תמיר הרשקוביץ וצחי אפרתי
צילום: ביזפורטל

"להתרחק ממניות הנדל"ן למגורים, מחירי הדירות ירדו משמעותית"

תמיר הרשקוביץ, סמנכ"ל ומנהל אגף השקעות באיילון ביטוח סבור שאגרות חוב עדיפות על מניות, מעריך שמניות האנרגיה המתחדשת מעניינות ומחפש בחו"ל אגרות חוב עם מח"מ גבוה
צחי אפרתי | (50)

"אפשר להיות רגועים ביחס לפעילות הכלכלית השוטפת. אחרי אירועים מלחמתיים אנחנו רואים ירידה חדה בתוצר ואחר כך ריבאונד", אומר תמיר הרשקוביץ סמנכ"ל ומנהל אגף השקעות באיילון ביטוח בראיון לביזפורטל. "הגרעון זה כבר סיפור אחר, היקפי הנפקות של 10-13 מיליארד שקל כל חודש למימון הגירעון הגדול של שנה הבאה. השאלה מי יממן את הגירעון- -כמה אפשרויות: 1. להנפיק בחו"ל איגרות חוב, מה שכבר המדינה התחילה. 2. להנפיק איגרות חוב ממשלתיות מקומיות. זה תופס את השוק המוסדי בזמן שהחשיפה לאג"ח מדינה היסטורית ברמה מאוד נמוכה קרוב ל-8% בהשוואה לקרוב ל-20% לפני עשור. יש מקום להגדיל את זה באפיקים המוסדיים ולקלוט ולספוג את היקפי הנפקה הגדולים. זה יצריך רמות ריבית יותר גבוהות וסבלנות של קובעי המדיניות בנוגע לקצב ההנפקות שיהיה בכל חודש".

 

כן, כשגל גיוסים בפתח, היצע אגרות החוב גדל וזה עשוי להביא דווקא לעלייה בתשואות, כלומר ירידה באגרות החוב, ועדיין הרשקוביץ סבור שזו תהיה שנת אג"ח ולא שנת מניות. אגרות החוב יספקו תשואה טובה למרות היקף הגיוסים הגדול של המדינה וזה בשל הירידה הצפויה בריבית. 

איך אתם מסכמים את השנה האחרונה בכלכלה הישראלית?

"התממשות סיכון בישראל, שילוב של כמה דברים במקביל - גם סיכון בניהול המדינה, ברפורמה המשפטית שהתחילה בתחילת השנה. הניתוק של השוק הישראלי אגב התחיל מעצם קיום הבחירות בנובמבר 22. ראינו סוג של התנתקות מחלק מהמדדים בעולם, זה העצים בגלל הרפורמה-מהפכה המשפטית. וכמובן האירוע של המלחמה שהוא התממשות סיכון גדול. ראינו משקיעים זרים עשו מכירות ערות של מניות בנקים במהלך אוקטובר. ראינו ביצועי חסר בשוק המניות הישראלי אל מול MSCI ו-S&P500. בארץ, גם המניות וגם אגרות החוב היו בשנה פחות טובה ביחס למה שקרה בעולם"

 

למרות כל הנסיבות שציינת השוק הישראלי עדיין חזק, מדדי המניות חזרו למצב לפני תחילת המלחמה

"בהתחשב בסיכונים, אתה יכול להגיד שהמדדים היו אמורים להיות בנקודה הרבה יותר נמוכה והשקל דולר אמור להיות בנקודה הרבה יותר גבוהה כלומר לחצות את ה-4 שקלים לדולר – זה נכון. אבל צריך לזכור שני דברים: הראשון ההרכב של המדד. בבורסה בישראל המדד מושפע בעיקר מבנקים מחברות נדלן, קצת חברות טכנולוגיה.

