האם הליתיום "חוזר"? חברת Albemarle (סימול:ALB) כדוגמה
בשיא התחתית שלאחר פיצוץ בועת 2000, לקראת סוף 2002, סיפר לנו מנהל השקעות אמריקאי שהוא אוסף "רק מניה אחת, את ALB" שנחתה אז על מחיר של כ-3 דולר למניה מכ-35 דולר, שנתיים וחצי קודם בשיא הבועה. למה טרח להודיע לנו? כי ב-1994 עשינו מחקר על החברה הזו ערב הנפקתה. Albemarle הייתה חטיבת המוצרים הכימיים המיוחדים של Ethyl שפתחה, ייצרה ומכרה תוספים לדלק. Ethyl הנפיקה אז את החטיבה לציבור.
לטענת אותו מנהל השקעות "חלום ההייטק נגמר בכישלון, ייקח לו שנים להתאושש אם בכלל ולך דע מי תהיינה החברות המובילות. אבל הכלכלה מתחילה לצאת מהמיתון ו- ALB הגיעה ל-3 דולר רק בגלל שהשוק כולו התרסק, היא יהלום אמיתי והביקוש למוצריה רק ילך ויגדל, זה כסף על הרצפה. צריך רק להתכופף קצת ולקחת..". בעניין ALB הבחור צדק, המניה אכן ירדה עם העדר אבל ערב משבר 2008 הגיעה המניה ל-140 דולר, ירדה במשבר ל-48 דולר ומשם הגיעה, בתחילת 2023, ל-335 דולר. היא עשתה זאת לא מהסיבות שבגללן חשב הבחור שתעלה, אלא בגלל בחור אחר בשם אלון מאסק והמכונית החשמלית שלו - הטסלה, שמשבשת את תעשיית הרכב.
ALB, שהמוצר העיקרי שלה הוא ליתיום (70% מההכנסות), היא יצרנית הליתיום לבטריות הגדולה בעולם. יתר הכנסותיה מגיעות מתרכובות ברום ומיצירת זרזים ( catalysts) בתחום התעשייה הכימית. מאז השיא של פברואר 2023 התחילה המניה להתדרדר ועד תחילת החודש ירדה ל-171 דולר. הירידה החדה מוסברת בחששות למיתון ובהאטה לאחרונה במכירת מכוניות חשמליות אלא שמאז התחילה לעלות (תוך זעזועים ולמרות שהאנליסטים עדיין בקונצנזוס של "החזק") ונסחרת בימים אלו סביבות ה-205 דולר. כיוון שאנחנו עוקבים מקרוב אחרי עולם חומרי הגלם נציין שההתנהגות של ALB די תואמת את ההתנהגות של מחיר טונה ליתיום לשימוש בבטריות. המחיר, שב-2005 עמד על כ-3000 דולר לטונה הגיע, ב-2018 ל-16,000 דולר. בעקבות התיקון הגדול של סוף 2018 והתפרצות הקורונה בתחילת 2020, התדרדר מחיר הטון, בתחילת 2020, ל-8400 דולר אבל חזר וזינק בעוצמה ובנובמבר 2022 הגיע ל-37,000 דולר. מאז התחיל המחיר להתדרדר בשל החשש מהאטה במכירות כלי רכב חשמלאים, המשבר בסין, מלחמות הסחר מול סין ועוד. נכון ל-12.5 עומד המחיר על 29,126 דולרים.
