אל על ישראייר
צילום: דוברות אל על ומוני שפיר

סיומה של המלחמה הוא גם סיום תור הזהב של חברות התעופה הישראליות

שנתיים של שיאים יוצאי דופן בתעופה הישראלית מגיעות לסיומן: עם חזרת החברות הזרות לשמיים - אל על, ישראייר וארקיע נערכות לתחרות עזה ולשחיקה ברווחיות; מה צפוי בכל חברה והאם תור הזהב של החברות הישראליות יסתיים בנחיתה רכה? 

רונן קרסו | (3)

מלחמת חרבות ברזל, הביאה את התעופה הישראלית לשיאים שלא היו בעבר. מרבית חברות התעופה הזרות הפסיקו לטוס ארצה, מה שהשאיר את השטח לחברות התעופה הישראליות. נתח השוק של חברות התעופה הישראליות, הכפיל את עצמו ואף יותר. שוך הקרבות מעלה את השאלה הגדולה: לאן פני הענף? יש לציין כי בשעות האחרונות יש התפתחויות שמעידות שאולי המערכה עדיין איננה מאחורינו אבל עדיין ניתן לצייר כבר את המגמה, החברות הישראליות כבר לא שולטות בשמיים והן נערכות בהתאם.

כך למשל אל על שהיתה עם נתח שוק של 21.75% בשנת 2022 הגיע לנתח שוק של 47.5% בשנת 2024 . ישראייר שהיתה בשנת 2022 עם נתח שוק של 4.3% ובאוגוסט 2025 הגיעה לנתח שוק של 15% ביציאת ישראלים לחו"ל. וארקיע שהיתה עם נתח שוק  של 3.7% בשנת 2022 ובקיץ השנה ,בחודש  אוגוסט, טסה לנתח שוק של 12.3% בנמל בן גוריון. אלו נתונים פנומינליים ,שאינן אפשריים במהלך עסקים רגיל ,שבו המאבק הוא על גידול או קיטון ,של שברי אחוזים.

מניית אל על הגיבה בהתאם ומשווי שוק של  2.4 מיליארד שח, לפני המלחמה ,הגיעה לשווי שוק של מעל 9 מיליארד ולרווחים עצומים. אל הרוויחה בשנה שעברה 545 מיליון דולר,נתח השוק בקו לארצות הברית עלה ל-90% החוב ירד מ-1.4 מיליארד דולר לפני המלחמה ל-75 מיליון דולר בסוף 24 ומגרעון של 210 מיליון דולר עברה להון חיובי של 520 מיליון דולר בסוף 2024.

ישראייר לפני המלחמה היתה בשווי שוק של 260 מיליון שח ובשיא הגיעה ל 600 מיליון שקל, היא הכניסה 453 מיליון דולר בשנת 2024 ,הרווח הנקי שלה באותה השנה ,עמד על 24 מיליון דולר וכמות הנוסעים שהטיסה החברה בשנת 2024 עמדה על 1.46 מיליון. ארקיע היא חברה פרטית, ההערכה היא שהשנה ארקיע תסיים עם שיא בהכנסות של למעלה מ-450 מיליון דולר ועם רווח של כ 20 מיליון דולר. אלא שתור הזהב של התעופה הישראלית עומד בפני סיום, עדיין יש התפתחויות בשעות האחרונות אנחנו עדים להתחממות גזרתית נוספת ואין לדעת לאן זה יתפתח, עם זאת, מרבית החברות הזרות המשמעותיות חזרו לטוס לארץ בקו ת"א-ניו יורק דלתא ויונייטד חזרו ואמירקן איירליינס בדרך ובכללי הצפי הוא שגם רינאייר ואיזיגט ,ישובו לטוס ארצה באפריל הקרוב. 

אפילו ישנם דיבורים על כך שטורקיש ,ישובו לטוס לארץ. בשיא ,לפני המלחמה, ביצעה טרקיש 49 טיסות שבועיות ארצה ,ששימשו בעיקר עבור טיסות הקונקשיין ונתח השוק  שלה בנתב"ג ,עמד על כמעט 7% בשנת 2022 לפני המלחמה.