"לכן תמיד כשעושים את ההשוואות האלו למול ה-S&P 500 או הדאקס, צריך לזכור במדדים שיש בהם טכנולוגיה, המניות יותר התקפיות-אגרסיביות עם סיכון וסיכוי גדול יותר. על פניו עם הסיכונים שקרו במהלך 23 לא היו מתממשים היית אמור לראות את המדד עולה 15% לעומת תשואה חד ספרתית נמוכה ממה שהוא היום ואת השקל דולר באזור 3.30. מול הפוזיציות גידור של הגופים המוסדיים. את הדברים האלו לא ראית, צריך לזכור ששנת 23 היא שנה חיובית במניות בעולם, תשואות דו ספרתיות גבוהות ברוב השווקים בעולם. בשנים כאלו אתה אמור לראות את הבורסה בישראל מניבה תשואות דו ספרתיות יפות".

 

איך אתם מסכמים את השוק העולמי של שנת 2023?

"ההפתעה הגדולה זו הצמיחה של ארה"ב או מול הציפיות. לא היו הפתעות בגזרת האינפלציה ולא בריבית. התחזיות בצמיחה בארה"ב היו ב-0.5% בתחילת שנה, מסיימים את השנה ב-2.5%. רווחיות של החברות גידול של 8%-7% בחברות, תומך ברמות מכפילים יחסית גבוהות היסטוריות ב-S&P500".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

 

מה לגבי שנת 2024?

"אם עד לפני חצי שנה ההשפעה היתה בעיקר בשל אינפלציה וריבית שקבעו את הטון, לאט לאט זה התחלף ברווחיות של חברות, עכשיו ב-2024 האינפלציה פחות מדאיגה, גם הריבית. רוב האנליסטים מעריכים הורדת ריבית במהלך השנה. הפוקוס על רווחיות של החברות אם הם יעמדו בתחזיות זו תהיה שנה מצוינת, אבל לדעתי הפוקוס צריך להיות באג"ח.

"אחרי 3-4 שנים של הפסדי הון באפיקי האג"ח העולמי, יש שינוי באפיקי האג"ח כולל בישראל. כתוצאה מהירידה בריבית יש ציפייה לראלי או מיני ראלי באג"ח במהלך 24. לכן בין מניות לאג"ח אנו נוטים באופן ברור לאג"ח, על חשבון שימוש במאגרי המזומן של המוסדיים. אפיקי האג"ח המעניינים הם ממשלתי, דולרי, ומקומי לצד כניסה רוחבית לכל אפיקי האג"ח בעולם.

"ההעדפה להיות במח"מים ארוכים, אבל גם המח"מים הקצרים יהנו מרווחי הון בשנת 2024. ב-50 שנה האחרונות ירידת ריבית תמיד הובילה לראלי בשוקי האג"ח".

איך אני צריך לבחון את התשואות בין 2 האלטרנטיבות?

תיק אגח ב-2024 יכול להגיע בין 8%-6%. זה גם מה שתצפה לקבל באפיקי מניות בממוצע שנתי. אבל הסיכון גדול יותר.

"אתה שואל את עצמך אם אני רוצה להישאר בחשיפת מניות מאוד מוגברת שיש לי אלטרנטיבה עם סיכון יותר נמוך עם מתווה ריבית יורד אל תוך שנת 2024 עם תשואות שהן לא מאוד רחוקות מאפיקי המניות, אז פה משקיעי המניות יהיה להם אתגר גדול בתוך 2024 כי צפוי שתהיה זרימה של כספים בכיוון ההפוך, או ממזומן לאג"ח, או ממניות לאג"ח".

איזה סקטורים מומלצים לשנת 2024?

