמריקאי
סקירה

אינטל מזנקת ב-29%, קאמטק קופצת ב-13%; הנאסד״ק עולה ב-1.2%

מערכת ביזפורטל |

מגזר הטכנולוגיה ממשיך להוביל את העליות בבורסות ניו יורק. הנאסד״ק מטפס ב־1.2% ומתקרב לשיא כל הזמנים, כשהשקעה של 5 מיליארד דולר מצד אנבידיה באינטל הקפיצה את מניית אינטל ב־30% – העלייה היומית החדה ביותר של החברה מזה ארבעה עשורים. גם מניות של חברות קטנות יותר, שנהנות לרוב מסביבת ריבית יורדת, מתקרבות לשיאים היסטוריים. ה-S&P עולה ב-0.7%, הדאו עם 0.5%. הראסל מזנק ב-2%.


הראלי מגיע על רקע החלטת הפדרל ריזרב להוריד את הריבית ברבע אחוז ולהותיר תחזית לשתי הפחתות נוספות עד סוף השנה. מהלך זה נועד לתמוך בשוק העבודה ומחזק את ההערכה כי תנאי המימון ימשיכו להיות נוחים לעסקים. נתוני תעסוקה עדכניים הראו ירידה חדה במספר דורשי העבודה – הסימן החד ביותר מזה כמעט ארבע שנים – והוסיפו ביטחון לשווקים.

אנליסטים מסבירים כי סביבת הריבית הנמוכה במיוחד תורמת לצמיחה במניות טכנולוגיה ובמגזר הפיננסים. רוברט שיין, מ־Blanke Schein Wealth Management, ציין כי הורדות ריבית נוספות עשויות להגביר פעילות מיזוגים ורכישות ולהניע את שוקי המשכנתאות, מה שיכול להיטיב עם מניות פיננסים לצד ענקיות הטכנולוגיה. עם זאת, גוברים קולות הזהירות. מדד S&P 500 כבר רשם שיאים רבים השנה, וחלק מהפרשנים מזהירים כי העליות נשענות על מספר קטן של מניות טכנולוגיה גדולות שמספקות את עיקר הצמיחה. למרות שהתוצאות הכספיות של החברות הללו מצדיקות חלק מהשווי הגבוה, מומחים מזהירים כי כל האטה במומנטום של מגזר הטכנולוגיה עלולה לערער את אמון המשקיעים ולבלום את המשך הראלי.


ההשקעה המוצלחת של טראמפ: 5 מיליארד דולר בפחות מחודש - הממשל האמריקני גרף רווח של כ־5 מיליארד דולר בתוך פחות מחודש מהשקעתו באינטל, לאחר שרכש כ־10% מהחברה ב־9 מיליארד דולר והרוויח מהזינוק במניה בעקבות הצטרפות אנבידיה כמשקיעה.