הצד האחר של ההפרטה
אם היה דבר אחד צפוי מראש אתמול (ג'), בכנס השנתי של בינת, היה זה הפתיח בדבריו של מנכ"ל קבוצת בזק, יעקב גלברד. עוד לפני שהחל לתאר את הקבוצה, שלף מייד המנכ"ל את אשר על ליבו. החיצים היו מכוונים היישר - ללא שום הסתר, לעבר הרגולטור, במקרה שלו - משרד התקשורת, וכן הממונה על ההגבלים העסקיים, קרי הממשלה.
לדברי גלברד, אם הרגולטור לא ירפה מעט את המושכות מבזק, וימשיך להצר את צעדיה, כדי לאפשר תחרות הוגנת, הראשונים שייפגעו יהיו אנחנו - הציבור הרחב. לא ברור אם בדבריו אלו ניסה גלברד לאיים על מישהו, להלך אימים על משרד התקשורת, או שמא ניסה לרמוז לנו על מציאות אפשרית, שתהיה כאן בישראל בעוד כמה שנים.
מדינת ישראל הפריטה את בזק, ולא תמצא רבים שמתחרטים על המהלך הזה, וללא מאמץ אפשר למצוא כאלו שיברכו על הצעד החשוב הזה. אבל המדינה לא הפריטה את האחריות שלה כלפי המצב, לפיו לכל אזרח במדינת ישראל תהיה אפשרות להתקשר ולקיים תקשורת סבירה, בכל רגע נתון, 24 שעות ביממה.
גלברד הזכיר לבאי הכנס של בינת, כי כאשר מדברים היום על מהפכת התקשורת, על מהפכת ה-ICT , על תקשורת רחבת פס, על כך שהאינטרנט כיום חדר לכל בית - שוכחים שאת ההשקעות החשובות והמרכזיות ביצעה בשנים עברו, לא אחרת מאשר בזק. לא מפני שהיא התנדבה לעשות זאת, אלא מפני שלא היה אף אחד אחר שיעשה זאת. עכשיו באים הרגולטורים, ובשם נימוקים - מוצדקים ומגובים בעשרות תיאוריות כלכליות מוכרות, אומרים: הפרטה מייד, עצירת המכבש הענק הזה ששמו בזק, שאם לא נצר את צעדיו, הוא ידרוס כל מתחרה שרק ינסה להיכנס לתחומיו.
דבריו הקצרים של גלברד מדאיגים, לא רק בהקשר למערכת היחסים והאיום הישיר שהשמיע כלפי הממשלה, אלא ברמה המעשית. תשתיות התקשורת של מדינת ישראל, נכון להיום, עדיין מבוססות על השקעות שבזק ביצעה בעידוד הממשלה. חלק מההשקעות אפילו לא מתחילות להחזיר את עצמן. אבל מאחר ואנחנו עוסקים בטכנולוגיה, בתשתיות מיחשוב, רשת, טלפוניה ותקשורת - טבען של טכנולוגיות ותשתיות אלו הוא, שיש לתחזק אותן, לחדש אותן, משמע - להשקיע בהן.
אם למישהו זה לא היה ברור עד כה, גלברד הבהיר אתמול בשפה שאינה משתמעת לשתי פנים: תשכחו מזה שאנחנו נמשיך להשקיע באותן תשתיות, במצב של ירידה בביקוש ופתיחת התחרות.
אפשר לשחק עם הדמיון ולשרטט אינסוף תסריטים מה יקרה, כאשר בזק תפסיק להשקיע בתשתיות הנדסיות, תפסיק להשקיע בתשתיות האינטרנט, בקווים בינלאומיים, במערכות הנדסיות שעליהן מבוססים הארגונים הגדולים והחשובים במדינת ישראל, כולל צבא, משטרה, ארגוני תעשייה גדולים ובעצם - מי לא.
