לחם ללא גלוטן מזון
צילום: Istock

מומחים מעריכים: המלחמה מביאה את העולם אל סיפו של משבר מזון חמור

מומחים חוששים ממחסור במזון ברחבי העולם, במיוחד במדינות בעלות ביטחון תזונתי נמוך, עקב המלחמה שגורמת למחסור בדשנים, עליית מחירי החיטה ופגיעה בעונת הזריעה; עוד לפני המלחמה נוצר מחסור במזון בסיסי עם נסיקה במספר האנשים על סף רעב ל-44 מיליון איש
תומר אמן | (4)

את התוצאות החמורות של המלחמה חווים לא רק אזרחים חפים מפשע באוקראינה אלא הן הולכות ומתפשטות ומקיפות מעגלים רחבים יותר ויותר. מבחינה כלכלית ההשפעות הישירות מורגשות היטב במחירי האנרגיה והסחורות, אך כעת מתחילים לעלות חששות גם ביחס למעגל השני של הפגיעה הזו, שייתכן שיהיו אף חמורות יותר. 

שבועיים לאחר פלישתה של רוסיה לאוקראינה, מחירי הסחורות החקלאיות נסק. הגידול הגבוה ביותר נרשם בסקטור החיטה, שכן היצוא משתי המדינות, אשר מספקות לעולם קרוב ל-30% מהחיטה, נמצא כעת בסיכון. אולם מלבד ההשפעה הישירה על כמות החיטה הנוכחית, ישנה גם השפעה על התבואה העתידית של מגוון רחב של דגנים ומוצרי חקלאות אחרים, גם כאלה שלא מיוצרים בעיקר באזור הקנפליקט. 

סווין הולסטר, מנכ"ל חברת Yara, המייצרת כימיקאלים לתעשייה, סבור יתכן והעולם בדרכו למשבר מזון כללי. הגידול במחירי הגז הטבעי בעקבות פלישתה של רוסיה לאוקראינה חייבו את החברה המייצרת בעיקר דשנים להקטין באופן משמעותי את ייצור האמוניה והאוריאה אותן היא מוכרת באירופה לכ-45% מהתפוקה הרגילה. הדישון הכרחי לתפוקה תעשייתית של גידולים, ובלעדיהם הכמות המיוצרת תקטן בהרבה ותביא למחסור חמור במצרכי מזון בסיסיים, כך להערכת המנכ"ל.  "זו אינה שאלה של מתי, אלא כמה גדול יהיה המשבר", אמר הולסטר בראיון לרשת החדשות CNN. 

רוסיה הינה יצאנית גדולה של מרבית מרכיבי הדשנים, וכעת, לאחר שהמדינה עצרה את הייצוא (בין אם בהחלטתה ובין אם בעקבות סנקציות מערביות), טרם ידוע כיצד חקלאים רבים יצליחו להתגבר על החסך. כך גם הגידול חסר התקדים במחירי הגז הטבעי משפיע כאמור על מחירי ותפוקת הדשנים, שכן לגז תפקיד מפתח במדשנים מבוססי חנקן רבים כמו אוריאה. 

אל המשבר באספקת החיטה הנוכחית והחשש ממחירי הדישון הגבוהים והתפוקה היורדת עקב מחסור בחומרים בסיסיים ועלייה במחירי הגז מצטרף גם החשש מעיקוב משמעותי בעונת הזריעה הקרובה באוקראינה עקב המלחמה. 

הגידול במחירי כל אלו מהדהדים חזק בראשיהם של מומחי הבריאות העולמיים, שמזהירים גם כיצד מחירי התירס, הסויה והשמנים הטבעיים עלולים להמשיך לעלות גם הם. 

שרי חקלאות ממדינות ה-G7 ציינו במהלך סוף השבוע כיצד ימשיכו לפעול על מנת לוודא כי יעשו את מה שביכולתם על מנת למנוע החרפה נוספת של המצב, אם כי העובדה שמדינות רבות כבר החלו לצמצם את הייצוא שלהן, לא בטוח שגם הם יוכלו להגיב בזמן. 

שכנתנו מצרים אסרה לאחרונה ייצוא של חיטה, קמח, עדשים ושעועית בעקבות החשש ממשבר מזון בהמשך, זאת במדינה הערבית המאוכלסת ביותר בעולם. גם המדינה המוסלמית אינדונזיה הידקה לאחרונה את חוקי הייבוא שלה, בייחוד על שמן דקלים, משאב חשוב המשמש מוצרים רבים בעולם הבישול, הקוסמטיקה ובכמה מוצרים ארוזים, כמו לדוגמא שוקולד. אינדונזיה היא היצאנית הגדולה בעולם של השמן המדובר. 

