פרופ' סטנלי פישר: נציע בקרוב בנק ישראל טוב יותר

אנו מביאים לכם את נאומו המלא של נגיד בנק ישראל שקיבל אמש את אות ראש הממשלה ופורום מנהלי הכספים

ידידיי, אני רוצה, קודם כל, להודות לכם בשם בנק ישראל – העובדים והמנהלים – ובשמי על קבלת האות. על-פי סקר פורום CFO אני יודע שהאות ניתן לי במיוחד על סמך ההישגים של בנק ישראל ואיתי כל העמיתים שלי, מאוד גאים על כך.

לא אגלה לכם סוד אם אגיד שבתקופה האחרונה נמצא בנק ישראל במוקד של הרבה מאוד ביקורת. חלק גדול מהביקורת הזאת לא מוצדק או קטנוני. אבל חלק מסוים כן מוצדק ואנחנו מתייחסים אליו מאוד ברצינות כדי להשתפר איפה שדרוש שיפור.

אבל דבר אחד חשוב לציין. אני לא מכיר טענות מוצדקות על המקצועיות של עובדי בנק ישראל בעבודתם. ויכוחים וחילוקי דעות מקצועיים ביחס לפעילות של בנק ישראל היו ויהיו והם לגיטימיים. אבל טענות על חוזר מקצועיות כמעט ואין וסקר פורום ה-CFO רק מחזק את זה.

כך בתחום החלטות הריבית: יש חילוקי דעות והצעות בלי סוף מה לעשות עם הריבית. אבל הם בדרך כלל על בסיס מקצועי. כל תהליך הניתוח וקבלת ההחלטות בבנק ישר אל בתחום הזה הוא מהטובים שאני מכיר. זו ירושה מאוד טובה שקיבלתי מקודמיי בתפקיד.

כך גם לגבי הפיקוח על הבנקים: יש לעיתים חילוקי דעות וטענות – מצד הבנקים והציבור. אבל הם חילוקי דעות מקצועיים וכאלה תמיד יהיו. אנשי הפיקוח על הבנקים נחשבים, ובצדק, לאנשי מקצוע מצויינים – וזה אחד הדברים שציינה משלחת קרן המטבע הבינלאומית בדו"ח שהכינה על הפיקוח על הבנקים בישראל לפני שנה.

כך לגבי תחום ניהול יתרות מטבע החוץ של המדינה – המגיעות היום ל-29 מיליארד דולר. בנק ישראל נחשב בקרב המוסדות הבין-לאומיים לאחד הטובים מבין הבנקים המרכזיים בתחום הזה. על כן, אנשי מחלקת מטבע חוץ מוזמנים לעיתים קרובות לתת ייעוץ לבנקים מרכזיים אחרים.

גם כך לגבי מערך התשלומים בישראל: רוב הציבור לא יודע איך זה עובד ולא מתעניין בנושא הזה. זה רק אומר שהציבור יודע שמערך התשלומים בישראל מתפקד היטב ושמישהו – בנק ישראל – דואג לזה. הזמן לא מא פשר לי זאת אבל יכולתי להמשיך ולמנות את כל תח ומי הפעילות של הבנק - כולל תחום

הייעוץ הכלכלי לממשלה, ובהקשר הזה רמתה המקצועית המצוינת של מחלקת המחקר של הבנק, תחום המטבע ועוד - ולומר דברים דומים.

אי אפשר שלא להזכיר כאן גם א ת תפקי דו החשוב של בנק ישראל ב עיצוב המשק הישראלי. במיוחד מאז שנת 1986, בעקבות הפעלת תכנית הייצוב למצב המשק. בנק ישראל הוביל במחצית השנייה של שנות ה-80 ובמהלך שנות ה-90 שינויים מרחיקי לכת בכלכלה הישראלית, ובמיוחד הליברליזציה ופתיחתו של המשק בפני תנועות הון ותהליך הדיס-אינפלציה. זה היה תהליך לא קל והיה ויכוח ציבורי מאוד קשה לגביו. אבל בנק ישראל – ואני מתייחס במיוחד לנגיד דאז, פרופ' יעקב פרנקל – הצליח להוביל את השינוי הזה וכיום נהנה המשק והציבור מפירותיו ואפשר בהחלט לומר שזה היה תשתית חשובה מאוד למצב המצויין שהמשק נמצא בו היום.

מאז כניסתי לתפקיד, אני עוסק בנסיון לתקן את הדברים הטעונים תיקון ולהוביל תהליך של בניית בנק ישראל יעיל יותר ומודרני יותר. זאת, יחד עם העמיתים שלי - במיוחד עם מנכ"ל הבנק, יעקב דנון.

התהליך שאני מנסה להוביל הוא: (א) פתרון סכסוך השכר בבנק; (ב) ביצוע תהליך של רה-אירגון בבנק; (ג)

אפשרות לכמה עשרות עובדים שאין היום די תעסוקה עבורם, לפרוש מהבנק – כך שמספר העובדים יקטן בכ-10%; (ד) חקיקת חוק חדש לבנק ישראל; (ה) ביצוע שינויים מרחיקי לכת במערכת קבלת ההחלטות בבנק ישראל, הנגזרים מהחוק החדש.

ואני לא מזכיר כאן את הנושאים שטיפלנו בהם ועוד נטפל, כמו בניית תהליכים לעידוד המצויינות בבנק, לבניית תרבות אירגונית חדשה ועוד.

אבל חשוב להסביר שבלי לפתור את סכסו ך השכר לא נוכל להתקדם ביתר הנושאים – פרישה של עובדים, רה-האירגון של הבנק וקידום הצעה לחוק חדש לבנק ישראל.

למה?

1. בלי פתרון סכסוך השכר לא ניתן להשלים את העבודה על החוק החדש לבנק. זאת, משום שבו צריך לקבוע, בין היתר, את מנגנון עדכון השכר בבנק ולשם כך יש לעגן את הרמה שעליה מופעל מנגנון זה – והיא תיגזר מפתרון סכסוך השכר. לגבי יתר הנושאים בחוק, אנחנו נמצאים בשלב מאוד מתקדם, לאחר שעבדנו על כך תקופה ארוכה מול משרד האוצר ומשרד ראש הממשלה – והממשלה אף אימצה את העקרונות שגיבשנו. מדובר

בחוק המתאים למציאות של הכלכלה המודרנית עם תהליכי קבלת החלטות ומנגנוני שקיפות ובקרה פנימית וציבורית ראויים לבנק מרכזי עצמאי המתפקד במדינה דמוקרטית.

כך, תהיה הגדרה נכונה יותר ומדויקת יותר של יעדי הבנק – ובראשם שמירה על יציבות המחירים; תהיה קביעה לגבי עצמאות הבנק בהפעלת הכלים לביצוע מדיניותו; יוגדר מ נגנון חדש לקבלת החלטות בתחומי מדיניות הריבית וניהול הבנק.

במסגרת זו, יוקמו שני גופים חדשים: ( 1) ועדה מוניטרית ובראשה הנגיד אשר בין חבריה יהיו אנשים חיצוניים לבנק בעלי רקע מקצועי מתאים וללא פוטנציאל לניגודי עניינים; (2) מועצה מינהלית שתשמש כדירקטוריון של הבנק אשר רוב מכריע של חבריה יהיו חיצוניים – ואחד מהם ישמש כיושב-

הראש שלה. זו תאשר א ת ההיבטים הניהוליים של הבנק, לרבות ת כניות העבודה, התקציב והשכר.

כאמור, החלטות הועדה המוניטרית והמועצה המינהלית יהיו שקופות לציבור, לכנסת, ולממשלה.

2. בלי פתרון סכסוך השכר לא נוכל לקבוע את תנאי הפרישה של עובדים ולכן לאפשר פרישתם של עובדים.

3. תהליך רה-האירגון של הבנק לא יכול להתקדם ללא פתרון סכסוך השכר. אנחנו נערכנו לזה בשנה האחרונה ונמצאים כעת פחות או יותר לפני שלב היישום. במבנה החדש של הבנק יהיו תהליכי עבודה יעילים יותר שיביאו לידי ביטוי טוב יותר את היתרונות היחסיים של הפונקציות השונות בבנק ישראל. כל זאת, תוך עידוד המצויינות בקרב העובדים והמנהלים. וכאן אני רוצה להרחיב בנושא סכסוך השכר. מדובר בסכסוך שצ ריך להיפתר במהלך תלת-צדדי – בין הנהלת בנק ישראל, ועד עובדי בנק ישראל, ומשרד האוצר. זהו עניין מאוד מסו בך.

תוסיפו לזה, שמאז שהתחלנו את התהליך מול האוצר התחלפו שלושה ממונים על השכר ושלושה שרי אוצר – דבר שמאו ד

עיכב את ההתקדמות בנו שא, ואפילו גרם לנסיגות מיותרות כא שר התקדמנו. כעת, הנושא מתקדם בעזרתם הרבה של מנואל טרכטנברג ועובד יחזקאל, מלשכת ראש הממשלה – ועל כך אני מאוד מוקיר את תרומתם החיובית – אבל יש המון קשיים מצד משרד האוצר, וזה חבל. במיוחד משום שיכולנו מזמן להגיע

להסכם טוב מאוד. כל יום שעובר ללא הסכם – מיותר.

