קריסת Jiuye: חברת הרכב הסינית הודיעה על פשיטת רגל
Jiuye, שפעלה בעיקר בשוק הרכבים החשמליים והייתה חלק מתנופת שוק הרכב הסיני בשנים האחרונות, נחשבה לשחקנית בולטת עם טכנולוגיות מתקדמות ופיתוחים חדשניים. עם זאת, החברה החלה להראות סימנים של חולשה כלכלית כבר בתחילת השנה, כאשר מכירותיה ירדו משמעותית, ונחשפו קשיים בגיוס הון נוסף.
לפי דיווחים מסין, Jiuye לא הצליחה לעמוד בהתחייבויותיה לספקים ולמשקיעים, וחובות החברה תפחו לסכום של מעל 2 מיליארד דולר. הניסיונות לגייס משקיעים חדשים ולמכור נכסים נכשלו, ובכך נסללה הדרך לקריסתה.
תחרות מוגברת בשוק הרכב החשמלי
שוק הרכב החשמלי הסיני, שבו Jiuye פעלה, נחשב לתחרותי במיוחד. חברות כמו BYD, NIO ו-Xpeng הצליחו לשמר את מקומן באמצעות פיתוחים מתקדמים והשקעות עצומות, בעוד שחברות קטנות יותר, כמו Jiuye, התקשו להתמודד עם התחרות.
האתגר העיקרי של Jiuye היה היעדר נתח שוק יציב וקושי להציג דגמים שמסוגלים לעמוד בסטנדרטים הגבוהים של השוק המקומי והבינלאומי. בנוסף, העלייה החדה בעלויות חומרי הגלם, כמו ליתיום, פגעה קשות ברווחיות החברה.
- בעל שליטה בחברה שקרסה ב-2014 ישלם את חובותיה
- משווי של מיליארדים לפשיטת רגל? צו פשיטת רגל ליזם ההייטק משה ינאי נכנס לתוקף
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
קריסות נוספות בדרך
לקריסת Jiuye עשויות להיות השלכות גם מחוץ לסין. החברה שיתפה פעולה עם מספר ספקים בינלאומיים וניהלה משאים ומתנים לכניסה לשוק האירופי, שכנראה כעת לא יצאו לפועל. קריסת החברה מהווה תזכורת לבעיות העמוקות בשוק הרכב החשמלי, שבו הצלחה תלויה לא רק בטכנולוגיה חדשנית, אלא גם בניהול פיננסי יציב ויכולת להתמודד עם תחרות. כמו כן, מדובר בשוק עם המון היצע, וברור ככמות היצרניות הסיניות תצטרך להתכווץ. בשנים הקרובות עוד עשרות רבות של יצרניות יגיעו לפשיטת רגל.
בקרב מומחים ישנו קונצנזוס כי קריסת Jiuye מסמלת שינוי בשוק הרכב הסיני: רק החברות החזקות ישרדו, בעוד הקטנות יותר ייאלצו למצוא דרכים להתמזג או לצאת מהשוק.
יש לזה משמעות על השוק המקומי. בארץ משווקים עשרות דגמים של יצרני רכב חשמלי מסין. חלקם לא ימשיכו להיות איתנו בשנים הבאות, זה כבר קרה פעמיים ביצרנים קטנים, אבל התופעה הזו תימשך.
אתם צריכים לדעת שרכישת רכב חשמלי סיני צריכה להיות בכפוף להבנת הסיכונים שייתכן שהיצרן לא יישאר לאורך שנים. זה יכול להיות אצל כל יצרן גם אירופאי וגן אמריקאי, אבל יש משמעות לגודל, לוותק ולניסיון, ולהיקף החברות. השוק הסיני מלא במאות רבות של דגמים של יצרניות מקומיות שידוע שאין להם מקום, זה עודף מאוד גדול על פני המצב הרצוי וזה ייגמר בקריסות נוספות.
