SMART3
צילום: יואב פולס

סמארט #3 - קרוסאובר חוצה סגמנטים

הסמארט #3 היא קרוסאובר חשמלי, פרי שיתוף פעולה של מרצדס הגרמנית וג'ילי הסינית.  התחרות שלה מגיעה ממתחרות המתומחרות בדומה בסביבות ה 225.0 - 230.0 אש"ח, לפני העלאת המיסים הצפויה.

יתרונות: מרווחת, חזקה, עיצוב (למי שמתחבר). 

חסרונות: איכות ייצור, התראות מציקות, קיבולת סוללה

ציון מסכם 4.2 בסולם פולס

יואב פולס |
נושאים בכתבה SMART3 סמארט

מספר חודשים לאחר ההשקה המחודשת של מותג סמארט בישראל יחד עם השקת הסמארט #1, הושקה בישראל גם אחותה המעט גדולה יותר, הסמארט #3, סיבה טובה לקחת אותה למבחן, ולתהות על קנקנה.

קצת קשה לי להגדיר את הסמארט 3, ולמקם אותה בסגמנט ספציפי, מצד אחד היא משחקת באיזור של קרוסאובר קופה, מצד שני היא מעט קטנה מהמתחרות בקטגוריה, דבר שגורם לי לחשוב שוב על עירבוב הסגמנטים, כך שהדבר היחיד הרלוונטי ללקוח הוא התקציב. בהינתן תקציב נתון, ימצא לעצמו הלקוח את הרכב הנכון עבורו.

עיצוב

הסמארט 3 דומה מאוד בעיצוב החיצוני הבולבוסי משהו לאחות הקטנה מעט, הסמארט 1. גוף עגלגל, עליו 'מולבש' תא נוסעים רחב יותר מזה של הסמארט 1 ונמוך ממנו. יחידות תאורה ראשיות משולבות לד ומחוברות בפס לד לרוחב כל חזית הרכב. כונס אוויר גדול בחלקו התחתון של הפגוש לטובת קירור סוללת הרכב. מבט מהצד קצת מסדר את עניין הסגמנט, יש לנו קרוסאובר קופה, ואם תסתכלו על קו החלונות תקבלו פרופיל יפה של כנף מטוס. בתי הגלגלים תפוחים מעט על מנת להכיל את הצמיגים 19'' בכל הדגמים למעט הבראבוס, או 20'' בדגם הבראבוס.

החלק האחורי מזכיר מאוד את זה הקדמי, רק שפס הלד האחורי לרוחב כל הרכב הוא אדום ולא לבן כמו זה הקדמי. למי שיבקש לפתוח את הדלת האחורית אגלה כי מתג הפתיחה נמצא במרכז ה a של ה smart.

כזכור סמארט היא מותג של ג'ילי הסינית מפיתוח משותף עם מרצדס, וה DNA המרצדסי מורגש מאוד בעיצוב הפנימי עם פתחי המיזוג העגולים במרכז, והקונסולה המרכזית המוגבהת. הגה תלת חישורי בגודל נכון ומאחוריו צג לוח מחוונים בגודל 9.2''. ידית ההילוכים מרצדסית גם היא, מנוף קטן מאחורי ההגה מימין. לחיצה קטנה למטה ל D, לחיצה קטנה למעלה לשילוב ל R, ולחיצה פנימה ל P.

במרכז הדשבורד צג מולטימדיה בגודל 12.8'', ומתחתיו שורת קיצורים שימושית לטובת שליטה על הרכב או המיזוג. מושב נהג חשמלי נוח מאוד, ואין כל בעיה להתמקם בתנוחת הנהיגה הנוחה לכם. המרווח במושב האחורי טוב הודות לבסיס גלגלים של 2.785 מטר, 3.5 ס"מ יותר מאשר הסמארט 1. לסמארט 3 גג פנורמי גדול, עם וילון פריק שאינו אינטגרלי מהרכב. פתרון לא מושלם, אבל עדיף על פני מצב ללא וילון.

על ההנעה של הסמארט 3 אחראי מנוע חשמלי יחיד בהספק של 272 כ"ס ומומנט של 35 קג"מ. המשמעות היא שהסמארט 3 עפה מהמקום בנחישות בכל לחיצה על הדוושה, עם תאוצה רשמית מ 0 ל 100 קמ"ש ב 5.8 שניות. לסמארט 3 סוללה בקיבולת 66Kwh וטווח של 455 ק"מ, (לא בתקן WLTP). הטעינה של הסמארט 3 היא או בטעינה איטית AC בקצב של 22Kw או טעינה מהירה DC בקצב של 150Kw.

התנהגות כביש

הנהיגה בסמארט 3 נעימה ושקטה, כאשר ניכרת מעורבות אנשי מרצדס בכיול המתלים וההגה. הסמארט מתנהגת היטב, עם זאת להערכתי צמיגי רכב המבחן, בעיקר האחוריים, אלו שמניעים את הרכב ידעו ימים יפים יותר ודביקים יותר. לסמארט 3 הספציפית היתה נטייה לכשכש בזנבה כאשר הופעל עומס על הגלגלים האחוריים, באופן שהיה מוגזם לטעמי. להגה משקל טוב ומדויק, ומדובר ברכב נעים מאוד לנהיגה, גם בנהיגה מנהלתית, וגם בנהיגה במהירות גבוהה. מאוד.