לסיכום, אני רוצה לקוות שבנק ישראל יוכל להמשיך ולהתקדם במשימות שהצבנו לעצמנו ונציג בקרוב למדינת ישראל בנק מרכזי שהציבור לא רק יוכל להמשיך ולסמוך על המקצועיות שלו, אלא גם על המסגרת החוקית והניהולית שבה הוא מתפקד.

בנק ישראל הוא הבנק המרכזי של מדינת ישראל. אחת המטרות החשובות ביותר שיש לי היא להחזיר את הבנק למעמד שבו יוכלו הציבור בישראל ועובדי הבנק להיות גאים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)

המענק לעובדים ייכנס כבר מחר: רשות המסים מקדימה את הפעימה השנייה

כ-201 אלף זכאים יקבלו כ-410 מיליון שקל ישירות לחשבון הבנק, חודש מוקדם מהמתוכנן, כדי להקל על משפחות לפני החגים. ניתן עדיין להגיש בקשות למענק עבור 2023 באתר רשות המסים

צלי אהרון |


רשות המסים מודיעה על הקדמת הפעימה השנייה של מענק עבודה לשנת 2024. אשר תוקדם ותשולם כבר מחר, 18 בספטמבר, במקום באמצע אוקטובר כנהוג מדי שנה. במסגרת ההקדמה יועברו לחשבונות הבנק של הזכאים כ-410 מיליון שקל, שיחולקו לכ־201 אלף עובדים ועובדות. מדובר על סכום ממוצע של כ-2,000 שקל לזכאי. המהלך נועד להקל על משפחות וזכאים נוספים לקראת תקופת החגים, שבה נרשמות הוצאות חריגות.

מענק עבודה, המוכר גם כ"מס הכנסה שלילי" - נועד לחזק עובדים בעלי שכר נמוך ולעודד יציאה לתעסוקה. המענק משולם בארבע פעימות שנתיות, והקדמת התשלום הנוכחי מאפשרת לזכאים לקבל את הכסף מוקדם מהמתוכנן ולהיערך טוב יותר מבחינה כלכלית. מי שטרם הגיש בקשה עבור שנת 2024 עדיין יכול לעשות זאת באופן מקוון באתר רשות המסים, והכספים יועברו לו בהתאם לאישורי הזכאות בפעימות הבאות. 

בנוסף, ניתן עד סוף השנה להגיש גם בקשות רטרואקטיביות עבור שנת 2023 - הזדמנות עבור מי שפספס את ההגשה במועד. בין הזכאים ניתן למנות שכירים ועצמאים בני 21 ומעלה שהם הורים, וכן בני 55 ומעלה גם ללא ילדים, בהתאם לרמות ההכנסה שנקבעו במדריך המענק. החל מהשנה מתווספת גם הטבה ייחודית להורים לפעוטות. כמו כן, נשים שכירות בנות 60 ומעלה (ילידות 1960 ואילך) יכולות לבקש מקדמה על חשבון מענק 2025, בכפוף לעמידה בקריטריונים.

רשות המסים מזכירה לזכאים לוודא כי פרטי חשבון הבנק שלהם מעודכנים כדי למנוע עיכובים בהעברה.

יגדיל את הצריכה הפרטית

הקדמת התשלום משתלבת בתוך מגמה רחבה יותר של צעדי מדיניות כלכלית שנועדו לתמוך במשקי הבית, במיוחד על רקע יוקר המחיה. כמו כן, הזרמת כ-410 מיליון שקל למחזור הכספי דווקא בסמוך לחגים צפויה להגדיל את הצריכה הפרטית בתקופה שממילא מתאפיינת בהוצאות גבוהות, ובכך לתרום גם לפעילות הכלכלית במשק.

המענק מופנה בעיקר לאוכלוסיות שעובדות אך מתקשות לסגור את החודש, הורים צעירים, משפחות חד-הוריות וותיקים בגיל העבודה המאוחר. הקדמת התשלום מאפשרת להם להיכנס לתקופת החגים עם פחות דאגות כלכליות, ולנסות לעזור לרווחה בסיסית לילדים ולמשפחה. כמובן שלא מדובר על סכום גדול בהינתן שהסכום הוא לאורך זמן רב - אבל עדיין, מדובר על סכום שבהחלט יכול לעזור.

אילוסטרציה מעצר. קרדיט: AIאילוסטרציה מעצר. קרדיט: AI

21 חשודים נעצרו בחשד לזיוף תקנים בהיקף של 15 מיליון שקל

בתום חקירה סמויה, עוכבו 21 חשודים בחשד למעורבות בביצוע עבירות שחיתות ציבורית חמורות בהן, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, שוחד, הלבנת הון, עבירות על חוק מע"מ ועל פקודת המכס ועבירות על פקודת היבוא והיצוא וחוק התקנים

רן קידר |
נושאים בכתבה הלבנת הון

במסגרת שיתוף פעולה בין היחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית (יאל"כ), להב 433, חקירות מכס מע"מ ת"א, בקרת יבוא במכס אשדוד ומשרד הכלכלה והתעשייה, עלה חשד כי אחת ממעבדות הבדיקה בתחום יבוא מוצרים לישראל, חברה לגורמים עבריינים ויחדיו קשרו לקשר שוחדי ומרמתי, במסגרתו שוחררו והופצו כמויות גדולות של מוצרים החייבים עמידה בדרישות תקנים רשמיים, מבלי שעברו את מלוא הבדיקות הנדרשות, ובנוסף לא הועבר הדיווח הנדרש לרשויות בהתאם. 

מרגע שנודעו החשדות האמורים, הוקפאה ההכרה של המעבדה לבדיקות יבוא. בנוסף, עלו חשדות על קשר בין החשוד המרכזי למעבדה במערכת שוחדית, כאשר הוא מפנה אליה יבואנים, תמורת תשלום עמלות ואילו המעבדה בתמורה, מאשרת את שחרור המוצרים. ללא ביצוע הבדיקות וללא דיווח לרגולטור, כנדרש. 

בדרך זו, עולה החשד, כי נכנסו לישראל כמויות גדולות של מוצרים החשודים כמסוכנים, ללא הבדיקות הנדרשות וללא הדיווח הנדרש לרשויות. בשלב זה, על פי החשדות, המוצרים או מרביתם הועברו לשטחים. החקירה מלווה על ידי היחידה המשפטית לתיקים מיוחדים ברשות המיסים ויחידת התביעה הפלילית במשרד הכלכלה. סך עבירות המס נכון ליום זה של החקירה הינן למעלה מ-15 מיליון שקל.

הליך היבוא התקני 

הליך יבוא תקני לישראל נבנה כך שיוודא שכל מוצר שנכנס לשוק המקומי עומד ברף בטיחות ואיכות בסיסי, כך שגם המדינה וגם הצרכן לא נפגעים. הכל מתחיל ברשימון היבוא שמוגש למכס, מסמך רשמי שבו היבואן מפרט את כל פרטי הסחורה, היכן יוצרה, מה ערכה הכספי ומה הייעוד שלה. לאחר מכן מגיע שלב קריטי של בדיקות מעבדה ותקינה: מוצרים מתחומים רגישים כמו חשמל, צעצועים לילדים, קוסמטיקה או ציוד רפואי חייבים לעמוד בתקנים ישראליים מחייבים. כאן נכנסות לפעולה המעבדות המורשות, שאמורות לבדוק אם המוצרים אכן תואמים את התקנות מבחינת בטיחות שימוש, חומרים מסוכנים או התאמה חשמלית. 

במקביל, היבואן מחויב לשלם את כלל המיסים הנדרשים, מכס, מע"מ ולעיתים מסי קנייה נוספים, לפני שהמוצרים יכולים להשתחרר מהנמל. רק כאשר כל התנאים הללו מתקיימים, מקבל היבואן אישור רשמי לשחרור הסחורה לשוק המקומי ולהפצתה לצרכנים. כאשר התהליך הזה נעקף באמצעות שוחד, זיוף אישורים או העלמות מס, נגרמת פגיעה משולשת: ראשית, הציבור חשוף למוצרים שעלולים להיות מסוכנים, החל במוצרי חשמל לא תקינים ועד צעצועים עם חומרים רעילים; שנית, נפגעת התחרות מול יבואנים שמקפידים על החוק ונדרשים להוצאות גבוהות יותר; ושלישית, נגרע כסף רב מקופת המדינה עקב אובדן מסים. 

וכך, הפרשה הנוכחית לא רק שגורעת כספים מהמדינה לטובת מוצרים שחלקם מועברים לשטחים, אלא גם חושפת את הציבור למוצרים שעלולים להוות סכנה.