"הייתי מחלק את זה בין ישראל לחו"ל - מבחינת ישראל מקווים שהאירוע הביטחוני  יסתיים ברבעון השני, צריך לדעת לנהל כלכלה בריאה במקביל אליו, אם זה יקרה סקטור הבנקים יחסית אטרקטיבי. גם אנרגיות מתחדשות, סגמנטים מסויימים בנדל"ן שעשויים ליהנות מירידת ריבית 

"בחו"ל אנחנו מחפשים סקטורים שנהנים מירידת ריבית - חברות החזקה ממונפות, קצת נדל"ן, תשתיות, פחות מוצרי מותרות שאנחנו רואים תמחור יתר ברמת המכפילים".

 

איזה סגמנטים של נדל"ן בארץ מעניינים?

"קניונים, משרדים. להיזהר מנדל"ן למגורים - זה סקטור שלא מומלץ לשנת 24.

 

"בנדל"ן המקומי יש סערה מושלמת של אירועים קשים. בשנים 2022-2023 היו עליות ריבית משמעותיות, ירידה בביקושים, קושי בנטילת משכנתאות, חוסר ביקושים בעקבות המלחמה, חוסר כוח אדם מתוצאה מהמלחמה. הנפגעים העיקריים זה יזמי הנדל"ן, או כל מי שרכש קרקע או נדל"ן למגורים במינוף גבוהה,  זה יכול לחלחל לחברות אשראי חוץ בנקאי שמימנו את הפעילות הזאת ואולי בסוף גם לבנקים.

"כוחות השוק שהובילו לעליות מחירים משמעותיות במשך כמעט 15 שנה פועלים כולם נגד עליית מחירים ובעד ירידת מחירים. כשמסתכלים על כל הורטיקלים, מבחינת היצע התחלות בנייה, גמרים של בנייה, מלאי מאוד גדול של יזמי נדל"ן שחייבים למכור אותו בשביל לעמוד במסגרות האשראי שניתנו להם, מבינים שהמכלול הזה אומר בקול חד וברור ירידת מחירים.

"אבל צריך לזכור שיש השפעות נוספות - ירידת מחירי הדירות תלויה בריבית שתהיהבשנה הבאה, ובכל מקרה הירידה במחירים תהיה בין חד ספרתי גבוה ועד ירידה דו ספרתית.

מה יכול לעשות טוב לכלכלה הישראלית?