אז נכון, החלה תחרות, בעיקר בתחום הכבלים, וכעת מדברים על ה-VoIP. אין תחרות על התשתיות, שכבר הושקע בהן הון עתק של בזק, הממשלה, ומי לא. גם לא תהיה תחרות. אפשר גם להסכים שכל התחזיות אומרות שדפוסי ההתנהגות שלנו בתחום התקשורת ישתנו בשנים הקרובות, הפתרונות החלופיים שמוצעים על ידי החברות שנכנסות לשוק התקשורת, יהיו זולים יותר וזמינים יותר. אבל עדיין, מן הסתם יישאר גרעין כבד של לקוחות, דווקא אותם לקוחות פרטיים, קטנים או גדולים, בשוק הפרטי או השוק הארגוני, שלא יהיו מעונינים להתנתק מבזק. וסביר להניח גם שבזק לא תתן להם כל כך מהר לעזוב, אבל היא לא תוכל להבטיח להם את אותה רמת שירות גבוהה שאליה הם התרגלו בעשור האחרון. אותה רמת שירות שמאפשרת חיוג בכל שניה, שמעמידה את איכות הקול ברשת הקווית, כסטנדרט גבוה, כמין סרגל שאליו שואפות להסתגל כל המתחרות.
לא מתחייבת, לא מחוייבת
בזק לא מתחייבת וגם לא מחוייבת. גלברד הודיע כי החל מיום חמישי הקרוב, היא מתחילה לעבוד במתכונת של חטיבות עסקיות, ולא חטיבות אזוריות. עד כה, היתה החברה ממוקדת שירות ללקוחות הטלפון הקווי והיא הקפידה מאוד לפרוס אזורי שירות וחלוקה בכל מקום כמעט. מיום חמישי הקרוב, היא תמשיך לעשות זאת בהתאם לשיקולים עסקיים. במקומות שבהם יהיה ביקוש, היא תשקיע; ובמקומות אחרים, היא תשמח להפנות אותם למתחריה.
לא צריך להיות סוציולוג מומחה, כדי להעריך שמי שייפגעו ראשונים מהבשורה החדשה של ההפרטה, הם ישובי הפריפריה המרוחקים, שלגמרי לא במקרה מרוכזות שם גם שכבות סוציו-אקונומיות חלשות, שלא כל כך מתחברות למושגים דוגמת ויירלס ו-VoIP. האזרחים שגרים שם, רוצים בסך בכל לדבר בטלפון, או לגלוש באינטרנט. ממש לא בראש שלהם להתחיל לרוץ ולהשוות מחירים בין חבילות ומבצעים ולהשקיע בתשתיות חדשות. ספק אם החברות החדשות בשוק בכלל יגיעו לשם. בדיוק כמו שמרבית ענף ה-ICT מרוכז בין חדרה לגדרה, כך גם יש להניח שכל המתחרים החדשים בבזק, לא ימהרו להשקיע בתשתיות בפריפריה.
מדינת ישראל כבר היתה בסרט הזה לא פעם. בשנות ה-80', כאשר החלו הכבלים לשדר בישראל, חויב כל זכיין לפרוס תשתיות במרכז הארץ ובפריפריה. עשר שנים אחר כך, נדרשה חקיקה מיוחדת של הממשלה, כדי להזהיר את החברות שאם הן לא תשפרנה את השירות שלהם לפריפריה - יינקטו נגדן צעדים. גם האיחוד של החברות, הקמת הוט, והקמת הלוויין, לא שיפרו בהרבה את המצב. בישראל יש עדיין לא מעט ישובים ואזורים, שרשות השידור היא מקור המידע התקשורתי-אלקטרוני היחיד שלהם.
גם כל הנסיונות להפריט את אגד והתחבורה הציבורית בישראל, לא ממש צלחו. אגד, כמו שירותי בריאות כללית, כמו גופים אחרים, מוכנה לוותר על חלק גדול מאזורי השירות שלה, הלא-כלכליים, ולתת אותם למתחרה, שלא יקום. לא מדובר בתחרות בין שטראוס לתנובה על המדף במרכול, אלא בזכות הבסיסית של האזרח, בעל עסק ותושב - לא לרדת ברמת השירות המתקבלת, בגלל ההפרטה.