מצב הליתיום:
הליתיום הוא יסוד כימי שנמצא בטבע כמינרל שדבוק לגושי סלע (pegmatitic mineral). הוא קיים במי האוקיינוס ואפשר להפיקו גם ממלחים. השימושים בו שונים, מתרומה לטיפול בדיכאון דרך ספיחת פחמן, חומר לסיכה, תרכובות אורגניות ועוד אבל מהפכת הטכנולוגיה, בעזרת המכונית החשמלית, הכניסה יסוד זה לפנתיאון של וול סטריט בשל השימוש בו בבטריות של המכוניות וכן במתקנים שונים להפקת אנרגיה ירוקה. ארה"ב, לאורך המאה ה-20, הייתה מפיקת הליתיום המובילה בעולם, כמעט היחידה למעשה. האמריקאים פיתחו שיטה, שהפכה לשיטה המובילה גלובלית, להפקת ליתיום מבריכות מי-מלח אלא שככול שהתקרבה המאה ה-21 ירד חלקה של ארה"ב בשיעור הפקת הליתיום העולמי עד לכדי 1% בשנת 2021. הסיבה לירידה בהפקה האמריקאית הייתה חוסר כדאיות שנוצרה בגלל עלות ההפקה והייצור. חברות אמריקאיות העבירו הייצור למקומות זולים יותר ואפילו ההפקה בארה"ב הופסקה.- ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל בעשור האחרון הליתיום "התעורר" ובשנת 2021 עברה תפוקת הליתיום העולמית את 100,000 טון (הגיעה ל-106,000 טון), פי ארבעה משנת 2010. יתרה מכך, בערך 90% מהליתיום מגיע משלוש מדינות בלבד, אוסטרליה (52% מסה"כ), צ'ילה (25%), סין (13% מחזיקה ביותר ממחצית מהתשתית העולמית לתשתיות הליתיום, מההפקה ועד לזיקוק). שאר התפוקה מגיעה מארגנטינה (6%) וכן ברזיל, זימבבה, פורטוגל וארה"ב עם כ-1% כ"א. רזרבות הליתיום הגדולות נמצאות גם הן בצ'ילה, אוסטרליה, סין וארגנטינה. יש תיאוריה לפיה אלון מאסק הוא "האחראי" להשתלטות הסינית על תעשיית הליתיום ומדוע? סין התחילה להיכנס לתחום בתקופת ההנפקה של טסלה. ב-2018 חתמה טסלה על הסכם לבניית המגה-מפעל הראשון שלה מחוץ לארה"ב, בשנחאי. הדבר שבלט בהסכם היה האישור של סין שאפשר לטסלה להיות יצרנית הרכב הראשונה בבעלות זרה מלאה בסין, אישור שהתקבל למרות המתיחות, שגדלה בין ארה"ב לסין, בנושאי טכנולוגיה ומיזמים משותפים. טסלה גם השיגה הבטחה של בייג'ין לסיים את ההגבלות שדרשו מיצרניות רכב זרות לעבוד באמצעות שותפים מקומיים. טסלה, למרות מפעלי הבטריות שלה בקנדה, ארה"ב וגרמניה היא הצרכן הגדול של תעשיית הליתיום הסינית. תקראו את המאמר שצרפתי, תחת הכותרת, "אילון מאסק צריך את סין וסין צריכה אותו.." שנכתב ב-2021. "עם הידוק היצוא הטכנולוגי של ארה"ב לסין ב-2018", פותח המאמר, "התחייב הנשיא צ'י, בהתרסה, להפוך את סין למרכז החדשנות והתעשייתי העתידי של העולם. המפתח לתוכנית שלו היה אילון מאסק".
הטענה היא שמאסק, שהבין הרבה קודם את חשיבות הליתיום, הפקתו ושיווקו, ראה בסין את הפתרון. מי שעוקב אחרי התפתחות כלכלת סין מאז שנות ה-70 יודע שעם הממשל הסיני אפשר לסגור כל פרויקט זר אם הם משתכנעים שזה יתאים לאסטרטגיה שלהם" ואליבא הטענה, אין ספק שמאסק הבין זאת כבר בביקורו הראשון בסין ב-2014, "סין אטרקטיבית ביותר (ליזמות), בטווח הקצר והארוך כאחד", אמר לאחר ביקורו אז, "ההתקדמות של סין בפיתוח והקמה של תשתיות מתקדמות מהירה ביותר מפי 100 מזו שבארה"ב".
הסינים, רבותיי, הבינו את חשיבות הליתיום ולצד פיתוח מכרות מקומיים, "עודדה" הממשלה חברות סיניות לרכוש נכסי ליתיום במדינות כמו צ'ילה, קנדה ואוסטרליה. יותר מכך, הם בנו יכולות זיקוק וכיום שולטים ב-60% מיכולת זיקוק הליתיום בעולם לסוללות וסין הפכה לכוח הגדול בשרשרת האספקה של הליתיום. תוכלו למצוא שפע אינפורמציה מעניינת כאן.
