יציבות בדולר - נסחר סביב שער של 4.367 שקל
הבוקר רושם הדולר עליות קלות, לאחר ששערו היציג נקבע אתמול על 4.356 שקל, מוסיף המטבע האמריקני 0.25% נוספים לערכו, ונסחר סביב רמת 4.367 שקל. מנגד, האירו משיל 0.24% ונסחר סביב שער של 5.875 שקל.
מחדר העסקאות של בנק אוצר החייל נמסר כי השקל נסחר הבוקר ביציבות כשברקע לא נרשמים ארועים מהותיים. בבנק מציינים כי מחזורי המסחר נמוכים.
מחדר העסקאות של פינוטק נמסר, כי במהלך המסחר אתמול, התאושש הדולר מרמותיו הנמוכות כנגד האירו וכעת נסחר סביב הרמה של 1.3490 וסביב הרמה של 1.9080 כנגד הסטרלינג. הריבאונד החד של הדולר בתחילת 2005 נובע לדעת הטריידרים מחשש של המשקיעים ממכירת דולרים. למרות זאת, סקר ה-ISM (הייצור לחודש דצמבר) הצביע על הרעה במצב התעסוקה בארה"ב ולכן נראה כי יש האטה במהלכו של הדולר כלפי מעלה.
השבוע יתמקדו המשקיעים בפרסום של נתוני התעסוקה לחודש דצמבר, הצפויים לעלות לרמה של 175 אלף משרות חדשות, לעומת 112 אלף משרות חדשות בחודש נובמבר. נראה כי אם השוק יתאכזב ממספר משרות חדשות, הדולר עשוי לרדת עקב חשש כי ה-FED לא יעלה את הריבית בפגישת הקרובה. אולם, נתון חזק יאפשר ל-FOMC להמשיך לעלות את הריבית כמתוכנן ולמקד מחדש את תשומת הלב המשקיעים לעבר מידע כלכלי חזק ולעבר עלייה בתשואות האג"ח.
יושי ואגאניסווה, מנהל בכיר ב- State Street Global Markets בטוקיו, אומר כי השוק עדיין מחפש כיוון בשוק. "השוק ממתין למשהו שיצביע על כיוון המסחר או שיבהיר האם יש צורך להגדיל פוזיציות "שורט" דולר או לקצץ אותם", מוסיף יושי. אנליסטים רבים כבר מתדיינים על פגישת ה-7G הקרובה, הצפויה להתקיים בחודש פברואר, כאשר רוב תשומת הלב תופנה להחלטות בנוגע להיחלשותו של הדולר.
האירו הגדיל את הפסדיו כנגד הדולר וכעת נסחר סביב הרמה של 1.349 וסביב הרמה של 138.45 כנגד היין. אתמול פורסם בגוש האירו כי מדד מנהלי הרכש (PMI) לייצור לחודש דצמבר עלה לרמה של 51.4 נקודות, כאשר הצביע על גידול ראשון מזה כ-5 חודשים. עובדה זו מחזקת את הערכה כי אירו חזק לא פוגע בינתיים בייצור של גוש האירו, כאשר בכיר בבנק ספרדי מרכזי אומר כי עלייה במדד ה-PMI מהווה השפעה נמוכה בלבד על היצוא האירופאי. הערה זו מצטרפת להערות אחרות שנשמעו בחודשים האחרונים מבכירי האוצר האירופאי כי הם לא חוששים מקפיצה האחרונה של האירו.
היום המשקיעים האירופאים יתמקדו בפרסומים של שיעור האבטלה בגרמניה, מדד המחירים לצרכן המורכב (HICP) בגוש האירו, מדד מנהלי הרכש (PMI) באנגליה, נתוני המכירות הקמעונאיות ומוצרים ברי-קיימא בארה"ב.
הלילה, פורסם ביפן מדד מנהלי הרכש (PMI) לחודש דצמבר, אשר ירד לרמתו הנמוכה מזה 18 חודשים. בחודש דצמבר הסתמנה האטה משמעותית בייצור היפני, אשר נובעת בעיקר מהתחזקותו האחרונה של היין אל מול הדולר. מהלך זה של היין פגע קשות בייצוא בתקופה האחרונה, ומערער את אמונת היצרנים המקומיים. במהלך הלילה התדרדר הדולר כנגד היין וכעת נסחר סביב הרמה של 102.7. הציפייה בשוק היא להתחזקות היין בטווח הקצר עד רמות שפל של 95 יין לדולר, אולם עד סוף 2005 צפוי המטבע לחזור להיחלש ולהחזיר הזוג דולר/יין לכיוון 107.5.
שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)הצעה: עסקים עד מחזור של 300 אלף שקל לא ידווחו למס הכנסה; מה הסיכויים שזה יקרה?
כיום עסקים במחזור של 120 אלף שקל לא מדווחים לרשות המס; המטרה להגדיל את התקרה; למה זה טוב לכולם: לנישומים וגם לרשות המס?
עסקים במחזור של עד 120 אלף שקל לא מדווחים לרשויות המס. הפטור הזה ניתן לפני כשנה והוא מסתמן כהצלחה גדולה. מדובר במעל 150 אלף נישומים שחוץ מלהכביד על התשתיות של רשות המסים, לא באמת הצדיקו את הטיפול בהם. הגבייה באזור אפס, והטפסים והבירוקרטיה לקחו המון זמן ומשאבים גם לנישומים וגם לפקידי מס הכנסה.