תגובות לכתבה(50):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 27.
    כתבה לשינוי סדר היום 26/12/2023 19:00
    הגב לתגובה זו
    מה שפוגע בכלכלה אלו השמלאנים שמנסים לשנות לקובעי המדיניות את סדרי העדיפויות לפי האג'נדה שלהם,אכן חלוקת תקציבית צודקת.הכוונה שישוו את התקציב לסטודנט למדעי הרוח לתקציב מדעי היהדות או להפך. כאשר זה יקרה נראה ירידה ברמות הסיכון.
  • 26.
    קשקש 23/12/2023 14:02
    הגב לתגובה זו
    אולי עוד שנתיים
  • 25.
    אולי 23/12/2023 12:01
    הגב לתגובה זו
    ומהר יחסית. דירות גדולות ויקרות זה סיפור אחר, כאן מדובר באנשים או בעלי אמצעים, או תלויים במכירת נכס קיים, וזה לא פשוט, אז מחכים להתבהרות המצב, או למציאות.
  • 24.
    חסר הגיון 20/12/2023 17:36
    הגב לתגובה זו
    החוסר רק הולך ומעמיק. איך המחירים ירדו בדיוק????
  • חסר היגיון 2 23/12/2023 10:26
    הגב לתגובה זו
    אין מצב שמחירי הנדל״ן ירדו שיעור ראשון בתואר בכלכלה, היצע נמוך=עליית מחירים
  • אפיאל 23/12/2023 00:36
    הגב לתגובה זו
    כי יש כ 100 אלף דירות שעומדות ריקות ומפורסמות במחיר בועה קבלנים מחכים שהפראייר יופול בחכה
  • זרודינסקי יוסף 06/01/2024 20:34
    אני גם לא מבין על איזו ירידה במחירי הדירות אפשר לדבר? הביקוש כל הזמן עולה, ההיצע - רחוק מלהשיג אותו. אנשים פשוט יושבים על הגדר ומחכים שהריבית תרד. גם משקיעים, כמובן.
  • 23.
    משה 20/12/2023 17:35
    הגב לתגובה זו
    מחירי הנדל"ן ירדו . איפה ? על הירח !!!
  • 22.
    עוד שורטיסט (ל"ת)
    מושיקו 20/12/2023 13:54
    הגב לתגובה זו
  • 21.
    שם דבר 19/12/2023 23:32
    הגב לתגובה זו
    לדעתי גם אם הריבית תרד ב-2%, הרבה לא יוכלו לשלם את המחירים המנופחים. בועה בדרך לפיצוץ? צניחה ללא מצנח? חכם, עיניו בראשו! הולך כנראה להיות מעניין בתקופה הקרובה.
  • 20.
    דירות ירדו חזק גג ם בגלל סנטימנט שלילי. בריחה המונית. (ל"ת)
    שווילי 19/12/2023 22:47
    הגב לתגובה זו
  • 19.
    זו דעה שהתבררה כלא נכונה בכל נקודה בהיסטוריה (ל"ת)
    דן 19/12/2023 19:42
    הגב לתגובה זו
  • אחד 20/12/2023 06:27
    הגב לתגובה זו
    בין 1998-2006 מחירי הדירות ירדו בכ 30% במונחים ריאליים. אבל היי... לשקר לעצמך זה הכי טוב. גם מדד ה s&p רק עולה. גם עגבניות עלו פחות פעם.
  • 18.
    מור 19/12/2023 18:53
    הגב לתגובה זו
    מחירי הדירות רק יעלו
  • המתווכים מתחילים לסגור משרדים (ל"ת)
    צפון תל אביב 19/12/2023 20:43
    הגב לתגובה זו
  • 17.
    יזם בנייה. 19/12/2023 18:12
    הגב לתגובה זו
    מחיר הדירה נקבע לפי יכולת השוק לשלם עבורה. נ.ב. בשנים 2000-2005 מכרתי דירות פחות מעלות בניה קוטגים 180 מ"ר במחיר של 780,000 ש"ח. כ-4,350 ש"ח למ"ר מחיר עלות בניה. מה עם הקרקע והפיתוח? לא נראה שהשוק יוכל לשלם את המחירים שהיו עד לפני שנה.
  • חחח טוב. חוץ מזה שעל זה בנויה הכלכלה, היצע וביקוש. (ל"ת)
    חבל 20/12/2023 17:37
    הגב לתגובה זו
  • וכח קניה (ל"ת)
    מגיב 20/12/2023 21:20
  • 16.
    ניר 19/12/2023 17:31
    הגב לתגובה זו
    התעשרתי בזכות זה שכל פעם שאנליסטים המליצו עשיתי הפוך...
  • 15.
    ישרפלוף 19/12/2023 16:31
    הגב לתגובה זו
    שוק לא ירד רק יעלה זו עובדה לא מחשבה
  • 14.
    כלה 19/12/2023 15:38
    הגב לתגובה זו
    הלוואי שאתה צודק!!
  • 13.
    72 19/12/2023 15:36
    הגב לתגובה זו
    40-70 אחוז מטה תלול ומהר. כבר ירד 20 תפנימו. עד אפריל מאי אנחנו ב-40 בהמשך עוד...
  • 12.
    משקיען 19/12/2023 14:31
    הגב לתגובה זו
    נראה מי יהיה צודק.. מאג"ח אני מתרחק. זה הדבר הראשון שחוטף תספורת, מניה נשארת כי חברה גדולה בד"כ לא נסגרת. הנדלן במשבר, ולכן זה הזמן להשקיע לפני שהריבית תרד והוא יתאושש.. רשימה ארוכה של אני חושב בדיוק ההפך ממך.
  • אלון78 19/12/2023 21:29
    הגב לתגובה זו
    תן לי דוגמא אחת שחברה שעברה תספורת המניה הייתה אטרקטיבית.
  • חנן מור למשל ? 19/12/2023 18:43
    הגב לתגובה זו
    איפה ההגיון שלך ? בחברות נדל"ן ממונפות המניה מגיעה לאפס. האגח יכול לקבל תספורת רק אם לא בחרת אגח עם בטחונות
  • 11.
    התאחדות הקבלנים 19/12/2023 14:25
    הגב לתגובה זו
    62,400 דירות לא מכורות ועוד 110,000 בבנייה… מעניין ברמת למה המחירים לא יורדים?!
  • 10.
    כתבה ארוכה ומשעממת. בלי קשר נדלן כבר שנים לא נחשב השקעה (ל"ת)
    מבין עניין 19/12/2023 14:15
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    Branch 19/12/2023 14:03
    הגב לתגובה זו
    בכל ענף כלכלי יש עליות ומורדות ובועות ומפולות. כל דבר אחר זה בלוף
  • 8.
    אורנה 19/12/2023 13:44
    הגב לתגובה זו
    איךך מחירי הדירות ירדו עם הביקוש עולה ההיצע? ענף המגורים קיבל מכה קשה מאז פתיחת המלחמה. אין פועלים ויש עצירה בעבודות הבנייה וגם התחלות בנייה חדשה מתעכבת. כשיש ביקוש וההיצע נמוך יש עליית מחירים.
  • גלעד לנגר 19/12/2023 18:58
    הגב לתגובה זו
    רק שהמצב הוא בדיוק הפוך 60 אלף דירות מוכנות ואין קונים אתה אולי מתכוון לרצון, אבל עם רצון לא רוכשים כלום. רוכשים רק עם כסף, ואין לרוב האוכלוסיה כסף למחירים שכאלה. הם עלו ללא ריבית וגם אז קרטעו בקצה ללא קשר לעליית הריבית הריבית פשוט עשתה קאט למצב שהגיע ללא קשר תרם עלייתה
  • מוכר בשוק 19/12/2023 16:45
    הגב לתגובה זו
    אבל אני את הדירה מכרתי
  • דורון 19/12/2023 13:55
    הגב לתגובה זו
    ביקוש יכול להיות עד מחר אם הוא לא מלווה בכסף המחירים יתרסקו
  • 7.
    חסרים לא הרבה בתים 19/12/2023 10:47
    הגב לתגובה זו
    חסרים הרבה בתים מסיבה שיש לא מעט בתים הרוסים מהמלחמה ואנשים צריכים לגורהיכן שהוא,הם לא יגורו בבתי מלון כל החיים
  • בטח שיגורו בבית מלון. ארוחות חינם (ל"ת)
    אאבב 19/12/2023 11:50
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    גם אם ירדו זה לא משנה, חשוב התזרים, הנכסים יעלו חזרה בקרוב. (ל"ת)
    אמנון 19/12/2023 10:28
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    ברק 19/12/2023 10:02
    הגב לתגובה זו
