אל על ישראייר
צילום: דוברות אל על ומוני שפיר
ניתוח

סיומה של המלחמה הוא גם סיום תור הזהב של חברות התעופה הישראליות

שנתיים של שיאים יוצאי דופן בתעופה הישראלית מגיעות לסיומן: עם חזרת החברות הזרות לשמיים - אל על, ישראייר וארקיע נערכות לתחרות עזה ולשחיקה ברווחיות; מה צפוי בכל חברה והאם תור הזהב של החברות הישראליות יסתיים בנחיתה רכה? 

רונן קרסו | (14)

מלחמת חרבות ברזל, הביאה את התעופה הישראלית לשיאים שלא היו בעבר. מרבית חברות התעופה הזרות הפסיקו לטוס ארצה, מה שהשאיר את השטח לחברות התעופה הישראליות. נתח השוק של חברות התעופה הישראליות, הכפיל את עצמו ואף יותר. שוך הקרבות מעלה את השאלה הגדולה: לאן פני הענף? יש לציין כי בשעות האחרונות יש התפתחויות שמעידות שאולי המערכה עדיין איננה מאחורינו אבל עדיין ניתן לצייר כבר את המגמה, החברות הישראליות כבר לא שולטות בשמיים והן נערכות בהתאם.

כך למשל אל על שהיתה עם נתח שוק של 21.75% בשנת 2022 הגיע לנתח שוק של 47.5% בשנת 2024 . ישראייר שהיתה בשנת 2022 עם נתח שוק של 4.3% ובאוגוסט 2025 הגיעה לנתח שוק של 15% ביציאת ישראלים לחו"ל. וארקיע שהיתה עם נתח שוק  של 3.7% בשנת 2022 ובקיץ השנה ,בחודש  אוגוסט, טסה לנתח שוק של 12.3% בנמל בן גוריון. אלו נתונים פנומינליים ,שאינן אפשריים במהלך עסקים רגיל ,שבו המאבק הוא על גידול או קיטון ,של שברי אחוזים.

מניית אל על הגיבה בהתאם ומשווי שוק של  2.4 מיליארד שח, לפני המלחמה ,הגיעה לשווי שוק של מעל 9 מיליארד ולרווחים עצומים. אל הרוויחה בשנה שעברה 545 מיליון דולר,נתח השוק בקו לארצות הברית עלה ל-90% החוב ירד מ-1.4 מיליארד דולר לפני המלחמה ל-75 מיליון דולר בסוף 24 ומגרעון של 210 מיליון דולר עברה להון חיובי של 520 מיליון דולר בסוף 2024.

ישראייר לפני המלחמה היתה בשווי שוק של 260 מיליון שח ובשיא הגיעה ל 600 מיליון שקל, היא הכניסה 453 מיליון דולר בשנת 2024 ,הרווח הנקי שלה באותה השנה ,עמד על 24 מיליון דולר וכמות הנוסעים שהטיסה החברה בשנת 2024 עמדה על 1.46 מיליון. ארקיע היא חברה פרטית, ההערכה היא שהשנה ארקיע תסיים עם שיא בהכנסות של למעלה מ-450 מיליון דולר ועם רווח של כ 20 מיליון דולר. אלא שתור הזהב של התעופה הישראלית עומד בפני סיום, עדיין יש התפתחויות בשעות האחרונות אנחנו עדים להתחממות גזרתית נוספת ואין לדעת לאן זה יתפתח, עם זאת, מרבית החברות הזרות המשמעותיות חזרו לטוס לארץ בקו ת"א-ניו יורק דלתא ויונייטד חזרו ואמירקן איירליינס בדרך ובכללי הצפי הוא שגם רינאייר ואיזיגט ,ישובו לטוס ארצה באפריל הקרוב. 

אפילו ישנם דיבורים על כך שטורקיש ,ישובו לטוס לארץ. בשיא ,לפני המלחמה, ביצעה טרקיש 49 טיסות שבועיות ארצה ,ששימשו בעיקר עבור טיסות הקונקשיין ונתח השוק  שלה בנתב"ג ,עמד על כמעט 7% בשנת 2022 לפני המלחמה.

ואכן המניות הגיבו. מניית אל על ירדה בשבועיים האחרונים ב 14% לשווי שוק של 7.2 מיליארד שקל. מניית ישראייר ירדה מאז עסקת השלום של טראמפ, ב-12% לשווי שוק של 500 מיליון שקל.


מה צפוי לאלעל בשנת 2026

אל על יוצאת מהמלחמה במצב אחר ממה שהיא נכנסה אליה. החוב שעמד של 1.4 נמחק והוא לא עומד עוד, כנטל כבד על כתפי החברה. התקלה באל על היתה שהיא לא ידעה לשמר את דינה בן טל כמנכ"לית והיא נאלצה לסיים את תפקיד אחרי שלוש שנים בחברה ,אלא שהנהלת אל על החליטה על מינוי מצויין של לוי הלוי, מנכ"ל כאל,שאומנם אינו איש תעופה אבל נחשב לאחד המנהלים המעולים והמצליחים במשק. אלעל לא זרה להלוי שכאל הייתה חברת האשראי של מועדון ה-Flycard של חברת התעופה.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

הלוי מקבל חברה אחרת לגמריי ,אם כי באופן טבעי, האתגרים עצומים בעיקר בשל העובדה שאלעל תשוב ב-2026 לנתחי השוק שהיו לפני המלחמה עם צניחת מחירים , מה שיביא באופן קרוב לוודאי לירידה ברווחי החברה בלי קשר למחירי הדלק ולתנאים משתנים. כבר הבוקר הודיעה אלעל על ירידת מחיר של 50% בטיסות לניו יורק ולפריס.

בנושא חוזק המותג הדעות חלוקות, יש כאלו שסוברים שהוא נפגע עקב מחירי הטיסה הגבוהים בשנתיים האחרונות,אחרים סבורים שהמותג התחזק עקב לוח זמנים מדוייק ,העובדה שלא הפסיקו לטוס לארץ והעובדה שאם הזמנת אל על ידעת שתטוס ותשוב ארצה.

אלעל תיהנה מהעובדה שעדיין יש יעדים רבים ופופולריים אליהם היא החברה היחידה שטסה באופן  ישיר וכן מההערכות ששנת 2026 תהיה שנה טובה בנסיעות  לחו"ל ,אחרי שנתיים בהם רבים היו מגוייסים  למילואים ואחרים שהעדיפו להשאר בארץ בתקופת המלחמה.


מה צפוי לישראייר וארקיע

ישראייר וארקיע ניצלו את השנתיים האחרונות להחכרה מאסיבית של מטוסים בהחכרה רטובה על מנת לענות על הביקושים שהיו כתוצאה מהירידה החדה בהיצע. ארקיע עלתה מ 5 ל 8 מטוסים בהפעלה עצמית.כאשר המטרה שלה היא לבסס את עצמה של 2-4 מטוסים רחבי גוף שיכולים לטוס ליעדים רחוקים.

במרץ 2024 ביטלה ארקיע את מכירתו המתוכננת של אחד ממטוסי האמבראייר ,למטוס הוחלף מנוע, והוא הוחזר לשירות בחברה. בקיץ האחרון  החברה הפעילה קרוב ל-30 יעדים עם 16 מטוסים.


מנכ"ל ארקיע, עוז ברלוביץ ,ניצל את הסיטואציה לחשיבה מחדש בארקיע והחל להפעיל קווים לניו יורק, מה שאף חברה ישראלית לא עשתה מאז 2000, שם הסיפור של טיסות ישראייר לניו יורק הסתיים בפיאסקו גדול. לצד ניו יורק, בארקיע מפעילים גם טיסות לפריס ובחורף הקרוב יהיו גם טיסות לויאטנם ,תאילנד וסרי לנקה במטוסים רחבי גוף.

לביזפורטל נודע שבכוונת ארקיע להפעיל ,כבר בחורף הקרוב ,טיסות ישירות גם למיאמי וטורנטו. ארקיע תיאלץ להפרד ממספר מטוסים שחכרה בהחכרה רטובה, אולם היא עשתה צעדים חשובים בטיסות ליעדים חדשים ורחוקים והיא עשויה ליהנות מביקושים גבוהים שיהיו בשנת 2026.

ישראייר הפעילה בקיץ האחרון, מספר שיא של 19 מטוסים. היא תיאלץ השנה לשחרר חלק מהמטוסים שלקחה, בהחכרה רטובה ,ליעדים קצרים של 2-3 שעות מישראל. כחלופה היא הודיעה על כוונתה להתחיל לטוס בקרוב לניו יורק ,קו שעשוי להיות מרחץ דמים עם חזרתם של יונייטד דלתא ויתכן ובקרוב אמריקן איירליינס. מה שבטוח שהקהל הישראלי יהנה ממחירים טובים כבעבר, ליעדי צפון  אמריקה בשנת 2026.

את ישראייר מנהל אורי סירקיס, שנחשב איש מקצוע מעולה,סביר שמספר הנוסעים שתטיס החברה בשנת 2026  ,יהיה בירידה מסויימת וכמובן שנתח השוק של החברה יירד,אלא שסירקיס כבר הוכיח בעבר תעוזה ותבונה תעופתית ויש להניח שהוא ימצא פתרונות,בין השאר בהשקת כרטיס האשראי עם ישראכרט שאמור להיות מושק בחודשים הקרובים ובטיסות ליעדים חדשים.

לצד ארקיע ישראייר ואל על יש לשים לב גם לחברות טוס ובלו בירד שנמצאות בבעלות ישראלית של ארנון אנגלנדר ועמי כהן ,שטסה לאורך כל תקופת המלחמה והגיעו לנתחי שוק גבוהים של 5.5% מכלל היוצאים.


שנת 2026 תהיה שנה מאתגרת לתעופה הישראלית

הגמישות המחשבתית והזריזות של מנכ"לי חברות התעופה הישראליות, סיפקו מענה לציבור שרצה לטוס בשנתיים האחרונות ולא יכל עקב הפסקת הפעילות של חברות התעופה הזרות. גמישות זו תסייע לחברות התעופה הישראליות, שצפויות לרדת בחדות בשנה הבאה בנתחי השוק עקב חזרה של חברות התעופה הזרות. החזרה הצפויה של רינאייר ואיגיזט צפויה עוד יותר להקשות בעיקר על ארקיע וישראייר.תהיה תחרות קשה במיוחד על יעדים קצרים.

אלא שמנגד שנת 2026 אמורה  לשוב ולהיות טובה ביציאת ישראלים לחו"ל. בשנת 2024 טסו לחול 7.1 מיליון ישראלים בלבד ירידה חדה לעומת שנת 2019 שהיתה שנת שיא ביציאת ישראלים לחול ומספרם היה אז 9.2 מיליון איש.עד אוגוסט השנה נרשמו גידולים של 20% בתנועת היוצאים ועדיין היו אלו מספרים נמוכים עקב המלחמה.

סביר שבשבת 2026 שוק התעופה ישוב לשווי משקל כבעבר ומחירי הטיסות לחו"ל יהיו בירידה.מה שעשוי לעודד את החברות הישראליות היא העליה הצפויה בביקושים. הצפי הוא גם, שחלק מהתיירות הנכנסת תחזור ,מה שיקל על חברות התעופה הישראליות. גורמים אלו עשויים להוות פיצוי על הירידה הצפויה בנתחי השוק של החברות הישראליות בשנה הבאה.










תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 14.
    אנונימי 25/10/2025 06:57
    הגב לתגובה זו
    כרגיל מי שיפגע בישראלים זה הישראלים מקווה להמון נפילות בבורסה של חברות התעופה הישראליות ולירידה של עשרות אחוזים בהזמנות ואף ברווחים גנבים בני גנבים
  • 13.
    ללכל שבת יש מוצאי שבת זה תקף לנתניהו (ל"ת)
    וממשלתו ולתברות התעופה 24/10/2025 17:02
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    אנונימי 23/10/2025 05:43
    הגב לתגובה זו
    זה הזמן לתת בראש לאלעל וארקיע החברות החזירות שהתנהגו באופן מאפיונרי כל המלחמה. חוץ מזה שהן חברות פח עם חוויית טיסה נזעזעת. בקיצור אל תטוסו עם אלעל וארקיע.
  • 11.
    אנונימי 20/10/2025 21:56
    הגב לתגובה זו
    בכל הקשור לישראייר היא לא ריווחית אלא הפסדית ביותר סכומים גבוהים כבר 2 רבעונים ברציפות.....נקווה שהיא תצא מזה. מושקע שם בסכום גדול עבורי. סומך על רמי לוי והמנכל אורי. דא אתר ביזפורטל המליץ על מנית ישראייר עוד לפני המלחמה כמניה זולה ובזמנו התחרות היתה עזה כולל חברות תעופה זרות
  • 10.
    לזכור את החזירות ולהחרים! (ל"ת)
    אסוניהו מחדליהו 20/10/2025 19:19
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    פרי 20/10/2025 06:21
    הגב לתגובה זו
    חברה הכי גרועה בעולם. שמה פס על הנוסעים
  • 8.
    יש מוצאי שבת (ל"ת)
    לכל שבת 19/10/2025 20:31
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    לודמילה אסרף 19/10/2025 18:37
    הגב לתגובה זו
    ניצלו בלי בושה את המצב תמורת שירות גרוע.
  • 6.
    מקווה שהציבור יעניש אותם על החזירות (ל"ת)
    אנונימי 19/10/2025 18:17
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    לילך 19/10/2025 17:20
    הגב לתגובה זו
    מופרע מה שהיה כאן בשנתיים האחרונות
  • 4.
    אנונימי 19/10/2025 16:28
    הגב לתגובה זו
    כמו שעקצו אותי ב 3500 כיוון אחד בנגקוק תא ככה שיפשטו את הרגל
  • 3.
    תמי 19/10/2025 15:41
    הגב לתגובה זו
    הלוואי ויפלו מה שהם עשו לנוסעים השנה. חרפה
  • 2.
    נגמרה חגיגת המחירים (ל"ת)
    עודד 19/10/2025 15:34
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    חברה מאוזנת שתרוויח זו כנפיים (ל"ת)
    אנונימי 19/10/2025 14:30
    הגב לתגובה זו
יאיר לפידות, מייסד ומנכ”ל משותף, בית ההשקעות ילין לפידות צילום: שלומי יוסףיאיר לפידות, מייסד ומנכ”ל משותף, בית ההשקעות ילין לפידות צילום: שלומי יוסף
הועידה הכלכלית

"אי אפשר לעלות 20%-30% בשנה, זה ייגמר בתיקון״

"הזינוקים הם לא ברי-קיימא וכולם יודעים את זה": בוועידה הכלכלית של ביזפורטל יאיר לפידות, מייסד ומנכ"ל משותף של ילין לפידות מסביר למה העליות האחרונות בשווקים לא יחזיקו מעמד, הוא מצביע על ״קאפקס״ עצום בתשתיות AI, על עסקאות מנופחות בין חברות הטק, ועל זה שכולנו צריכים להיות מוכנים לתיקון שיחזיר את השוק לפרופורציות; וגם: על ההטיה של הבורסה המקומית לפיננסים ונדל״ן

