הם מפחדים: 73% מהציבור האמריקאי לא ישקיעו במניות - מה הסיבות?

גם אחרי חמש שנים שוריות וזינוק של 180% הציבור האמריקאי מתרחק משוק ההון - "בעוד שנה נהיה ברמות הגבוהות ב-20%"
מירון ארונוביץ |
נושאים בכתבה סקר שוק ההון

שבוע החג כבר מאחורינו ונראה שהחששות ממומנטום שלילי בשוק המניות האמריקני, מתפוגגות. יחד עם זאת, בסקר שנערך באתר Bankrate.com נראה שגם אחרי חמש שנים שוריות ו-180% תשואה, הציבור האמריקני, עדיין חושש משוק המניות.

ע"פ התוצאות 73% מהנשאלים אמרו שהם לא מתכוונים להשקיע במניות, בדומה לדעתם לפני כשנה. כל זאת, למרות התשואות הנמוכות מאוד שמקבלים היום באפיקים הסולידיים והעדר אלרנטיבות. מדובר בנתון דומה לתוצאות שדווחו בשנים 2013 וב-2012 אז 76% מהנשאלים בסקר טענו שלא ישקיעו במניות, וזאת לאחר זינוק של 29% במדד ה-s&p 500 בשנה שעברה.

ומה הגורמים לחשש הגדול? קודם כל שתי קריסות ענק במהלך 14 השנים האחרונות שחתכו את ערך המניות במחצית, המצב הכלכלי הרעוע ביותר מאז ימי השפל הגדול (1929) וכמובן הדעה הרווחת בקרב הציבור ששוק המניות נמצא במקומו הנוכחי בעיקר הודות להזרמות הכספים האדירות של ה'פד' שניפחו בועה, שזמנה להתפוצץ נראה בהחלט לא רחוק.

מנהל התיקים, בריאן לזורישאק, מחברת יעוץ ההשקעות צ'ייס שבורג'ינה אמר כי "גם חמש שנים של סנטימנט כל כך שורי הוא דבר יוצא דופן, אבל התוצאות מאפשרות להבין איזה נזק פסיכולוגי נגרם למשקיעים לאחר הקריסה של 2008, לא רק בשוק המניות אלא גם בשוק הדיור בו זמנית וזה באמת זיעזע את המשקיעים."

תוצאות הסקר שכלל 1,010 מבוגרים, מתנגשות לא רק עם הסנטימנט בשוק בשנים האחרונות, אלא גם עם ההערכות ששנת 2014 תנער את השאריות האחרונות של תקופת המיתון שהסתיימה מעשית כבר ב-2009.

רוב לוטץ, מבנק ההשקעות קאבוט שבמסצ'וסטס, סיפר כי נותר המום מהעובדה שבמהלך מפגש עם משקיעים במשחק הוקי, הוא לא נשאל ולו פעם אחת על מניות "אנחנו רחוקים כל כך ממצב של "גרידיות" שזה מדהים בעיקר אחרי התקופה השורית כל כך. ייתכן שבמהלך 12 החודשים הקרובים נהיה ברמות הגבוהות ב-20% ממקומינו היום. הסיבות הן שמכפילי הרווח לא גבוהים במיוחד וה'פד' ישאיר את רמת הריבית נמוכה לפחות לעוד 8-12 חודשים. כך הם יוצרים למעשה בועה בשוק ההון."

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
עליות בבורסה (גרוק)עליות בבורסה (גרוק)

"קנו מניות סיניות" - ההמלצה של ג'יי פי מורגן

בנק ההשקעות המוביל בעולם בעד מניות סיניות - "הפוטנציאל גובר על הסיכונים"; ומה חושבים אנליסטים אחרים וגם - למה הפנטגון רוצה להגדיר את BYD , עליבאבא ובאידו כחברות ביטחוניות שעוזרות לצבא סין?

רן קידר |

בנק ההשקעות ג'יי.פי. מורגן שינה את תחזיתו לשוק המניות הסיני והעלה את ההמלצה ל"תשואת יתר" (Overweight). האסטרטגים של הבנק, בראשם רג'יב בטרה, סבורים כי הסיכוי לעליות חדות ב-2026 עולה בהרבה על הסיכון לירידות משמעותיות. הסיבות המרכזיות: אימוץ מואץ של בינה מלאכותית, חבילות תמריצים לעידוד צריכה פנימית ורפורמות עמוקות בממשל התאגידי. "סין כבר ויתרה על רוב היתרון היחסי שהיה לה בתחילת 2025 – דווקא עכשיו זו נקודת כניסה אטרקטיבית במיוחד", נכתב בדוח המעודכן.