ואכן המניות הגיבו. מניית אל על ירדה בשבועיים האחרונים ב 14% לשווי שוק של 7.2 מיליארד שקל. מניית ישראייר ירדה מאז עסקת השלום של טראמפ, ב-12% לשווי שוק של 500 מיליון שקל.


מה צפוי לאלעל בשנת 2026

אל על יוצאת מהמלחמה במצב אחר ממה שהיא נכנסה אליה. החוב שעמד של 1.4 נמחק והוא לא עומד עוד, כנטל כבד על כתפי החברה. התקלה באל על היתה שהיא לא ידעה לשמר את דינה בן טל כמנכ"לית והיא נאלצה לסיים את תפקיד אחרי שלוש שנים בחברה ,אלא שהנהלת אל על החליטה על מינוי מצויין של לוי הלוי, מנכ"ל כאל,שאומנם אינו איש תעופה אבל נחשב לאחד המנהלים המעולים והמצליחים במשק. אלעל לא זרה להלוי שכאל הייתה חברת האשראי של מועדון ה-Flycard של חברת התעופה.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

הלוי מקבל חברה אחרת לגמריי ,אם כי באופן טבעי, האתגרים עצומים בעיקר בשל העובדה שאלעל תשוב ב-2026 לנתחי השוק שהיו לפני המלחמה עם צניחת מחירים , מה שיביא באופן קרוב לוודאי לירידה ברווחי החברה בלי קשר למחירי הדלק ולתנאים משתנים. כבר הבוקר הודיעה אלעל על ירידת מחיר של 50% בטיסות לניו יורק ולפריס.

בנושא חוזק המותג הדעות חלוקות, יש כאלו שסוברים שהוא נפגע עקב מחירי הטיסה הגבוהים בשנתיים האחרונות,אחרים סבורים שהמותג התחזק עקב לוח זמנים מדוייק ,העובדה שלא הפסיקו לטוס לארץ והעובדה שאם הזמנת אל על ידעת שתטוס ותשוב ארצה.

אלעל תיהנה מהעובדה שעדיין יש יעדים רבים ופופולריים אליהם היא החברה היחידה שטסה באופן  ישיר וכן מההערכות ששנת 2026 תהיה שנה טובה בנסיעות  לחו"ל ,אחרי שנתיים בהם רבים היו מגוייסים  למילואים ואחרים שהעדיפו להשאר בארץ בתקופת המלחמה.


מה צפוי לישראייר וארקיע

ישראייר וארקיע ניצלו את השנתיים האחרונות להחכרה מאסיבית של מטוסים בהחכרה רטובה על מנת לענות על הביקושים שהיו כתוצאה מהירידה החדה בהיצע. ארקיע עלתה מ 5 ל 8 מטוסים בהפעלה עצמית.כאשר המטרה שלה היא לבסס את עצמה של 2-4 מטוסים רחבי גוף שיכולים לטוס ליעדים רחוקים.

במרץ 2024 ביטלה ארקיע את מכירתו המתוכננת של אחד ממטוסי האמבראייר ,למטוס הוחלף מנוע, והוא הוחזר לשירות בחברה. בקיץ האחרון  החברה הפעילה קרוב ל-30 יעדים עם 16 מטוסים.


מנכ"ל ארקיע, עוז ברלוביץ ,ניצל את הסיטואציה לחשיבה מחדש בארקיע והחל להפעיל קווים לניו יורק, מה שאף חברה ישראלית לא עשתה מאז 2000, שם הסיפור של טיסות ישראייר לניו יורק הסתיים בפיאסקו גדול. לצד ניו יורק, בארקיע מפעילים גם טיסות לפריס ובחורף הקרוב יהיו גם טיסות לויאטנם ,תאילנד וסרי לנקה במטוסים רחבי גוף.

