כסף
צילום: Freepik

זינוק בארנונה: לא רק תל אביב - כל הארץ משלמת יותר

מגדרה שזינקה ב-16% בשנתיים האחרונות ועד תל אביב שמטילה מס מטרו, העלאת הארנונה החדה ביותר מזה 17 שנה מכה בתושבים ובתעשיינים ברחבי הארץ בשיעורים של עד 47% מעבר לעדכון הארצי

אדיר בן עמי | (11)
נושאים בכתבה ארנונה

מה שהיה אמור להיות עדכון שגרתי של 5.3% בארנונה, בהתאם למנגנון "הטייס האוטומטי", הפך למסע העלאות חד בין הרשויות המקומיות. התושבים, שכבר מתמודדים עם יוקר מחיה גואה, מגלים שחשבון הארנונה שלהם לשנת 2025 גבוה משמעותית ממה שציפו.


הטייס האוטומטי הוא מנגנון ארצי המתעדכן מדי שנה בהתאם למדד המחירים לצרכן ומדד השכר במגזר הציבורי. השנה נקבעה עלייה של 5.29% - העלייה החדה ביותר ב-17 השנים האחרונות. אך רשויות רבות לא הסתפקו בכך, וביקשו העלאות חריגות נוספות.


תל אביב מובילה 

תל אביב מובילה את המגמה עם העלאה דרמטית במיוחד. העירייה, בניסיון "לתקן עיוותים היסטוריים" כלשונה, אישרה עליות של עד 44% בשכונות מסוימות. תושבי דרום העיר, במיוחד בפלורנטין, מרגישים שקיבלו מכה כפולה - גם העלאה חדה וגם שירותים עירוניים שלטענתם לא מצדיקים את המחיר.


העירייה לא הסתפקה בכך, והוסיפה גם "מס מטרו" בשיעור של 3.5% למימון פרויקט התחבורה השאפתני. העלאות הארנונה צפויות להכניס לקופת העירייה כ-70 מיליון שקל מהעלאת פערי התעריפים, ועוד כ-40-45 מיליון שקל מ'מס המטרו'. בסך הכל, תקציב הארנונה של העירייה צפוי לגדול בכחצי מיליארד שקל בשנת 2025.


בצפון תל אביב המצב אף חמור יותר. בשכונות כמו אפקה ושיכון דן, בעלי בתים פרטיים ודירות גדולות נדרשים לספוג זינוק של עד 47% בארנונה. עבור דירה ממוצעת, מדובר בתוספת של אלפי שקלים בשנה, סכום שמאלץ רבים מהתושבים לשקול מחדש את המשך מגוריהם באזור.


גם בירושלים הגישה דומה. העירייה בחרה להתמקד בשכונות ומתחמים חדשים, מה שיוצר מצב אבסורדי שבו דיירים חדשים משלמים תעריפים גבוהים משמעותית משכניהם הוותיקים. זו אולי נראית גישה "מתוחכמת", אך בפועל היא יוצרת אפליה בין תושבים באותו אזור.


מפתיע לגלות שדווקא גדרה, עיר קטנה יחסית במרכז הארץ, מובילה את טבלת העליות הארצית עם זינוק של 16% בארנונה למגורים בשנתיים האחרונות. משמעות הדבר היא שתושב שהיה רגיל לשלם 1,000 שקל בחודש, פתאום מוצא את עצמו עם חשבון של 1,160 שקל.

קיראו עוד ב"בארץ"


בחיפה והגליל התחתון ההתמקדות היא בעיקר בכיס של התעשיינים, עם עלייה של 13% בארנונה לתעשייה. בעלי המפעלים, שכבר מתמודדים עם עלויות גבוהות בכל החזיתות, נאלצים כעת להתמודד עם עול כספי נוסף.  מגמה דומה נרשמת בלכיש, שם זינקה הארנונה לתעשייה ב-14%. באור עקיבא המצב דומה עם עלייה של 13%.


בערים נוספות כמו בית שמש, חוף השרון, לוד ואשקלון, נרשמת עלייה של 10% הן בארנונה למגורים והן בארנונה לתעשייה - כמעט כפול ממה שנקבע ב'טייס האוטומטי'. החלטה זו של העיריות יוצרת לחץ כפול על הכלכלה המקומית, כשהן התושבים והן העסקים נאלצים להתמודד עם העלאה משמעותית בתשלומים.