ההחלטה הקודמת (הרחבה: רפורמת ה-"עוסק זעיר" כבר עובדת עבור עשרות אלפי ישראלים) היתה פשוטה כי גביית המס כאמור היתה אפסית. כעת מציע שי אהרונוביץ' להרחיב את התוכנית לעסקים עד מחזור של 300 אלף שקל. במספרים האלו כבר יש מס, אם כי, ברוב המקרים נמוך.
עסקים מדווחים לרשויות המס על חברות מס לפי הכנסות בניכוי הוצאות. בעסקים שעד מחזור של 120 אלף שקל (שעם הצמדה זה כבר קרוב ל-130 אלף שקל) רשות המס מגדירה הוצאות לפי שיעור המחזור, בלי הוכחת תשלום ובלי לשבור את הראש עם איסוף חשבוניות. יש כאלו שזה מתאים ונוח להם. אלו שיש להם יותר הוצאות יכולים להגיש אותם, אבל גם ככה הם לא עומדים ברף המס.
עסקים עם מחזור של 300 אלף, אמורים לקבל שיעור הוצאות מסוים כמוכר מבלי להוכיח זאת, אבל נראה שבמקרה הזה יהיו הרבה שיש להם יותר הוצאות. הם ידווחו במסלול הרגיל. כלומר, רשות המס תבטיח את עצמה על ידי כך שתאשר הוצאות אבל לא בסכום משמעותי מדי. וככה תהיה חבות מס לעסקים האלו.
- גם בצפון: בכל עסק שלישי נתפסו ליקויי ספרים - האם זה קל מידי?
- משבר מתמשך: העסקים הקטנים בסין עדיין מתקשים להתאושש
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ולכן, יפנו אליה, רק כאלו שבאמת אין להם הוצאות משמעותיות. כל תוכנית כזו מקלה על המערכת, מקלה על הנישומים, וצריך לזכור שגם אין כאן פתח למילוט, הונאות, שקרים, ושמרווח הביטחון של רשות המס הוא גדול, תשלום המס במספרים האלו בהינתן הוצאות הוא נמוך מאוד, במקרה המקסימלי כמה אלפים בודדים בחודש.
מצד שני מדובר על כמות גדולה של נישומים. על פי ההערכות יש כמה מאות אלפים שנופלים בקטגוריה הזו.

אמריקן איירליינס חוזרת לטוס לישראל - התחרות תעלה, המחירים ירדו?
מי החוזרות, מי תיפגע מכך - על שוק התעופה הצפוי בחודשים הקרובים
אמריקן איירליינס חוזרת לישראל במרץ 2026 - גם חברות נוספות מאותתות על חידוש קווים. אחרי תקופה ארוכה של היעדרות, אמריקן איירליינס, אחת משלוש ענקיות התעופה האמריקאיות, הודיעה כי תחזור להפעיל טיסות ישירות לישראל החל מה-26 במרץ 2026. החברה מצטרפת ליונייטד איירליינס ולדלתא איירליינס שכבר חידשו את פעילותן בקווים לישראל במהלך יולי וספטמבר.
ההודעה של אמריקן איירליינס נתפסת בענף כסימן חיובי למגמה של חזרת השוק לשגרה, זאת לאחר קריסה כמעט מוחלטת של קווי התעופה הבינלאומיים עם פרוץ מלחמת חרבות ברזל ב-7 באוקטובר 2023. במהלך השנה שלאחר מכן, מרבית חברות התעופה הזרות עצרו את קווי הטיסה שלהן לתל אביב, ורק בתחילת 2024 החלה חזרה הדרגתית, אם כי לסירוגין היא הופסקה שוב על רקע המלחמה ביוני עם איראן והתקפות החות'ים.
החזרה הזו מבורכת לתחרות, אבל לא בטוח שזה יוריד את המחירים שכבר ירדו - טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה
לא רק אמריקה: גם חברות מאירופה ואסיה מאותתות על חזרה
לצד חברות התעופה האמריקאיות, ניכרת התעוררות גם בקרב שחקניות אירופיות ואסייתיות שחזרו לפעילות בארץ. למעשה, יש כבר רשימה ארוכה של חברות ששבו לפעילות בישראל, בהן יונייטד, דלתא, KLM, לופטהנזה, סוויס, אג'יאן, אייר פראנס, וויזאייר, איתיחאד ופליי דובאי. גם חברות קטנות יותר כמו פליילילי, טארום, גאורגיאן איירווייז וסייפרוס איירווייז שבו להפעיל טיסות סדירות. בשבועות הקרובים צפויות להצטרף גם סקיי אקספרס (החל מ־2 בדצמבר) ו־SAS (החל מ־26 באוקטובר). כנסו כאן לתמונת מצב מלאה: חברות התעופה שחזרו לישראל: תמונת מצב
מי שסובלת מחזרת חברות התעופה הזרות היא אל על. החברה היתה סוג של מונפול על הקווים העיקריים בשנתיים של מלחמה והיא גרפה רווים עצומים של כ-400-500 מיליון דולר בשנה. זה לא יחזור ועדיין אל על עשויה להמשיך ולספק רווחיות טובה בעיקר בזכות נתח גדול משוק התעופה המקומי, לצד התייעלות שהיתה ולצד מחירים עדיין גבוהים בשל המצב העולמי בשוק התעופה שבו יש מחסור במטוסים. הביקוש למטוסים ול"מושבים" גדול ויוצר בהתאמה עליות מחירים.