לביזפורטל נודע שבכוונת ארקיע להפעיל ,כבר בחורף הקרוב ,טיסות ישירות גם למיאמי וטורנטו. ארקיע תיאלץ להפרד ממספר מטוסים שחכרה בהחכרה רטובה, אולם היא עשתה צעדים חשובים בטיסות ליעדים חדשים ורחוקים והיא עשויה ליהנות מביקושים גבוהים שיהיו בשנת 2026.

ישראייר הפעילה בקיץ האחרון, מספר שיא של 19 מטוסים. היא תיאלץ השנה לשחרר חלק מהמטוסים שלקחה, בהחכרה רטובה ,ליעדים קצרים של 2-3 שעות מישראל. כחלופה היא הודיעה על כוונתה להתחיל לטוס בקרוב לניו יורק ,קו שעשוי להיות מרחץ דמים עם חזרתם של יונייטד דלתא ויתכן ובקרוב אמריקן איירליינס. מה שבטוח שהקהל הישראלי יהנה ממחירים טובים כבעבר, ליעדי צפון  אמריקה בשנת 2026.

את ישראייר מנהל אורי סירקיס, שנחשב איש מקצוע מעולה,סביר שמספר הנוסעים שתטיס החברה בשנת 2026  ,יהיה בירידה מסויימת וכמובן שנתח השוק של החברה יירד,אלא שסירקיס כבר הוכיח בעבר תעוזה ותבונה תעופתית ויש להניח שהוא ימצא פתרונות,בין השאר בהשקת כרטיס האשראי עם ישראכרט שאמור להיות מושק בחודשים הקרובים ובטיסות ליעדים חדשים.

לצד ארקיע ישראייר ואל על יש לשים לב גם לחברות טוס ובלו בירד שנמצאות בבעלות ישראלית של ארנון אנגלנדר ועמי כהן ,שטסה לאורך כל תקופת המלחמה והגיעו לנתחי שוק גבוהים של 5.5% מכלל היוצאים.


שנת 2026 תהיה שנה מאתגרת לתעופה הישראלית

הגמישות המחשבתית והזריזות של מנכ"לי חברות התעופה הישראליות, סיפקו מענה לציבור שרצה לטוס בשנתיים האחרונות ולא יכל עקב הפסקת הפעילות של חברות התעופה הזרות. גמישות זו תסייע לחברות התעופה הישראליות, שצפויות לרדת בחדות בשנה הבאה בנתחי השוק עקב חזרה של חברות התעופה הזרות. החזרה הצפויה של רינאייר ואיגיזט צפויה עוד יותר להקשות בעיקר על ארקיע וישראייר.תהיה תחרות קשה במיוחד על יעדים קצרים.

אלא שמנגד שנת 2026 אמורה  לשוב ולהיות טובה ביציאת ישראלים לחו"ל. בשנת 2024 טסו לחול 7.1 מיליון ישראלים בלבד ירידה חדה לעומת שנת 2019 שהיתה שנת שיא ביציאת ישראלים לחול ומספרם היה אז 9.2 מיליון איש.עד אוגוסט השנה נרשמו גידולים של 20% בתנועת היוצאים ועדיין היו אלו מספרים נמוכים עקב המלחמה.

סביר שבשבת 2026 שוק התעופה ישוב לשווי משקל כבעבר ומחירי הטיסות לחו"ל יהיו בירידה.מה שעשוי לעודד את החברות הישראליות היא העליה הצפויה בביקושים. הצפי הוא גם, שחלק מהתיירות הנכנסת תחזור ,מה שיקל על חברות התעופה הישראליות. גורמים אלו עשויים להוות פיצוי על הירידה הצפויה בנתחי השוק של החברות הישראליות בשנה הבאה.










תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    תמי 19/10/2025 15:41
    הגב לתגובה זו
    הלוואי ויפלו מה שהם עשו לנוסעים השנה. חרפה
  • 2.
    נגמרה חגיגת המחירים (ל"ת)
    עודד 19/10/2025 15:34
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    חברה מאוזנת שתרוויח זו כנפיים (ל"ת)
    אנונימי 19/10/2025 14:30
    הגב לתגובה זו
ייקור דמי הניהול
צילום: Pixabay

הציבור מטומטם, אז הציבור משלם - 0.8% על פוליסת חיסכון שקלית של חברות הביטוח

עושק שלא נגמר בפוליסות החיסכון: גם באפיק השקליות גובות חברות הביטוח דמי ניהול שקרובים לאחוז על מוצר שמנהל מעל שני מיליארד שקל ומניב פחות מקרן כספית ופיקדון שקלי בלי דמי ניהול; איפה הרגולטור?
מנדי הניג |

אם חשבנו שהעושק של חברות הביטוח בפוליסות החיסכון מסתיים במסלולים על ה-S&P שם הם כנראה ניצלו את הנהירה הציבורית לאפיקים האלה, התבדינו. גם באפיק השמרני ביותר - הפוליסה השקלית הדפוס הזה ממשיך. זה אמור להיות מסלול סולידי שנותן לחוסכים יציבות, נזילות וביטחון, אבל בפועל הוא מכרה זהב בשביל חברות הביטוח ותשואת זבל לחוסכים. מדובר במוצר שמנוהלים בו למעלה משני מיליארד שקל מכספי הציבור, עם דמי ניהול שמגיעים עד ל-0.8% בשנה על השקעות שאין בהן כמעט ניהול ויש להם תחליפים באפס דמי ניהול - קרנות כספיות הן בדמי ניהול של כ-0.15%-0.2% והן מוצר עדיף שמספק תשואה טובה יותר, ופיקדונות בנקים עם אפס דמי ניהול ומק"מים גם עם אפס דמי ניהול, אך עם עמלת קנייה ומכירה (של 0.05% עד 0.1%). כל המוצרים האחרים נתנו בנטו יותר במבט לאחור ועם עלויות נמוכות יותר. איך אתם הייתם קוראים לזה? ניצול, עושק, שוד, אולי אפילו גניבה?  

צריך להגיד שזה חוקי. חברות הביטוח פועלות בהתאם לחוק, אם החוק מאפשר אז הן נכנסות לשם, אבל שלא יתפלאו אחר כך שהן בהדרגה הופכות לשנואות - הבנקים "זכו בצדק"  בטייטל של הגופים השנואים במדינה, אבל חברות הביטוח מתקרבות לשם בצעדי ענק עם ביטוחים יקרים, דמי ניהול מופרזים וניצול של חוסר הידע של הציבור. לא הוגן ולא הגון, אבל טוב לכיס - חברות הביטוח בשנת שיא ברווחים וזה מתבטא בזינוק במניות בבורסה. 

ובחזרה למוצר השקלי. מוצר פשוט עם הרבה תחליפים. פוליסת חיסכון שקלית היא הפוליסה הסולידית ביותר, אמורה להניב תשואה חסרת סיכון. הסיכון מגיע ממקור אחר לגמרי - מדמי הניהול.

במרכז התמונה נמצאת הראל, היא מנהלת כ-727 מיליון שקל במסלול השקלִי וגובה עליו 0.76% דמי ניהול. מדובר בכ-5.5 מיליון שקל שנגבים מדי שנה מהחוסכים על השקעה שהניבה 4.5% בשנה האחרונה, מתחת לתשואה של קרנות הכספיות, רק שבקרנות הכספיות  זה הנטו. בפוליסה צריך לתת 0.76% להראל וזה משאיר סדר גודל של 3.75%.

כל הפוליסות חיסכון הן בסביבה דומה של תשואה נטו - מתחת למכשירים האחרים, הראל היא לא היחידה, אבל היא הגדולה ביותר. 

בדקנו את כל הגופים -התשואה הממוצעת בפוליסות השקליות עומדת על כ-4.5% ברוטו לשנה ואם ננכה מזה את דמי הניהול - שנעים סביב 0.7%-0.8% - נשאר עם תשואה של כ-3.7% בנטו. הפיקדונות בתקופה הזו הניבו מעל 4% (ועד 4.4%), הקרנות הכספיות כ-4.5%.