מנדי הניג |
נושאים בכתבה ילין לפידות

בזמן שהבורסות בעולם שוברות שיאים והמדדים בארה״ב רושמים שלוש שנים רצופות של עליות דו-ספרתיות, יאיר לפידות, מייסד ומנכ״ל משותף של ילין לפידות, רוצה שנעצור רגע את המסיבה ונסתכל על העובדות. זה קורה במושב מיוחד בוועידה הכלכלית של ביזפורטל. הועידה השביעית הכלכלית נערכת הפעם בסימן של ההתאוששות ממלחמה בת שנתיים, הבורסה זינקה, המשק גילה חסינות אבל השאלה מה הלאה?

באולם שהמה מפה לפה יכולתם להרגיש את הדואליות הזאת. כמו המיקרוקוסמוס של הכלכלה הישראלית שהתנקזה לאולם הכנסים במתחם הבורסה. מצד אחד, כלכלנים כמו פרופ’ אמיר אקשטיין הציגו נתונים מדאיגים. הפריון נפגע, יש תלות מוגברת בייצוא הביטחוני כשבתווך מעמד הביניים נשחק. אבל מצד שני,  יש גם את הצד האחר, מי שמגיע מהשטח וחושב שהמצב לא כזה גרוע.  צביקה שווימר, מנכ״ל אלקטרה צריכה, הציג תמונה מעורבת הוא אומר לנו שלמרות המציאות הביטחונית המאתגרת שהייתה כאן, הצריכה בישראל לא נעצרה. אבל זה לא בהכרח כי יש לנו ברירות - "אנחנו חיים באי צרכני" הביקושים כאן קשיחים (ברמת הצריכה הקמעונאית) גם בזכות ילודה גבוהה ״200 אלף תינוקות בשנה זה כמו עיר חדשה״ הוא חושב שחברות קמעונאות ימשיכו לצמוח גם כשהגרפים המאקרו-כלכליים יציירו תמונה יציבה פחות. להרחבה - ״אלקטרה צריכה תצמח בקצב של 10-15% בשנה״

הדיון מתקדם. לבמה עולה יאיר לפידות, מייסד ומנכ"ל משותף בבית ההשקעות ילין לפידות. גם הוא מתחבר לדואליות שהזכרנו. צריכים להיות זהירים ממה שראינו בבורסה ולא רק פה בארץ. הוא מציע לנו נקודת מבט מפוכחת על מה שהניע את הראלי האחרון וגם על מה שעלול לעצור אותו. הוא לא ״דובי״ על השוק, ההתרסקות אינה בהכרח מעבר לפינה, אבל אם אתם חושבים שהמגמה הזאת תימשך עוד שנים אפילו עוד שנה אתם מתעלמים מההיסטוריה.

"אם מסתכלים על המדדים הגדולים לאורך עשרים שנה, תראו תשואה ריאלית של 5%-7% בשנה - זה הממוצע, זה הקצב שהכלכלה יכולה לייצר", אמר. “מה שקורה בשלוש השנים האחרונות - עליות של 20%-30% בשנה - זה לא ססטיינבל. (בר קיימא, מ.ה.) אין כלכלה שיכולה לעמוד בזה לאורך זמן”.הקצבים החריגים האלה לדעתו יכולים להופיע רק בשני מצבים: יציאה ממשבר אמיתי, או שקיעה-רדיפה להייפ שמנתק את השוק מהמציאות. “והפעם”, הוא אומר, “זה הייפ. הייפ סביב AI”.

אז מה עושים? לפידות חושב שזה לא הזמן להגדיל חשיפה מנייתית. אם אתם מאלו שלא תרדמו בלילה בתיקון עמוק, חלק ממכם צריכים אפילו לשקול להקטין. “העליות האחרונות גרמו להרבה אנשים להרגיש שזה ‘רק עולה’. זה לא עובד ככה. ככל שהעליות נמשכות בקצב הזה - ככה אני יותר מודאג”.

