זו התמונה שהכי מפחידה כרגע את המשקיעים באירופה
אזרחי יוון בלחץ. לפי דיווחים בתקשורת מפי מקורות במערכת הבנקאות, יותר משליש מהכספומטים במדינה התרוקנו אתמול (יום שבת) לחלוטין. מדובר ב-2,000 מכונות כספומט מתוך 5,500 המכונות שקיימות ביוון כיום. עם זאת, הבנקים במדינה פועלים בשיתוף פעולה עם הבנק המרכזי היווני להזרמת כספים לאותם כספומטים שהתרוקנו.
אזרחי יוון בתור לכספומט אתמול, מיד לאחר ההודעה לגבי 'משאל העם':
הגורם ללחץ הוא כמובן הודעת ראש ממשלת יוון משישי בלילה על הליכה ל'משאל עם' לגבי התוכנית שהוצעה ע"י הנושים. היום (א') בבוקר אישר הפרלמנט באתונה את ההליכה למשאל עם באופן סופי: אזרחי יוון יצטרכו להגיד "כן" או "לא" להישארות בגוש האירו. בענקית הבנקאות ברקליס מיהרו כבר בשבת בבוקר להוציא אזהרה חריפה ללקוחות לגבי המהלך של ציפראס - לכתבה המלאה
לפי הערכות, אזרחי יוון משכו במהלך יום שבת בלבד סכום של 500-600 מיליון אירו מהבנקים. אמנם כבר ראינו בשבועיים האחרונים ימים בהם היקף המשיכה מהבנקים עמד על מיליארד אירו, אבל צריך להבין שבשבת הבנקים סגורים והמשיכה המקסימאלית לאדם בכספומט עומדת על 600-700 אירו בלבד. כלומר בערך מיליון מאזרחי יוון הגיעו אתמול לכספומטים בכדי למשוך כסף. מדובר ללא ספק באירוע חריג.
לפי דיווחים נוספים, מייד לאחר נאומו של ראש ממשלת יוון אלקסיס ציפראס בפרלמנט בשישי הערב - נוצר תור של 40 אנשים בכספומט שמוצב בתוך הפרלמנט היווני.
הבנק המרכזי היווני הודיע כבר כי הכוונה היא לפתוח את הבנקים כרגיל ביום ב', מבלי להטיל מגבלות על משיכת הון. המשמעות היא שעלול להיווצר מצב של "ריצה אל הבנקים" - וזה דבר שממשלת יוון תצטרך להתמודד איתו. לפי שעה הבנקים ביוון תלויים לחלוטין בסיוע החירום שמתקבל מצד הבנק המרכזי האירופי. במהלך יום שבת שוחחו בכירים ביוון עם נשיא מריו דראגי, נשיא הבנק המרכזי האירופי, בכדי להבטיח שסיוע החירום יימשך.
דודי רזניק, מנהל מחקר מאקרו בלאומי שוקי הון: "בימים האחרונים עלה באופן משמעותי הסיכו לכך שיוון תצא מגוש האירו והמשמעות היא חזרה לדראכמות ופיחות דרמטי בערך הכסף. התושבים ביוון ללא ספק חשים שיש סיכון לכאוס של ממש תוך ימים ספורים ולכן אנחנו רואים את משיכות הכספים - זה אקט שרק מבטא את חוסר הוודאות".
ארז צדוק, מנכ"ל קרנות אביב: "אם האיחוד האירופי וקרן המטבע לא יחזרו בהם, בעוד יומיים יוון תגיע באופן רשמי למצב של פשיטת רגל. מחר אנחנו עלולים לראות את היוונים רצים בהמוניהם למשוך את כספם מהבנקים, ולהערכתתנו הממשלה היוונית חייבת להוציא מחר צו שיגביל את המשיכות מהבנקים על מנת למנוע את התמוטטותם. אין לה ברירה אחרת. על רקע המצב, ייתכן שגם המסחר בבורסה היוונית ייעצר כבר בדקות הראשונות, במטרה למנוע מפולת".
"צריך להבין שאנחנו נמצאים במצב שלא היה כמוהו מעולם - סכנה של פשיטת רגל של מדינה החברה בגוש האירו. פשיטת רגל כזו עלולה גם להוביל לשינויים חדים בערך המטבע. בשלב הראשון המוניטין של גוש האירו צפוי להיפגע, וגם שערו של האירו יפגע מהמהלך בטווח הקצר, זאת בשל חשש מחוסר יציבות הגוש."
עוד אומר צדוק, כי "יחד עם זאת, אנו מאמינים שגוש האירו בסופו של דבר ירוויח מהיציאה של יוון. לכן, גם אם בטווח הקצר האירו יינזק, בטווח הארוך האירו צפוי להתחזק כתוצאה מיציאתה של מדינה חלשה כמו יוון מהגוש. אם יוון תגיע לחדלות פירעון ותצא מגוש האירו, היא תחזור בלית ברירה לדרכמות ונראה תורים ארוכים משתרכים מול הבנקים והסופרמרקטים, נראה אבטלה גואה, יתכן שגם הלאמת עסקים וחברות גדולות על ידי הממשלה היוונית. המדינה ואזרחיה יצטרכו לעבור תקופה קשה וכואבת עד לשיקום. ראש ממשלת יוון הסיר כבר מעצמו את האחריות והכין לעצמו את האליבי לתקופה הקשה, בכך שהכריז בשבת על הליכה למשאל עם - מהלך שמעביר את האחריות על פשיטת הרגל לתושבי מדינת האיים עצמם".
- 9.מישהו 28/06/2015 11:31הגב לתגובה זואחרת הבנקים הגרמניים יפסידו את כל המיליארדים
- 8.היוונים מטורפים 28/06/2015 11:17הגב לתגובה זוזו התאבדות של ייון שתגרור ריצה אל הבנקים ואי וודאות גדולה עבור אירופה והעולם
- 7.עד אמצע יולי יהיו יר 28/06/2015 11:07הגב לתגובה זועל ידי דויצה בנק וברקליס יביאו למפולת ופאניקה שלא נראתה שנים באירופה.
- 6.רוצים מיקונוס בדרכמות (ל"ת)ציפראלקס 28/06/2015 10:48הגב לתגובה זו
- 5.פשיטת רגל . 28/06/2015 10:39הגב לתגובה זומה קורה למדינה שראש הממשלה שלה שפן .
- שמטוב 28/06/2015 11:13הגב לתגובה זוראש ממשלת ישראל הוא טמבל מכיוון שהוא הורס את התשתית של המדינה. אזרחי ישראל הם הם התשתית האמיתית לא הגז ולא המיסים והמונופולים שהוא מפיל עלינו, אם הם יסבלו יותר מדי תחת משטר ביבי הם יהגרו מפה.
- דוד 28/06/2015 13:04אחת הדרישות של הנושים,הינה העלאת גיל הפרישה ל-67. מי העלה אצלנו את גיל הפרישה לפני למעלה מעשור?נתניהו כשר האוצר,שראה פני עתיד (דרך אגב,במדינות רבות הבינו זאת באיחור רב). אתה משווה את כלכלת ישראל לזו של יוון?מה היוונים מייצאים?אוזו ושמן זית!!! הם עדיין חייבים כספים על ההוצאות המטורפות שלהם באולימפידאת אתונה!!
- מלכות יוון הרשעה 28/06/2015 10:57הגב לתגובה זומה יקרה כמו שקרה אז נפלו
- 4.' 28/06/2015 10:28הגב לתגובה זושחור בסבירות לא נמוכה.
- 3.תמכרו הזדמנות לאסוף בזול אגחים מניות למכור למכור (ל"ת)קוקי 28/06/2015 10:14הגב לתגובה זו
- 2.יוונים סתומים, לא מאמינים לעצמם אפילו (ל"ת)אמיר 28/06/2015 09:27הגב לתגובה זו
- שתוק 28/06/2015 10:10הגב לתגובה זודביל
- אר 28/06/2015 10:00הגב לתגובה זועמו
- 1.אורן 28/06/2015 09:25הגב לתגובה זוהלחם והחמאה שלכם זה לראות מפולת
- שמטוב 28/06/2015 11:08הגב לתגובה זועידוד קניות\מכירות מבוהלות על ידי הפחדות מעודדות את המפרסמים. אין צורך להבהל כל יום. פשיטת הרגל של יוון היא עובדה מזה מספר חודשים. מי שלא נערך לכך בזמן יסבולת מי שנערך לא צריך להבהל. כמו שזה נראה לי - גרמניה הפסידה כסף מהלוואות שלא יוחזרו לה ותרוויח עובדים יווניים חרוצים שיהגרו אליה בגלל אבטלה. מצב שאר ארצות אירופה לא ברור כי אין להן תעשיות חזקות.
- דוד 28/06/2015 13:07הגרמנים נוקטים כבר בצעדים שיגבילו הגירה לארצם,כבר כעת הם מוצפים במיליוני טורקים!!!
- איך 28/06/2015 10:12הגב לתגובה זוהלחם והחמאה שלך זה להתאהב בשקר ובלוקשים שמאכילים אותך. אתה רוצה להרוויח..לך לעבוד.
- אני 28/06/2015 10:12הגב לתגובה זוויש נפילה לקנות מניות אירופאיות ביורו זה טוב שהיא יוצאת
- ניזונים מהפחדות (ל"ת)אילן 28/06/2015 10:12הגב לתגובה זו
- יוסי 28/06/2015 09:58הגב לתגובה זוואדום מזכיר לי את התחתונים שלה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- הרשת החברתית, אחת מסמלי בועת הדוטקום, מגיעה לנאסד"ק ונוסקת ב-600% ביום
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותלהיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים
"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?
נטפליקס Netflix, Inc 0.61% רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית
עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.
על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.
איפה המרצ'נדייז?
אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות
האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.
הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט
בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים.
רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.
- אמזון קופצת ב-13%, מה קורה בנטפליקס, אפל ועל המניות הבולטות בוול סטריט
- נטפליקס בספליט של 1:10 - מה זה אומר ולמה המניה מזנקת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32% (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro
Inc. (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר
סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.
