אלון מאסק והמשפחה
צילום: אלון מאסק

האנשים העשירים בעולם הרוויחו מעל טריליון דולר ב-2021

אלון מאסק, מנכ"ל טסלה, הפך ב-2021 להיות האיש העשיר בעולם, והרוויח לבדו קרוב ל-118 מיליארד דולר; אבל הוא לא לבד, המיליארדר הצרפתי, ברנרד ארנו הוסיף להונו 62.7 מיליארד דולר, ולארי פייג' וסרגיי ברין הגדילו את הונם ב-47 מיליארד דולר ו-45 מיליארד דולר, בהתאמה
סתיו קורן |

קשה לתפוש את כמות הכסף שהאנשים העשירים בעולם הרוויחו יחד בשנת 2021, לפי סוכנות הידיעות בלומברג מדובר בסכום של לא פחות מטריליון דולר. אלון מאסק, מנכ"ל טסלה  TESLA INC  הפך ב-2021 להיות האיש העשיר בעולם, והרוויח לבדו ב-2021 קרוב ל-118 מיליארד דולר. 

מרוויחים גדולים נוספים בחבורת המיליארדרים: איל מוצרי היוקרה הצרפתי, ברנרד ארנו הוסיף להונו 62.7 מיליארד דולר, ומייסדי גוגל  GOOGLE לארי פייג' וסרגיי ברין הגדילו את הונם ב-47 מיליארד דולר ו-45 מיליארד דולר, בהתאמה). לעומתם, מייסד ומנכ"ל מטא מארק צוקרברג הגדיל את הונו בכ-25 מיליארד דולר בגללה. עד כמה ש-2021 תיזכר כ"שנת העובד" בארה"ב הודות לעליית השכר ומאמצי התאגדות מחודשים, עדיין קיים פער עצום העצום בין העובדים הפשוטים, למנהלים.

שנת 2021 הייתה טובה לעשירים,  פעם אחר פעם, וול סטריט התנערה מהחששות לגבי אינפלציה, צווארי בקבוק בשרשרת האספקה, וזנים חדשים של נגיף הקורונה, במטרה לשמור על החיות בשוקי המניות. בהיבט הזה העשירים חייבים הרבה לפדרל ריזרב, שחרש עשרות מיליארדי דולרים לשווקים הפיננסיים מדי חודש תוך שמירה על שיעורי הריבית קרובים לאפס, ומדיניות מוניטרית רופפת במיוחד שנועדה לשמור על תנועה של מזומנים בשווקים הפיננסיים.

מדד S&P 500 עלה בשנה שעברה בכמעט 27%, בעוד שהדאו עלה בכ-19% והנאסד"ק סיים את השנה בעלייה של 21%. הערכות השווי של נכסים אחרים כמו מטבעות קריפטוגרפיים, סחורות ורכוש זינקו אף הם, וחיזקו עוד יותר את קופות המזומנים העצומות של העשירים.

לפי בלומברג, השווי המשותף של 500 האנשים במדד המיליארדרים שלה עולה כעת על 8.4 טריליון דולר. זה יותר מהתוצר המקומי הגולמי של כל מדינה בודדת על פני כדור הארץ מלבד ארצות הברית וסין.

במהלך השנה, הצעות של מחוקקים אמריקאים להטיל מס גבוה על מיליארדרים זכו ללעג, על ידי מיליארדרים כמו מאסק. מנכ"ל טסלה, שבשנים האחרונות שילם מעט מס הכנסה או בכלל לא, וחברת המכוניות החשמליות שלו, שעומדת כעת על שווי מעל טריליון דולר נבנתה בחלקה על בסיס סיוע ממשלתי.

מאז שהמגיפה החלה, המיליארדרים האמריקאים ראו את הונם הקולקטיבי מזנק ביותר מ-70% עד ליותר מ-5 טריליון דולר, לפי דו"ח של Americans for Tax Fairness שניתח את נתוני פורבס.

קיראו עוד ב"גלובל"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בריינסוויי
צילום: יח"צ

FDA אישרה קסדה ביתית לטיפול בדיכאון – מה זה אומר לשוק?

מכשיר ה-tDCS של Flow  יושק בארה"ב ב-2026 במחיר 500 דולר; האם בריינסווי הישראלית עלולה להיפגע?



רן קידר |

רשות המזון והתרופות האמריקאית (FDA) העניקה אישור ראשון מסוגו למכשיר ביתי לטיפול בדיכאון מג'ורי (MDD). מדובר בקסדת ה-FL-100 של חברת Flow השוודית, המבוססת על גירוי חשמלי מוחי מסוג tDCS (Transcranial Direct Current Stimulation). האישור, דרך מסלול Pre-Market Approval (PMA) המחמיר, מאפשר שימוש ביתי תחת פיקוח רפואי מרחוק. Flow מתכננת השקה מסחרית בארה"ב במחצית השנייה של 2026, במחיר של כ-500 דולר - דומה למחיר באירופה, שם המכשיר זמין מאז 2020.

ה-FL-100 שוקל 150 גרם, קל יותר מאוזניות אלחוטיות סטנדרטיות, ומספק גירוי חשמלי בעוצמה נמוכה של 2 מיליאמפר דרך אלקטרודות על המצח. הטיפול נמשך 30 דקות, חמש פעמים בשבוע, ומכוון לאזור הקדם-מצחי (DLPFC) האחראי לוויסות מצב רוח. הנתונים הקליניים, המבוססים על ניסוי פאזה 2 עם 174 משתתפים ב-2024, הראו ירידה של 40% בתסמיני הדיכאון בקבוצת הטיפול לעומת 22% בקבוצת הדמה, לאחר ארבעה שבועות. מטא-אנליזה מ-2025 של 25 מחקרים (n=1,200) אישרה יעילות tDCS כטיפול עזר.

