סמארט #3 - קרוסאובר חוצה סגמנטים
הסמארט #3 היא קרוסאובר חשמלי, פרי שיתוף פעולה של מרצדס הגרמנית וג'ילי הסינית. התחרות שלה מגיעה ממתחרות המתומחרות בדומה בסביבות ה 225.0 - 230.0 אש"ח, לפני העלאת המיסים הצפויה.
יתרונות: מרווחת, חזקה, עיצוב (למי שמתחבר).
חסרונות: איכות ייצור, התראות מציקות, קיבולת סוללה
ציון מסכם 4.2 בסולם פולס
מספר חודשים לאחר ההשקה המחודשת של מותג סמארט בישראל יחד עם השקת הסמארט #1, הושקה בישראל גם אחותה המעט גדולה יותר, הסמארט #3, סיבה טובה לקחת אותה למבחן, ולתהות על קנקנה.
קצת קשה לי להגדיר את הסמארט 3, ולמקם אותה בסגמנט ספציפי, מצד אחד היא משחקת באיזור של קרוסאובר קופה, מצד שני היא מעט קטנה מהמתחרות בקטגוריה, דבר שגורם לי לחשוב שוב על עירבוב הסגמנטים, כך שהדבר היחיד הרלוונטי ללקוח הוא התקציב. בהינתן תקציב נתון, ימצא לעצמו הלקוח את הרכב הנכון עבורו.
עיצוב
הסמארט 3 דומה מאוד בעיצוב החיצוני הבולבוסי משהו לאחות הקטנה מעט, הסמארט 1. גוף עגלגל, עליו 'מולבש' תא נוסעים רחב יותר מזה של הסמארט 1 ונמוך ממנו. יחידות תאורה ראשיות משולבות לד ומחוברות בפס לד לרוחב כל חזית הרכב. כונס אוויר גדול בחלקו התחתון של הפגוש לטובת קירור סוללת הרכב. מבט מהצד קצת מסדר את עניין הסגמנט, יש לנו קרוסאובר קופה, ואם תסתכלו על קו החלונות תקבלו פרופיל יפה של כנף מטוס. בתי הגלגלים תפוחים מעט על מנת להכיל את הצמיגים 19'' בכל הדגמים למעט הבראבוס, או 20'' בדגם הבראבוס.
החלק האחורי מזכיר מאוד את זה הקדמי, רק שפס הלד האחורי לרוחב כל הרכב הוא אדום ולא לבן כמו זה הקדמי. למי שיבקש לפתוח את הדלת האחורית אגלה כי מתג הפתיחה נמצא במרכז ה a של ה smart.
כזכור סמארט היא מותג של ג'ילי הסינית מפיתוח משותף עם מרצדס, וה DNA המרצדסי מורגש מאוד בעיצוב הפנימי עם פתחי המיזוג העגולים במרכז, והקונסולה המרכזית המוגבהת. הגה תלת חישורי בגודל נכון ומאחוריו צג לוח מחוונים בגודל 9.2''. ידית ההילוכים מרצדסית גם היא, מנוף קטן מאחורי ההגה מימין. לחיצה קטנה למטה ל D, לחיצה קטנה למעלה לשילוב ל R, ולחיצה פנימה ל P.
במרכז הדשבורד צג מולטימדיה בגודל 12.8'', ומתחתיו שורת קיצורים שימושית לטובת שליטה על הרכב או המיזוג. מושב נהג חשמלי נוח מאוד, ואין כל בעיה להתמקם בתנוחת הנהיגה הנוחה לכם. המרווח במושב האחורי טוב הודות לבסיס גלגלים של 2.785 מטר, 3.5 ס"מ יותר מאשר הסמארט 1. לסמארט 3 גג פנורמי גדול, עם וילון פריק שאינו אינטגרלי מהרכב. פתרון לא מושלם, אבל עדיף על פני מצב ללא וילון.
על ההנעה של הסמארט 3 אחראי מנוע חשמלי יחיד בהספק של 272 כ"ס ומומנט של 35 קג"מ. המשמעות היא שהסמארט 3 עפה מהמקום בנחישות בכל לחיצה על הדוושה, עם תאוצה רשמית מ 0 ל 100 קמ"ש ב 5.8 שניות. לסמארט 3 סוללה בקיבולת 66Kwh וטווח של 455 ק"מ, (לא בתקן WLTP). הטעינה של הסמארט 3 היא או בטעינה איטית AC בקצב של 22Kw או טעינה מהירה DC בקצב של 150Kw.
התנהגות כביש
הנהיגה בסמארט 3 נעימה ושקטה, כאשר ניכרת מעורבות אנשי מרצדס בכיול המתלים וההגה. הסמארט מתנהגת היטב, עם זאת להערכתי צמיגי רכב המבחן, בעיקר האחוריים, אלו שמניעים את הרכב ידעו ימים יפים יותר ודביקים יותר. לסמארט 3 הספציפית היתה נטייה לכשכש בזנבה כאשר הופעל עומס על הגלגלים האחוריים, באופן שהיה מוגזם לטעמי. להגה משקל טוב ומדויק, ומדובר ברכב נעים מאוד לנהיגה, גם בנהיגה מנהלתית, וגם בנהיגה במהירות גבוהה. מאוד.
בנהיגה עירונית הסמארט נוחה למדי, לא מתרסקת על מהמורות, ואם לא מגזימים במהירות, אזי המתלים עושים עבודה מצוינת ושקטה, ללא טלטלות או חבטות. מעבר על פסי האטה במהירות גבוהה מהרצוי מביאה לחבטה מהחלק האחורי, אבל כאמור זה מתרחש במהירות שאתם לא אמורים לנסוע בה כאשר עוברים פסי האטה.
פחות נעימה היתה מערכת ההפעלה של הסמארט 3, שעל אף ביטול כל ההתרעות כמו תיקון סטייה מנתיב, או קריאת תמרורים, לא הפסיקה הסמארט לקשקש ולפטפט באמצעות התראות קוליות שונות, על גבול המציק. גם ניטור מצב ערנות נהג היה אקטיבי מדי, ובוטל בהזדמנות הראשונה עקב התראות יתר.
גם אנשי סמארט, וגם יצרנים אחרים יצטרכו לחשב מסלול מחדש בכל הנוגע להתראות המציקות המתקבלות מכלי הרכב. אם ההתראות גורמות לנהג לבטל אותן, מה הועילו חכמים?
עוד לחובת הסמארט היה איכות הרכבה לא מושלמת, כאשר ברכב המבחן שעבר מעל 7000 ק"מ נשמעו צקצוקים מחלקי פלסטיק שונים.
צריכת החשמל הרשמית של הסמארט 3 עומדת על 16.3Kwh ל 100 ק"מ, כאשר בפועל צריכת החשמל הממוצעת לאורך המבחן עמדה על 16.1Kwh ל 100 ק"מ, נמוך מהצריכה הרשמית, כאשר הקורא הסביר יכול להניח שלא היה נסיון לחסוך בחשמל או לרחם על הרכב. חישוב הטווח על פי צריכה זו מביאה לטווח רשמי של כ 410 ק"מ בפועל, נתון נמוך מהטווח המוצהר העומד על 455 ק"מ.
בתחום הבטיחות מצויידת הסמארט 3 במרבית אמצעי הבטיחות האקטיביים המודרניים, לרבות שבע כריות אוויר, מערכת אקטיבית למניעת סטייה מנתיב, בלימה אוטומטית, התרעה על רכב בשטח מת לרבות מניעת התנגשות אקטיבית, בלימה בנסיעה לאחור ועוד. בהתאם, ציון איבזור הבטיחות לרכב המבחן עומד על 7. במבחן הבטיחות של ה EuroNcap קיבלה הסמארט 3 ציון מקסימלי של חמישה כוכבי בטיחות.
