קוסמטיקה
צילום: Freepik

מסתבר שטבעונות וכסף הולכים ביחד!

ענף הטבעונות חווה צמיחה אדירה בשנים האחרונות, וערכה של התעשייה הזאת צפוי להגיע ליותר מ-22 מיליארד דולר עד שנת 2030
נושאים בכתבה טבעונות

ענף הטבעונות חווה צמיחה אדירה במספר תעשיות שונות, כאשר התחזיות מצביעות על כך שמגזר האופנה הטבעוני עשוי להפוך לשוק הבולט ביותר עד שנת 2030. הדרישה העולה לחלופות בר-קיימא אתיות תורמת לשינוי מרגש בהרגלי הצריכה והמגמות ברחבי העולם.

 

ההתמקדות הגוברת בבריאות וולנס מזינה את צמיחתה של התעשייה בקצב שנתי ממוצע של 10.35%, כשערכה צפוי להגיע ל-22.11 מיליארד דולר עד שנת 2030, מגזר זה נהנה מהפופולריות הגוברת של תזונה מבוססת צמחים ורפואה מונעת, במיוחד באזורים כמו אירופה. השחקנים העיקריים בשוק זה כוללים את 

DuPont, Jarrow Formulas Vitamin Energy, Solgar, and Deva Nutrition, מניעים את המגמה על ידי מענה לצורך לאלטרנטיבות בריאות ואתיות למוצרים שמכילים רכיבים מן החי.

 

כמו כן אנו עדים לצמיחה בשוק המזון הטבעוני, אשר צפוי להגיע ל-61.35 מיליארד דולר עד שנת 2028. הצמימה מונעת על ידי הביקוש הגובר לתחליפי בשר וחלופות לחלב, צמיחת שוק זו מואצת עוד יותר על ידי המודעות והאימוץ של מוצרים אלו על ידי המילניאלז ובני דור ה-Z. החידוש והייחודיות שמציעות חברות שונות מושכים צרכנים חדשים ובכך מניעים את התרחבות השוק עוד יותר.

 

עם זאת, הצמיחה הבולטת והמפתיעה ביותר בשוק נצפתה דווקא בתעשיית האופנה הטבעונית. למרות התמודדות עם אתגרים כמו עלויות גבוהות יותר, שוק זה צפוי להגיע ל 835.7 מיליארד דולר עד שנת 2030, המציג קצב צמיחה שנתי ממוצע של 7.1%. ניתן לייחס צמיחה זו להגברת המודעות של הצרכנים ולפופולריות הגוברת של מוצרים המיוצרים ללא רכיבים מן החי, כגון הנעלה טבעונית, קוסמטיקה ובגדים. אסיה, צפון אמריקה ואירופה הם האזורים המובילים שמניעים את הצמיחה הזו, עם חברות כמו SUSI Studio, Insecta Shoes Canada Inc., ROMBAUT, Reformation, ו-ECOALF עושים צעדים משמעותיים בשוק.

 

בחברת ההנעלה הישראלית הידועה Ipanema שיתפו אותנו שבהמלך השנים האחרונות נעשו מאמצים רבים בכדי להתאים תהליכים פנים ארגוניים ותהליכים בפסי הייצור, בכדי להנגיש לקהל המעוניינים קולקציות טבעוניות איכותית של כפכפים וסנדלים לנשים, גברים וילדים בכדי לפרוץ אל שוק האופנה הטבעונית בישראל. המחויבות להביא אפשרויות הנעלה טבעוניות, מסוגננות ונוחות עוררו עניין רב בקרב לקוחות קיימים וחשפו את החברה גם ללקוחות חדשים שבעבר לא היו בוחרים את מוצרי החברה, מה שהביא באופן טבעי לעלייה משמעותית במכירות ובהכרה של המותג.

קיראו עוד ב"בארץ"

צילום: Freepik

 

קוסמטיקה וטבעונות

אותה התחזית לצמיחה גרנדיוזית בענף מביאה יותר ויותר חברות להציע פתרונות טבעוניים שבמקרים רבים נחשבים כאיכותיים יותר מהמקבילות הלא טבעוניות. קוסמטיקה טבעונית וצמחונית מבוססת על רכיבים טבעיים (שאינם מן החי) ומסומנת בתוויות כמו Vegan ו- V-Label המאשרים מוצר נטול מחומרים מן החי ומבטיחים כי אף בעל חיים אינו נפגע בתהליך הייצור שלו.

 

צילום: Freepik  

ישראל: הבירה הטבעונית של העולם! 

ישראל התגלתה כמדינה הידידותית ביותר לטבעונים בעולם, עם למעלה מ-5% מהאוכלוסייה שהקפידו על תזונה טבעונית בשנת 2020. המדינה מציעה סצנה טבעונית משגשגת, עם שפע של מסעדות טבעוניות הנותנות מענה להעדפות שונות, ארגון שמחבר בין מטיילים לתושבי ישראל לארוחות ערב ישראליות אותנטיות הנקרא "טבעונים מטיילים", מסעדה טבעונית יוקרתית בתל אביב, וסדנת קונדיטוריה טבעונית הם רק חלק מההיצע הטבעוני בישראל.

 

ניתן לייחס את אימוץ הטבעונות במדינה לגורמים הבאים: אפשרויות טבעוניות מגוונות בתזונה הים תיכונית המסורתית, תמיכה מהחברה ומהממשלה והתמקדות בחדשנות בסטארטאפים בתחום המזון הטבעוני. מחויבותה של ישראל לטבעונות ממצבת אותה כמובילה בתנועת הטבעונות העולמית.

 

 צילום: Freepik

מהשמות הבולטים בסצנת הטבעונות בישראל אפשר למצוא את טבעונים מטיילים - ארגון שמקשר בין מטיילים לתושבים ישראלים ומזמין אותם לארוחת ערב ישראלית בבתיהם, Opa - מסעדה טבעונית יוקרתית בתל אביב, Vegan Pastry Workshop - סדנת אפיית פטיסרי טבעונית.

 

עלייתה של הטבעונות: מעבר לקיימות ולחמלה

העלייה המרשימה בפופולריות של הטבעונות בשנים האחרונות מונעת על ידי גורמים שונים. המודעות הגוברת להשפעה הסביבתית של חקלאות וגידול בעלי חיים, כולל פליטת גזי חממה, בירוא יערות וזיהום אוויר ומים, הניעה אנשים רבים לאמץ אורח חיים טבעוני ובר קיימא. חששות לרווחת בעלי החיים ושיקולים אתיים סביב הניצול שלהם למזון ולייצור מוצרים אחרים מילאו גם הם תפקיד משמעותי. נוסף על כך, מחקרים מדעיים המדגישים את היתרונות הבריאותיים של תזונה צמחונית דחפו עוד יותר את התנועה הטבעונית. הנגישות של חלופות טבעוניות וכוחה של המדיה החברתית הקלו יותר מאי פעם על אנשים לחקור ולאמץ אורח חיים טבעוני. כתוצאה מכך, הטבעונות הפכה מבחירה נישתית לתנועת מיינסטרים, המסמלת שינוי משמעותי לעבר דרך חיים בת קיימא, חומלת ומודעת יותר.

 

הרחבת השוק הטבעוני: מעבר לאופנה

השפעת הטבעונות חורגת מעבר לתחום האופנה. תעשיות שונות עדות לזינוק בביקוש לחלופות טבעוניות, המונע על ידי הרצון של הצרכנים לבחירות אתיות ובנות קיימא. למשל:

 

תעשיית הפארמה: תעשיית התרופות מסתמכת לעתים קרובות על ניסויים בבעלי חיים ורכיבים מן החי. עם זאת, הביקוש הגובר לחלופות טבעוניות מהווה הזדמנות לעצב מחדש את עתיד תעשיית הבריאות. על ידי תמיכה והשקעה בפיתוח תרופות טבעוניות, אנו יכולים לתרום לגישה רחומה ורווחית יותר לשירותי בריאות. 

מוצרים לבית: מוצרי ניקוי ביתיים רבים עדיין נוסו על בעלי חיים או מכילים רכיבים מן החי. עם זאת, יש שוק הולך וגדל של מוצרים טבעוניים ו- Cruelty free בתעשייה זו. על ידי בחירת מוצרים טבעוניים לבית, הצרכנים יכולים להגן על רווחת בעלי החיים ולעודד חברות לעבור לפרקטיקות רווחיות ואתיות יותר.

 

ריהוט לבית: ריהוט ביתי מסורתי כולל לעתים קרובות חומרים ממקור מן החי, כגון צמר, עור ומשי. בעוד שמציאת חלופות טבעוניות עשויה להיות מאתגרת יותר בתעשייה זו, הביקוש הגובר לאפשרויות נטולות אכזריות ובנות קיימא מספק הזדמנויות לחברות להגדיל את הרווחיות תוך יישור קו עם ערכים אתיים.

 

חומרי בניין: חומרי בניין, כגון דבקים, בידוד וצבע, יכולים להכיל מוצרים מן החי כמו צמר או קזאין. עם זאת, קיים פוטנציאל לאלטרנטיבות רווחיות ובנות קיימא בתחום זה. על ידי עידוד פיתוח ושימוש בטבעו חומרי הבניין הטבעיים ומנסים להפחית את השימוש בחומרים מן החי. החומרים הטבעוניים בענף הבנייה כוללים חומרים כגון עץ, אבן, קרמיקה וחומרים טבעיים אחרים שאינם מזיקים לסביבה ואינם גורמים סבל לבעלי חיים.

 

סיכום

מסקירה של ענפי התעשייה השונים מתברר כי מסלול הצמיחה של מגזר האופנה עולה על מסלולי הצמיחה של הענפים האחרים, ומדגיש את הרווחיות של אורח החיים הטבעוני. תחזית זו מעידה על ההשפעה המשמעותית שהטבעונות הצליחה לחולל בעולם ומייצגת שינוי טרנספורמטיבי עם השלכות כלכליות מרחיקות לכת עבור עסקים. תנועה זו לעבר צריכה אתית, ברת-קיימא אינה רק מעצבת מחדש את הערכים החברתיים שלנו, אלא גם את הדינמיקה הכלכלית של השווקים השונים. ככל שמובילי התעשייה ממשיכים לחדש, העתיד מבטיח תפקיד מיינסטרימי יותר ויותר עבור אפשרויות טבעוניות. אלטרנטיבות אלה אינן מושכות רק מבחינה אתית; הן הופכות לבחירה כלכלית לעסקים ולצרכנים כאחד.

 

 

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)

המענק לעובדים ייכנס כבר מחר: רשות המסים מקדימה את הפעימה השנייה

כ-201 אלף זכאים יקבלו כ-410 מיליון שקל ישירות לחשבון הבנק, חודש מוקדם מהמתוכנן, כדי להקל על משפחות לפני החגים. ניתן עדיין להגיש בקשות למענק עבור 2023 באתר רשות המסים

צלי אהרון |


רשות המסים מודיעה על הקדמת הפעימה השנייה של מענק עבודה לשנת 2024. אשר תוקדם ותשולם כבר מחר, 18 בספטמבר, במקום באמצע אוקטובר כנהוג מדי שנה. במסגרת ההקדמה יועברו לחשבונות הבנק של הזכאים כ-410 מיליון שקל, שיחולקו לכ־201 אלף עובדים ועובדות. מדובר על סכום ממוצע של כ-2,000 שקל לזכאי. המהלך נועד להקל על משפחות וזכאים נוספים לקראת תקופת החגים, שבה נרשמות הוצאות חריגות.

מענק עבודה, המוכר גם כ"מס הכנסה שלילי" - נועד לחזק עובדים בעלי שכר נמוך ולעודד יציאה לתעסוקה. המענק משולם בארבע פעימות שנתיות, והקדמת התשלום הנוכחי מאפשרת לזכאים לקבל את הכסף מוקדם מהמתוכנן ולהיערך טוב יותר מבחינה כלכלית. מי שטרם הגיש בקשה עבור שנת 2024 עדיין יכול לעשות זאת באופן מקוון באתר רשות המסים, והכספים יועברו לו בהתאם לאישורי הזכאות בפעימות הבאות. 

בנוסף, ניתן עד סוף השנה להגיש גם בקשות רטרואקטיביות עבור שנת 2023 - הזדמנות עבור מי שפספס את ההגשה במועד. בין הזכאים ניתן למנות שכירים ועצמאים בני 21 ומעלה שהם הורים, וכן בני 55 ומעלה גם ללא ילדים, בהתאם לרמות ההכנסה שנקבעו במדריך המענק. החל מהשנה מתווספת גם הטבה ייחודית להורים לפעוטות. כמו כן, נשים שכירות בנות 60 ומעלה (ילידות 1960 ואילך) יכולות לבקש מקדמה על חשבון מענק 2025, בכפוף לעמידה בקריטריונים.

רשות המסים מזכירה לזכאים לוודא כי פרטי חשבון הבנק שלהם מעודכנים כדי למנוע עיכובים בהעברה.

יגדיל את הצריכה הפרטית

הקדמת התשלום משתלבת בתוך מגמה רחבה יותר של צעדי מדיניות כלכלית שנועדו לתמוך במשקי הבית, במיוחד על רקע יוקר המחיה. כמו כן, הזרמת כ-410 מיליון שקל למחזור הכספי דווקא בסמוך לחגים צפויה להגדיל את הצריכה הפרטית בתקופה שממילא מתאפיינת בהוצאות גבוהות, ובכך לתרום גם לפעילות הכלכלית במשק.

המענק מופנה בעיקר לאוכלוסיות שעובדות אך מתקשות לסגור את החודש, הורים צעירים, משפחות חד-הוריות וותיקים בגיל העבודה המאוחר. הקדמת התשלום מאפשרת להם להיכנס לתקופת החגים עם פחות דאגות כלכליות, ולנסות לעזור לרווחה בסיסית לילדים ולמשפחה. כמובן שלא מדובר על סכום גדול בהינתן שהסכום הוא לאורך זמן רב - אבל עדיין, מדובר על סכום שבהחלט יכול לעזור.