- רבעון חזק לדלק US, רווח נקי של 178 מיליון דולר
- טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
מדוע התדרדר מחיר הליתיום מאז נובמבר 2022?
3 סיבות עיקריות: המצב בסין, החשש מהאטה במכירת מכוניות חשמליות בעולם בשל ההאטה הכלכלית, הגידול המהיר בהפקת ליתיום כתגובה לביקושים הגדלים לבטריות אל מול הירידה בביקושים לרכבים והתקשורת. אני מתערב שתרומת התקשורת היא הגדולה ביותר!!! השילוב של הגורמים הנ"ל פגע בעיקר במחיר של ליתיום קרבונט (פחמני), המשמש לייצור ליתיום הידרוקסיד שכלול בסוללות לרכב חשמלי.
הירידה החדה בביקוש למכוניות חשמליות בסין הייתה, בחלקה הגדול כתוצאה מסיום תוכנית הסובסידיות בת יותר מעשור לרכישת רכבים חשמליים אבל לא רק, "יש חולשה כלכלית מתמשכת בסין", אמר ג'ורדן רוברטס, אנליסט ליתיום בחברת Fastmarkets, "השוק מחכה לראות את ההשפעה מהסבסוד המופחת של רכבי אנרגיה חדשים אבל חושש בהרבה מהירידה באמון משקי הבית בסין בגלל משבר הרכוש במדינה". ייצור הליתיום, למרות הדאגה, עלה (ביקר בסן ובאוסטרליה) ב-34% ב-2022. בפייננשיאל טיימס חושבים שמדובר ב"רגיעה לפני הקפיצה הבאה מעלה". לטענת היומון החשוב שוק הרכב החשמלי נקלע "לתפר" בין שיאי המכירות של רכב חשמלי ב 2021-2 לבין חוסר הבהירות בכלכלה הסינית והחששות ממיתון גלובלי אבל זה יעבור במהלך 2023.
ההשקעה בליתיום ו ALB כדוגמה:
נראה שהירידה במחירי הליתיום זמנית והעליה לאחרונה מאותתת על כך, "מחירי הליתיום אמורים להאריך את ההתאוששות שלהם מהמכירה האכזרית", אמר שיין לנגהם, יועץ בכיר ב-Sequoia Wealth, "כי הביקוש שוב עולה על גידול חלש מהצפוי באספקת הליתיום שבחלקו נובע גם מהאטה בבסיס הגידול של כלי רכב חשמליים בגלל הצורך בעמידה ביעדי פליטת פחמן". הפייננשיאל רוויו, שעשה בשבוע שעבר בדיקה לגבי מחיר הליתיום קובע שמחירי הליתיום ימשיכו לעלות כי הביקוש שוב עולה על ההיצע, אבל המשקיע צריך לזכור ש"הסביבה" שמייצרת ביקושים או היצעים מאוד שבירה כרגע, בעיקר מכיוון החששות הכלכליים ולכן, לדעתי, מי שחושב להשקיע בליתיום צריך תחילה לגבש דעה לגבי המצב הכלכלי (כך זה תמיד). צריך לזכור גם שהליתיום משחק תפקיד מרכזי במלחמה לטיהור האקלים. קחו לדוגמה את טסלה שב-2022 ייצרה וסיפקה למעלה מ-1.3 מיליון רכבי EV ברחבי העולם, מה שמנע שחרור של 13.4 מיליון טונות של פליטת פחמן דו חמצני (% 20.55 ממה ששחררה מדינת ישראל כולה ב-2022). קשה מאוד להאמין שמחיר הליתיום לא יחזור וישבור שיאים.
חברת Albemarle (סימול:ALB) פועלת כמפתחת ויצרנית של "כימיקלים מיוחדים ( specialty chemicals ). מדובר במוצרים כימיים שמספקים מגוון רחב של השפעות בייצור של ענפי תעשייה רבים אחרים כמו כימיקלים לחקלאות, חומרי ניקוי, חומרי טעם וריח, תוספי מזון, חומרי סיכה, טקסטיל וגם בתעשיות הרכב, התעופה והחלל ועוד. החברה כאמור מתמקדת בשלושה סוגי כימיקלים, ליתיום, ברום וקטליסטים (זרזים). % 74 מכמות הליתיום המופקת הופנתה, ב-2021, לבטריות של מכוניות חשמליות, % 14 הופנו לתהליכי ייצור של זכוכית וקרמיקה (לעומת % 31 ב-2010) ו-% 3 לצורך מיסוך (גריז, לעומת % 10 ב-2010).
התחרות, "בעיקר מחברות סיניות רבות, חברות אוסטרליות, קנדיות, אמריקאיות ומצ'ילה וארגנטינה וגם מטסלה. גם בשני התחומים האחרים התחרות הולכת וגדלה. בין תחילת מרץ 2020 (סוף נפילות הקורונה) לנובמבר 2022 עלתה מניית החברה בעוצמה, כמעט פי 7. העליות היו התוצאה של גידול מהיר בהכנסות בין 2020 ל-2022, במיוחד ב-2022 כאשר הרווח למניה עלה מ-1.06 דולר ל-22.84 דולר. מאז נפלה המניה, עד תחילת החודש, ב-% 49 בשל הדברים שכתבתי בקשר לליתיום. קונצנזוס האנליסטים רואה עליות במכירות מ- 7.3 מיליארד ב-2022 ל- 10 מיליארד השנה ול-10.13 ב-2024 כאשר הרווח למניה נשאר, פחות או יותר, ברמתו ב-2022, כלומר 22-23 דולרים.
אלא שמאז תחילת החודש המניה מתאוששת בעיקר בשל תוצאות הרבעון הראשון שהיכו הקונצנזוס, "הרגיעה" מהנפילות במחירי הליתיום לצד הגידול המתחדש בביקוש למכוניות חשמליות והעובדה שיותר ויותר מומחים מאמינים ש"משבר הליתיום" עומד להתהפך. 2 האנליסטים האחרונים שבדקו את החברה העלו המלצותיהם לקניה בשל דעתם שהירידות בביקוש לליתיום ולרכב חשמלי "מתהפכות". האנליסטים חוזים כי הביקוש לליתיום יגיע ל-3.2 מיליון טון עד 2030 (כאשר רובם ייכנסו לסוללות EV), עלייה מסיבית של קרוב ל- % 900 ומאסק צייץ לאחרונה, "מחיר הליתיום ירד לרמה מטורפת. עד כדי כך שכדאי לנו (לטסלה) להיכנס ברצינות גדולה יותר לתחום ההפקה".
המשקיע, כאמור, צריך להחליט אם לדעתו הביקוש למוצרי הליתיום אכן יחזור לעלות, אני חושב שכן אבל בזהירות, כי בין הדיון על החוב הלאומי בארה"ב לבין סיכוני המיתון נראה לא מעט זעזועים.
ישנם גם סלי ליתיום כמו LIT, QCLN, ARKQ ועוד אלא שמלבד LIT לא זיהינו סלים ממוקדי ליתיום, אלא ממוקדי רכב חשמלי או תעשיות אנרגיה נקיה וכדומה. אני מעדיף את ABL בגלל מעמדה ותלותה בליתיום אבל השאלה נשארת לגבי המחיר.
- 15.שוקי 06/02/2024 05:13הגב לתגובה זויש הרבה חברות שנמצאות בשלב כזה או אחר בפיתוח סוללות ללא ליתיום שכנראב יהיו יותר ידותיות ויותר יעילות ומחיר זול יותר
- 14.רוני 04/11/2023 06:08הגב לתגובה זושלמה מה דעתך על Albemarle בימים אלו?