- טנדר KGM מוסו חשמלי - אחריות למיליון ק"מ, מ 240.0 אש"ח
- עקב העלאת מחירי ביטוחי הרכב: קנסות לחברות ביטוח
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
למעשה, למעט בודדות בשוק הסיני, כל היתר מפסידות והרבה. הקשיים הפיננסים שלהם התחזקו בעקבות מלחמת הסחר מול ארה"ב ולא נראה שיש באופק חבל הצלה לתעשייה הזו. .
כך או אחרת, ממשלת סין עשויה להפעיל רגולציות נוספות כדי למנוע מקרים דומים בעתיד ולחזק את מעמד שוק הרכב החשמלי במדינה. עם זאת, לא ברור אם תהיה לכך השפעה משמעותית בטווח הקרוב.
- 2.אבקת חשמל 15/12/2024 16:52הגב לתגובה זוברגע שאיזה שי יקום בבוקר ויחליט שבא לו לסבסד משהו אחר, נגיד אייאיי או אופנה אחרת, כל השוק הזה ייעלם
- 1.היה ידוע,אבל יש חובת אחריות של היצרן ל 7 שנים לפחות (ל"ת)שי.ע 14/12/2024 12:00הגב לתגובה זו
ביטוח רכב. צילום: Shutterstockעקב העלאת מחירי ביטוחי הרכב: רשות שוק ההון קנסה חברות ביטוח
רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון הטילה קנס על שתי מהחברות הדומיננטיות בתחום הביטוח, הפניקס וביטוח ישיר, בעקבות איחורים שלהן בהגשת נתונים ובהשמטת מידע על תעריפי ביטוח רכב. הקנס הגיע ל-125 אלף שקל לכל אחת מהחברות, במסגרת בדיקה של המחירים הגבוהים שנגבו מהלקוחות
בשנתיים האחרונות עלו מחירי ביטוחי הרכב - גם הביטוח המקיף וגם צד ג' - בעשרות אחוזים. ברשות שוק ההון חשו שחברות הביטוח גבו יותר מדי ביחס לסיכון בפועל, והחליטו לפעול - והיום נודע כי אנשיה הטילו קנסות. הסיפור מתחיל בבדיקה שהחלה בספטמבר 2024, אחרי שבחודשים שבהם חלה עלייה חדה במחירי הפרמיות, דרשה הרשות מכל חברות הביטוח למסור לה מידע מפורט לגבי המחירים והתעריפים שנגבו בעבור ביטוח רכב, לאורך כמה שנים. מהבדיקה עלה כי אצל הפניקס וביטוח ישיר נרשמו עיכובים בהעברת הנתונים, ואף השמטות של מידע מהחודשים הראשונים אחרי פרוץ המלחמה, כולל פרטים על מכרזי ביטוח רכב שהעניקו לעובדים במגזר הציבורי.
בעקבות כך הטילה הרשות עיצום כספי של 125 אלף שקל על כל אחת מהחברות. בהמשך, היא דרשה לא רק הבהרות, אלא גם הוראה להוריד את התעריפים. ביקורת ציבורית רבה נמתחה על הרשות, בעיקר על כך שהתגובה שלה הגיעה באיחור, כשהמחירים כבר החלו לרדת (בממוצע בכ-10%), בין השאר בעקבות ירידה בגניבות כלי הרכב. עוד עלה מהבדיקה כי מתוך שמונה חברות ביטוח מרכזיות שנבדקו, למעט אחת בכולן נמצאו תעריפים גבוהים שבחרגו ממה שהיה "סביר" מבחינת עלות הסיכון והתביעות בפועל.
המקרה הזה מדגים שאפילו בשוק מפוקח כמו ביטוח, שבו טוענים שתחרות ושוק חופשי הם דבר מרכזי, הבקרה של הרגולטור יכולה להיות קריטית. כשהחברות לא משתפות פעולה במידע, או שמחיריהן גבוהים בלתי סבירים, הרשות מוכנה לפעול. עם זאת, העובדה שהקנסות היו קטנים יחסית, וחלו רק אחרי שירידת מחירים כבר החלה, עוררה ביקורת על היעילות והמהירות של האכיפה.