שורה תחתונה: תחרות היא דבר חשוב. בליקוי המאורות הכללי שאנו מצויים בו כעת, הפכו ההפרטה והתחרות, למטרה שמקדשת את כל האמצעים. מי שייפגע מכך הם בסופו של דבר הצרכנים, שהיו צריכים ליהנות ממחירי תקשורת מוזלים. וכך, הם יתעוררו בוקר אחד לקול קו טלפון מנותק, מוקד שירות שלא עונה מייד, ומערכת Call Center חכמה, שתגיד לו שכל הקווים עמוסים והוא מתבקש להמתין ויענה לפי התור.
ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון
מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?
המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.
מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום
מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.
מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?
ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.
בין מקבלי המענק נמצאים:
- מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
- מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
- זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
- חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
- ניצולי שואה
- משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה
- דרך החתחתים להכרה בנכות מהמוסד לביטוח לאומי
- אחרי שקיבל מיליון: חשמלאי שנפל יפוצה בכ-130 אלף ש'
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.

הצעה: עסקים עד מחזור של 300 אלף שקל לא ידווחו למס הכנסה; מה הסיכויים שזה יקרה?
כיום עסקים במחזור של 120 אלף שקל לא מדווחים לרשות המס; המטרה להגדיל את התקרה; למה זה טוב לכולם: לנישומים וגם לרשות המס?
עסקים במחזור של עד 120 אלף שקל לא מדווחים לרשויות המס. הפטור הזה ניתן לפני כשנה והוא מסתמן כהצלחה גדולה. מדובר במעל 150 אלף נישומים שחוץ מלהכביד על התשתיות של רשות המסים, לא באמת הצדיקו את הטיפול בהם. הגבייה באזור אפס, והטפסים והבירוקרטיה לקחו המון זמן ומשאבים גם לנישומים וגם לפקידי מס הכנסה.
ההחלטה הקודמת (הרחבה: רפורמת ה-"עוסק זעיר" כבר עובדת עבור עשרות אלפי ישראלים) היתה פשוטה כי גביית המס כאמור היתה אפסית. כעת מציע שי אהרונוביץ' להרחיב את התוכנית לעסקים עד מחזור של 300 אלף שקל. במספרים האלו כבר יש מס, אם כי, ברוב המקרים נמוך.
עסקים מדווחים לרשויות המס על חברות מס לפי הכנסות בניכוי הוצאות. בעסקים שעד מחזור של 120 אלף שקל (שעם הצמדה זה כבר קרוב ל-130 אלף שקל) רשות המס מגדירה הוצאות לפי שיעור המחזור, בלי הוכחת תשלום ובלי לשבור את הראש עם איסוף חשבוניות. יש כאלו שזה מתאים ונוח להם. אלו שיש להם יותר הוצאות יכולים להגיש אותם, אבל גם ככה הם לא עומדים ברף המס.
עסקים עם מחזור של 300 אלף, אמורים לקבל שיעור הוצאות מסוים כמוכר מבלי להוכיח זאת, אבל נראה שבמקרה הזה יהיו הרבה שיש להם יותר הוצאות. הם ידווחו במסלול הרגיל. כלומר, רשות המס תבטיח את עצמה על ידי כך שתאשר הוצאות אבל לא בסכום משמעותי מדי. וככה תהיה חבות מס לעסקים האלו.
- גם בצפון: בכל עסק שלישי נתפסו ליקויי ספרים - האם זה קל מידי?
- משבר מתמשך: העסקים הקטנים בסין עדיין מתקשים להתאושש
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ולכן, יפנו אליה, רק כאלו שבאמת אין להם הוצאות משמעותיות. כל תוכנית כזו מקלה על המערכת, מקלה על הנישומים, וצריך לזכור שגם אין כאן פתח למילוט, הונאות, שקרים, ושמרווח הביטחון של רשות המס הוא גדול, תשלום המס במספרים האלו בהינתן הוצאות הוא נמוך מאוד, במקרה המקסימלי כמה אלפים בודדים בחודש.
מצד שני מדובר על כמות גדולה של נישומים. על פי ההערכות יש כמה מאות אלפים שנופלים בקטגוריה הזו.