בצלאל סמוטריץ
צילום: ועדת הכספים

תוך חודש בלבד: כ-40 אלף עסקים נרשמו לרפורמת "בעל עסק זעיר"

עמית בר | (7)
נושאים בכתבה עסק זעיר


בסוף חודש נובמבר 2024 פתחה רשות המסים בפני עסקים עם מחזור העסקאות של עד 120 אלף שקל את האפשרות להירשם במס הכנסה כ"בעל עסק זעיר" וליהנות מהתנהלות קלה יותר ומממשקים פשוטים מול רשות המסים.


מטרת רפורמת "בעל עסק זעיר" היא להקל על אזרחים המבקשים לייצר הכנסה מעסק זעיר, כמקור הכנסה בלעדי או בנוסף למשכורת או פנסיה, על ידי פישוט ההתנהלות מול מערכת המס, וכך לתמוך בהגדלת הכנסות משקי הבית בישראל, לעודד תשלום מס אמת, ולהתאים את מערכת המס לשינויים שחלו בדפוסי העבודה ובכלכלה בשנים האחרונות.

במסגרת הרפורמה, עסקים שמחזור העסקאות שלהם אינו עולה על התקרה הקבועה בחוק עבור עוסק פטור במע"מ, זכאים להירשם במס הכנסה כ"בעל עסק זעיר". מרגע שנרשמו, נדרשים עסקים אלה לשתי פעולות בשנה בלבד: במהלך שנת המס הם נדרשים לבצע חישוב מס במערכת תיאומי המס (בדומה לשכירים שעובדים בעבודה נוספת), ובתחילת השנה העוקבת הם נדרשים לדווח על מחזור הכנסתם ולשלם את המס המגיע, בהתאם לחישוב שהמערכת עורכת עבורם על בסיס תיאום המס ולאחר ניכוי הוצאות בשיעור של 30% מהמחזור. המערכת לדיווח מקוצר, כאמור, תיפתח בימים הקרובים.

ברוב המקרים, עסקים אלה יהיו פטורים מהגשת דו"ח שנתי, ובנוסף, לא יחויבו בתשלום מקדמות מס הכנסה במהלך השנה ובהגשת הצהרת הון. ההרשמה לשנת 2024 הסתיימה, כאמור, אולם כבר עתה ניתן להירשם לשנת 2025.

  

 

 

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ': "פישוט בירוקרטיה ורגולציה זו משימה בעלת חשיבות גדולה. ההרשמה המרשימה לרפורמת עסק זעיר זו בשורה נהדרת ולא רק שהיא תקל על בעלי העסקים מבחינת פישוט בירוקרטיה אלא גם תחסוך כסף עבורם. אנו נמשיך לפעול להקל על ההתנהלות מול מערכת המס, לעודד יזמות ולחזק את משקי הבית, לטובת כלכלת ישראל וצמיחתה. ברכות לרשות המיסים על העבודה החשובה!

 

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    עוסק פטור 12/01/2025 08:25
    הגב לתגובה זו
    כל התוכנית הזו עוסק זעיר.נועדה לנפח את כיסי רשות המיסים והממשלה כמה בורותחסכו 2000 שח דוח הצהרת הון פעם ב5 שנים.איזה עסק בישראל יש לו רק 30 אחוז הוצאותמספיק שתוסיף את הוצאות הבית המוכרות וכבר עברת
  • 4.
    מאיר 10/01/2025 11:22
    הגב לתגובה זו
    הם לא מצהירים על עצמם לא מכירים אותם לא יודעים מי הם ביכלל גנבו לנהגי המוניות את כל העבודה הם מפקיעים מחירים אין להם ביטוח ולא עושים להם כלום נהג מונית צריך לעבוד 3 ימים להרוויח את מה שהם עושים החצי יום עבודה בלי מיסים בלי הגבלת מחיר ובלי ביטוחים יקריםורוב הרכבים מליסינג זה חוכמה
  • 3.
    רז 07/01/2025 21:37
    הגב לתגובה זו
    אני גם למדתי לשחות אז לא צריך מציל ביםאותו היגיון
  • 2.
    אברהפ 07/01/2025 17:55
    הגב לתגובה זו
    הוציאו חשבונית גרמו בטיפשותם נזק עצום למדינת ישראל. במקום לחייב את כלל האוכלוסיה ללא יוצא מן הכלל להגיש דוחות שנתיים הטמבלים האלו פטרו ממס מעלימי מס ....היה לי מישהו שרצה לפתוח תיק עוסק מורשה איך ששמע על הפירצה שהטמבלים איפשרו ביטל ורצה להיות עוסק זעיר
  • 1.
    נפתלי 07/01/2025 14:44
    הגב לתגובה זו
    אין ברפורמה הזו שום שינוי. רוב העוסקים לא יוכלו להסתדר לבד ויצטרכו עזרה מקצועית
  • לא נותן כלום 07/01/2025 22:10
    הגב לתגובה זו
    מי שלא נרשם מהתחלה עכשו אצליהם רשום והם יודעים מי עוסק פטור ומי לא אז בשביל מה צריך להירשם
  • חיים 07/01/2025 17:02
    הגב לתגובה זו
    ממש לא נכון.הממשק נהיה ממש פשוט ומייתר את הצורך ברואה חשבון שעלה לנו הרבה כסף. אנחנו הצטרפנו לרפורמה
ביטוח לאומי
צילום: Shutterstock

ביטוח לאומי מסרב להיות אחראי על בדיקות תגי הנכים

המוסד לביטוח לאומי - "העומסים חריגים, הוועדות מטפלות ב-600 אלף תיקים בשנה"

רן קידר |

הצעה שמופיעה בטיוטות חוק ההסדרים לשנת 2026 מבקשת לבצע שינוי דרמטי בתהליך הנפקת תגי חניה לנכים: ביטול הבדיקות הרפואיות הישירות ברשות הרישוי של משרד התחבורה, והעברת הסמכות להחליט על הזכאות לגופים אחרים, בעיקר הביטוח הלאומי, משרד הביטחון ומשרד העבודה והרווחה. במקום בדיקה חדשה בכל בקשה, המערכת תסתמך על אישורים רפואיים קיימים שכבר ניתנו לאותם אנשים במסגרת קצבאות נכות או שיקום.

הביטוח הלאומי מתנגד נחרצות. המוסד טוען שהוועדות הרפואיות שלו מטפלות כיום בכ-600 אלף תיקים בשנה, מספר שיא שנובע בעיקר מהשלכות מלחמת “חרבות ברזל”, תביעות מילואימניקים, נפגעי פעולות איבה ומשפחות חטופים ונעדרים. הוספת מאות אלפי בקשות לתגי חניה תגרום לעיכובים של חודשים ארוכים, ודווקא האנשים שהתג נועד לסייע להם,  נכים קשים, חולים כרוניים וילדים עם מוגבלות – יישארו ללא פתרון ניידות מיידי.

תגים מזוייפים

בישראל חל זינוק חסר תקדים במספר תגי הנכה. ב-2020 עמד המספר על כ-90 אלף תגים פעילים; כעת הוא הגיע כ-660 אלף גידול של פי 7.5 בחמש שנים בלבד. חקירות משטרה ודוחות מבקר המדינה חשפו כי עשרות עד מאות אלפי תגים הונפקו במרמה, באמצעות מסמכים רפואיים מזויפים או “רופאים מומחים” שחתמו בתשלום. התוצאה בשטח: חניות נכים תפוסות על ידי מי שאינם זכאים, ונכים אמיתיים נאלצים לחפש חניה רחוק או לוותר על יציאה מהבית.

במהלך השנה פרסם משרד התחבורה נוהל חדש וקשוח יותר להנפקת תגים, שכלל דרישה למסמכים עדכניים וביטול חידושים אוטומטיים. אולם יישום הנוהל נדחה שוב ושוב, וההצעה הנוכחית בחוק ההסדרים נתפסת כניסיון לעקוף את הבעיה הבירוקרטית על ידי העברת האחריות לגוף אחר.

הביטוח הלאומי מדגיש שוב ושוב כי “תגי חניה לנכים אינם בסמכותנו ואינם חלק מהמשימות שלנו”. נציגי המוסד אמרו בדיונים בכנסת שהעומסים כבר כיום חריגים, וקליטת הנושא תפגע קודם כל באוכלוסיות המוחלשות ביותר. מנגד, משרד האוצר ומש משרד התחבורה טוענים שהשינוי יחסוך כסף ציבורי, יקטין משמעותית את הזיופים ויאפשר בדיקה מחודשת שיטתית של כל התגים שהונפקו בעשור האחרון. לפי הערכות פנימיות, שלילת התגים הלא-כשרים עשויה להחזיר לשוק מאות אלפי מקומות חניה ייעודיים. בחלק מגרסאות ההצעה נקבע גם שתושבי חוץ ומי שאינם זכאי קצבה מביטוח לאומי או ממשרד הביטחון ימשיכו להיבדק במשרד התחבורה – כדי למנוע ניצול נוסף של הפרצה.

וויז אייר
צילום: רשתות חברתיות

וויז אייר בדרך להקים מרכז פעילות בישראל באפריל 2026

בתום ביקור בארץ של מנכ"ל וויזאייר חברת הלואו קוסט ההונגרית מאשרת כי היא מקדמת תוכנית לפתוח בסיס מקומי, צעד שעשוי להגביר תחרות ולהוזיל את מחירי הטיסה - מניות חברות התעופה הישראליות בירידות

מנדי הניג |

התרחבות שוק הלואו-קוסט בישראל מקבלת היום איתות משמעותי, אחרי שמנכ"ל וויז אייר הודיע בתום פגישה עם שרת התחבורה מירי רגב כי החברה מתכננת לפתוח מרכז פעילות מקומי באפריל 2026. ההכרזה מציבה את הענף לקראת חודשים של דיונים רגולטוריים, מתיחות עם החברות הישראליות, ושאלות פתוחות לגבי מיקום הבסיס החדש - נתב"ג או רמון.

בפגישה שנערכה בירושלים הצהירה וויז אייר כי כבר בחורף הקרוב תתחיל להיערך להקמת המרכז, צעד שמוגדר במשרד התחבורה כמהלך שיוכל לשנות את מבנה השוק. הקמת בסיס בישראל תאפשר לחברה להציב מטוסים וצוותים באופן קבוע בארץ, לנצל סלוטים בשעות העמוסות ולהגדיל את מספר היעדים. לצד ההבטחה להגברת התחרות ולהוזלת מחירי הכרטיסים, הצדדים מודים כי חסמים רגולטוריים עדיין דורשים טיפול, והם יעמדו במוקד סבב דיונים נוסף בינואר.

בענף מציינים כי שאלת מיקום המרכז היא עדיין במחלוקת: וויז אייר מעדיפה לפעול מנתב"ג בשל הביקוש הגבוה והנגישות, בעוד במשרד התחבורה שוקלים את שדה רמון כאופציה שתעניק דחיפה לתעופה הדרומית ותפחית את הלחץ בנתב"ג. החברה אף בוחנת הפעלה של טיסות פנים לאילת וקידום מסלול טיסה מעל עומאן, שיוכל לקצר משמעותית את זמני ההגעה לתאילנד ויעדים נוספים במזרח.

על רקע התוכניות החדשות, חברות התעופה הישראליות לא מסתירות את אי־נוחותן. בימים האחרונים נשמעו איומי השבתה מצד ועדי העובדים, לצד טענות שלפיהן המהלך יוצר אפליה לטובת חברה זרה שתזכה בתנאי בסיס זהים לאלו של חברות ישראליות - אך בלי הרגולציה הביטחונית המחמירה שמוטלת עליהן.

שרת התחבורה הביעה הבנה לחששות, אך הדגישה כי מדיניות המשרד נועדה להגביר תחרות ולהוזיל מחירים, במיוחד בתקופה שבה - לדבריה - מחירי הטיסות הורגשו כמופקעים. במשרד מודעים לרגישות הביטחונית, והנושא יעמוד כחלק מהמשא ומתן מול וויז אייר, במיוחד בכל הנוגע להתחייבות שלא להפסיק פעילות בימי חירום.