זו התמונה שהכי מפחידה כרגע את המשקיעים באירופה
אזרחי יוון בלחץ. לפי דיווחים בתקשורת מפי מקורות במערכת הבנקאות, יותר משליש מהכספומטים במדינה התרוקנו אתמול (יום שבת) לחלוטין. מדובר ב-2,000 מכונות כספומט מתוך 5,500 המכונות שקיימות ביוון כיום. עם זאת, הבנקים במדינה פועלים בשיתוף פעולה עם הבנק המרכזי היווני להזרמת כספים לאותם כספומטים שהתרוקנו.
אזרחי יוון בתור לכספומט אתמול, מיד לאחר ההודעה לגבי 'משאל העם':
הגורם ללחץ הוא כמובן הודעת ראש ממשלת יוון משישי בלילה על הליכה ל'משאל עם' לגבי התוכנית שהוצעה ע"י הנושים. היום (א') בבוקר אישר הפרלמנט באתונה את ההליכה למשאל עם באופן סופי: אזרחי יוון יצטרכו להגיד "כן" או "לא" להישארות בגוש האירו. בענקית הבנקאות ברקליס מיהרו כבר בשבת בבוקר להוציא אזהרה חריפה ללקוחות לגבי המהלך של ציפראס - לכתבה המלאה
לפי הערכות, אזרחי יוון משכו במהלך יום שבת בלבד סכום של 500-600 מיליון אירו מהבנקים. אמנם כבר ראינו בשבועיים האחרונים ימים בהם היקף המשיכה מהבנקים עמד על מיליארד אירו, אבל צריך להבין שבשבת הבנקים סגורים והמשיכה המקסימאלית לאדם בכספומט עומדת על 600-700 אירו בלבד. כלומר בערך מיליון מאזרחי יוון הגיעו אתמול לכספומטים בכדי למשוך כסף. מדובר ללא ספק באירוע חריג.
לפי דיווחים נוספים, מייד לאחר נאומו של ראש ממשלת יוון אלקסיס ציפראס בפרלמנט בשישי הערב - נוצר תור של 40 אנשים בכספומט שמוצב בתוך הפרלמנט היווני.
הבנק המרכזי היווני הודיע כבר כי הכוונה היא לפתוח את הבנקים כרגיל ביום ב', מבלי להטיל מגבלות על משיכת הון. המשמעות היא שעלול להיווצר מצב של "ריצה אל הבנקים" - וזה דבר שממשלת יוון תצטרך להתמודד איתו. לפי שעה הבנקים ביוון תלויים לחלוטין בסיוע החירום שמתקבל מצד הבנק המרכזי האירופי. במהלך יום שבת שוחחו בכירים ביוון עם נשיא מריו דראגי, נשיא הבנק המרכזי האירופי, בכדי להבטיח שסיוע החירום יימשך.
דודי רזניק, מנהל מחקר מאקרו בלאומי שוקי הון: "בימים האחרונים עלה באופן משמעותי הסיכו לכך שיוון תצא מגוש האירו והמשמעות היא חזרה לדראכמות ופיחות דרמטי בערך הכסף. התושבים ביוון ללא ספק חשים שיש סיכון לכאוס של ממש תוך ימים ספורים ולכן אנחנו רואים את משיכות הכספים - זה אקט שרק מבטא את חוסר הוודאות".
ארז צדוק, מנכ"ל קרנות אביב: "אם האיחוד האירופי וקרן המטבע לא יחזרו בהם, בעוד יומיים יוון תגיע באופן רשמי למצב של פשיטת רגל. מחר אנחנו עלולים לראות את היוונים רצים בהמוניהם למשוך את כספם מהבנקים, ולהערכתתנו הממשלה היוונית חייבת להוציא מחר צו שיגביל את המשיכות מהבנקים על מנת למנוע את התמוטטותם. אין לה ברירה אחרת. על רקע המצב, ייתכן שגם המסחר בבורסה היוונית ייעצר כבר בדקות הראשונות, במטרה למנוע מפולת".
"צריך להבין שאנחנו נמצאים במצב שלא היה כמוהו מעולם - סכנה של פשיטת רגל של מדינה החברה בגוש האירו. פשיטת רגל כזו עלולה גם להוביל לשינויים חדים בערך המטבע. בשלב הראשון המוניטין של גוש האירו צפוי להיפגע, וגם שערו של האירו יפגע מהמהלך בטווח הקצר, זאת בשל חשש מחוסר יציבות הגוש."
עוד אומר צדוק, כי "יחד עם זאת, אנו מאמינים שגוש האירו בסופו של דבר ירוויח מהיציאה של יוון. לכן, גם אם בטווח הקצר האירו יינזק, בטווח הארוך האירו צפוי להתחזק כתוצאה מיציאתה של מדינה חלשה כמו יוון מהגוש. אם יוון תגיע לחדלות פירעון ותצא מגוש האירו, היא תחזור בלית ברירה לדרכמות ונראה תורים ארוכים משתרכים מול הבנקים והסופרמרקטים, נראה אבטלה גואה, יתכן שגם הלאמת עסקים וחברות גדולות על ידי הממשלה היוונית. המדינה ואזרחיה יצטרכו לעבור תקופה קשה וכואבת עד לשיקום. ראש ממשלת יוון הסיר כבר מעצמו את האחריות והכין לעצמו את האליבי לתקופה הקשה, בכך שהכריז בשבת על הליכה למשאל עם - מהלך שמעביר את האחריות על פשיטת הרגל לתושבי מדינת האיים עצמם".
- 9.מישהו 28/06/2015 11:31הגב לתגובה זואחרת הבנקים הגרמניים יפסידו את כל המיליארדים
- 8.היוונים מטורפים 28/06/2015 11:17הגב לתגובה זוזו התאבדות של ייון שתגרור ריצה אל הבנקים ואי וודאות גדולה עבור אירופה והעולם
- 7.עד אמצע יולי יהיו יר 28/06/2015 11:07הגב לתגובה זועל ידי דויצה בנק וברקליס יביאו למפולת ופאניקה שלא נראתה שנים באירופה.
- 6.רוצים מיקונוס בדרכמות (ל"ת)ציפראלקס 28/06/2015 10:48הגב לתגובה זו
- 5.פשיטת רגל . 28/06/2015 10:39הגב לתגובה זומה קורה למדינה שראש הממשלה שלה שפן .
- שמטוב 28/06/2015 11:13הגב לתגובה זוראש ממשלת ישראל הוא טמבל מכיוון שהוא הורס את התשתית של המדינה. אזרחי ישראל הם הם התשתית האמיתית לא הגז ולא המיסים והמונופולים שהוא מפיל עלינו, אם הם יסבלו יותר מדי תחת משטר ביבי הם יהגרו מפה.
- דוד 28/06/2015 13:04אחת הדרישות של הנושים,הינה העלאת גיל הפרישה ל-67. מי העלה אצלנו את גיל הפרישה לפני למעלה מעשור?נתניהו כשר האוצר,שראה פני עתיד (דרך אגב,במדינות רבות הבינו זאת באיחור רב). אתה משווה את כלכלת ישראל לזו של יוון?מה היוונים מייצאים?אוזו ושמן זית!!! הם עדיין חייבים כספים על ההוצאות המטורפות שלהם באולימפידאת אתונה!!
- מלכות יוון הרשעה 28/06/2015 10:57הגב לתגובה זומה יקרה כמו שקרה אז נפלו
- 4.' 28/06/2015 10:28הגב לתגובה זושחור בסבירות לא נמוכה.
- 3.תמכרו הזדמנות לאסוף בזול אגחים מניות למכור למכור (ל"ת)קוקי 28/06/2015 10:14הגב לתגובה זו
- 2.יוונים סתומים, לא מאמינים לעצמם אפילו (ל"ת)אמיר 28/06/2015 09:27הגב לתגובה זו
- שתוק 28/06/2015 10:10הגב לתגובה זודביל
- אר 28/06/2015 10:00הגב לתגובה זועמו
- 1.אורן 28/06/2015 09:25הגב לתגובה זוהלחם והחמאה שלכם זה לראות מפולת
- שמטוב 28/06/2015 11:08הגב לתגובה זועידוד קניות\מכירות מבוהלות על ידי הפחדות מעודדות את המפרסמים. אין צורך להבהל כל יום. פשיטת הרגל של יוון היא עובדה מזה מספר חודשים. מי שלא נערך לכך בזמן יסבולת מי שנערך לא צריך להבהל. כמו שזה נראה לי - גרמניה הפסידה כסף מהלוואות שלא יוחזרו לה ותרוויח עובדים יווניים חרוצים שיהגרו אליה בגלל אבטלה. מצב שאר ארצות אירופה לא ברור כי אין להן תעשיות חזקות.
