שבוע מסחר רווי בנתונים כלכליים לפנינו

התשואות שממשיכות להיות מאוד נמוכות בכלל האפיקים גורמות לכל הפעילים לרצות להשיג יותר ויוצרים מסחר תנודתי המתרגש מכל נתון והתרחשות

התנודתיות בשוק האג"ח נמשכת. בלבול. זה במילה אחת מה שחשים רבים מהפעילים בשוק אג"ח הישראלי. ההתנגשות של נתונים כלכליים סותרים וכסף גדול של הציבור שהצטרף בחודשים האחרונים לשוק הנוהג בפראות בכניסתו וביציאתו מהשוק. מעל הכל התשואות שממשיכות להיות מאוד נמוכות בכלל האפיקים גורמות לכל הפעילים לרצות להשיג יותר ויוצרים מסחר תנודתי המתרגש מכל נתון והתרחשות.

בשבוע שעבר, לראשונה השנה, חווינו יציאת כספים של הציבור משוק האג"ח, מדובר על פדיונות של כחצי מיליארד ש' מקרנות נאמנות, ונוסיף להן מכירות של אג"ח ותעודות סל. מכירות אלו, שהגיעו עקב עליית הריבית בישראל ועליית התשואות בארה"ב הורידו גם את שוק האג"ח המקומי בכ-1% בממוצע במדדים המובילים. כל המעורבים בשוק האג"ח יודעים כי לזרימת הכספים בשוק האג"ח ע"י הציבור, תהיה השפעה חזקה על גידול בתנודתיות השוק , ולמצב זה יש להתרגל.

במישור הנתונים הכלכליים, ראינו ירידת תשואות בארה"ב ביומיים האחרונים, כאשר המכרזים לאג"ח ל-10שנים ול-30 שנה הסתיימו בהצלחה יפה והרגיעו את הלחץ של המשקיעים בדבר העלאת ריבית קרובה.

נתונים כלכליים רבים יפורסמו השבוע, החל מדמי אבטלה בארה"ב, מדדי שוק הדיור והחשוב מכל - יפורסמו מדדי המחירים לצרכן לחודש מארס גם בישראל וגם בכלכלות המערביות המובילות (אירופה וארה"ב).

נתונים אלו ישפכו מעט אור על האינפלציה המתלווה לתהליך ההתאוששות העולמי - האם היא קיימת או שניתן להמשיך במדיניות מרחיבה עוד תקופה ארוכה כפי שאומר בכל הזדמנות הבנק הפדרלי בארה"ב ובאירופה.

שוק האג"ח המקומי יבחן השבוע ע"י נפקה גדולה שתבצע חברת פרטנר, ביום רביעי. כאשר החברה מעוניינת לגייס כחצי מיליארד ש' בשלוש סדרות אג"ח(צמוד, שקלי וריבית משתנה). מעניין לראות את מגמת הביקוש והתשואות שקבעו במכרז ולהבין מהי התשואה הנדרשת היום בשוק האג"ח להנפקה של חברה המדורגת AA- .

מהמתרחש בשווקים

השוק היום במגמת תיקון חיובי כאשר האווירה החיובית וירידת התשואות בוול סטריט מהווים רוח גבית. אג"ח הממשלתיות עולות קלות בכ- 0.1% בממוצע. מדדי התל-בונד בהובלת מדד תל-בונד 20 העולה ב-0.4%, עולים בממוצע 0.25% .

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמשה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסף
ועידת התשתיות

מנכ״ל משרד התחבורה על איך משיגים תקציבים מהאוצר, רכבים אוטונומיים ואובר

משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים

מנדי הניג |

משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".

בראיון על הבמה, בן זקן מדבר בגובה העיניים, הוא לא חושש להשתמש בביטויים כמו "צריך להיות ערס מול האוצר" כדי להזרים תקציבים, מצהיר על התנגדות לאגרת גודש "לפני שתהיה אלטרנטיבה אמיתית", ומסמן מטרות: הקלה בעומסים, מאבק בתאונות, קישוריות לפריפריה וקידום תחבורה ציבורית גם בתקצוב וגם בשירות.

אבל לא רק רכבות כבדות על הפרק גם רכבים ללא נהג. בן זקן מגלה שמשרד התחבורה כבר בשיח מתקדם עם טסלה, כדי לאפשר לישראלים להפעיל את הרכב האוטונומי שלהם כשאטל פרטי. "מי שיש לו טסלה יוכל להגדיר בתוכנה שהרכב יצא לעבוד כשאתה לא נוהג בו", הוא אומר. ומה עם Uber? גם בדרך פה. בן-זקן אומר שהם חידשו את הקשרים מול החברה והם מנסים למצוא את הנוסחה שתאפשר את ההפעלה בישראל בלי לפגוע בנהגי המוניות.


לצפיה בועידה - 



ועידת התשתיות של ביזפורטל שיחה עם משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה

איך הגעת לכאן היום? המשתתפים בפאנלים האחרים נסעו אפילו יותר משלוש שעות כדי להגיע בזמן לועידה

האמת שהגעתי מפגישה כאן בסמוך, הייתי כבר במרכז.

לא נתקעת בפקקים?