- 13.תודה (ל"ת)ארנון 27/07/2023 11:35הגב לתגובה זו
- 12.YGVFVGHJIK שווה פי 6 יעיל פי 12 (ל"ת)בדוק בבקשה 21/05/2023 15:34הגב לתגובה זו
- יאא ראאבי 21/05/2023 17:01הגב לתגובה זוכמה אלפי שקלים...קניתי לפני 4 שנים בגרושים לא יאומן
- 11.יוד 21/05/2023 09:49הגב לתגובה זוחברה חדשה מברזיל שהולכת לעסוק בתחום
- שלמה גרינברג 21/05/2023 14:05הגב לתגובה זוהיא לא חברה חדשה, שינתה שם. איני עוקב מקרוב אבל ההערכה טיפה מטורפת
- ל 21/05/2023 17:56לא כל דבר צריך להיות מטורף מה אצל חבריך האמריקנים הכל CRAZY?
- 10.צריכת הליתיום תלויה 20/05/2023 10:14הגב לתגובה זופתוח אמצעי אגירה ומצברים שאינם מבוססים על ליתיום, שפור היעילות של מצברי ליתיום ופיתוח תאי דלק מהמבוססים על מימן
- זה טבעה של מהפכה טכנולוגית (ל"ת)שלמה גרינברג 21/05/2023 14:05הגב לתגובה זו
- מוכר מכוניות 21/05/2023 10:07הגב לתגובה זולכן הכל תלוי בהיקף הדרישה העולמי.
- 9.לרון 20/05/2023 07:31הגב לתגובה זוחברה ומנייה טובה,אך כדרך הסחורות לא לבעלי לב חלש רק ב שלשת החודשים האחרונים ירדה 17%ואמנם לאחרונה שבועיים החזירה חלק,אך תנודתית ביותר
- 8.דמע 19/05/2023 23:38הגב לתגובה זומפתחים כול יום בטריות מחומרים ובטכנולוגיות משופרות.
- 7.תודה רבה ושבת שלום (ל"ת)t.elimeleh 19/05/2023 22:00הגב לתגובה זו
- 6.ומה עם SQM 19/05/2023 18:34הגב לתגובה זואבל יש חוזים מחייבים להרבה שנים
- 5.Lio 19/05/2023 17:49הגב לתגובה זוABML היא עתיד הפקת ומחזור ליתיום בארה"ב
- שלמה גרינברג 21/05/2023 14:09הגב לתגובה זולא צריך להתלהב, תבדוק התחרות, אין סופית
- 4.תודה רבה שלמה. מעניין מאוד (ל"ת)עמית 19/05/2023 16:46הגב לתגובה זו
- 3.מה לגבי LAC? (ל"ת)דורון 19/05/2023 16:18הגב לתגובה זו
- טל 19/05/2023 18:22הגב לתגובה זואם הליתיום באמת יעלה lac תעלה יפה .היא יותר תנודתית למעלה או למטה.
- מה זה בעצם ליתיום (ל"ת)לשמלה 21/05/2023 10:15
- אתה קשקשן צמרת (ל"ת)לשלמה 20/05/2023 17:45
- 2.סמי 19/05/2023 15:45הגב לתגובה זוצריכת הליתיום אמורה לעלות ככל שיהיה יותר שימוש ברכב חשמלי לסוגיו. זהו תחום צומח שישפיע על מחיר הליתיום.
- 1.שוקי 19/05/2023 14:38הגב לתגובה זושלום שלמה חייב לפרגן ולומר שאתה מקצוען וכיף לעקוב אחריך שאלה קטנה מה הסיבה שהריבית לא היתה גבוהה יחסית השוק נחתך ואילו עכשיו שהריבית גבוהה יותר השוק חזר לקדמותו נ"ב מה דעתך על מניה NDRA תודה רבה
- לרון 20/05/2023 07:34הגב לתגובה זומה לא ברור שוק עובד על ציפיות וזה כל הסיפור
- אז 21/05/2023 10:16או סבתם חירטוט
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי
בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"
נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.
"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.
טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.
דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.
- ממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו
- מכה לטראמפ ולרפובליקנים: שריל נבחרה למושלת ניו ג'רזי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.
הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת Truth Social