האישור מגיע על רקע עלייה של 15% במקרי דיכאון מג'ורי בארה"ב בין 2020 ל-2025, עם 21 מיליון מבוגרים מושפעים (15.5% מהאוכלוסייה). נשים סובלות פי שתיים מגברים (10.3% לעומת 6.2%), ו-13.1% מבני 12 ומעלה דיווחו על תסמינים.

לפי נתוניהרשויות, תרופות נוגדות דיכאון, כמו SSRI, יעילות ב-50%-60% מהמקרים, אך 56% מהמטופלים מפסיקים את הטיפול הראשון תוך שישה חודשים עקב תופעות לוואי כמו עלייה במשקל (25%), הפרעות שינה (18%) והפחתת ליבידו (15%). tDCS מציע חלופה לא פולשנית, ללא תרופות, עם שיעור נשירה נמוך של 8% בניסויים.

Flow, שהוקמה ב-2016, גייסה 22 מיליון דולר עד 2024, וכעת בסבב גיוס נוסף של 30 מיליון דולר בהובלת Khosla Ventures. החברה מדווחת על 10,000 משתמשים באירופה, עם שיפור ממוצע של 35% בדירוג MADRS (מדד חומרת דיכאון) לאחר 10 שבועות. האישור כולל אפליקציה לניטור התקדמות, עם תזכורות ושילוב נתונים רפואיים. עם זאת, המכשיר דורש מרשם ואינו מיועד למצבים חריפים או כטיפול יחיד ללא פיקוח.

גוגל חיפוש
צילום: טוויטר

מניית אלפבית זינקה 70% השנה: כך הבינה המלאכותית הפכה מאיום להזדמנות

לאחר חששות ממונופול ותחרות, שילוב AI בחיפוש מחזק את מנוע הרווחים; אנליסטים מעלים יעדים עד 400 דולר



עמית בר |
נושאים בכתבה גוגל

מניית אלפבית, חברת האם של גוגל,  עלתה כ-70% מתחילת השנה והיא מובילה בתשואה מבין "שבע המופלאות". המניה נסחרת כעת סביב 310 דולר, לאחר שיא של 323 דולר בנובמבר. ההתאוששות הזו מגיעה לאחר שפל של כ-145 דולר באפריל 2024, על רקע חששות מתחרות AI ופסיקה בקשר לריכוז מונופוליסטי של גוגל. כעת, השילוב של AI בתוך מנוע החיפוש משנה את התמונה, ומגביר את מעורבות המשתמשים תוך שמירה על הכנסות הפרסום וגם מסיר, לפ]חות חלקית, את החשש מהכרזה של רגולטורים על כוח לא מוצדק וניסיון להגבילו דרך פיצולים והכרזות על כוח מונופוליסטי. 

ב-2024, צ'אטבוטים כמו ChatGPT ופרפלקסיטי עוררו חשש שחיפוש מסורתי יאבד רלוונטיות, עם תשובות ישירות שמפחיתות צורך בגלישה. זה העמיד בסיכון את ההכנסות מפרסום, שמהוות 76% מסך ההכנסות של אלפבית. במקביל, פסק דין קבע לפני מספר חודשים שגוגל מחזיקה במונופול בחיפוש כללי, וחייב שיתוף נתוני חיפוש ודירוג עם מתחרים, אך דחה דרישות לפרק את כרום או את עסקי הפרסום. השוק הגיב בהקלה, כשההשפעה על הרווחיות נראית מוגבלת.

אלפבית הגיבה בשילוב AI ישירות בחיפוש, במקום להתחרות בו. כלים כמו AI Overviews, שמציגים סיכומים מבוססי ג'מיני בראש התוצאות, ו-AI Mode, שמאפשר חיפוש שיחתי מותאם, הושקו ב-2025. התוצאה: עלייה של 15% בשאילתות חיפוש ברבעון השלישי, כשה-AI מוסיף 20% חיפושים חדשים ללא קניבליזציה. מחקרים מראים ירידה של 60% בשיעור ההקלקה האורגני, אך זאת בגלל חשיפה רחבה יותר, שמגדילה תנועה כוללת ב-12%.


החיפוש - ליבת העסקים של גוגל


החיפוש נותר ליבת העסק, עם הכנסות של 56.6 מיליארד דולר ברבעון השלישי 2025 - עלייה של 15% משנה קודמת, כשפרסום חיפוש תרם 75% מכך. סך ההכנסות הגיעו ל-102.3 מיליארד דולר, עלייה של 16%, כשה-AI מאפשר מוניטיזציה חכמה יותר: פרסומות מוטמעות בסיכומי AI, שמגדילות קליקים ב-8% בממוצע. ג'מיני, מודל ה-AI של אלפבית, רשם גידול של 25% בארבעה חודשים ומשלב כעת קישורים למנויים בתשלום בארה"ב, מה שמגביר נאמנות משתמשים ב-15%.

השינוי הזה הופך את החיפוש ממכונת פרסום פסיבית לפלטפורמה אקטיבית, עם פוטנציאל צמיחה שמוערך על ידי האנליסטים ב-15% עד 20%.  זה מקטין סיכונים מתחרות, כש-50% מהחיפושים כוללים כעת אלמנט AI, ומגדיל זמן שהייה ב-22%.