הנפט שוב פגע אל-על: הפסד של 15 מיליון ד' ברבעון

גם הדולר ושינוי בהרכב אוכלוסיית הנוסעים פגעו ברווח, למרות עליה של 2% בהכנסות ל-429 מיליון דולר
שי פאוזנר |

אל על מדווחת הבוקר על הפסד רצוף רבעוני נוסף הסתכם בכ-15.1 מיליון דולר, לעומת רווח נקי בסך כ-29.9 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. ההכנסות לרבעון הסתכמו בכ-429.2 מיליון דולר, לעומת 422.7 מיליון דולר אשתקד, גידול של כ-2%. בחברה אומרים, כי מרבית הגידול נבע מתמהיל שונה של נוסעים המשקף גידול בנוסעי מחלקות היוקרה. גם הפעם ההפסד מיוחס בעיקר להוצאה ההולכת וגדלה של החברה בשל עליית מחירי הנפט והדלקים בעולם. הרווח הגולמי הסתכם בכ-65.7 מיליון דולר, שיעור של כ-15.3% מהמחזור, לעומת כ-111.5 מיליון דולר אשתקד, עם שיעור של כ-26.4% מהמחזור. לצד המשך העלייה בהוצאות הדלק, מסבירים בחברה כי השורות התחתונות בדו"ח נפגעו גם כתוצאה מהיחלשות הדולר ביחס למטבעות השונים, אשר גררה הוצאות וכן מהתאמה הדרגתית של תשומות הייצור לעלייה המתונה בהכנסות החברה. הוצאות הדלק שלה ברבעון היוו כ-27% מהמחזור לעומת כ-23% אשתקד. מחיר הדס"ל בשוק התייקר בשיעור ממוצע של כ-25% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. העליות החדות במחירי הדלק בלבד הוסיפו להוצאות החברה ברבעון, לאחר פעולות הגידור שהחברה נקטה בהן, כ-21.3 מיליון דולר. ההפסד התפעולי הסתכם בכ-5.3 מיליון דולר, שיעור של כ-1% מהמחזור, לעומת רווח תפעולי של כ-34.9 מיליון דולר אשתקד, כ-8.3% מהמחזור. בנטרול השפעת השינויים בשע"ח, אשר יצרו ברבעון הוצאות רישומיות, שאינן תזרימיות, מסתכם ההפסד התפעולי בכ-1.1 מיליון דולר בלבד. יצויין, כי יתרת המזומנים של החברה ליום 30 ביוני 2006 הסתכמה בכ-172.9 מיליון דולר. ההון העצמי של אל-על ליום 30 ביוני 2006 הסתכם בכ-245 מיליון דולר. תזרים המזומנים מפעילות שוטפת לרבעון הסתכם בכ-50.3 מיליון דולר. פרופ' ישראל (איזי) בורוביץ, יו"ר דירקטוריון אל-על ציין עם הגשת הדוחות הכספיים, כי ימים אלו מתאפיינים באתגרים ניהולים אשר להם השפעה מהותית על החברה. מועצת המנהלים של החברה והנהלת החברה, ציין בורוביץ, שוקדים בימים אלו על התאמת פעילות החברה למצבים המשתנים ולדינאמיקה העסקית והגיאופוליטית אשר נוצרה וזאת ע"י השקעת משאבים ומאמצים המכוונים לחיזוק הקשר בין אל על לנוסעיה, הגברת וחיזוק שביעות רצון הנוסע, וגמישות. יו"ר הדירקטוריון, הודה בשם דירקטוריון החברה להנהלת החברה ולעובדיה המגלים נחישות, מאמץ בלתי נלאה ומקצועיות ופועלים להגדיל את ההכנסות לצמצם בהוצאות ולהשיג את היעדים השאפתניים, אליהם חותרת החברה. בהתייחס לתוצאות הכספיות ציין חיים רומנו מנכ"ל החברה, כי "אל-על השכילה לשמור על שיעור תפוסה של 80%, למרות ההחרפה המשמעותית בתנאי השוק וסביבת התחרות העסקית הבאה לידי ביטוי בעיקר בהגדלת קיבולת ההטסה של החברות הזרות בכ-29% וזאת למרות גידול של 9% בלבד בסך התנועה בנתב"ג, וזאת ע"י המשך יישום תוכניתה העסקית של החברה "אל-על 2010" המכוונת לשיפור משמעותי במוצר ובשירות, באופן שישמור את אל-על בשורה אחת עם חברות תעופה מובילות בעולם". ענף התעופה בישראל נחשף לאחרונה לתחרות הולכת וגוברת, ציין רומנו, "עלייה במחירי התשומות ומשבר בטחוני. אנחנו שוקדים על התאמת פעילותינו למצבים המשתנים ,תוך מטרה לשמור על מעמדה המוביל של אל על בענף". הנהלת החברה ממשיכה ביישום התוכנית העסקית "אל על 2010". רומנו הסביר, כי במסגרתה זו "ננקטות פעולות רבות ליישום מדיניות הצמיחה: בין השאר הוספנו מטוס מדגם 767 לצי המשמש בנתיב לצפון אמריקה, הוספנו תדירויות לצורכי לקוחותינו ללונדון, מדריד, פריס ואמסטרדם. השקנו קו ישיר למיאמי ונערכנו לביצוע טיסה ישירה ללוס אנגלס אשר הושקה ביולי. הרחבנו את שיתופי הפעולה עם חברות תעופה אחרות על מנת לאפשר טיסות המשך למאות יעדים ברחבי העולם , במטרה לשפר את כושר התחרות של החברה מול חברות התעופה האחרות. המשכנו במדיניות לשיפור מתמיד באיכות המוצר ומצוינות השירות, ופתחנו את מוקד ההזמנות הראשי הנותן מענה ללקוחות החברה מכל העולם 24 שעות ביממה 7 ימים בשבוע, השקנו את שירות הצק-אין באינטרנט, הורחב מגוון ערוצי הצפייה בשיתוף עם HOT". לדבריו, "הישג נוסף ברבעון זה היא השמירה ברמת הדיוק המבצעי העומד על כ-83% הישג המציב את אל על בצמרת חברות התעופה האירופאיות". בהתייחס להשפעת המלחמה בצפון על פעילות החברה צוין בדוחות החברה, כי נרשמה ירידה משמעותית בכמות ההזמנות ועלייה משמעותית בביטולי טיסות, הן מצד ישראלים והן מצד תיירים . כמו כן, צויין, כי אל-על נושאת בתוספת עלויות בטחון ותפעול נוספות, בעקבות המצב הביטחוני. עם זאת, אין בידי החברה נתוני צפי מגובשים באשר להשפעת המצב הביטחוני על תוצאותיה הכספיות של החברה. ניסים מלכי, סמנכ"ל הכספים של אל על מסר היום: "בתקופה המדווחת עמדנו בפני אתגרים מורכבים שהושפעו מאירועים אקסוגניים מהותיים. בצד ההכנסות, נאלצנו להתמודד עם גידול משמעותי של היצע מושבים ע"י חברות תעופה זרות ובצד ההוצאות, המשיכה מגמת ההתייקרות של תשומות הייצור ובראשן - הדלק, התשומה העיקרית של החברה. מובן שישנו תהליך התאמה של הקצאת התשומות הנדרשות לקצב הצמיחה בפעילות החברה, אולם התהליך הינו הדרגתי וגורר שחיקה זמנית בשיעורי הרווחיות".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה