צריך שינוי במדיניות ה"טלאי-על-טלאי" של ממשלת ישראל

ד"ר אבי מסיקה |

לאחרונה נתבשרנו כי במסגרת התוכנית הכלכלית החדשה בודקים באוצר את האפשרות של עידוד המשקיעים המוסדיים להשקיע בחברות היי-טק ישראליות במקום לסייע לשוק האג"ח הקונצרני שמראה סימני התאוששות. כמו כן, נתבשרנו בעיתונות הכלכלית על ירידת התל"ג לנפש לרמת שנות השמונים של המאה הקודמת, עובדה המהווה דגל אדום עבור מקבלי ההחלטות.

תפוקת תעשיית ההיי-טק מהווה את המנוע העיקרי עליו יכולה מדינת ישראל להישען בחתירה ליעד התל"ג הממוצע של "מועדון המדינות העשירות" ה ? OECD כמו גם מקור תעסוקה, ייצוא ויתרות מט"ח ועוד. התשואות הנמוכות שהניבו השקעות הון סיכון בעשור האחרון ? מקור המימון העיקרי לחברות הזנק וחברות הייטק צעירות ? פיחתו את האטרקטיביות של השקעות אילו בעיני משקיעים מוסדיים המהווים עבורן את מקור המימון העיקרי. בנוסף, המשבר הפיננסי וירידת ערך התיקים המנוהלים ע"י משקיעים אילו העצימו את עומק המשבר בהון סיכון וציננו את התיאבון שלהם להשקעות מסוג זה.

קרנות ההון סיכון עומדות מהוססות ומבולבלות מול שני אתגרים: גיוס הון והזדמנויות השקעה. למרות קריסת בועת הדוט-קום ב 2000 ובועת ההיי-טק ב 2001 קרנות ההון סיכון בארה"ב וישראל כשלו בהבנת הנקרא בנוגע לתמורות שחלו במגזר ההיי-טק, בשוקי ההון ובשווקים הגלובלים. בהיעדר הזדמנויות השקעה מתאימות חלק גדול מהקרנות חרג ממדיניות וכללי ההשקעה המסורתיים כגון השקעה בחדשנות מוצרית ולא בטכנולוגיה או הדרישה של מכפיל 10X ביחס ביצועים-מחיר וכתוצאה מכך בוצעו השקעות במיזמים שיתקשו לספק תשואות הולמות גם בטווח הבינוני.

לדוגמה, השקעות קלינטק - שצנחו בכ - 75% בארה"ב ברבעון האחרון - יתקשו להניב את התשואות הגבוהות המצופות מהשקעות הון סיכון מכיוון שההשקעות בתחום זה הינן במוצרי קומודיטי קלאסיים (מים, חשמל וכד") שבעבר היו טאבו בקרב קהילית ההון סיכון (כפי שהיו מיזמים של חומרים מיוחדים, כימיה, אלקטרוניקה וכד") עקב שיעורי הצמיחה הנמוכים, שיעורי הרווחיות הנמוכים ומכיוון שהצעת הערך ללקוח הינה של שיפור עלויות ולא של מהפך בשוק.

תעשיית ההון סיכון עדיין לא מצאה תחליף ראוי להשקעות בתקשורת או טכנולוגיות המידע של שנות התשעים שאופיינו בשיעורי צמיחה ושולי רווח נקי דו-ספרתיים (ראה צ'קפויינט עד היום) כאשר במוקד ההשקעה עמדה חדשנות מוצרית ולא חדשנות טכנולוגית (חדשנות טכנולוגית אמורה להוות את הבסיס לחדשנות מוצרית ואינה מהווה מטרת השקעה בפני עצמה).

השילוב של תשואות נמוכות, המשבר הפיננסי וחוסר הזדמנויות השקעה טובות יטילו צל כבד על יכולות הגיוס של כסף עתידי בקרב קרנות ההון סיכון המקומיות ולפיכך קיים פוטנציאל כשל שוק של יכולת גיוס כספים בקרב תעשיית ההיי-טק הישראלית בטווח הבינוני (גם אחרי שהמשבר יסתיים).

יש צורך בהגדרת מדיניות ממשלתית כוללת לעשור הקרוב- בניגוד למדיניות טלאי-על-טלאי - ע"מ לשמר את היתרון התחרותי של מגזר ההיי-טק הישראלי בשווקים הגלובלים ולהמשיך להיהנות מפירותיו.

מאת ד"ר אבי מסיקה, מבית הספר למינהל עסקים במסלול האקדמי המכללה למינהל, העומד בראש הכנס "מדיניות ממשלתית לתעשיית הטכנולוגיה העילית ? בצל המשבר ולאחריו" שיתקיים ב-4.5.09 במכללה למינהל

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.