קיראו עוד ב"בארץ"

מגמת חסימות היצוא במדינות השונות מעלה אף היא דאגה בקרב המומחים. השרים של ה-G7 קראו למדינות: "להשאיר את שווקי המזון והחלקות פתוחים ולהישמר מפני אמצעי הגבלה לא מוצדקים על היצוא. כל העלאה נוספת במחירי המזון כמו גם הנתודתיות בשווקים הבנלאומיים עלולה לאיים על בטיחות התזונה ברמה הגלובלית, במיוחד במקומות פגיעים בעלי ביטחון תזונתי נמוך". 

עוד לפני המשבר באירופה סבל העולם מבעיות בייצור המזון. מספר האנשים שנמצאים על "סף רעב" קפץ מ-27 מיליון בשנת 2019 ל-44 מיליון בשנה הנוכחית. בצורות, בעיות אקלים, וירידה בתפוקה הביאה למחסור במוצרי מזון בסיסיים, ממנו סובלים בעיקר במדינות עניות. המשבר הנוכחי עלול להחמיר בהרבה את המצב, ולהכניס מיליונים רבים נוספים לסף הרעב. 

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    שום משבר קנט מניות גרמניות ודולרים (ל"ת)
    אבי לבל 14/03/2022 08:01
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    נועם 13/03/2022 23:59
    הגב לתגובה זו
    רוסיה לא ביטלה את הייצוא שלה לעולם. זה המערב שחוסם אותה ואז אחר כך הוא מאשים אותה למה יש מחסור. על זה נאמר - "הרצחת וגם ירשת?"
  • 2.
    הסיפור העולמי רק החל להתגלגל , חגרו חגורות בטיחות !!! (ל"ת)
    דן 13/03/2022 22:28
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    למה כיל בזן ורציו לא עלו . כרגיל מקשקשים וזורעים בהלה (ל"ת)
    שטויות 13/03/2022 22:24
    הגב לתגובה זו
גרי ליבנת' בנק רוטשילד ושות' בישראל. קרדיט: פלורין קאליןגרי ליבנת' בנק רוטשילד ושות' בישראל. קרדיט: פלורין קאלין

יותר מ-1,500 הייטקיסטים ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים בדולרים

5,400 ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים בדולרים במהלך 2024, מתוכם בין 1,500 ל-2,000 הייטקיסטים, כמה מיליונרים חדשים בהייטק יהיו השנה?  

רן קידר |
נושאים בכתבה מיליונרים הייטק

בסוף 2024 נמנו בישראל כ-186 אלף מיליונרים בדולרים, עלייה של 2.9% לעומת השנה הקודמת, המשקפת כ-5,400 ישראלים חדשים שחצו את רף המיליון דולר בנכסים נטו. אפשר להניח שהמספרים האמיתיים הם מעל 200 אלף - זה מגובה גם בנתון של בנק UBS שמציב את ישראל במקום ה-17 בעולם בעושר ממוצע למבוגר, כ-284 אלף דולר. 

לפי דוח של Henley & Partners לשנת 2024, במהלך 2023 נרשמה עזיבה של כ-200 בעלי הון מישראל, בעוד שב-2022 נכנסו כ-1,100 בעלי הון לארץ. מרבית הנוטשים מעבירים את מרכז חייהם לארה"ב, בריטניה ופורטוגל. ובכל זאת, גם לאחר ההגירה, מאזן המיליונרים נטו בישראל ממשיך לעלות בקצב של אלפים בשנה. משנת 2024 יש מצב הפוך - עלייה לארץ, אם כי אין נתונים רשמיים. 

שליש מהמיליונרים החדשים מגיעים מההייטק

שנה שעברה הוגדרה כשנה חזקה להון הטכנולוגי הישראלי. לפי דוח 2024 של PwC , נרשמו 53 עסקאות אקזיט בשווי כולל של 13.38 מיליארד דולר, ו-34 עסקאות מיזוגים ורכישות בהיקף נוסף של 8.95 מיליארד דולר. שש הנפקות (IPO) גייסו יחד 781 מיליון דולר. בסך הכול, 106 עסקאות בתחום ההייטק הגיעו להיקף כולל של 26.7 מיליארד דולר. מתוכן, 8 עסקאות חצו את רף חצי מיליארד דולר (ששווים הכולל עמד על 6.8 מיליארד דולר), ו-23 עסקאות בטווח 100-500 מיליון (ששווים הכולל עמד על 5.8 מיליארד דולר), שמהוות יחד 44% מהיקף השוק. רוב העסקאות היו בתחומי IT & Enterprise Software, סייבר, ואינטליגנציה מלאכותית.

לפי IVC ו-Rise IL, כ-70% מההון שנוצר בעסקאות האלו הגיע לחברות טכנולוגיה. במחקרים קודמים של PwC הוערך כי 15-25% מהמניות בעסקאות הייטק מוחזקות בידי מייסדים ועובדים ישראלים. בהנחת 20% לבעלי מניות פרטיים, ההון החדש שהוזרם ליחידים ב-2024 עומד על כ־4.5 מיליארד דולר. אם מחלקים סכום זה למקבלי רווחים טיפוסיים בטווח 2-3 מיליון דולר, מדובר בכ-1,500-2,000 ישראלים שהפכו למיליונרים חדשים מהייטק בשנה אחת בלבד, כשליש מכלל הגידול באוכלוסיית בעלי ההון בישראל.

שנה שעברה גם התאפיינה גם בזינוק בעסקאות סקנדרי, כלומר עובדים ומייסדים שמימשו אחזקות עוד לפני אקזיט או הנפקה. מדובר בעשרות חברות ישראליות פרטיות, שבהן מימושים של מיליונים בודדים ועד עשרות מיליונים למייסדים. בשנת 2025 יש אומנם תנודות, אך המגמה חיובית - יש גידול בהיקף ההשקעה בהייטק ובאקזיטים. אם על פי הנתונים מעל 1,500 איש בהייטק הפכו למיליונרים, הרי שב-2025 אפשר כבר לדבר על היקף כפול.

בצלאל סמוטריץ
צילום: נגה מסה לעמ

השכר נטו יעלה - אבל, לא לכולם; התוכנית של האוצר נחשפת

משרד האוצר מרווח את מדרגות המס - זה יעזור בעיקר לבעלי שכר גבוה מ-16 אלף שקל; מס רכוש יהיה 1.5% - ההצעה של האוצר לתקציב 2026

רן קידר |
נושאים בכתבה מסים

משרד האוצר נערך להגיש את המתווה לשינויים במיסוי ב-2026. זה לא סופי, יהיו עוד שינויים רבים. בינתיים, כפי שאישרו בכירים באוצר לביזפורטל נראה שיש בשורה לשכירים, אבל לא לכולם. מי שמרוויחים בחודש יותר מ‑16 אלף שקל (193 800 שקל בשנה) ייהנו מריווח מדרגות המס. הכוונה באוצר להעלות את מדרגת  המס של 20% לרף שכר של 19 אלף שקל במקום מדרגה קיימת של 31%. המשמעות היא שתשלום המס במדרגה הזו (שמתחילה בכ-16.1 אלף שקל בחודש) יהיה 20%. 

דוגמה - בשכר של 19 אלף שקל, תשלום המס יפחת בכ-330 שקלים. בנוסף, גם המדרגות הבאות בתור ידחו, כך שככל שהשכר גבוה יותר, ההטבה גדולה יותר. אבל, רגע, מה עם בעלי השכר הנמוך? הם אלו ששילמו ביוקר בשנתיים האחרונות, כשגם מדרגות המס עליהם הוקפאו. למה לא לתת הטבה גם להם? באוצר הדגישו בעבר כי הם מעוניינים לתת להם הטבות, ונראה שהכוונה, כבר בתקציב 2026 להחזיר את ההצמדה על המדרגות וכן נשקל לרווח את המדרגות גם בשכר נמוך יותר.  

 

מס רכוש של 1.5% על קרקעות פנויות

משרד האוצר מציע להחיות את מס רכוש, כפי שחשפנו לאחרונה. על פי ההצעה מס רכוש יעמוד על 1.5% ויחול על קרקעות פנויוֹת שאינן חקלאיות, כולל קרקע עסקית. מדובר בצעד שלא היה בשימוש ונועד להוביל לגבייה של כ-8 מיליארד שקל, במקביל להוצאה של קרקעות לבנייה - שזו המטרה העיקרית של המהלך. במשרד האוצר סבורים שהמיסוי יוביל אנשים וגופים שונים לבנות על קרקעות דבר שיגדיל את היצע הדירות, אך צריך לומר ש-1.5% לא בהכרח ישפיע על בעלי הקרקעות. זה מיסוי נמוך יחסית. כמו כן, גם אם יהיו כאלו שיעדיפו לבנות או למכור, הרי שעד שזה יתגלגל להיצע דירות ייקח זמן. 

בתחום התחבורה והסביבה מופיע סעיף דרמטי: מס זיהום אוויר שייגבה על טיסות היוצאות מישראל, לפי מרחק ומשקל המטוס. המס ינוע בין 1.5 אלף שקל לטיסה קצרה עם מטוס קל ועד 100 אלף שקל לטיסה ארוכה עם מטוס כבד. הבעיה במיסוי הזה היא שהוא בעצם יתגלגל למחירי הטיסה, כלומר הצרכנים הם אלו שישלמו אותו.   

המהלך מתבסס על ההיגיון שהתחבורה האווירית אחראית לכ‑3.5% מהפליטות בישראל, ועל הצורך לתמרץ תעשיית תעופה “ירוקה” יותר. במספר מדינות מתקדמות באירופה כבר קיים מס  דומה.