אלטשולר: הירידות בבורסות סין אינן מבשרות על מפולת
"הירידות בבורסות בסין אינן מבשרות על מפולת פיננסית. כדאי לזכור – בכלכלה הצומחת ביותר בעולם לא התרחש שום אירוע כלכלי או פוליטי המצדיק שינוי מגמה. בינתיים אצלנו שוק ההון המקומי ממשיך להפגין עוצמה ולהשתכלל. ההנפקה המוצלחת של בז"ן בבורסה היא רק דוגמא אחת. ולא, לא מדובר במחירי בועה", כך אומרים היום (א') בבית ההשקעות אלטשולר שחם.
לדברי כלכלני בית ההשקעות, בסין לא התחוללה שום מהפיכה והמשק הסיני ממשיך לצמוח וכמוהו גם משקים אחרים בעולם, דוגמת הודו, רוסיה וברזיל. אז מה לעשות? בעיקר לא להתרגש. בורסות עולות ויורדת - ממש כמו בריקוד תימני - צעד אחד קדימה, שניים לאחור, אך מה שמנצח זו המגמה הכללית לטווח ארוך. לכן גם לא כדאי להיכנס ולצאת מהבורסה בתזזיתיות, אלא להתמיד בהשקעה נבונה לאורך זמן, תוך פיזור סיכונים רחב.
לגבי התחזיות השחורות של נגיד הפד לשעבר, אלן גרינספאן, אומרים בבית ההשקעות כי אמנם הכלכלה האמריקנית מתקררת, אבל כדאי להדגיש שקברניטי המשק האמריקני מפרקים שם לאט ובעדינות את פצצות הזמן של הגירעונות הכפולים במאזן המסחרי ובתקציב. זה חשוב וזה מבטיח. גם אם ארה"ב תקלע למיתון יש עוד מה לעשות כדי למזער את ההשפעות השליליות (כמו הורדת ריבית). בסה"כ, הכלכלה הגלובלית ממשיכה לצמוח וגם זה מועיל למשק האמריקני.
מגמה נוספת שבולטת בשוק ההון היא התחזקותן של האג"ח הקונצרניות. החברות הציבוריות מנצלות את הגיאות בשוק להנפקות ענק ובכך עוקפות את הצורך בגיוס אשראי בנקאי יקר. היקף הגיוסים של החברות בשנת 2006 עמד על לא פחות מ- 47 מיליארד שקל. נראה שהמגמה הזאת תימשך, מציינים בבית ההשקעות, בפרט שיש ביקוש לאג"ח אלה מצד המשקיעים. כידוע הצטמצמות המרווחים בין האג"ח הקונצרניות לאג"ח הממשלתיות, מגמה שקיימת בכל העולם, רק מגבירה את האטרקטיביות שלהן, במיוחד באג"ח הגבוה.
כלכלני אלטשולר שחם, ממליצים על האג"ח הצמוד על פני האג"ח השקלי כי הוא מכשיר יעיל להגנה מפני אינפלציה. להערכת מומחי בית ההשקעות, האינפלציה בשנה הקרובה צפויה לגדול בארץ ובעולם עקב גידול בשכר העבודה הגלובלי, זינוק במחירי הסחורות ועלייה במחירי הנדל"ן.
בועה – כן או לא?
אחת הסוגיות שהטרידו את המשקיעים בבורסה בחודש האחרון נגעה לשאלה האם העליות משקפות בועה חדשה. מרבית המומחים אינם סבורים שהמחירים בבורסה מלמדים על בועה חדשה. לדעתם, המחירים הם בהחלט נורמאליים וכך גם ממוצע המכפילים, הן יחסית לעולם והן יחסית לישראל. בכלל, המניות עולות ויורדות על-פי פרמטרים כלכליים מובהקים ולא בגלל תנודות פסיכולוגיות.
עם זאת, יש שונות בין הסקטורים השונים. בעוד סקטור המניות הבנקאיות נראה "תקוע" ואינו טומן בחובו הבטחות מרעישות, בפרט לאור המגמה של החלשת הבנקים הגדולים, סקטורים אחרים נראים מבטיחים. אחד מהם הוא הסקטור הפיננסי, בדגש על חברות הביטוח, שנראה מבטיח במיוחד.
העובדה שחברות הביטוח חולשות על מרבית החיסכון לטווח הבינוני והארוך רק מחזקת תחושה זאת. גם הצפי להגדלת החיסכון הפרטי מדגישה את עוצמתם של חברות הביטוח, שהופכות לתאגידים פיננסיים ענקיים ובקרוב אף צפויות להיכנס לתחום האשראי הקמעונאי - מאבק "ראש בראש" בבנקים, שמצידם דוחפים להשתלבות מהירה בתחום הביטוח הפנסיוני.
כדאי לזכור, חלק לא מבוטל של החברות המובילות בבורסה, בעיקר אלה הנמנות על מדד המעו"ף, פועלות גם בחו"ל ופעילות זו הולכת וגדלה עם השנים. טבע, אפריקה-ישראל, קרדן ואחרות מחוברות חזק לשווקים הגלובליים ומושפעות מהן. מנועי הצמיחה של חברות אלה בחו"ל מקזזים ירידות או היחלשות מקומית ואף מפצים עליהן.