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

חברה לישראל ואייסיאל נפלו עד 7.6%, טאואר איבדה 6.6% - נעילה שלילית בתל אביב

איי.סי.אל ובעלת השליטה חברת לישראל צנחו בשל החלטת העליון על הרחבת התשלום על המים שהם שואבים מים המלח; נופר אנרגיה זינקה אחרי הזכיה במכרז באיטליה; השקל התחזק מול הדולר ונסחר ברמה של 3.23 לדולר

מערכת ביזפורטל |

אחרי מגמה חיובית בשעות הראשונות המדדים נעלו בטריטוריה אדומה.ת"א 35 ירד 0.8% אחרי שסגר אתמול בשיא של 3440 נק' ואפילו הצליח במהלך היום לעקוף את רף ה-3,500 נקודות אך לבסוף סגר ב-3,495 נק'. גם ת"א 90 נחלש ב-0.55%.

בהסתכלות ענפית - הבנקים ירדו 0.68%, בעוד מדד ת"א ביטוח הוסיף 0.50%. ת"א נדל"ן עלה 0.32% ואילו ת"א נפט וגז איבד 1.18% כשבו בלטו לשלילה ישראמקו יהש -3.26%  , ותמר פטרוליום -2.84%  . מחזור המסחר הסתכם ב-3.650 מיליארד שקל.


התחזקות מפתיעה בשקל היום. השקל קפץ היום ב-0.8% מול הדולר לרמת 3.22 שקלים, יש הרבה סיבות לתנודות במט"ח העיקרית שבהן היא גובה הריבית שנקבעת על ידי הבנק המרכזי. כבר היום אנחנו בפער חיובי מול ארצות הברית כשריבית הפד' כבר ירדה פעמיים ועומדת על 4% בעוד ריבית בנק ישראל עומדת על 4.25%. ב-9-10 לחודש יתכנסו קובעי המדיניות של הפד' להחלטה על הריבית והסיכויים שיפחיתו את הריבית ב-0.25 נ"ב נוספים עומדים על 89%. הכוונה להוריד עוד את הריבית כבר מחלישה את הדולר מול סל המטבעות המרכזיים כשמדד ה-DXY מאבד היום 0.3% ונע סביב 98.9. 


סיבה נוספת שמחזקת את המטבע הם המאמצים לייצב את הפסקת האש בצפון, אחרי שבביירות הודיעו על מינוי נציג אזרחי שישתתף בישיבת ועדת מנגנון הפיקוח. מדובר בצעד חריג בזירה הלבנונית, ובתגובה אליו הנחה נתניהו את מ"מ ראש המל"ל לשלוח נציג ישראלי לדיון שייערך היום בנאקורה. זהבניסיון ראשון לייצר בסיס למערכת יחסים ושיתוף פעולה כלכלי בין ישראל ולבנון.


הבורסה בירידות, לאחר שפתחה חיובית. בחו"ל, וול סטריט סגרה אתמול בעליות קלות והחוזים העתידיים גם כעת בטריטוריה חיובית. שאלנו אתמול בפאנל ההשקעות בועידה הכלכלית את המומחים מה הם חושבים על השווקים - "אנחנו מצפים להמשך שיפור בכלכלה הישראלית. יש פער, סוג של פיגור בהשקעות שצברנו בשנתיים האחרונות והוא יתממש בהמשך. יחד עם רוח גבית של הטק ומגמות צריכה של ישראלים, אני אופטימי יחסית", אומר ארז מגדלי, מנהל חטיבת ההשקעות במגדל ביטוח ופיננסים בפאנל בהנחיית עורך ביזפורטל, אבישי עובדיה, על כלכלה והשקעות בוועידת הכלכלה של ביזפורטל בה השתתפו גם רונית הראל בן זאב, מנכ"לית חברת הדירוג S&P מעלות וירון פרידמן מנהל יחידת המחקר של בנק הפועלים.