Jiuye
צילום: יצרן

קריסת Jiuye: חברת הרכב הסינית הודיעה על פשיטת רגל

חברת Jiuye, שנחשבה לאחת ההבטחות בשוק הרכב הסיני, קורסת. דיווחים שהתפרסמו בשעות האחרונות מצביעים על כך שהחברה הגישה בקשה לפשיטת רגל, לאחר חודשים של מאבקים כלכליים קשים, בהם ניסתה להיאבק בירידה בביקושים, תחרות עזה וקשיים פיננסיים מתמשכים.
עמית בר | (2)
נושאים בכתבה פשיטת רגל

Jiuye, שפעלה בעיקר בשוק הרכבים החשמליים והייתה חלק מתנופת שוק הרכב הסיני בשנים האחרונות, נחשבה לשחקנית בולטת עם טכנולוגיות מתקדמות ופיתוחים חדשניים. עם זאת, החברה החלה להראות סימנים של חולשה כלכלית כבר בתחילת השנה, כאשר מכירותיה ירדו משמעותית, ונחשפו קשיים בגיוס הון נוסף.

לפי דיווחים מסין, Jiuye לא הצליחה לעמוד בהתחייבויותיה לספקים ולמשקיעים, וחובות החברה תפחו לסכום של מעל 2 מיליארד דולר. הניסיונות לגייס משקיעים חדשים ולמכור נכסים נכשלו, ובכך נסללה הדרך לקריסתה.

תחרות מוגברת בשוק הרכב החשמלי

שוק הרכב החשמלי הסיני, שבו Jiuye פעלה, נחשב לתחרותי במיוחד. חברות כמו BYD, NIO ו-Xpeng הצליחו לשמר את מקומן באמצעות פיתוחים מתקדמים והשקעות עצומות, בעוד שחברות קטנות יותר, כמו Jiuye, התקשו להתמודד עם התחרות.

האתגר העיקרי של Jiuye היה היעדר נתח שוק יציב וקושי להציג דגמים שמסוגלים לעמוד בסטנדרטים הגבוהים של השוק המקומי והבינלאומי. בנוסף, העלייה החדה בעלויות חומרי הגלם, כמו ליתיום, פגעה קשות ברווחיות החברה.

 

קריסות נוספות בדרך

 

לקריסת Jiuye עשויות להיות השלכות גם מחוץ לסין. החברה שיתפה פעולה עם מספר ספקים בינלאומיים וניהלה משאים ומתנים לכניסה לשוק האירופי, שכנראה כעת לא יצאו לפועל. קריסת החברה מהווה תזכורת לבעיות העמוקות בשוק הרכב החשמלי, שבו הצלחה תלויה לא רק בטכנולוגיה חדשנית, אלא גם בניהול פיננסי יציב ויכולת להתמודד עם תחרות. כמו כן, מדובר בשוק עם המון היצע, וברור ככמות היצרניות הסיניות תצטרך להתכווץ. בשנים הקרובות עוד עשרות רבות של יצרניות יגיעו לפשיטת רגל.

בקרב מומחים ישנו קונצנזוס כי קריסת Jiuye מסמלת שינוי בשוק הרכב הסיני: רק החברות החזקות ישרדו, בעוד הקטנות יותר ייאלצו למצוא דרכים להתמזג או לצאת מהשוק.

יש לזה משמעות על השוק המקומי. בארץ משווקים עשרות דגמים של יצרני רכב חשמלי מסין. חלקם לא ימשיכו להיות איתנו בשנים הבאות, זה כבר קרה פעמיים ביצרנים קטנים, אבל התופעה הזו תימשך.

אתם צריכים לדעת שרכישת רכב חשמלי סיני צריכה להיות בכפוף להבנת הסיכונים שייתכן שהיצרן לא יישאר לאורך שנים. זה יכול להיות אצל כל יצרן גם אירופאי וגן אמריקאי, אבל יש משמעות לגודל, לוותק ולניסיון, ולהיקף החברות. השוק הסיני מלא במאות רבות של דגמים של יצרניות מקומיות שידוע שאין להם מקום, זה עודף מאוד גדול על פני המצב הרצוי וזה ייגמר בקריסות נוספות.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

למעשה, למעט בודדות בשוק הסיני, כל היתר מפסידות והרבה. הקשיים הפיננסים שלהם התחזקו בעקבות מלחמת הסחר מול ארה"ב ולא נראה שיש באופק חבל הצלה לתעשייה הזו. . 

כך או אחרת, ממשלת סין עשויה להפעיל רגולציות נוספות כדי למנוע מקרים דומים בעתיד ולחזק את מעמד שוק הרכב החשמלי במדינה. עם זאת, לא ברור אם תהיה לכך השפעה משמעותית בטווח הקרוב.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אבקת חשמל 15/12/2024 16:52
    הגב לתגובה זו
    ברגע שאיזה שי יקום בבוקר ויחליט שבא לו לסבסד משהו אחר, נגיד אייאיי או אופנה אחרת, כל השוק הזה ייעלם
  • 1.
    היה ידוע,אבל יש חובת אחריות של היצרן ל 7 שנים לפחות (ל"ת)
    שי.ע 14/12/2024 12:00
    הגב לתגובה זו
סוזוקי סוויפט ידנית. חמודה אך יקרה באופן מופרז. צילום יואב פולססוזוקי סוויפט ידנית. חמודה אך יקרה באופן מופרז. צילום יואב פולס

סוזוקי סוויפט ידנית - חמודה עם מחיר מופרז

הסוזוקי סוויפט בגירסתה הידנית היא מכונית שלא ניתן להתייחס אליה ללא עננת המחיר הרובצת עליה, עם תמחור מוגזם גם של הדגם הידני וגם של הדגם האוטומטי. 

אהבנו: זריזות, גיר ידני, התנהגות כביש

פחות אהבנו: מחיר, בטיחות, מחיר, נוחות, מחיר

הערה: המחיר כל-כך מופרז שאנחנו מתקשים למצוא הצדקה לרכוש אותה בהינתן האלטרנטיבות המודרניות בשוק. 

ציון מסכם 3.6 בסולם פולס. 

יואב פולס |

לסוזוקי סוויפט מעמד אלמותי בשוק הישראלי. הסוויפט הראשונות נמכרו בישראל עוד בתחילת שנות ה – 80' ובמהרה ביססו תדמית של אמינות מוחלטת עם תמורה מצוינת לכסף. גירסאות ידניות ואוטומטיות, מזגן מקורי מצוין, מי צריך יותר. לא נדיר לראות איזו סוויפט ישנה נוסעת עם בעלים שנשבע שלא ימכור אותה לעולם.

נריץ מהר את הזמן ואנחנו בשנת 2025 עם סוזוקי סוויפט ובמיוחד עם הדגם הידני, ויש לנו תובנות נחרצות.  

 

תעודת חובה            
קטגוריה                סופר-מיני
מימדים (מטר)            אורך 3.86 /רוחב 1.735 /גובה 1.485 /בסיס גלגלים 2.45
מספר מושבים                חמישה
הנעה ותיבת הילוכים         1.2 ליטר היברידי קל, ידני, הנעה קדמית
הספק ומומנט                  82 כ"ס, 11 קג"מ
נפח מיכל דלק                     37 ליטר
צריכת דלק (משולב)            22.2 ק"מ לליטר. WLTP
בטיחות                ציון איבזור בטיחות 5, שלושה כוכבים EuroNcap
מחיר                    120 אש"ח לידני, 130.0 אש"ח לאוטומטי

עיצוב חיצוני ופנימי

העיצוב של הסוויפט העדכנית נעוץ עמוק בסוויפט של 2004, שהציגה עיצוב צעיר ורענן. העדכונים השונים שעבר העיצוב החיצוני רק פגעו במקור המקסים. הסוויפט לא דומה לאף רכב אחר על הכביש כשהחזית מזכירה גור מעולמות בעלי החיים עם יחידות תאורה גדולות, אבל ממש גדולות, גריל אובאלי גדול וסמל סוזוקי גדול במרכז. מכסה המנוע יושב 'מעל' המרכב כשהקו התחתון שהוא מתווה ממשיך דרך הדלתות עד יחידות התאורה האחוריות. רכב המבחן צוייד באביזרי אפטרמרקט מיותרים גודמת פסי ניקל בתחתית הרכב ומגיני רוח בחלק העליון של החלונות. לטעמי רק פוגע עוד יותר העיצוב המכוניות. גם מאחור יחידות התאורה גדולות, משולבות לד, ומרגישות לי כמשהו מתאמץ מדי כדי להיות מודרני.

פנים הרכב מסגיר מעט את גילו, עם זאת הוא שימושי ויעיל. לוח מחוונים מסורתי, לא צג, עם מד מהירות גדול מימין ומד סל"ד גדול משמאל. ביניהם צג LCD בגודל ''4.2 עם תצוגה משתנה. במרכז הדשבורד מזדקר מסך מולטימדיה בגודל ''9.0 עם קישוריות אלחוטית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. מתחתיו שני פתחי מיזוג עם כיוונון ידני, ופאנל מתגים לשליטה על המזגן. בין הנהג לנוסע מוט הילוכים ידני בעל חמישה הילוכים.