קונים כחול לבן? 83% מציבור הצרכנים טענו כי יעדיפו לקנות מוצרים תוצרת הארץ

הנתון עולה מסקר מיוחד שערך מינהל מחקר וכלכלה בתמ"ת בקרב 1,200 מרואיינים ושנועד לבחון את העדפות הצרכן הישראלי לגבי קניות כחול לבן
אלה ברייר |

ניתוח סקר מיוחד שערך מינהל מחקר וכלכלה בתמ"ת בסוף 2010 בקרב מדגם מייצג של 1,200 מרואיינים בגילאי 18+ ושנועד לבחון את העדפות הצרכן הישראלי העלה כי הרוב יעדיפו לקנות מוצרים תוצרת הארץ על פני מוצרים תוצרת חו"ל. 83% מציבור הצרכנים השיבו כי יעדיפו לקנות "מוצרים כחול לבן" על פני מוצרים "תוצרת חוץ" באיכות ובמחיר שווה (לעומת 6% בלבד שיעדיפו תוצרת חוץ). 72% מהצרכנים הישראלים מחשיבים מוצרים ישראליים כאיכותיים במידה שווה או במידה העולה על מוצרים תוצרת חוץ. 53% מהצרכנים השיבו כי יעדיפו לקנות מוצרים כחול לבן גם אם מחירם גבוה ב-5% ממחיר מוצרים תוצרת חוץ. העדפה זו מתקיימת בכל המגזרים, הגילאים ובכל רמות ההשכלה. הכרה זו בולטת יותר באוכלוסייה היהודית הותיקה לעומת אוכלוסיית העולים מחבר העמים ומהאוכלוסייה הלא יהודית. הממצאים מלמדים שהצרכן הישראלי נוטה ליחס לתוצרת הישראלית תכונות חיוביות יותר מאלו שהוא מייחס למוצרים מ"תוצרת חוץ". הדברים אמורים הן לגבי איכות המוצרים, מידת התאמתם לטעם המקומי ולמזג האוויר הישראלי והיותם מוצרים בריאים יותר. תפיסה זו התחזקה במהלך השנה האחרונה. לעומת זאת ביחס לרמת העיצוב ולמחיר המוצר, סבור הצרכן המקומי כי מוצרים "כחול לבן" אינם מעוצבים דיים ומחירם גבוה מזה של "תוצרת חוץ". מכיוון שאיכות המוצר ומחירו הם השיקולים המכריעים בבחירת המוצר בקרב צרכן הישראלי, ניתן, לכאורה, לצפות למגמת גידול בקניית מוצרים מתוצרת הארץ (ובתנאי שמחירם לא יעלה על 5% ממחיר מוצר דומה מתוצרת חוץ). אולם חלק לא מבוטל מהציבור אינו מבחין בין מוצר מ"תוצרת הארץ" למוצר אחר, הנושא שם של חברה ישראלית ונמכר בישראל אך אינו בהכרח עומד בקריטריונים של "מוצר כחול לבן". ועל כן, גם אם הוא מעדיף עקרונית לקנות מוצר "תוצרת הארץ", מתוך הכרה בחשיבות עידוד היצור המקומי ותרומתו לתעסוקה ולכלכלה, הוא לעיתים אינו יודע לזהות מוצר כזה, ולעיתים תכופות הוא מתייחס לשם החברה המופיע על האריזה כסמן העיקרי שלו ל"מוצר כחול לבן", ולא לסמל דמוי הכובע המוטבע על מוצרי כחול לבן.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה