תביעה בסך 9 מיליון שקל נגד שופרסל: "נהגה בדורסנות ובבריונות"
חברת 'בוטנת' העוסקת בקלייה, אריזה ומכירת פיצוחים ופירות יבשים ומר אילן גוטה מנכ"ל ובעל מניות בחברה - הגישו היום לבית-המשפט המחוזי בתל אביב-יפו, תביעה ע"ס 9 מליון שקל נגד 'שופרסל' וחברת הבת 'קטיף'.
התובעים, מיוצגים ע"י עורכי הדין מיכאל וקנין וליאורה צפוני, ממשרד מ. פירון ושות', שימשו כספק של רשת שופרסל בתחום הפיצוחים והפירות היבשים.
תחילתו של הקשר בין הצדדים החל בשנת 1989, בהסכם על פיו סיפקו התובעים לשופרסל שירותי קלייה לפיצוחים. עם חלוף השנים, ולאור שביעות רצונן מן השירותים והמוצרים שסיפקו להן התובעים, ביקשו הנתבעות להגדיל עוד ועוד את היקף הפעילות והשירותים וכמויות חומרי הגלם המסופקים להם ע"י התובעים, והדברים הגיעו לידי כך שסכום הרכישות החודשי שהחל בכ-100,000 שקל הרקיע שחקים והגיע עד לכ-2,000,000 שקל לחודש!
במהלך השנים דרשה רשת שופרסל מחברת בוטנת להעמיד לרשותם חלק הולך וגדל מתוך קיבולת היצור של מפעלם, על חשבון פעילויות אחרות, ואף דרשו מהתובעים להיות ערוכים ומזומנים לעמוד בכל עת בדרישות הנתבעות.
כמו כן הבהירה הרשת לתובעים כי אין הן רואות בעין יפה מצב בו התובעים מוכרים חומרי גלם ו/או מספקים שירותים לרשתות קמעונאיות מתחרות. כאשר נעשתה התקשרות עסקית של התובעים עם רשת "קלאבמרקט" המתחרה, "הענישה" שופרסל את התובעים ובמשך כחודשיים הקטינו משמעותית את רכישותיהן.
בתביעתם טוענים התובעים, כי שופרסל נקטה נגדם במהלך מתוכנן ומתוזמן מראש, אשר נועד לפגוע בזכויותיהם, וביטלה שלא כדין ובחוסר תום לב את המערכת ההסכמית ארוכת השנים עמם, וזאת לאחר שהשקיעו מאות אלפי שקלים בהתאמת מערך הייצור של מפעלם לדרישות הרשת.

הכפלת הפטור ממס על יבוא אישי - שאלות ותשובות
מה כוללת הרפורמה של בצלאל סמוטריץ' בקשר למע"מ על יבוא אישי?
הכפלת פטור ממע"מ ביבוא אישי מ-75 דולר ל-150 דולר החל מינואר 2026.
למה נועד הפטור?
להוזיל עלויות לצרכן ולהגביר תחרות מול רשתות ומחירים גבוהים בישראל.
מה החשש של הקמעונאים?
תחרות לא הוגנת שתביא לסגירת אלפי חנויות קטנות ועסקים מקומיים.
טענת המתנגדים העיקרית?
אובדן של כ-2 מיליארד שקל הכנסות מע"מ ופגיעה קשה במסחר.
הצרכנים באמת יחסכו?
כן, עד 18% על אופנה, קוסמטיקה ולייף-סטייל, אבל לא משמעותי לטווח ארוך.
מי ירוויח הכי הרבה?
עליאקספרס, אמזון, חברות שילוח והצרכן הפרטי הישראלי.
איך דואר ישראל יתמודד?
כבר עמוס מאוד, יצטרך הרחבה משמעותית של מיון ושליחויות.
מה עם נקודות איסוף?
יקבלו יותר תנועת לקוחות אך רווחיות נמוכה מעמלות.
השפעה על חברות ישראליות?
פגיעה קשה באופנה וקוסמטיקה, חלקן ישקלו מעבר לחו"ל.
כמה המדינה תפסיד?
כ-2 עד 2.25 מיליארד שקל בשנה מהפסד גביית מע"מ.
יש קשר פוליטי?
רבים רואים בזה צעד פופוליסטי לקראת בחירות 2026.
עמדת אתרי הסחר הישראליים?
חוששים מאובדן לקוחות, שוקלים להקים מחסנים בקפריסין או ירדן.
יש חלופות טובות יותר?
פטור מדורג או הטבות לעסקים מקומיים – כרגע לא מתוכנן.
מתי זה נכנס לתוקף?
צפוי להיכנס לתוקף ב-1 בינואר 2026 לאחר אישור הצו.
מה אומר הדרג המקצועי?
התנגדות חריפה, המליץ לבטל את הפטור ממע"מ לגמרי.
ילכו לבג"ץ?
איגודי סוחרים ותעשיינים מאיימים בעתירה לבג"ץ לעצירת הרפורמה.
