פאואל
צילום: gettyimages

פאואל: "גם חברות וגם משקי הבית בארה"ב יכולים כעת ללוות כספים"

יו"ר הפד' המשיך הערב את עדותו החצי שנתית בפני המחוקקים. פאואל הדגיש כי רכישה ישירה של אגרות חוב יעילה יותר מרכישת תעודת סל
ניצן כהן | (3)

ג׳רום פאואל, יו״ר הפדרל ריזרב, נשא דברים בפתיחת היום השני לעדותו בוועדת השירותים הפיננסיים של בית הנבחרים. פאואל אמר כי הפדרל ריזרב מתכוון להפסיק לרכוש ETF ובמקום זאת לרכוש אגרות חוב באופן ישיר בבורסה. ״אנחנו חושבים שרכישה ישירה של אגרות חוב תהיה יעילה יותר מרכישת תעודות שרוכשות אגרות חוב כדי לספק נזילות לשווקים״ אמר פאואל.

 

התוכנית של הפדרל ריזרב להפסיק לקנות תעודות סל על מדדי אגרות החוב באה לאחר שבחודש מארס יצא הבנק המרכזי האמריקאי ב״פעולת מלקחיים״ כדי לתמוך בשוק האג״ח הקונצרני שמסתכם ב-9.6 טריליון דולר. פעולת המלקחיים כללה רכישת תעודות סל על מדדי אגרות החוב שצריכות להתכסות בסחורה ולכן מדובר בתמיכה באגרות החוב כשבמקביל פעל הבנק לרכוש אגרות חוב באופן ישיר בהנפקות.

 

כעת, אומר ג׳רום פאואל בקונגרס, כי המסקנות מאז חודש התוכנית שהושקה בחודש מארס, כי כדי להשיג מטרה של הספקת נזילות לפירמות – יש לרכוש את אגרות החוב שלהן באופן ישיר. פאואל לא הגביל את הרכישות לרכישות בהנפקה או בשוק המשני מה שמעודד את המשקיעים בשווקים.

 

כאן המקום לציין כי רכישת אגרות חוב בהנפקה מבלי לרכוש אגרות חוב בשוק המשני עלולה ליצור עיוותים שיביאו לעליית התשואות ואיתן עלייה בהוצאות המימון של הפירמות ולכן פאואל אינו מגביל את הפדרל ריזרב ברכישות.

 

התוכנית של הפדרל ריזרב היא לרכוש אגרות חוב ללא מגבלה ענפית כשהמגבלה היחידה תהיה שאגרות החוב שירכשו יהיו לפחות בדירוג BBB או Baa3.

 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    ממי 18/06/2020 08:13
    הגב לתגובה זו
    וחובות צריך להחזיר...
  • 2.
    יוכי 17/06/2020 23:22
    הגב לתגובה זו
    מיתון קשה וארוך,חברות ירוויחו בקושי ונאסדאק בשיא כל הזמנים.. מספיק שציפור קטנה תעשה פוק קטן והכל מתרסק. זה מה שצפוי לדעתי.
  • 1.
    דילר 17/06/2020 22:27
    הגב לתגובה זו
    כל מי שממונף עד הצוואר יכול ללוות עוד אינסוף כסף. קפיטליזם במיטבו.
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

וול סטריט שור וילדה (דאלי)וול סטריט שור וילדה (דאלי)

מניות בולטות בוול סטריט: ברודקום צונחת, לולולמון מזנקת - והביטקוין מתאושש

מה קורה בטסלה ומה צפוי בפתיחה?

צוות גלובל |
נושאים בכתבה טסלה ברודקום

החוזים על המדדים מתנדנדים: החוזה על ה-S&P 500 יורד 0.2%, נאסד"ק יורד 0.6%, דאו ג'ונס עולה ב-0.1%. הסיבה העיקרית לחולשה היא מניות טכנולוגיה כמו ברודקום, שמשפיעה בחוזקה על S&P 500 ונאסד"ק 100. ברודקום פרסמה אתמול אחרי סגירת המסחר והשוק התאכזב מהתחזיות. 


טסלה צוללת על רקע ירידה חדה במכירות EV


מניית טסלה Tesla -1.01%  יורדת מעט. נתוני מכירות נובמבר מראים נפילה לשפל של שלוש שנים, עם 39,800 מכירות בארה"ב - ירידה של 23% משנה קודמת. זהו הנתון הנמוך ביותר מאז ינואר 2022, למרות השקת גרסאות זולות יותר של Model Y ו-Model 3 באוקטובר, שתומחרו ב-5,000 דולר פחות. הסיבה העיקרית: ביטול זיכוי המס הפדרלי של 7,500 דולר בספטמבר, שפגע בשוק ה-EV כולו, כשבאופן יחסי  טסלה ספגה פחות – שוק ה-EV ירד 41%, וחלקה של טסלה עלה ל-56.7% מ-43.1%.

באירופה, המצב גרוע יותר: עד אוקטובר, המכירות ירדו 30% ל-180,688 רכבים, כאשר באוקטובר לבדו ירדו 48.5% ל-6,964 יחידות. אילון מאסק, מנכ"ל טסלה, לא עוזר עם ציוציו נגד הנציבות האירופית, שקרא לפרק אותה, מה שפוגע בתדמית. התחרות מסין חריפה: BYD מכרה 138,390 רכבים באירופה עד אוקטובר, עלייה של 285% משנה קודמת, וכמעט היתה כפול במסירת מטסלה באוקטובר עם 17,470 מכירות (עלייה של 206.8%). BYD מתכננת להכפיל את רשת המכירות באירופה ל-2,000 נקודות עד סוף 2026, עם 1,000 עד סוף 2025, ומשלבת BEV ו-PHEV כדי להתחמק ממכסים.

בסין, מכירות טסלה ירדו 6% עד נובמבר, מה שמאיים על השנה הראשונה השלילית אי פעם שם, והשנייה הגלובלית ברציפות. למרות זאת, המשקיעים מתעלמים כרגע מה-EV ומתמקדים ב-AI: טסלה משתמשת במחשוב AI לאימון נהיגה אוטונומית ורובוטים הומנואידיים, והשיקה את רובוטקסי ביוני. מכירות רובוטים צפויות ב-2026, מה שמבטיח רווחים עתידיים גבוהים.


הסנטימנט עדיין חיובי, הביטקוין מתאושש


הסנטימנט הכללי נשאר חיובי יחסית, למרות כמה אכזבות בודדות שמורידות את השוק. הביטקוין, שמשמש לעתים קרובות כמדד מוביל לרמת הסיכון שהמשקיעים מוכנים לקחת, מציג התאוששות נאה - עלייה של 2.3% ב-24 השעות האחרונות לרמה של 92,250 דולר. זה מגיע אחרי ירידה זמנית מתחת ל-90,000 דולר אתמול, בעקבות חששות מהפסקה בהורדות הריבית של הפד ומכירה כללית בסקטור הטכנולוגיה.