העסקים הקטנים והבינוניים נמצאים במצב מורכב במיוחד. מצד אחד העלויות עולות, ומצד שני קשה להעלות מחירים מבלי לאבד לקוחות. רבים מהם מחפשים פתרונות יצירתיים, כולל בחינת מעבר לערים עם ארנונה נמוכה יותר. הרשויות המקומיות מצדיקות את ההעלאות בצורך לאזן תקציבים ולשפר תשתיות, אך נשאלת השאלה האם לא היה אפשר ליישם את השינויים בצורה מדורגת יותר. הזינוק החד מקשה במיוחד על משפחות שכבר מתמודדות עם יוקר המחיה.


כדאי לציין שישנן אפשרויות להקלה בנטל התשלומים. תושבים יכולים לבדוק זכאות להנחות, במיוחד למשרתי מילואים, בעלי הכנסה נמוכה, או מקבלי קצבאות. כמו כן, ניתן לבקש מדידה מחדש של שטח הדירה, אם כי יש לקחת בחשבון שהדבר עלול גם להעלות את החיוב במקרים מסוימים.


התחזית לעתיד

התחזית לעתיד מדאיגה. רשויות רבות כבר מדברות על צורך בהעלאות נוספות בשנים הקרובות, מה שמעלה חששות לגבי יכולתם של משקי בית ועסקים להתמודד עם העלויות המתנפחות.


האתגר האמיתי הוא למצוא את האיזון העדין בין הצורך לממן שירותים עירוניים איכותיים לבין היכולת של התושבים לשאת בנטל. בינתיים, נראה שהכף נוטה בבירור לכיוון אחד, והתושבים הם אלה שמשלמים את המחיר.


חשוב לזכור שהארנונה היא אמנם המקור העיקרי של הרשויות המקומיות למימון שירותים חיוניים, אך העלאות חדות מדי עלולות ליצור אפקט בומרנג - דחיקת תושבים ועסקים לערים אחרות, מה שבסופו של דבר יפגע בהכנסות העירייה.

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    חיים 19/01/2025 14:04
    הגב לתגובה זו
    קיבלו גם העלאת הארנונה ב5 אחוזוגם עוד תשלום מוזר של 100 שח בלי שובר בלי הסבר.
  • 10.
    חייבים להפסיק לשלם זה שוד מחירים כאלו (ל"ת)
    צורי 13/01/2025 17:19
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    ראשי ערים שרק גונבים מהקופה ומבחינתם הציבור יממן (ל"ת)
    אייל 13/01/2025 09:33
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    מומו 13/01/2025 09:31
    הגב לתגובה זו
    ראש העיר התותח אמר שיש לו מספיק משאבים מתעשיה וציצמצום במשרדים מיותרים בעיירה.
  • 7.
    מרד הארנונה להפסיק לשלם (ל"ת)
    Sus מאשדוד 13/01/2025 09:09
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    בתל אביב גם דמי שמירה 13/01/2025 06:07
    הגב לתגובה זו
    על מה בדיוק חולדאי הקשיש הסנילי שומר חוץ מהכסא שלו. הגירה זה הפתרון
  • 5.
    באיזורים מסוימים דווקא העלו לבניינים ישנים יותר (ל"ת)
    הערה 13/01/2025 02:29
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    יששש 12/01/2025 23:00
    הגב לתגובה זו
    יששש האינפלציה מתקררת איזה כיף נתחיל להתמנף עוד ועוד ועוד... עד הכאפה
  • 3.
    קש 12/01/2025 22:44
    הגב לתגובה זו
    מידי יום מעלים מחירים ויוצרים אינפלציה וזה בפירוש לא הזמן להורדת ריבית .המדינה זקוקה לכסף והיא מרוויחה מעליית המחירים . ככול שהמחיר גבוה יותר כך המס עולה בהתאם
  • 2.
    שרי 12/01/2025 21:05
    הגב לתגובה זו
    בפלורנטין דירה של 2 חדרים בנין של 19 שנה הארנונה עלתה מ 2800 שח ל 4300 שח.עיריה חצופה !! שוד לאור היום ועוד אומרים שבאישור משרד הפנים. גם העלו רטרו לשנת 2024 בעוד 16%.
  • 1.
    על קוטג החרמנולמה לא גם על מיסי עירייה ש...מעבר (ל"ת)
    יוסף 12/01/2025 21:00
    הגב לתגובה זו
אלי גליקמן מנכל צים
צילום: שלומי יוסף

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד

המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר אבל הדירקטוריון מנסה לקבל הצעות גם מגופים אחרים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

צים ZIM Integrated Shipping Services 2.67%  , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף.  המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.   

ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה. 

היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי,  להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.

כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים. 

לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית.  בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.

יואב תורג'מן מנכ"ל רפאל, צילום: דוברות רפאליואב תורג'מן מנכ"ל רפאל, צילום: דוברות רפאל
ראיון

מנכ"ל רפאל: "גרמניה היא ידידה מאוד קרובה של ישראל ויש שיח מאוד אינטימי בין מערכת הביטחון הישראלית לגרמנית"

יואב תורג'מן, מנכ"ל החברה על כיפת ברזל -"הצלנו רבבות אזרחים", על מכירת כיפת ברזל בעולם - "רק לידידות הקרובות ביותר, המדינה נזהרת במתן רישיונות ייצוא", על הצמיחה העתידית, הנפקה ומכירות לגרמניה וסעודיה

רן קידר |

התוצאות של רפאל לרבעון השלישי טובות - מנכ"ל רפאל: "מערכות הלייזר ייכנסו באופן סופי בסוף דצמבר", התוצאות של רבעון רביעי שעונתית הוא חזק מאוד יהיו טובות עוד יותר. הצבר בשיא של כל הזמנים. זה זמן להנפיק, אבל יואב תורג'מן, מנכ"ל רפאל שמכוון להנפקה, יודע שיש תור  - רק אחרי שהתעשייה האווירית תונפק (אם תונפק) יהיה אפשר לדבר על רפאל. ברפאל יש רגישות גודלה יותר בשל קשר סימביוזי חזק מאוד עם מערכת המו"פ של משרד הביטחון (מפא"ת). לכל חברות התעשייה הביטחונית יש קשר הדוק עם משרד הביטחון והצבא, ברפאל מסיבות היסטוריות וכי היא נחשבת ל"מעבדת מו"פ" של הצבא, זה אפילו משמעותי יותר.

ועדיין, תורג'מן סבור שהנפקה מאוד חשובה ונחוצה, ובכלל, בין השורות, אפשר לשמוע ממנו קולות שמדברים דווקא על החסמים שנובעים מהקשר ההדוק למשרד הביטחון. הוא לא מתלונן, הוא כמובן יודע שההצלחה הגדולה של המערכות היא תולדה של שיתוף פעולה הדוק עם משהב"ט והצבא, אבל כיפת ברזל שהיא מערכת מאוד מוצלחת כמעט ולא נמכרת החוצה. "רק לידידות הטובות ביותר שלנו", אומר תורג'מן ומכוון לארה"ב. 

ההצלחה מוכחת, פתרון שהציל אלפים רבים של חיים. למה לא לנצל את הביקושים ולמכור הרבה?

"רבבות אנשים. אנחנו מעריכים שהפעלת כיפת ברזל במלחמה הצילה רבבות אנשים. הקמנו עכשיו מפעל יחד עם ריית'און, שותף אמריקאי שלנו לייצור כיפות ברזל למארינס. כיפת ברזל היא עוגן מאוד משמעותי ביכולת ההגנה של מדינת ישראל וככזה המדינה נזהרת במתן רישיונות של שיווק לייצוא. זה ברור ונכון, אבל, זה אומר שלא מיצינו כלל את הפוטנציאל של מכירות המערכת".

נורמליזציה עם סעודיה, אם תהיה ובהמשך להצטיידות שלהם במטוסי קרב מארה"ב - ה-F-35, עשויה להגדיר אותה כידידה. הם צריכים את כיפת ברזל מול האיומים מסביב. תמכרו להם מערכות כיפת ברזל?

 "אני מניח שהיא תרצה הרבה מאוד מערכות של כיפת ברזל. כל העולם ראה את היכולות שלנו במלחמה, ראה את היכולות ב'עם כלביא'. כולם מבינים את העליונות האווירית, את יכולות המודיעין ומערכות ההגנה של ישראל. הביקושים למערכות שלנו מאוד גדולים".

ועדיין, יש עלייה בצבר, אבל איך זה שכיפת ברזל לא נמכרת לידידות שלנו בעשרות רבות של מיליארדים?

"אישורי הייצוא לא פשוטים. אנחנו מוכרים לידידות קרובות, ולא ממצים את פוטנציאל השוק".

גרמניה היא לא ידידה קרובה?

"גרמניה היא ידידה מאוד קרובה של ישראל ויש שיח מאוד אינטימי בין מערכת הביטחון הישראלית לגרמנית וגרמניה זוכה לעדיפות גבוהה".