רכבות CSX
צילום: istock

סי.אס.אקס מציגה: ירידה חדה בפעילות, המניה קרובה לרמות שיא

האטה בסקטור הייצור בארה"ב באה ליידי ביטוי בדו"חות שפרסמה חברת הרכבות הוותיקה. החברה מאכזבת בדו"חות כאשר ההכנסות ירדו ב-8% והרווח ירד ב-9%. במקביל המניה עלתה ב-20% ברבעון האחרון
עמית נעם טל | (4)

אחת הדוגמאות הבולטות בתקופה האחרונה ביחס בין הפעילות הכלכלית הריאלית בארה"ב לבין התנהגות השווקים הפיננסים היא מניות הרכבות והתובלה בארה"ב, שנסחרות כעת קרוב לרמות שיא כל הזמנים בזמן שהפעילות בסקטור מראה קיפאון מוחלט בחודשים האחרונים.

חברת הרכבות סי.אס.אקס (סימול:CSX) דיווחה אמש לאחר סגירת המסחר את תוצאותיה לרבעון האחרון והצליחה לאכזב שוב את המשקיעים. הכנסות החברה הסתכמו ברבעון האחרון ב-2.89 מיליארד דולר, ירידה של 8.2% ביחס לרבעון המקביל אשתקד ונתון הנמוך מהצפי שעמד על הכנסות של 2.91 מיליארד דולר. בסיכום שנתי, הכנסות החברה הסתכמו ב-11.9 מיליארד דולר, ירידה של 3% ביחס להכנסות בשנת הכספים הקודמת. 

בשורה התחתונה, החברה רושמת רווח נקי של 771 מיליון דולר או 0.99 דולר למניה, לעומת רווח של 843 מיליון דולר או 1.01 דולר למניה בתקופה המקבילה אשתקד – ירידה של 9%. 

הדו"חות החלשים לא צריכים להפתיע, שכן מדד המשלוחים בארה"ב (Cass Freight Index), שעוקב אחר נפחי המשלוחים בארה"ב בכלל כלי השינוע (משאיות/רכבים/מטוסים/אוניות) מצביע כבר תקופה ארוכה על ירידה בנפחי הפעילות בארה"ב. ע"פ הדוח שפורסם השבוע, נפח הפעילות ברכבות בארה"ב רשמו ירידה חדה ברבעון האחרון (לכתבה המלאה).

נפחי הפעילות של הרכבות בארה"ב

למרות הירידה בפעילות והתוצאות החלשות, מניית החברה השלימה עלייה של קרוב ל-20% בחודשים האחרונים, כאשר היא נסחרת קרוב לרמות שיא כל הזמנים עם שווי שוק של 59.6 מיליארד דולר. 

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    מעניין למה לא מפרסמים את התגובה שלי ממקודם (ל"ת)
    אחד שיודע 17/01/2020 19:08
    הגב לתגובה זו
  • שמוליק 18/01/2020 20:43
    הגב לתגובה זו
    כי זה היה "ממקודם"
  • 2.
    סתם אחד 17/01/2020 18:39
    הגב לתגובה זו
    רשום בכתבה שהרווח הנקי ירד בכ-9 אחוזים אבל אחר כך רשום שהרווח למניה ירד רק מ-1.01 ל-0.99 האם מספר המניות קטן ואולי הסיבה שהרווח למניה נותר כמעט ללא שינוי זאת הסיבה שהמניה לא ירדה
  • 1.
    הגשש השזוף 17/01/2020 16:06
    הגב לתגובה זו
    המשבר של 1929 יתגמד לעומת המגה פיסוס של הבועה העכשווית
אלי גליקמן נשיא ומנכל צים
צילום: איתי רפפורט, חברת החדשות הפרטית

הצעה נוספת לרכישת צים - מה הסיכויים לעסקה?

על שני הכובעים של גליקמן ועל הסיכויים שלו לקבל בהמשך את השליטה בצים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

המאבק על השליטה בחברת הספנות צים מתעצם, עם הצעה נוספת מ-MSC השווייצרית אחת מחברות הספנות הגדולות בעולם. לפני כשבועיים  קיבל הדירקטוריון הצעה ראשונית מהפג-לויד הגרמנית ועל פי ההערכות גם יש התעניינות ממארסק הדנית. צים, שנסחרת בוול סטריט בשווי שוק של כ-2.3 מיליארד דולר, נסחרת לכאורה מתחת למזומנים שלה ובמכפיל רווח נמוך, אך צריך לזכור שיש לה התחייבויות גדולות בגין רכישת ספינות. בפעול אין לה מזומנים של מיליארדים. אך יש לה יתרון גדול שאותה רוצים הרוכשים הפוטנציאלים - צי אוניות יחסית חדש עם יעילות תפעולית ויכולת תחרותית טובה.

עם זאת, הסיכוי שהמדינה תמכור את צים לידיים זרות נמוך. צים ואל על דומות מהבחינה הזו - הן נכס ביטחוני ואסטרטגי ולכן למדינה יש מניית זהב ויכולת להשתמש בפלטפורמה והתשתית של החברות בזמן חירום. את אל על מכרו רק לאחר שמשפחת רוזנברג הסכימה לתנאים האלו. גוף זר יתקשה להתמודד ולהסכים לחבילת התנאים שיוטלו עליו. מה גם שזה בשעת חירום ומלחמה מסמן אותו כ"תופס צד". האם נראה לכם שבזמן מלחמה בעזה חברה דנית או שוויצרית תסכים שצים שבשליטתה תעביר סחורה של נשק לישראל? מראש הסיכוי שהחברות האלו ישקיעו בנכס ביטחוני בישראל קטן מאוד.

אבל זה מעיר את המניה - הדיבורים, כתבות, ראיונות מעלים את המניה וזה חלק מהעניין. השבחת הערך לא צריכה לחכות לסוף התהליך, אותם משקיעים שנמצאים כעת בעימות מול הנהלת החברה כבר רואים את המניה עולה. הם רוצים להחליף את הדירקטוריון (3 נציגים) כדי להשביח את החברה, ומלאכתם כבר נעשית דרך התעניינות בחברה.  

כך או אחרת, השיחות מול רוכשים פוטנציאלים נתקלים בהתנגדות חריפה מוועד עובדי צים. בקשר להפג-לויד הם טוענים כי החברה הזו שמוחזקת על ידי קטאר וסעודיה (12%, 10%בהתאמה) לא תעמוד לצד ישראל בזמן חירום - "רכישה כזו תפגע ברציפות שרשרת האספקה, כפי שנראה במשברי 2021-2023", כתב יו"ר הוועד אורן כספים במכתב למשרד התחבורה.

MSC, עם צי של 800 אוניות בבעלות משפחת אפונטה, בוחנת כניסה כדי להתחזק באגן הים התיכון. אבל, גם כאן, נראה שהסיכוי להסכמות עם המדינה נמוכות. במקביל אנליסטים המכסים את המניה מספקים לה מחיר יעד נמוך מהמחיר הנוכחי כשהם מבליטים את "הדיסקאונט הביטחוני". צים מקבלת דיסקאונט לעומת חברות אחרות בגלל היותה חברה ישראלית שבעצם נשלטת בצורה כזו או אחרת על ידי הממשלה. 

אנבידיה. קרדיט: רשתות חברתיותאנבידיה. קרדיט: רשתות חברתיות

צעד אחר צעד: איך אנבידיה הצליחה לשנות את מדיניות היצוא לסין

מאמץ ממוקד של ג’נסן הואנג מול ממשל טראמפ, בניית ערוצי השפעה ישירים והצגת טיעון כלכלי־אסטרטגי הובילו להקלה במגבלות היצוא - על רקע מחלוקת מתמשכת בקונגרס ובמערכת הביטחון

אדיר בן עמי |

החלטת ממשל טראמפ להסיר חלק מהמגבלות על יצוא שבבי הדור המתקדם לסין סימנה מפנה משמעותי במעמדה של אנבידיה NVIDIA Corp. -3.27%  בזירת קבלת ההחלטות בוושינגטון. מאחורי ההקלה הרגולטורית עמד מאמץ מדיני־עסקי מרוכז, שהובל כמעט אישית על ידי מנכ"ל החברה, ג'נסן הואנג, שבעבר כמעט שלא פעל בזירה הפוליטית האמריקאית.


שחקנים הפועלים מול הבית הלבן תיארו את ההישג של אנבידיה ככזה שנבנה צעד אחר צעד, לאחר שהחברה נתקלה לראשונה בהגבלות על הדגם H20 הגבלות שהיו חלק ממסגרת רחבה יותר של עימות טכנולוגי בין וושינגטון לבייג'ינג. ההחלטה הרחיבה את תחושת הדחיפות בחברה להבין כיצד מתקבלות החלטות בממשל טראמפ, במיוחד כאשר הנשיא עצמו נוטה לשנות עמדות במהירות ולפעול מחוץ לערוצים הממסדיים של הסוכנויות הפדרליות.


על פי גורמים המכירים מקרוב את התהליך, הואנג הגיע לשיחות הראשונות בחשדנות רבה כלפי הצורך בבניית ערוץ ישיר עם נשיא שמוניטין חוסר היציבות מלווה אותו שנים. אך בהדרגה הבין כי ללא מעורבות אקטיבית, אנבידיה עלולה למצוא עצמה מודרת מהשוק הגדול בעולם ליישומי בינה מלאכותית ,שוק שבפועל מהווה מנוף לשימור ההובלה הטכנולוגית של החברה. הגישה הזהירה השתנתה כאשר הואנג קיבל גישה ישירה לצמרת הממשל. דלתות שנפתחו באמצעות הקשר עם מזכיר מסחר הווארד לוטניק אפשרו לחברה מסלול מואץ לשיח עם הנשיא עצמו. הואנג, שלא היה חלק מהגל הראשוני של מנהיגי חברות הטכנולוגיה שהגיעו להישבע אמונים לנשיא בטקסים פומביים, הצליח לייצר מסלול אישי שאינו תלוי בצילומי יח"צ או במפגני נאמנות פוליטיים.


במקביל, אנבידיה הרחיבה את מעורבותה בזירה הציבורית בוושינגטון. בשונה מענקיות טכנולוגיה אחרות, החברה פעלה לאורך שנים עם פעילות מצומצמת יחסית מול מקבלי ההחלטות. החמרת מגבלות היצוא על שבבים חייבה אותה להגביר את הנוכחות בבירה, תוך הקמת צוות ייעודי בתוך החברה והפחתת התלות בלוביסטים ובארגונים חיצוניים, מתוך תפיסה שמדובר בסוגיה מרכזית לאסטרטגיה העסקית שלה.


החשש של גורמי הביטחון והטענה של אנבידיה

כדי להתמודד עם הלחצים מצד גורמי ביטחון, אנבידיה פיתחה טיעון מרכזי: חסימה אמריקאית עלולה להוביל את סין להאיץ מאמצי פיתוח שבבים מקומיים ואף לצמצם את הפער הטכנולוגי. החברה הציגה למחוקקים ולממשל נתונים שלפיהם יצרנים סיניים כבר זזים במהירות לנצל חלל תחרותי שנוצר עקב ההגבלות על חברות אמריקאיות.