    מספרים לנו משנת 2008 שמחירי הדיור עומדים לרדת והם רק עוליםבמדינת ישראל יש צורך ב-50,000דירות חדשות כל שנה רק כדי להדביק את הגידול באוכלוסיהבפועל כבר מעל שנה יש האטה משמעותית בהיקף התחלות הבניה בגלל העלייה בריבית ומאז 7/10 הבנייה בעצירה כמעט מוחלטתמהשמעות של הדבר מאוד פשוטה-ירידה חדה בהיצע הדירות ומכאן עליה במחירי הדירות החדשות!!!!!!קבלן שקנה שטח במחיר יקר ושילם מיליונים על מימון בגלל עליית הריבית לא ימכור את דירות בהפסד אלה יעצור פרוייקטים עד שהשוק יתאושש ואז כבר נהיה במחסור גדול של דירותיש כאן אנשים שיושבים שנים על הגדר כי מישהו סיפר להם שמחירי הדיור יירדובפועל ב-4 שנים האחרונות מחירי הדיור עלו מעל 30% (ואפילו 40) ותוך כדי הישיבה על הגדר שילמו שכירויות (כי צריך דירה לגור גם אם לא קונים אחת) והפסידו משני הכיוונים-גם שילמו מאות אלפים בשכירויות וגם דירה שהיתה עולה להם 2 מליון לפני 4 שנים תעלה להם 2.8 מליון.......פראיירים לא מתים-רק מתחלפים
  • שמחה 20/12/2023 02:48
    הגב לתגובה זו
    מדבריך אני מבין שיש 50,000 דיירים חדשים ברחוב מידי שנה... וברצינות, איפה גרים כל ה-50,000 האלו ? כנראה שיש דירות, רק שהן נמצאות אצל משקיעים, אם יש עליית ריבית, המשקיעים מוכרים, ולקונים אין אפשרות לקנות יותר מבעבר = ירידת מחיר
  • ארנב 20/12/2023 00:10
    הגב לתגובה זו
    קבלן שקנה קרקע יקרה ומשלם מליונים על מימון כל חודש, יהיה חייב למכור דירות, אחרת יפשוט את הרגל. לא ירצה להוריד מחיר? הבנקים ובעלי האג''ח יקחו לו את הקרקע ויביאו מישהו אחר שישלים את הבניה וימכור.
  • גבי 19/12/2023 13:16
    הגב לתגובה זו
    נגיד ואתה צודק.איך זוג צעיר עם חצי מיליון יכול לקנות דירה ב2 מיליון?
  • 4.
    שום תחזית של מומחים לא התגשמה. לא בארץ ולא בעולם. 19/12/2023 09:28
    הגב לתגובה זו
    שום תחזית של מומחים לא התגשמה. לא בארץ ולא בעולם. מה שנשכח זה מה אמרט בתחיל השנה
  • 3.
    ליאור 19/12/2023 09:09
    הגב לתגובה זו
    יש לרצץ בפנסיות התקציביות והשכר בה מגזר הציבורי החל מ20.000 עד 100.000 שח באופן דיפרנציאלי ויפה שעה אחת קודם.עלות הפנסיות התקציביות 30 מיליארד שח בשנה זה מטורף!!!
  • אנונימי 20/12/2023 10:56
    הגב לתגובה זו
    את המצב, ולא כל הבטחוניסטים היקרים...
  • דני 19/12/2023 13:18
    הגב לתגובה זו
    כולם מפגינים בקפלן.יש להם כסף להפגין ולא לעבוד.
  • זה הטינדר החדש (ישן) גילו את הפייס טו פייס חחח (ל"ת)
    מושיקו 20/12/2023 10:57
  • אחרי שעות העבודה. מצאו בילוי חדש חינם (ל"ת)
    מבין עניין 19/12/2023 14:17
  • 2.
    מיכאל 19/12/2023 09:01
    הגב לתגובה זו
    כל הכבוד!
  • 1.
    דרור 19/12/2023 08:59
    הגב לתגובה זו
    יותר מיתר העיתונים
  • קונטרה למתווכים וקבלנים שמשקרים לנו (ל"ת)
    טלי 19/12/2023 18:54
    הגב לתגובה זו
  • הם סוציליסטים, יש להם אג'נדה! (ל"ת)
    מוטי 19/12/2023 10:29
    הגב לתגובה זו
  • שולמית 19/12/2023 09:30
    הגב לתגובה זו
    הקורונה והמלחמה הרסה לרב העצמאים את היסק ,והם אלו שקנו דירטת במחירים מופקעים והשקיעו . המשק יצטמצם מאוד אחרי המלחמה ויקח לו זמן של כמה שנים להתאושש. אז הכתבה הגיונית .
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