בנהיגה עירונית הסמארט נוחה למדי, לא מתרסקת על מהמורות, ואם לא מגזימים במהירות, אזי המתלים עושים עבודה מצוינת ושקטה, ללא טלטלות או חבטות. מעבר על פסי האטה במהירות גבוהה מהרצוי מביאה לחבטה מהחלק האחורי, אבל כאמור זה מתרחש במהירות שאתם לא אמורים לנסוע בה כאשר עוברים פסי האטה.

פחות נעימה היתה מערכת ההפעלה של הסמארט 3, שעל אף ביטול כל ההתרעות כמו תיקון סטייה מנתיב, או קריאת תמרורים, לא הפסיקה הסמארט לקשקש ולפטפט באמצעות התראות קוליות שונות, על גבול המציק. גם ניטור מצב ערנות נהג היה אקטיבי מדי, ובוטל בהזדמנות הראשונה עקב התראות יתר.

גם אנשי סמארט, וגם יצרנים אחרים יצטרכו לחשב מסלול מחדש בכל הנוגע להתראות המציקות המתקבלות מכלי הרכב. אם ההתראות גורמות לנהג לבטל אותן, מה הועילו חכמים?

עוד לחובת הסמארט היה איכות הרכבה לא מושלמת, כאשר ברכב המבחן שעבר מעל 7000 ק"מ נשמעו צקצוקים מחלקי פלסטיק שונים.

צריכת החשמל הרשמית של הסמארט 3 עומדת על 16.3Kwh ל 100 ק"מ, כאשר בפועל צריכת החשמל הממוצעת לאורך המבחן עמדה על 16.1Kwh ל 100 ק"מ, נמוך מהצריכה הרשמית, כאשר הקורא הסביר יכול להניח שלא היה נסיון לחסוך בחשמל או לרחם על הרכב. חישוב הטווח על פי צריכה זו מביאה לטווח רשמי של כ 410 ק"מ בפועל, נתון נמוך מהטווח המוצהר העומד על 455 ק"מ.

בתחום הבטיחות מצויידת הסמארט 3 במרבית אמצעי הבטיחות האקטיביים המודרניים, לרבות שבע כריות אוויר, מערכת אקטיבית למניעת סטייה מנתיב, בלימה אוטומטית, התרעה על רכב בשטח מת לרבות מניעת התנגשות אקטיבית, בלימה בנסיעה לאחור ועוד. בהתאם, ציון איבזור הבטיחות לרכב המבחן עומד על 7. במבחן הבטיחות של ה EuroNcap קיבלה הסמארט 3 ציון מקסימלי של חמישה כוכבי בטיחות.

הסמארט 3 משווקת בארבע רמות גימור, החל ב Pro+ במחיר של 210.0 אש"ח, פרימיום (רכב המבחן) במחיר של 235.0 אש"ח, רמת גימור 25 Anniversary Edition במחיר של 240.0 אש"ח ודגם הבראבוס במחיר של 265.0 אש"ח. (דגם הבראבוס עם שני מנועים, הנעה כפולה, 428 כ"ס ו 55.4 קג"מ).

לסמארט 3 מספר מתחרות מצוינות שלכל אחת מהן יתרונות וחסרונות, החל באקספנג G6 שעולה 200.0 אש"ח או 225.0 אש"ח לדגם הלונג ריינג' ומציעה מרחב פנימי משמעותית יותר מרווח. איוניק 5 מתוחת הפנים שמציגה את המרווח הפנימי הטוב בקטגוריה וממשק משתמש מצוין אבל תהיה חלשה משמעותית מהסמארט, ואפילו סרס M5 העדכנית שעולה 225.0 אש"ח ומציגה מרווח פנימי ורמת איבזור גבוהה.

ציון מסכם:

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
BYD Atto3 - הנמכרת ביותר
צילום: יואב פולס

מס הקנייה על רכבים חשמליים צפוי לעלות

באוצר יגבשו בשבוע-שבועיים הקרובים מתווה למיסוי רכבים חשמליים

רן קידר |

מדינות משרד האוצר בקשר למסים על רכבים חשמליים היא ברורה -  העלאה. המסים על הדלק גבוהים מאוד ואחראים על חלק גדול מההכנסות המדינה ורשות המסים חייבת למצוא תחליף לירידה בהכנסות במקביל לירידה הצפויה ברכישות רכבים על נזין והשימוש בבנזין. מה עושים? התשובה די ברורה - הולכים על מיסוי רכבים חשמליים. זה התחליף הטבעי.