חוץ מהראל שהיא הגדולה ביותר, יש פוליסה למגדל שגובה דמי ניהול של 0.78%, הפניקס 0.74%, ו-כלל עם 0.72%.

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

ההתחממות בעזה הרעידה את הבורסה: חברות הביטוח איבדו 2%, ת"א 90 נפל 1.8%

כ-20 מטרות הותקפו ברצועה ותמיכה בתגובה נחרצת מגיעה מימין ומשמאל - חילופי האש מסכנים את ההסכם והבורסה נלחצה ללמטה; חברות הביטוח נפלו וחששות מבלימת הורדת ריבית הקריסו גם את ת"א בניה 

מערכת ביזפורטל |

הבורסה נעלה את יום המסחר הראשון לשבוע בירידות חדות. ת"א 35 איבד 1.14% בעוד ת"א 90 נפל 1.79%.

בהסתכלות רחבה המגמה הייתה שלילית גם כן - מדד הבנקים ירד 0.56% בעוד ת"א ביטוח איבד 2%. ת"א נדל"ן יריד 2.26% ות"א בניה בלט לשלילה עם ירידה של 3.6%. גם ת"א נפט וגז ירד 1.67%. 


המימוש הטבעי צפוי להימשך היום בבורסה. "קנה בשמועות - מכור בידיעה" - אומר הכלל הידוע. אין כאן הבטחה, אבל זה תופס במקרים רבים. הערכנו שסיכוי טוב שזה מה שיקרה אצלנו אחרי החזרת החטופים החיים וסיום המלחמה. והנה זה קורה. השוק ירד בימים האחרונים. באותה כתבה דיברנו על הסיכון הכפול, מצד אחד השוק מתמחר הפסקת אש ארוכה ומצד שני יש אפשרות לחזרה למלחמה אם הפסקת האש לא תחזיק מעמד, ובשני המקרים יש סיכון לירידות.

והנה, כשבוע לאחר הפסקת האש ונסיגת צה"ל מחלקים נרחבים ברצועה, הלחימה מתחדשת בדרום עזה: חיל האוויר תקף ברפיח בעקבות ירי לעבר כוח צה"ל, ובמקביל דווח בעזה על אש מסירות חיל הים לעבר החוף. מדובר בהפרה נוספת של הפסקת האש, לאחר שבימים האחרונים מחבלים חמושים יצאו ממנהרות בחאן יונס וברפיח ותקפו כוחות צה"ל, חלקם חוסלו מהאוויר. לפי ההנחיות החדשות, כוחות צה"ל במרחבי החיץ מוגבלים מאוד בפתיחה באש, גם מול חמושי חמאס, שעל פי הערכות פרסו מחדש כ-7,000 לוחמים ברחבי הרצועה. ברקע אמור להתקיים המו"מ לשלב השני בתוכנית טראמפ הכולל נסיגות נוספות ופריסת כוח בינלאומי, בעוד בעזה נותרו 16 חטופים חללים שגופותיהם מוחזקות בידי חמאס. גורם ישראלי הוסיף כי בתום הערכת מצב, צה״ל מכין כעת ״סט תקיפות״ בעזה. הערת אגב, הבוקר החליטו על שינוי השם של המלחמה, מחרבות ברזל למלחמת התקומה, והדיווחים מהיום מעלים שאלות על התזמון.

ברקע הדיווח הירידות מעמיקות. בעוד הירידות במדדים מעמיקות, הדולר גם מתחזק מול השקל דרך המסחר באופציות, אם כי התנועה האחרונה בדולר כבר גילמה ככל הנראה חלק מהסיכון. הדולר הגלום נסחר לפי 3.31 שקל לדולר - למעבר לעמוד דולר-גלום לחצו על התמונה -

מה שעוד הדיווח על התקיפה אומר שהריבית בישראל עשויה להישאר ללא שינוי, למרות שהשוק תמחר עד הבוקר שהריבית תרד בוודאות בהחלטה הקרובה של בנק ישראל. כרגע אין וודאות כזו, וייתכן שבנק ישראל יחכה למועד מאוחר יותר.