הבורסה ננעלה באדום: ת"א ביטוח איבד 6.9%, הבנקים 4.5% - איי.סי.אל זינקה 4.8%

הבורסה ננעלה בירידות חזקות, כשהבנקים וחברות הביטוח בירידות חדות, לאור איומי שר האוצר, סמוטריץ', על הכפלת המיסוי על הבנקים במידה ויגלגלו את המיסוי לצרכנים; סאמיט ירדה לאור ירידת שווי נכסים בניו יורק, ובמקביל הגישה הצעה לרכישת פורטפוליו של דה זראסאי, טורבוג'ן זינקה לאחר איזכור השם רפאל; ומי חברת האנרגיה המתחדשת שהורידה תחזיות ונפלה? 

מערכת ביזפורטל |

הבורסה ננעלה ביום אדום במיוחד, והפיננסים משכו את מדדי הדגל למטה, כשמספר גופים ירדו במהלך המסחר בשיעור דו-ספרתי, כולל הראל, מנורה, מזרחי ודיסקונט, אך לקראת הנעילה הירידות התמתנו מעט.  

 דווקא בכזה יום מעניין לראות את המניות שבכל זאת מצליחות לטפס.  ארן ארן 15.25%  מזנקת דו-ספרתית, ארן היא חברת מו"פ קטנה, היא מספקת שירותי פיתוח הנדסי לחברות בתעשיות שונות (רפואה, ביטחון, מים, פלסטיק), וגם משקיעה בסטארט-אפים, היא הודיעה על קבלת שתי הזמנות, האחת מחברה בטחונית ישראלית והשניה מחברה בטחונית בינלאומית לייצור מוצרים לשוק הבטחוני, בהיקף כולל של כ- 18.45 מיליון שקל, בנוסף להזמנה נוספת של כ-3 מיליון שקל.  בהזמנות ארן כותבת שנכללת גם הזמנה לייצור מוצר שנבחר על ידי הלקוח כפתרון ייחודי בתחום מערכות אוויריות בלתי מאוישות (רחפנים).

סאמיט סאמיט -4.78%   הגישה הצעה לרכישת פורטפוליו נכסי דיור להשכרה של חברת דה זראסאי גרופ בניו־יורק, בהיקף של כ־450 מיליון דולר, והצעתה נבחרה כהצעה המובילה במסגרת הליך מכירה פומבית המתנהל כחלק מהליכי חדלות פירעון של דה זראסאי מול הבנק המממן. במקביל, עדכנה סאמיט על אינדיקציה לירידת שווי של 65-70 מיליון דולר בנכסי הדיור הקיימים שלה בניו־יורק, נתון שממחיש את הלחץ המתמשך בשוק המגורים האמריקאי.

טורבוג'ן טורבוג'ן 9.25%    זינקה היום אחרי שהודיעה על התקשרות עם רפאל כדי להשתמש במיקרו-טורבינה שעליה יש לרפאל קניין רוחני בשביל לעשות פיילוט עם חברה בטחונית, רפאל תקבל תמלוגים של 10% מההכנסות של הפרויקט. מכל ההודעה הזאת נראה שטורבוג'ן בעיקר משתמשת, לכאורה, בשם של רפאל כדי לקבל קרדיביליות מול מערכת הביטחון וגם השוק, נזכיר כי טורבוג'ן הודיעה שהיא בדרך לנאסד"ק: טורבוג’ן הגישה תשקיף ל-SEC

ג'ין טכנולוגיות 6.41%   דיווחה שנבחרה כספק יחיד לאספקת תשתית GenAI ארגונית לאחד משלושת גופי הבריאות הגדולים בישראל - לביזפורטל נודע שמדובר בקופת חולים מכבי. ההתקשרות המתוכננת היא לשלוש שנים וכוללת רישיון שימוש בפלטפורמה של החברה לצד שירותי פיתוח, התאמה, הטמעה וליווי מקצועי. נכון לעכשיו אין הזמנת עבודה מחייבת והמהלך כפוף לאישורים פנימיים אצל מכבי - ג׳ין טכנולוגיות תטמיע AI בקופ"ח גדולה - במי מדובר?