פיטורים
צילום: copilot

גל הפיטורין מתגבר והולך ומגיע עד עובדי המדינה

אנחנו עדים לפיטורין במגזר הטק כבר מספר חודשים, ובכל זאת ההודעה של פייבר על חזרה לפורמט של סטארט-אפ ועל פיטורין של 250 עובדים היא דרמטית, ואליה מצטרפת הודעה של זיפריקרוטר, שסוגרת את מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל; בנוסף, גם המגזר הציבורי מתחיל להתערער, כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, אותת על פיטורין צפויים של כ-20,000 עובדי מדינה (שליש מעובדי המטה)

רן קידר |
נושאים בכתבה פיטורים AI

לאחרונה, כמעט ולא היה יום שבו לא היתה כותרת אחת לפחות על פיטורין בחברה גדולה. רשימת השמות אינסופית וכוללת את אינטל (שנמצאת גם ככה במהלכי ייעול דרמטיים), מיקרוסופט, אמזון, גוגל, סיילספורס, והנה אתמול פייבר, חברה ציבורית שנסחרת בוול סטריט, הודיעה על מהלך דרמטי שבו היא מפטרת שליש מכח האדם, כ-250 עובדים, וחוזרת לפורמט של סטארטפ. לרוב, השוק אוהב לשמוע על הודעות פיטורין, שממוסגרות בשיח על ייעול ועל שינוי יעדים. אבל כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, מדבר על כשליש מעובדי המטה של המדינה ש-"יוחלפו" על ידי הבינה המלאכותית, התופעה חורגת מגבולות המגזר הפרטי ובבירור היא קיימת בשוק העבודה כולו, והמגמה ברורה: פחות עובדים, יותר AI. 

אל החדשות על פייבר ועל העתיד התעסוקתי שלה בישראל הצטרפה הבוקר חברה נוספת, כש-ZipRecruiter הודיעה על סגירת מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל, בדרך לפיטורי כל עובדי הסניף המקומי, כ-65 במספר, ימים ספורים לפני החגים. 

מנכ"ל פייבר, מיכה קאופמן, הגדיר את המהלך כ-"איתחול כואב" והדגיש כי הפיטורים נוגעים לכל המחלקות, וכי ההחלטה היא אחת הקשות שקיבל עד כה. הסיבה המרכזית הוגדרה כך: טכנולוגיות AI כבר מסוגלות לבצע חלק גדול מהשירותים שבעבר שווקו בפלטפורמת הפרילנסרים של פייבר, ופוגעות ישירות במודל העסקי שלה קאופמן לא לבד, כמובן, ולצד ההצהרה שלו, ניתן לראות גם הצהרות עם טון אחר, כפי ששמענו לאחרונה ממנכ"ל סיילספורס, מארק בניוף, שהתגאה בפני משקיעים בכך שהחליף 4,000 עובדים בסוכני AI, וכך התייעל וצמצם את מחלקת התמיכה שלו מ-9,000 ל-5,000 בלבד. 

כמובן, שהגורם המרכזי הוא יכולותיה של הבינה המלאכותית וכמובן שהמגמה אינה ייחודית לישראל. בארה"ב פוטרו מאז תחילת השנה מעל 800 אלף עובדים, כשענפי הטכנולוגיה, הקמעונאות והייצור הם הנפגעים העיקריים. ענקיות כמו מיקרוסופט, אמזון, מטא ו־סיילספורס קיצצו אלפי משרות תוך כדי השקעה מסיבית במערכות AI. גם מגזרי שירות הלקוחות והפיננסים נפגעים, כאשר בנקים וחברות ביטוח מחליפים עובדים במערכות אוטומטיות. מגמות דומות ניכרות גם באוסטרליה ובאירופה, שם ממשלות מטמיעות מערכות AI לטיפול בפניות אזרחים ובניהול מערכות חירום.

הבשורה הדרמטית מגיעה לא רק מהמגזר העסקי אלא גם מהמגזר הציבורי. בארה"ב, הקמת ה-DOGE (המחלקה ליעילות ממשלתית) הובילה לירידה דרמטית במספר עובדי המדינה, בעיקר בתחומי מטה ושירות. בחודש מרץ 2025 לבדו הוכרזו פיטורים בהיקף של כ־275 אלף עובדים פדרליים. במנהל השירותים הממשלתיים (GSA) הוחל בצ’טבוט בשם GSAi שמבצע משימות עבור כ־1,500 עובדים, צעד שהוביל לצמצומים חדים במשרות מנהלתיות. במשרד לענייני ותיקים נרשמה תוכנית רחבה לקיצוץ כ-83 אלף משרות, שבסופו של דבר הוקטנה ל-30 אלף לאחר שילוב פרישות טבעיות והתפטרויות. וכך, הסקטור הציבורי האמריקאי גם הוא חלק מהמגמה של פיטורין והתייעלות.