הסמארט 3 משווקת בארבע רמות גימור, החל ב Pro+ במחיר של 210.0 אש"ח, פרימיום (רכב המבחן) במחיר של 235.0 אש"ח, רמת גימור 25 Anniversary Edition במחיר של 240.0 אש"ח ודגם הבראבוס במחיר של 265.0 אש"ח. (דגם הבראבוס עם שני מנועים, הנעה כפולה, 428 כ"ס ו 55.4 קג"מ).
לסמארט 3 מספר מתחרות מצוינות שלכל אחת מהן יתרונות וחסרונות, החל באקספנג G6 שעולה 200.0 אש"ח או 225.0 אש"ח לדגם הלונג ריינג' ומציעה מרחב פנימי משמעותית יותר מרווח. איוניק 5 מתוחת הפנים שמציגה את המרווח הפנימי הטוב בקטגוריה וממשק משתמש מצוין אבל תהיה חלשה משמעותית מהסמארט, ואפילו סרס M5 העדכנית שעולה 225.0 אש"ח ומציגה מרווח פנימי ורמת איבזור גבוהה.
ציון מסכם:

התקלה החמורה ברכב שקשה לגלות; והאם היא גם ברכב שלכם?
ריקולים ענקיים בעולם, אבל לא תמיד הבעיה נפתרת, והבעיה הגדולה יותר - שיעור היענות לא מלא לריקולים - על הבעיות של כריות האוויר
התקלה שלא רואים בעין אבל עלולה להכריע בשנייה. מיליוני רכבים בעולם נוסעים עם כריות אוויר שלא נפתחות בזמן תאונה, או גרוע מזה, עם כריות שעלולות להתפוצץ ולשגר רסיסים. חלק מהתקלות כבר הובילו לריקולים רחבים, חלק עדיין בבדיקה רגולטורית, אבל בשטח התמונה מטרידה: גם אחרי שנשלחות הודעות, בערך רבע עד שליש מהרכבים לא עוברים תיקון. במילים אחרות, יש לא מעט מכוניות על הכביש עם מערכת בטיחות שלא בטוח שתעבוד.
מה בדיוק התקלה, ולמה היא מסוכנת כל כך
ברוב המקרים מדובר בתקלה מסוג "אי פתיחה ופריסה" - כריות האוויר פשוט לא נפתחות בתאונה חזיתית קשה. התקלה לא תמיד נובעת מהכרית עצמה, אלא מהמערכת שמחליטה אם ומתי לפרוס אותה: חיישני תאונה, מודול בקרה, חיווט חשמלי ותוכנה. אם אחד המרכיבים האלה נפגע או מקבל נתון שגוי, המערכת עלולה לא לשלוח פקודת פתיחה. לפעמים היא גם לא מתעדת "אירוע אי פריסה", למרות שמדובר בדרישה רגולטורית בתאונות חמורות. בפועל, הנהג והנוסעים נשארים בלי שכבת ההגנה המרכזית שלהם, בזמן שגוף הרכב נזרק קדימה.
הסכנה כאן כפולה. ראשית, בתאונות במהירות בינונית עד גבוהה, כרית האוויר אמורה למנוע פגיעה ישירה בהגה, בלוח המחוונים או בשמשה. בלי הפריסה, הסיכוי לפגיעות ראש וחזה קשות עולה משמעותית. שנית, גם אם חגורת הבטיחות פועלת, היא לא תמיד מספיקה לבדה בתרחישי התנגשות חזיתית חזקה. לכן כריות אוויר נחשבות לאחד מחידושי הבטיחות שמנעו עשרות אלפי מקרי מוות בעשורים האחרונים.
אילו יצרניות ודגמים נמצאים במוקד
בין השנים 2015 עד 2024 נרשמו עשרות ריקולים בארצות הברית בלבד בגלל תקלות אי פריסה, בהיקף מוערך של 12-14 מיליון כלי רכב, כשבעולם מדובר על סדרי גודל של פי 3-4. המותגים כוללים טויוטה, ניסאן, ג'נרל מוטורס, פורד, פולקסווגן, קיה, מרצדס-בנץ, אאודי וסובארו, לצד דגמים נוספים. מדובר לא רק במותגים עממיים אלא גם בפרימיום, מה שמחדד שהבעיה קשורה לספקי מערכות ולמורכבות הטכנולוגית, לא רק לאיכות ייצור של יצרן מסוים.