משקיע מבצע ניתוח טכני, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Geminiמשקיע מבצע ניתוח טכני, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Gemini

הדילמה של המשקיעים - הם רוצים לממש מניות, אבל לא רוצים לשלם מס; מה לעשות?

צרות של עשירים - משקיעים רבים סבורים שהשוק עלה מדי ורוצים לממש, אבל אז הם נזכרים במס על רווחים ומתחרטים - למה זו טעות ונאחל לכם לשלם כמה שיותר מסים על רווחים בבורסה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה משקיע מס

אחרי שנה שבה שוק המניות המקומי רשם עליות חריגות ( שיא מאז 1992) ואחרי שנים שוול סטריט שוברת שיאים, אתם לא תשמעו אנשים שאומרים באמת שזה זמן מצוין להשקיע בבורסות. סליחה, טעות - אתם תקראו מנהלי השקעות, מנכ"לים, אנליסטים שאומרים שהשווקים ימשיכו לעלות, אבל הם לא אומרים את האמת שלהם, ואם כן - הם כנראה לא יודעים מה זה שוק מניות, מה זו מחזוריות ולא בטוח שהם יודעים לתמחר חברות ושווקים. וזה לא שאנחנו מבינים יותר, ממש לא, אלו מספרים, עובדות, זו מתמטיקה פשוטה. ככל שהשווקים עולים התמחור של הפירמות גבוה יותר וזה במבחנים שונים כמו - מכפילי רווח, מכפילי הון ועוד.

ההקדמה הזו חשובה למי שרואה את התחזיות של המומחים. אין באמת מומחים, יש פוזיציה ענקית שמחייבת את המומחה להאמין בעליות - זה הביזנס שלו. הוא חייב להיות אופטימי. מה שכן יש אלו בעלי שליטה שמממשים. שי את זה בלי סוף, ולמי הם מוכרים - לנו. פראיירים כנראה רק מתחלפים. הגופים המוסדיים מקבלים מאיתנו כסף גדול דרך הפרשות לפנסיה, גמל השתלמות ועוד וקונים מניות גם במחירים של פי 2-3 משנה שעברה, גם במכפילי רווח של 40. 

ומה אתם באופן ישיר עושים? כלומר בקרנות נאמנות, במניות וכו'? יש כאלו ומסתבר שהם רבים מאוד שאומרים לנו - "השוק יקר, טאואר הגיעה ל-90 דולר מכרתי חצי מהכמות, זינקה ל-100 מכרתי עוד חצי. קניתי באזור 32-33 דולר. אבל עכשיו היא ב-120 דולר. גם לא הרווחתי את העלייה הנוספת וגם שילמתי מס ענק".

בואו נחלק את הדילמה לשתיים: לתזמן את טאואר בשיא - אף אחד לא יכול. לתזמן את המסים - כולם יכולים. 

משקיעים חוששים מ-FOMO, אבל ככל שהשוק עולה, הם משתכנעים למכור. הבעיה שאחרי שהם משתכנעים למכור יש דילמה חדשה. למכור עכשיו ולשם מס? זו היתה שנה מופלאה, אין כמעט ניירות שירדו, התיקים מפוצצים ברווחים וגם במס תיאורטי (מס של 25% על הרווח בעת המימוש). ברגע שתבוצע מכירה, המס התיאורטי יהפוך למס בפועל. 

ואז משקיעים רבים אומרים - נחכה כבר לשנה הבאה, ודוחים את העסקה. הכל יכול להית בעתיד - אולי יתברר שהם צדקו, אבל זו חוכמה שבדיעבד.