מס נסועה יהיה, השאלה רק מתי - מס נסועה - מתי ייכנס לתוקף, כמה זה יעלה לנו; שאלות ותשובות


אלא שבינתיים זה לא צפוי להיכנס לתקציב 2026. משרד האוצר ככל הנראה לא יספיק להרים את המיסוי גם מכיוון שיש קשיים טכניים. ועל רקע זה, מסתמן שיהיו חלופות כמו  העלאת מס הקנייה על רכבים חשמליים. המס כבר עלה אשתקד מ-35% ל-45%, אבל הכוונה כפי שגם אמרו נציגי האוצר היום להביא אותו ל-83%.  סיכוי טוב שגם בתחילת ינואר מס הקנייה יעלה. לא ברור עדיין לכמה.  


ועדת הכספים דנה היום בהארכת הנחת מס הקנייה על רכבים חשמליים - משרד האוצר: "בהעדר מס נסועה יש לקדם מקור תקציבי חלופי לשם הארכתה". זה רמז עבה להעלאת מס קנייה. במהלך הדיון מתחו חברי הוועדה ביקורת על הממשלה נוכח העדר מדיניות ברורה וכך שלקראת סוף השנה עדיין לא גובשה אפילו מדיניות מס ל-2026. יו"ר הוועדה, ח"כ חנוך מילביצקי קרא לממשלה להציג מספרים ברורים על גלגול ההטבה לציבור, והדגיש כי מימון הטבה כזו בעת מלחמה, חייב לגלם הנחה לרכבים שבאפשרות כלל הציבור לרכוש, לא רק בעלי יכולת כלכלית גבוהה. נציגי טסלה טענו כי מלוא ההטבה מגולגלת לצרכן וכי הוזלה משמעותית יותר אפשרית עם מדיניות מס מקלה וארוכת טווח

במשרד האוצר הודו כי יש ירידה באחוזי החדירה של הרכבים בשנת 2025, וציינו כי חלקה קשורה בשינויי מדיניות המס. כן קשרו במשרד בין הארכת ההטבה לקידום מס נסועה, הדגישו כי הארכת ההנחה מס תלויה במציאת מקור תקציבי חלופי, וכי בשבוע הבא יציגו בפני שר האוצר חלופות אפשריות ויביאו אותן בפני הוועדה

BYD Atto3 - הנמכרת ביותר
צילום: יואב פולס

מס הקנייה על רכבים חשמליים צפוי לעלות

באוצר יגבשו בשבוע-שבועיים הקרובים מתווה למיסוי רכבים חשמליים

רן קידר |

מדינות משרד האוצר בקשר למסים על רכבים חשמליים היא ברורה -  העלאה. המסים על הדלק גבוהים מאוד ואחראים על חלק גדול מההכנסות המדינה ורשות המסים חייבת למצוא תחליף לירידה בהכנסות במקביל לירידה הצפויה ברכישות רכבים על נזין והשימוש בבנזין. מה עושים? התשובה די ברורה - הולכים על מיסוי רכבים חשמליים. זה התחליף הטבעי.

מס נסועה יהיה, השאלה רק מתי - מס נסועה - מתי ייכנס לתוקף, כמה זה יעלה לנו; שאלות ותשובות


אלא שבינתיים זה לא צפוי להיכנס לתקציב 2026. משרד האוצר ככל הנראה לא יספיק להרים את המיסוי גם מכיוון שיש קשיים טכניים. ועל רקע זה, מסתמן שיהיו חלופות כמו  העלאת מס הקנייה על רכבים חשמליים. המס כבר עלה אשתקד מ-35% ל-45%, אבל הכוונה כפי שגם אמרו נציגי האוצר היום להביא אותו ל-83%.  סיכוי טוב שגם בתחילת ינואר מס הקנייה יעלה. לא ברור עדיין לכמה.  


ועדת הכספים דנה היום בהארכת הנחת מס הקנייה על רכבים חשמליים - משרד האוצר: "בהעדר מס נסועה יש לקדם מקור תקציבי חלופי לשם הארכתה". זה רמז עבה להעלאת מס קנייה. במהלך הדיון מתחו חברי הוועדה ביקורת על הממשלה נוכח העדר מדיניות ברורה וכך שלקראת סוף השנה עדיין לא גובשה אפילו מדיניות מס ל-2026. יו"ר הוועדה, ח"כ חנוך מילביצקי קרא לממשלה להציג מספרים ברורים על גלגול ההטבה לציבור, והדגיש כי מימון הטבה כזו בעת מלחמה, חייב לגלם הנחה לרכבים שבאפשרות כלל הציבור לרכוש, לא רק בעלי יכולת כלכלית גבוהה. נציגי טסלה טענו כי מלוא ההטבה מגולגלת לצרכן וכי הוזלה משמעותית יותר אפשרית עם מדיניות מס מקלה וארוכת טווח

במשרד האוצר הודו כי יש ירידה באחוזי החדירה של הרכבים בשנת 2025, וציינו כי חלקה קשורה בשינויי מדיניות המס. כן קשרו במשרד בין הארכת ההטבה לקידום מס נסועה, הדגישו כי הארכת ההנחה מס תלויה במציאת מקור תקציבי חלופי, וכי בשבוע הבא יציגו בפני שר האוצר חלופות אפשריות ויביאו אותן בפני הוועדה