רשות שוק ההון מבקרת את טריא: כשלה בנושא חיתום וניהול סיכונים
חברת טריא ישראל בע"מ טריא 0.18% קיבלה לפני כשבועיים, באמצעות חברה נכדה שלה (טריא קהילה פיננסית בע"מ) דוח ביקורת מרשות שוק ההון ובו דרישה לתיקון ליקויים בניהול פעילות מערכת תיווך באשראי. הדוח מתייחס לביקורת בנושא נזילות, חיתום וניהול סיכונים בטריא קהילה וכולל ממצאים לליקויים אשר אותרו לכאורה במסגרת הביקורת בנוגע לנושאים אלה, וכן בנוגע לתהליכי חיתום האשראי ומערכת התימחור, לאי כיול מודל דירוג הלווים, פיקוח ובקרה על מערכי שיווק וכן בנוגע לאי עמידה לתקופה מסויימת, בדרישות ההון העצמי המינימלי כפי שנדרש מבעל רישיון למערכת תיווך אשראי. טריא הודיעה לבורסה כי היא לומדת את הדוח ותעביר את התייחסותה בקרוב, כולל תשובה לשאלה האם נותרו ליקויים שטרם תוקנו על ידה. "טריא חולקת על חלק גדול מהממצאים של הרשות", כתב מ"מ המנכ"ל אייל אלחיאני. "כך למשל, נטען שטריא קהילה לא פעלה מהר מספיק על מנת לעדכן את שיעורי הריבית ולא פעלה כנדרש לאור התפרצות האינפלציה. בתגובה טוענת טריא קהילה שכבר בינואר 2022 קיבלה החלטה על מעבר לריבית פריים והצמדתה מדי חודש. ואמנם במאי 2022 בוצע שינוי בפלטפורמה על פי החלטה זו. "גם לגבי דרישת ההון העצמי המינימלי, הרי שעוד ביולי 2023 הודיעה טריא קהילה במכתב לרשות, כי הבקרה על העמידה בדרישות ההון העצמי המינימלי נערכת רק לאחר חודשיים מסוף הרבעון וכי אופן הטיפול בהורדת שיעור ההון הדרוש אורך זמן ממושך, וזאת נוכח הצורך בקבלת אישור מאת האורגנים המוסמכים בטריא קהילה ובחברה. על מנת למנוע הישנותם של מקרים דומים בעתיד, הודיעה טריא קהילה לרשות כי נקטה בשורה של פעולות, כפי שפורטו במכתב האמור ובהן מעורבים גורמים נוספים בבקרה, קיצור תהליך הורדת ההון בין החברות והגדלת "כרית הביטחון" של טריא קהילה. "עוד ניתן לציין את טענת טריא קהילה שללא קשר להליך הביקורת טיפלה באופן אינטנסיבי בניהול התחייבויות הפלטפורמה מול קבוצות רכישה, והצליחה, תוך זמן קצר יחסית, לצמצם באופן משמעותי את מסגרות האשראי לקבוצות רכישה באמצעות הפלטפורמה". עניין הכשלים במערכי שיווק אשראי, טוענת טריא קהילה שפעילות זו הופסקה כבר בסוף 2022 והיא אינה עובדת עוד עם משווקי אשראי. "בכוונת החברה לבקש מהרשות שינוי במתווה תיקון הליקויים", נמסר.
- 8.יונתן 27/02/2024 20:13הגב לתגובה זומהיכרות אישית עם מייסדים עסק של נוכלים מגלגלים עסקאות מהנדסים את הנתונים אנשים לא ישרים
- 7.אחד שיודע 14/02/2024 07:51הגב לתגובה זוגילגלו כיסוי הלוואות על לקוחות לווים חדשים.
- 6.יובל 12/02/2024 22:14הגב לתגובה זוארליך לחיאני וגברת ורדה רמאים שניהלו ומנהלים את טריא ולא רואים אף אחד ממטר ובטח לא המשקיעים בחיוך לבן עושים מעשים שחורים
- 5.קוקו 12/02/2024 19:50הגב לתגובה זובמידה וכל הכסף חוזר, אזי ההשקעה טובה כי יש אחלה ריביות. הכל תלוי כמה באמת חוזר.
- 4.השואל 12/02/2024 19:02הגב לתגובה זואיפה לעזעזאל רשות ניירות ערך??? החברה דיווחה באיחור של שבועיים..
- העונה 15/02/2024 22:33הגב לתגובה זורק אחריי פרסום כתבה הם הוציאו את הדיווח לבורסה.. אם רשות לא הייתה בפשיטת רגל כבר הייתה שולחת להם דרישת תשלום על הקנס או שולחת חוקרים
- 3.עמוס לוזון הפראייר!! קנה אותם במחיר מופקע (ל"ת)אלי 12/02/2024 14:57הגב לתגובה זו
- הדופק מדופק פטור (ל"ת)הדופק 27/02/2024 20:14הגב לתגובה זו
- 2.תמר 12/02/2024 14:47הגב לתגובה זואי אפשר למשוך את הכסף למרות שאני מאמינה ששאחרי עיכוב גדול יחזירו את הכל.
- 1.דד 12/02/2024 14:16הגב לתגובה זואין נזילות, אין שקיפות, משחקים במספרים. בסוף הריבית שמקבלים כמו בבנק והסיכון כמו בשוק אפור....
- זאת לא הונאה, זה פשוט מודל גרוע שמיושם ע"י אנשים גרועים (ל"ת)אמיר 12/02/2024 20:26הגב לתגובה זו

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”
הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9% הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.
בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”
גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.
- מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
- ירון יעקובי עושה סיבוב נוסף על מחזיקי המניות באוגווינד - קונה בהנפקה פרטית בהנחה של 62%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”
עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עליו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה
עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה
יו"ר אל על אל על 1.84% , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה. בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות.
במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות
למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.
ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.
מועדון הנוסע המתמיד
בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים
לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים".
על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.
- חברות התעופה שחזרו לישראל: תמונת מצב
- סיומה של המלחמה הוא גם סיום תור הזהב של חברות התעופה הישראליות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שינויים בהנהלה
לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.
