כסף
צילום: Freepik

זינוק בארנונה: לא רק תל אביב - כל הארץ משלמת יותר

מגדרה שזינקה ב-16% בשנתיים האחרונות ועד תל אביב שמטילה מס מטרו, העלאת הארנונה החדה ביותר מזה 17 שנה מכה בתושבים ובתעשיינים ברחבי הארץ בשיעורים של עד 47% מעבר לעדכון הארצי

אדיר בן עמי | (11)
נושאים בכתבה ארנונה

מה שהיה אמור להיות עדכון שגרתי של 5.3% בארנונה, בהתאם למנגנון "הטייס האוטומטי", הפך למסע העלאות חד בין הרשויות המקומיות. התושבים, שכבר מתמודדים עם יוקר מחיה גואה, מגלים שחשבון הארנונה שלהם לשנת 2025 גבוה משמעותית ממה שציפו.


הטייס האוטומטי הוא מנגנון ארצי המתעדכן מדי שנה בהתאם למדד המחירים לצרכן ומדד השכר במגזר הציבורי. השנה נקבעה עלייה של 5.29% - העלייה החדה ביותר ב-17 השנים האחרונות. אך רשויות רבות לא הסתפקו בכך, וביקשו העלאות חריגות נוספות.


תל אביב מובילה 

תל אביב מובילה את המגמה עם העלאה דרמטית במיוחד. העירייה, בניסיון "לתקן עיוותים היסטוריים" כלשונה, אישרה עליות של עד 44% בשכונות מסוימות. תושבי דרום העיר, במיוחד בפלורנטין, מרגישים שקיבלו מכה כפולה - גם העלאה חדה וגם שירותים עירוניים שלטענתם לא מצדיקים את המחיר.


העירייה לא הסתפקה בכך, והוסיפה גם "מס מטרו" בשיעור של 3.5% למימון פרויקט התחבורה השאפתני. העלאות הארנונה צפויות להכניס לקופת העירייה כ-70 מיליון שקל מהעלאת פערי התעריפים, ועוד כ-40-45 מיליון שקל מ'מס המטרו'. בסך הכל, תקציב הארנונה של העירייה צפוי לגדול בכחצי מיליארד שקל בשנת 2025.


בצפון תל אביב המצב אף חמור יותר. בשכונות כמו אפקה ושיכון דן, בעלי בתים פרטיים ודירות גדולות נדרשים לספוג זינוק של עד 47% בארנונה. עבור דירה ממוצעת, מדובר בתוספת של אלפי שקלים בשנה, סכום שמאלץ רבים מהתושבים לשקול מחדש את המשך מגוריהם באזור.


גם בירושלים הגישה דומה. העירייה בחרה להתמקד בשכונות ומתחמים חדשים, מה שיוצר מצב אבסורדי שבו דיירים חדשים משלמים תעריפים גבוהים משמעותית משכניהם הוותיקים. זו אולי נראית גישה "מתוחכמת", אך בפועל היא יוצרת אפליה בין תושבים באותו אזור.


מפתיע לגלות שדווקא גדרה, עיר קטנה יחסית במרכז הארץ, מובילה את טבלת העליות הארצית עם זינוק של 16% בארנונה למגורים בשנתיים האחרונות. משמעות הדבר היא שתושב שהיה רגיל לשלם 1,000 שקל בחודש, פתאום מוצא את עצמו עם חשבון של 1,160 שקל.

קיראו עוד ב"בארץ"


בחיפה והגליל התחתון ההתמקדות היא בעיקר בכיס של התעשיינים, עם עלייה של 13% בארנונה לתעשייה. בעלי המפעלים, שכבר מתמודדים עם עלויות גבוהות בכל החזיתות, נאלצים כעת להתמודד עם עול כספי נוסף.  מגמה דומה נרשמת בלכיש, שם זינקה הארנונה לתעשייה ב-14%. באור עקיבא המצב דומה עם עלייה של 13%.


בערים נוספות כמו בית שמש, חוף השרון, לוד ואשקלון, נרשמת עלייה של 10% הן בארנונה למגורים והן בארנונה לתעשייה - כמעט כפול ממה שנקבע ב'טייס האוטומטי'. החלטה זו של העיריות יוצרת לחץ כפול על הכלכלה המקומית, כשהן התושבים והן העסקים נאלצים להתמודד עם העלאה משמעותית בתשלומים.


העסקים הקטנים והבינוניים נמצאים במצב מורכב במיוחד. מצד אחד העלויות עולות, ומצד שני קשה להעלות מחירים מבלי לאבד לקוחות. רבים מהם מחפשים פתרונות יצירתיים, כולל בחינת מעבר לערים עם ארנונה נמוכה יותר. הרשויות המקומיות מצדיקות את ההעלאות בצורך לאזן תקציבים ולשפר תשתיות, אך נשאלת השאלה האם לא היה אפשר ליישם את השינויים בצורה מדורגת יותר. הזינוק החד מקשה במיוחד על משפחות שכבר מתמודדות עם יוקר המחיה.


כדאי לציין שישנן אפשרויות להקלה בנטל התשלומים. תושבים יכולים לבדוק זכאות להנחות, במיוחד למשרתי מילואים, בעלי הכנסה נמוכה, או מקבלי קצבאות. כמו כן, ניתן לבקש מדידה מחדש של שטח הדירה, אם כי יש לקחת בחשבון שהדבר עלול גם להעלות את החיוב במקרים מסוימים.


התחזית לעתיד

התחזית לעתיד מדאיגה. רשויות רבות כבר מדברות על צורך בהעלאות נוספות בשנים הקרובות, מה שמעלה חששות לגבי יכולתם של משקי בית ועסקים להתמודד עם העלויות המתנפחות.


האתגר האמיתי הוא למצוא את האיזון העדין בין הצורך לממן שירותים עירוניים איכותיים לבין היכולת של התושבים לשאת בנטל. בינתיים, נראה שהכף נוטה בבירור לכיוון אחד, והתושבים הם אלה שמשלמים את המחיר.


חשוב לזכור שהארנונה היא אמנם המקור העיקרי של הרשויות המקומיות למימון שירותים חיוניים, אך העלאות חדות מדי עלולות ליצור אפקט בומרנג - דחיקת תושבים ועסקים לערים אחרות, מה שבסופו של דבר יפגע בהכנסות העירייה.

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    חיים 19/01/2025 14:04
    הגב לתגובה זו
    קיבלו גם העלאת הארנונה ב5 אחוזוגם עוד תשלום מוזר של 100 שח בלי שובר בלי הסבר.
  • 10.
    חייבים להפסיק לשלם זה שוד מחירים כאלו (ל"ת)
    צורי 13/01/2025 17:19
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    ראשי ערים שרק גונבים מהקופה ומבחינתם הציבור יממן (ל"ת)
    אייל 13/01/2025 09:33
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    מומו 13/01/2025 09:31
    הגב לתגובה זו
    ראש העיר התותח אמר שיש לו מספיק משאבים מתעשיה וציצמצום במשרדים מיותרים בעיירה.
  • 7.
    מרד הארנונה להפסיק לשלם (ל"ת)
    Sus מאשדוד 13/01/2025 09:09
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    בתל אביב גם דמי שמירה 13/01/2025 06:07
    הגב לתגובה זו
    על מה בדיוק חולדאי הקשיש הסנילי שומר חוץ מהכסא שלו. הגירה זה הפתרון
  • 5.
    באיזורים מסוימים דווקא העלו לבניינים ישנים יותר (ל"ת)
    הערה 13/01/2025 02:29
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    יששש 12/01/2025 23:00
    הגב לתגובה זו
    יששש האינפלציה מתקררת איזה כיף נתחיל להתמנף עוד ועוד ועוד... עד הכאפה
  • 3.
    קש 12/01/2025 22:44
    הגב לתגובה זו
    מידי יום מעלים מחירים ויוצרים אינפלציה וזה בפירוש לא הזמן להורדת ריבית .המדינה זקוקה לכסף והיא מרוויחה מעליית המחירים . ככול שהמחיר גבוה יותר כך המס עולה בהתאם
  • 2.
    שרי 12/01/2025 21:05
    הגב לתגובה זו
    בפלורנטין דירה של 2 חדרים בנין של 19 שנה הארנונה עלתה מ 2800 שח ל 4300 שח.עיריה חצופה !! שוד לאור היום ועוד אומרים שבאישור משרד הפנים. גם העלו רטרו לשנת 2024 בעוד 16%.
  • 1.
    על קוטג החרמנולמה לא גם על מיסי עירייה ש...מעבר (ל"ת)
    יוסף 12/01/2025 21:00
    הגב לתגובה זו
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)

לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות

חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים

נושאים בכתבה רווחים כלואים

במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.

ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.

מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף"  בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.

בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.

מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025  והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.  

ביטוח לאומי
צילום: Shutterstock

ביטוח לאומי מסרב להיות אחראי על בדיקות תגי הנכים

המוסד לביטוח לאומי - "העומסים חריגים, הוועדות מטפלות ב-600 אלף תיקים בשנה"

רן קידר |

הצעה שמופיעה בטיוטות חוק ההסדרים לשנת 2026 מבקשת לבצע שינוי דרמטי בתהליך הנפקת תגי חניה לנכים: ביטול הבדיקות הרפואיות הישירות ברשות הרישוי של משרד התחבורה, והעברת הסמכות להחליט על הזכאות לגופים אחרים, בעיקר הביטוח הלאומי, משרד הביטחון ומשרד העבודה והרווחה. במקום בדיקה חדשה בכל בקשה, המערכת תסתמך על אישורים רפואיים קיימים שכבר ניתנו לאותם אנשים במסגרת קצבאות נכות או שיקום.

הביטוח הלאומי מתנגד נחרצות. המוסד טוען שהוועדות הרפואיות שלו מטפלות כיום בכ-600 אלף תיקים בשנה, מספר שיא שנובע בעיקר מהשלכות מלחמת “חרבות ברזל”, תביעות מילואימניקים, נפגעי פעולות איבה ומשפחות חטופים ונעדרים. הוספת מאות אלפי בקשות לתגי חניה תגרום לעיכובים של חודשים ארוכים, ודווקא האנשים שהתג נועד לסייע להם,  נכים קשים, חולים כרוניים וילדים עם מוגבלות – יישארו ללא פתרון ניידות מיידי.

תגים מזוייפים

בישראל חל זינוק חסר תקדים במספר תגי הנכה. ב-2020 עמד המספר על כ-90 אלף תגים פעילים; כעת הוא הגיע כ-660 אלף גידול של פי 7.5 בחמש שנים בלבד. חקירות משטרה ודוחות מבקר המדינה חשפו כי עשרות עד מאות אלפי תגים הונפקו במרמה, באמצעות מסמכים רפואיים מזויפים או “רופאים מומחים” שחתמו בתשלום. התוצאה בשטח: חניות נכים תפוסות על ידי מי שאינם זכאים, ונכים אמיתיים נאלצים לחפש חניה רחוק או לוותר על יציאה מהבית.

במהלך השנה פרסם משרד התחבורה נוהל חדש וקשוח יותר להנפקת תגים, שכלל דרישה למסמכים עדכניים וביטול חידושים אוטומטיים. אולם יישום הנוהל נדחה שוב ושוב, וההצעה הנוכחית בחוק ההסדרים נתפסת כניסיון לעקוף את הבעיה הבירוקרטית על ידי העברת האחריות לגוף אחר.

הביטוח הלאומי מדגיש שוב ושוב כי “תגי חניה לנכים אינם בסמכותנו ואינם חלק מהמשימות שלנו”. נציגי המוסד אמרו בדיונים בכנסת שהעומסים כבר כיום חריגים, וקליטת הנושא תפגע קודם כל באוכלוסיות המוחלשות ביותר. מנגד, משרד האוצר ומש משרד התחבורה טוענים שהשינוי יחסוך כסף ציבורי, יקטין משמעותית את הזיופים ויאפשר בדיקה מחודשת שיטתית של כל התגים שהונפקו בעשור האחרון. לפי הערכות פנימיות, שלילת התגים הלא-כשרים עשויה להחזיר לשוק מאות אלפי מקומות חניה ייעודיים. בחלק מגרסאות ההצעה נקבע גם שתושבי חוץ ומי שאינם זכאי קצבה מביטוח לאומי או ממשרד הביטחון ימשיכו להיבדק במשרד התחבורה – כדי למנוע ניצול נוסף של הפרצה.