- דוד 28/06/2015 13:07הגרמנים נוקטים כבר בצעדים שיגבילו הגירה לארצם,כבר כעת הם מוצפים במיליוני טורקים!!!
- איך 28/06/2015 10:12הגב לתגובה זוהלחם והחמאה שלך זה להתאהב בשקר ובלוקשים שמאכילים אותך. אתה רוצה להרוויח..לך לעבוד.
- אני 28/06/2015 10:12הגב לתגובה זוויש נפילה לקנות מניות אירופאיות ביורו זה טוב שהיא יוצאת
- ניזונים מהפחדות (ל"ת)אילן 28/06/2015 10:12הגב לתגובה זו
- יוסי 28/06/2015 09:58הגב לתגובה זוואדום מזכיר לי את התחתונים שלה
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותתוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה
19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה
שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר
מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי
של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.
כוחו של הרגל
הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב
החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה
למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.
האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני
שיאומי אימצה גישה שונה
לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו
ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.
ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות
כמעט
בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב
של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.
לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין
עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.
אינטל TSMCהאם אינטל "גנבה" מידע סודי מ-TSMC? סערה בתעשיית השבבים
אחד מהמומחות הגדולים של TSMC עבר לאינטל ובטייוואן בטוחים שהוא העביר מידע טכנולוגי קריטי לאינטל; וגם - 10 דברים שצריך לדעת על"גניבת ידע"
כולם יודעים שאינטל בפיגור מאוד משמעותי לעומת TSMC. כולם יודעים שהידע והטכנולוגיה נמצאים "בראש" של האנשים, וכשעוברים אנשים ממקום למקום עובר גם ידע. אבל השאלה אם בדרך גם עוברים סודות ומידע רגיש. אינטל גייסה בכיר מ-TSMC, ובטייוואן סבורים שמדובר בגניבת מידע רגיש וסודי.
מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, דחה מכל וכל את הדיווחים בתקשורת הטייוואנית על דליפת סודות מסחריים מ-TSMC בעקבות הצטרפותו של אחד מהמהנדסים הוותיקים והמוערכים ביותר של היצרנית הטייוואנית."אינטל מכבדת קניין רוחני של חברות אחרות, ואין שום בסיס עובדתי לטענות הללו", אמר טאן. אלא שבטייוואן לא קונים את הגרסה הזו.
לפי דיווחים נרחבים בעיתונים הכלכליים המובילים בטייפה, ד"ר ווי-ג'ן לו, בן 75, שפרש רשמית מ-TSMC ביולי האחרון לאחר 21 שנות שירות, הצטרף לאינטל באוקטובר כסגן נשיא בכיר למחקר ופיתוח. לו, שנחשב לאחד מאבות טכנולוגיית ה-2 ננומטר של TSMC ולמי שהוביל את הטמעת ליתוגרפיית EUV בחברה, חשוד כמי שהעביר עמו כמויות אדירות של מידע מסווג, כולל תהליכי ייצור N2, A16 ו-A14 שעדיין לא נכנסו לייצור המוני.
בתקשורת הטייוואנית מספרים כי בימיו האחרונים בחברה הורה לו לעובדים תחתיו להציג לו סקירות טכניות מפורטות, שכפל מסמכים סודיים וארז עמו יותר מ-80 קופסאות של חומר, כולל מחברות כתובות שבהן רשם פרטים מפגישות סודיות ביותר. מאחר ש-TSMC האמינה שהוא באמת פורש לגמלאות, לא נדרש ממנו לחתום על הסכם אי-תחרות סטנדרטי של 18 חודשים - טעות שהיום נראית יקרה מאוד.
- חברת הנפט משלמת קנס עתק על דליפה בים והמעבד המסחרי הראשון יוצא לדרך
- המסחר ננעל במגמה מעורבת; ג'יי פרוג טסה 27%, טסלה ירדה 3.5%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בתגובה, TSMC פתחה בחקירה פנימית דחופה, ומשרד התובע הכללי של טייוואן כבר הצטרף לבדיקה פלילית אפשרית בגין הפרת חוק סודות המסחר ופגיעה בביטחון לאומי. שר הכלכלה הטייוואני אמר השבוע כי "מדובר בנושא בעל השלכות לאומיות".