התזמון של ההמלצה מעניין במיוחד. מדד MSCI סין אמנם עלה בכ-33% מתחילת השנה, אבל ברבעון האחרון הוא דווקא ירד ב-6.2%, בעוד מדד אסיה-פסיפיק הרחב (ללא יפן) עלה ב-1.3%. במילים אחרות - השוק הסיני נמצא כרגע במומנטום חיובי כללי, אבל עדיין רחוק מהשיאים של 2021, והמכפילים שלו נשארו סבירים (12-14 פעמים הרווחים הצפויים). רמות החשיפה של משקיעים זרים ומוסדיים עדיין נמוכות יחסית – כלומר יש הרבה "כסף חכם" שעדיין לא נכנס.

המנועים שג'יי.פי. מורגן רואה קדימה חזקים מאוד:

הרחבה: האם סין חוזרת להיות הזדמנות השקעה מובילה?

טסלה  X (טסלה)טסלה X (טסלה)

טסלה מכחישה ניתוק מספקים סיניים למרות לחצים גיאופוליטיים

אחרי דיווחים על ניתוק מספקים סינים, החברה מכחישה ומדגישה כי בחירת ספקים נקבעת לפי איכות ועלות, אף שבארה״ב היא פועלת להחליף רכיבים מסין בתוך שנה–שנתיים


אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה טסלה אילון מאסק

הדיון סביב התלות של תעשיית הרכב האמריקאית ביצרנים סינים עלה מדרגה השבוע, לאחר שבטסלה Tesla 1.71%  ניסו להבהיר כי אינם מתכוונים לנתק קשרים עם ספקים מסין. ההבהרה הגיעה בעקבות פרסומים בארה״ב שטענו כי החברה בוחנת הפחתה בשימוש ברכיבים סיניים במכוניות שהיא מייצרת בארה״ב.

גרייס טאו, סגנית נשיא בטסלה סין, כתבה ברשת וייבו כי מדינת המוצא של ספק איננה מהווה קריטריון לפסילה. לדבריה, החברה מפעילה כלפי ספקים באירופה, בארה״ב ובסין את אותם סטנדרטים של איכות, עלות ויכולת אספקה. הדברים נועדו להגיב לידיעה של הוול סטריט ג׳ורנל, שלפיה טסלה מתכוונת להפסיק להשתמש בחלקים סיניים בקווי הייצור בארה״ב.


לפי אותו דיווח של הג׳ורנל, טסלה החלה לדרוש מספקיה להימנע משימוש ברכיבים שמיוצרים בסין בכלי הרכב שהיא מייצרת בארה״ב, בעקבות ההשפעה ההולכת וגוברת של המתיחות הגיאופוליטית בין וושינגטון לבייג׳ינג. לפי גורמים המעורים בנושא, ההחלטה התקבלה כבר בתחילת השנה, ובחברה פועלים באופן מדורג להחליף רכיבים סיניים בחלקים שמקורם במדינות אחרות. בנוסף, לדברי אותם גורמים, חלק מהאספקה כבר עבר למקורות חלופיים, וטסלה מתכוונת להשלים את המעבר עבור יתר החלקים במהלך השנה או השנתיים הקרובות. 


מרחב התמרון מוגבל

הבחינה מחדש של שרשרות האספקה בענף הרכב הפכה לנפוצה בשנים האחרונות, על רקע ההחרפה כאמור ביחסים בין וושינגטון לבייג׳ינג. יצרניות אמריקאיות מחפשות דרכים להפחית חשיפה לספקים סינים, אך בפועל מרחב התמרון מוגבל: סין מחזיקה בתשתית ייצור רחבה ובעליונות בחומרי גלם, ברכיבים אלקטרוניים ובשלבי ייצור מרכזיים, מה שמקשה על מעבר מהיר למקורות חלופיים.


לפי דיווחי עיתונות בארה״ב, טסלה אכן בוחנת בשנים האחרונות הפחתה של רכיבים שמיוצרים בסין עבור מפעליה בארה״ב. המהלך הואץ בתקופת הקורונה, ובמיוחד לאחר שהממשל האמריקאי הקודם הטיל מכסים כבדים על יבוא מסין. מנגד, במפעלי החברה בסין אין שינוי מהותי בשיתוף הפעולה עם יצרנים מקומיים. המפעל בשנגחאי נותר מרכז הייצור הגדול ביותר של טסלה בעולם ומשמש גם אתר יצוא מרכזי לשווקים ברחבי אסיה ואירופה. פעילות זו הפכה את הספקים הסינים לשותפים עמוקים במערך הייצור הגלובלי של החברה, גם אם בארה״ב נשקלות התאמות נקודתיות.