לסיכום, בבית ההשקעות אומרים כי כמו תמיד מומלץ לשמור על פיזור סיכונים ולפזר את ההשקעה בין מניות שונות, לרבות השקעה במניות זרות או במדדים שעוקבים אחריהן. הצורך בהסטת חלק מההשקעות לשוקי ההון בעולם נועד לנטרל את הסיכון הגיאופוליטי של ישראל ולפצות על קוטנו של השוק המקומי. אם המשקיעים בשוויץ, ארץ רגועה בדרך כלל, משקיעים כמעט 40% מכספם בחו"ל, הישראלים בוודאי צריכים להשקיע יותר מרף 8% שהם משקיעים בחו"ל כיום. לפחות 50% מההשקעות מומלץ לנווט לחו"ל, גם במניות וגם באג"ח. בעתיד אפילו 70%.
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףהממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים
התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף
הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.
בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.
הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים
עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.
התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.
- שיא- 361,255 נוסעים ברכבת ביום חמישי האחרון
- בעלות של 35 מיליון שקלים: מסוף אוטובוסים חדש יחובר לכביש 412
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.

הממשלה הכריעה: גלי צה״ל תיסגר
גלי צה״ל תיסגר עד מרץ 2026: הצעת שר הביטחון ישראל כ״ץ אושרה פה אחד, בניגוד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה; המיונים לתחנה נעצרו מיידית, חיילי היחידה ישובצו מחדש, וגלגלצ תיבחן בנפרד
אחרי דיונים ארוכים, המלצות ועתירות, הממשלה קיבלה הבוקר החלטה דרמטית בנוגע לאחת התחנות המזוהות ביותר עם המרחב הציבורי בישראל. שרי הממשלה אישרו פה אחד את הצעת שר הביטחון ישראל כ"ץ לסגור את תחנת הרדיו הצבאית גלי צה״ל, במהלך שצפוי להסתיים עד 1 במרץ 2026. ההחלטה כוללת צעדים מיידיים בשטח, ובראשם עצירת המיונים לתחנה ושיבוץ מחדש של החיילים המשרתים בה, והיא מתקבלת בניגוד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה, שהזהירה מפני פגיעה בשידור הציבורי ובחופש הביטוי.
"תחנה צבאית עם פוליטיקה אינה מודל דמוקרטי"
בדבריו בישיבת הממשלה הציג שר הביטחון את הקו שלו. לשיטתו, עצם קיומה של תחנה צבאית המשדרת תכני אקטואליה ופוליטיקה הוא חריג ואינו מקובל בדמוקרטיות מערביות. כ״ץ טען כי גלי צה״ל חרגה לאורך השנים מהמנדט שניתן לה, והפכה מגוף שנועד לשרת את חיילי צה״ל ומשפחותיהם לבמה לדעות פוליטיות, שחלקן כוללות ביקורת ישירה ולעיתים חריפה על הצבא עצמו, מפקדיו ופעילותו.
לדבריו, העיסוק הפוליטי פוגע באחדות הצבא ובמורל הלוחמים, בעיקר בתקופה של מלחמה מתמשכת, ואף יוצר בלבול מסוכן בזירה החיצונית. כ״ץ ציין כי אויבי ישראל עלולים לפרש מסרים המשודרים בתחנה כעמדה רשמית של צה״ל, בשל היותה יחידה צבאית. ראש הממשלה בנימין נתניהו הצטרף לעמדה הזו וחיזק אותה, כשהדגיש כי המצב הקיים אינו סביר ואינו מתאים למדינה דמוקרטית, ואף השווה אותו למודלים הנהוגים במשטרים שאינם רלוונטיים לישראל.
שרים נוספים בדיון העלו טענות משלימות, ובהן היעדר תשתית חוקית מוצקה להפעלת התחנה. לטענתם, האישור המקורי שניתן לגלי צה"ל בשנת 1950 היה זמני ומוגבל, ומאז לא עוגן בהחלטת ממשלה מסודרת או בחקיקה. כ״ץ הסתמך גם על עמדות של בכירי צבא בעבר ובהווה, כפי שהוצגו בפני ועדות מקצועיות, שלפיהן יש קושי מובנה בכך שיחידה צבאית פועלת כגוף תקשורת עצמאי עם חופש עריכה מלא.
- תיסגר או לא תיסגר: מה יקרה לגלי צה"ל וכמה היא מפסידה בשנה?
- גנץ לאחר סערת ברדוגו: "אין מקום לתחנה צבאית בישראל"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התנגדות משפטית ועתירות לבג"ץ
לצד ההכרעה העקרונית, הממשלה אישרה שורה של צעדים אופרטיביים שנכנסים לתוקף באופן מיידי. שר הביטחון הנחה לעצור לאלתר את כלל המיונים לגלי צה״ל, הן לשירות סדיר והן לשירות מילואים, ולהפסיק שיבוץ של חיילים חדשים בתחנה. החיילים המשרתים כיום בגלי צה״ל צפויים לעבור תהליך הדרגתי של שיבוץ מחדש ביחידות צה״ל השונות, תוך מתן עדיפות לתפקידי לוחמה ותפקידי תומכי לחימה.
