תל אביב ננעלה בעליות: מדד המעו"ף עלה ב-1.1%, גבעות עולם טיפסה 5%

החברה לישראל עלתה ב-3% לאחר תוצאות כספיות חזקות לרבעון השני. סלקום טיפסה ב-0.7%. ביקושים ערים הזניקו את גבעות בשלב הנעילה בשל התאמות שביצעו תעודות הסל

יום המסחר האחרון של השבוע בבורסה בתל אביב ננעל בעליות שערים, זאת לאחר יומיים רצופים של ירידות חדות. נתוני תעסוקה טובים מן הצפוי שפורסמו בארצות הברית דחפו את תל אביב לעליות בסיום, כאשר רוח גבית קיבלה הבורסה גם מעליות השערים בבורסות אירופה.

בסיכום יומי, מדד המעו"ף עלה ב-1.1% ל-1,140 נקודות, מדד ת"א 75 טיפס ב-1.8% ומניות הבנקים זינקו ב-2.5%. מחזור המסחר בבורסה הסתכם ב-2.19 מיליארד שקל.

בשוק המניות, בלטה לחיוב שותפות גבעות עולם שזינקה ב-5%. בשלב הנעילה הגיעו ביקושים ערים לשותפות חיפוש הנפט מצד תעודות הסל שנדרשו לבצע התאמות אשר הזניקו את יחידות ההשתתפות.

מניית סלקום טיפסה ב-0.7% לאחר שפרסמה דוחות טובים לרבעון השני שהצביעו על גידול של 18% ברווחים. כמו כן, החברה לישראל זינקה ב-3.1% לאחר שסיכמה את הרבעון השני עם רווח גבוה של 157 מיליון דולר. מנגד, מניית דלק רכב ירדה היום ב-2.8% בעקבות אכזבה מהתוצאות הכספיות שפרסמה יבואנית מזדה ופורד.

מחזור המסחר הגבוה לבבורסה נבע מן העובדה שהבוקר פקעו אופציות המעו"ף לחודש אוגוסט ברמה של 1,135.34 נקודות, עלייה של 0.7% בהשוואה לשער הבסיס. מחזור הפקיעה היה נמוך יחסית והסתכם ב-760 מיליון שקל בלבד. פקיעת האופציות לאוגוסט

המסחר בעולם

בבורסות אירופה מתנהל המסחר בעליות שערים קלות. בבריטניה מדד הפוטסי עולה ב-0.7%, בגרמניה מדד הדאקס מטפס ב-0.3% ובפאריז מדד הקאק עולה ב-0.7%.

ברחבי אסיה נעל יום המסחר בצורה מעורבת. ברקע למסחר, היצואנים היפנים התאוששו הודות להפסקת ה"ריצה" של הין אל מול הדולר. בסגירת המסחר מדד ה-MSCI אסיה פסיפיק עלה ב-0.5%, מדד האנג סנג בהונג קונג סגר בירידה של 0.1%, הניקיי ביפן עלה 0.7%, מדד הקוספי בדרום קוריאה השיל 0.3% והבורסה הסינית טיפסה 0.3%. לסקירת המסחר באסיה

מצעד המדווחות

חברת הסלולר סלקום חתמה את הרבעון השני עם עלייה של 18% ברווח הנקי לרמה של 326 מיליון שקל. ההכנסות של חברת הסלולר עלו בחמישה אחוזים לצד גידול במצבת המנויים. לכתבה המלאה: דוחות סלקום

חברת דלק רכב סיכמה את הרבעון השני עם ירידה של 41% ברווח הנקי לרמה של 60 מיליון שקל. ההכנסות של החברה עלו ב-25% והסתכמו ב-1.2 מיליארד שקל. השינויים בשער החליפין הגדילו את הוצאות המימון של החברה והעיבו על התוצאות. דוחות חלשים לדלק רכב

חברת צים חזרה לרווח לאחר תקופה ארוכה של הפסדים. חברת הספנות של ישראל סיכמה את הרבעון השני עם רווח של 3 מיליון דולר, כך עולה מהדוחות הכספיים של החברה לישראל שפורסמו הבוקר. ברבעון המקביל הסתכם ההפסד ב-186 מיליון דולר. לעיקרי הדו"ח - לחץ כאן

קבוצת הפניקס דיווחה היום על תוצאותיה לרבעון השני של 2010. בתוך כך, הקבוצה סיימה הרבעון עם רווח נקי של 78.8 מיליון שקל המיוחס לבעלי המניות, לעומת רווח של 52.4 מיליון שקל בתקופה המקבילה - עלייה של כ-53%. להרחבה על דו"חות הפניקס

מניות במרכז

חברת בזק בינלאומי השלימה את השתלטותה על חברת וואלה. היום פרסמה החברה את תוצאות הצעת הרכש שהגישה בזק בינלאומי לוואלה ובמסגרתה ביקשה לרכוש 5% מהמניות וההיענות הייתה במלאה. בזק רוכשת 5% מוואלה

דריכות רבה נרשמת בקרב משקיעי שותפות לפידות חלץ יהש אשר ממתינים בקוצר רוח לחדשות מהקידוח המתבצע ברישיון שרית הנמצא באזור אשדוד. השותפות הגיעה לחלק המרכזי בקידוח, שהוא קדיחה אלכסונית אל עבר שכבת היעד. על פי הערכות, ההגעה הסופית לשכבת המטרה צפויה להתרחש בעוד מספר שבועות. להרחבה לחץ כאן

קבוצת דלק שלחה אמש את תגובתה לוועדת ששינסקי לבחינת מדיניות התמלוגים בנוגע למשאבי נפט וגז. החברה טוענת כי "כל הגדלה בשיעור דמי התמלוגים הקבועים בחוק הנפט קרי, זכויות רישיונות וחזקות קיימים, תהא בלתי חוקית ופסולה מיסודה. הזכויות נוצרות בשלב מתן הרישיונות והן תקפות כל עוד הרישיונות קיימים".

חברת הקמעונאות למזון, ע.ר. צים שיווק ישיר המוכרת בזכות המותג "כמעט חינם", יוצאת להנפקה. היום דיווחה החברה כי בכוונתה לגייס את הכספים באמצעות הנפקת אגרות חוב ומניות. אגרות החוב מדורגות על ידי מידרוג ברמה של A3. כמעט חינם עוברת לשוק הציבורי

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.