- נפצע בטרמפולינה בטיול בית ספר - וזה הסכום שיקבל
- המשחק הסתיים באשפוז: "המועצה ומשרד החינוך התרשלו"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טויוטה נדרשה להחזיר כמעט 2.9 מיליון רכבים - כולל קורולה, קאמרי, ראב4 ויאריס, בגלל מערכת שאינה מזהה נכון את עוצמת התאונה. בקיה, דגמי סול, פורטה וריו סבלו מתקלות חשמליות שגרמו לאי פריסת כריות. פורד ביצעה ריקול ליותר מ-700 אלף רכבים, ביניהם פוקוס, פיוז'ן ואקספלורר, בעקבות תקלות דומות.
KGM מוסו חשמלי. צילום יואב פולסטנדר KGM מוסו חשמלי - אחריות למיליון ק"מ, מ 240.0 אש"ח
טלקאר יבואנית דגמי KGM לישראל החלה בשיווק הטנדר פנאי / ספורט החשמלי של היצרנית ה Musso EV.
המחיר 240.0 אלף ש"ח לדגם ההנעה הקדמית או 260.0 אלף ש"ח להנעה הכפולה.
האחריות 7 שנים או 150,000 ק"מ לרכב ו - 10 שנים / מיליון ק"מ (!!!) לסוללה.
זיכיון ייבוא דגמי KGM לישראל נמצא בכותרות לנוכח מכתב רשות התחרות בנושא.
טלקאר יבואנית דגמי KGM לישראל הודיעה על תחילת השיווק של הטנדר החשמלי המעוצב של החברה ה KGM Musso EV. את ה Musso EV פגשנו לראשונה בהשקה העולמית שלו וכבר אז היה ברור שמדובר בטנדר ספורט / פנאי מעוצב ולא תחליף היילקס לעבודה קשוחה.
ה Musso EV נאמן מאוד לעיצוב המקורי של ה- KGM טורס החשמלי בחזית ובעיצוב תא הנוסעים ובכך מצהיר מי קהל היעד ומה השימושים. למעשה, למעט השם Musso אין כל קשר בין הטנדר מוסו עם מנוע הדיזל וההנעה הכפולה אותו אנחנו מכירים היום, לבין ה Musso EV החדש.
ה Musso EV נהנה מתא נוסעים מרווח ומפנק עם שני מסכי ''12.3 ללוח המחוונים ולמולטימדיה, בקרת אקלים עם שני אזורים, פתח מיזוג ליושבים מאחור, חימום ואוורור למושבים הקדמיים, חימום למושבים האחוריים, ריפוד עור ויגן, קילס מלא, מספר מצבי רגנרציה, V2L להפעלת מכשירי חשמל חיצוניים ועוד.
- ספורטאז' LONG היברידי- יותר גדול, חסכוני, חזק ומעוצב
- טלקאר משיקה את KGM טורס ההיברידי - החל מ 175,000 ש"ח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות שהעיצוב הספורטיבי משהו של המוסו החדש מסתיר את המידות האמיתיות של הרכב, המוסו החשמלי החדש אינו רכב קטן. האורך הכולל שלו 5.16 מטר, הרוחב 1.92 מטר, הגובה 1.75 מטר ובסיס הגלגלים 3.15 מטר. מידות הארגז הן אורך של 1.345 מטר, רוחב של 1.515 מטר וגובה הדופן 51 ס"מ. המשקל המקסימלי להעמסה עומד על 500 ק"ג, ויכולת הגרירה היא עד 1.8 טון לנגרר עם בלמים או 750 ק"ג לנגרר ללא בלמים.
