מבחן בחינה
צילום: Image by Gerd Altmann from Pixabay
כללי השקעה

רוצים להיות מנהלי השקעות או לנהל את הכסף שלכם לבד - הנה הכללים הבסיסיים, אבל הכי חשובים (חלק ב')

צבי סטפק, יו"ר חברת מיטב עוזר לכם להיות מנהלי השקעות - עונה על שאלות המבחן העיקרי של רשות ניירות ערך (מקצועית ב'); ועל הדרך - כולם יכולים ללמוד על פיזור תיק ההשקעות, המשמעות של הגיל להרכב ההשקעות ועוד 
צבי סטפק | (3)

בחרתי מתוך הבחינה של מקצועית ב' שמיועדת לקבלת רישיון כמנהלי השקעות, שאלות מרכזיות וצרפתי פתרונות. כאן תוכלו לקרוא את השאלות והתשובות לחלק הראשון.  

הערת מערכת - זה חשוב וטוב לסטודנטים-לתלמידים שיכולים להיעזר בתשובות  וזה טוב לכולם - ככה תפנימו את כללי ההשקעות הבסיסיים.

שאלות ותשובות משאלה 8 עד וכולל שאלה 13

בחודש יוני 22 ערכה רשות ניירות ערך את הבחינה מקצועית ב' המיועדת למבקשים להשיג רישיון  כמנהלי השקעות. בחרנו מתוכה כמה שאלות מרכזיות, ולהלן התשובות.

נתונים לשאלות 8-10:

יעל היא מנהלת קשרי לקוחות בעלת רישיון בחברת ניהול תיקים. במסגרת תפקידיה היא אמונה על הקשר השוטף מול כ-300 לקוחות מנוהלים. להלן מספר דוגמאות לשיחות שחוותה יעל בשבועות האחרונים. עליכם להתייחס לדברים שעלו מצד הלקוחות.

 

שאלה 8: לקוחה המנהלת תיק השקעות במדיניות של עד 20% במניות, מאוכזבת מאוד מביצועי התיק. לאחר שראתה שחלק האג"ח שבו ירד בממוצע בכ-2% והיא לא מבינה איך יכול להיות שתיק סולידי כל כך ירד ביותר מ-3%. מכיוון שהתיק הוא גדול, היא שוקלת למכור את יתרת האחזקות באג"ח בתיק, להשקיע בפק"מ בבנק ולנהל את חלק המניות הנותר שבתיק במדיניות של 100% במניות.

תשובה: הכוונה של המשקיעה היא לא לגמרי משוללת היגיון. בעצם מה שהיא מבקשת לעשות זה מעבר ממדיניות של תיק מעורב – אג"ח ומניות, להפרדה בין שני המרכיבים – מניות לחוד ומזומן לחוד. אלא שהיא בהחלטה הזו מוותרת על רכיב האג"ח שדווקא בו נוצרו הזדמנויות לתשואה סבירה אחרי הירידות שהתרחשו בו ועדיפות על פק"מ. לכן, זו החלטה לא מאוזנת שבאה גם בעיתוי בעייתי. התשואה שהיא תקבל על פק"מ גם בהתחשב בהעלאות הריבית הצפויות, צפויה להיות נמוכה יותר מאשר איגרות חוב שבהן היא תחזיק עד לפדיון.

שאלה 9: לקוח המנהל תיקי 100% במניות במסלולים שונים במספר בתי השקעות, מנהל אצל יעל תיק במסלול של חברות טכנולוגיה. לאחר שהתיק עלה יפה בשנים 2019-2021, מתחילת 2022 ועד היום התיק ירד בשיעור חד של 15%. הלקוח מעוניין לשנות מסלול למסלול המשלב יותר חברות ערך ופחות חברות טכנולוגיה, בדומה לתיקיו בחברות ניהול תיקים אחרות.

תשובה: הלקוח מנהל כמה תיקים באותה מדיניות של תערובת של מניות ערך עם מניות טכנולוגיה בדגש על מניות ערך ותיק אחד שמתמחה במניות טכנולוגיה. החלטה להפוך אותו לתיק מעורב דוגמת שאר התיקים שהוא מנהל היא החלטה סבירה והשאלה המרכזית שצריכה להנחות אותו היא מהי רמת המחירים והכדאיות הכלכלית של מניות ערך מול מניות טכנולוגיה.

שאלה 10: לקוח פנסיונר שמנהל תיק במדיניות של 30% במניות, אשר תמיד היה שמרן באופיו, התקשר כעת ואמר כי מניסיונו, משבר הוא בדיוק הזמן לרכוש מניות, ולכן הוא מעוניין לשנות את מדיניות התיק ל-100% במניות.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

תשובה: זהו מקרה קיצוני שבו לקוח שמרן מבקש לשנות את מדיניות ההשקעות שלו לאורך שנים ממגבלה של 30% מניות ל-100%, רק משום ששוק המניות ירד ושמשבר הוא הזדמנות. זו בקשה שגויה ומופרכת. נכון שמשבר יכול להיות הזדמנות, אבל זה נכון רק למי שיכול להרשות זאת לעצמו הן כלכלית והן ובמיוחד מנטלית. אם המשבר יימשך אחרי שאותו משקיע כבר הגדיל את שיעור המניות מ-30% ל-100%, סביר מאוד שבשלב מסוים המשקיע יישבר ויפחית שוב את שיעור המניות מ-100% ל-30%, ואולי אפילו ל-0% תוך גרימת הפסדים גדולים לעצמו.

 

נתונים לשאלות 11-13:

לפניכם תיאור של שלושה לקוחות פוטנציאליים לניהול תיקים, להם נערך תהליך של איפיון צורכי לקוח. המליצו בקצרה על השיקולים העיקריים שאמורים להנחות את קביעת מדיניות ההשקעות שלהם והמליצו על מדיניות השקעות, מבנה כללי, אפיקים, נזילות, סיכון ותובנות עיקריות שעולות ביחס לכל אחד מהם. אין להתייחס לניירות ספציפיים.

שאלה 11: חברת תשתיות פרטית. לאחר שמייסד החברה נפטר, בנו בן ה-57 מוכן להתנסות לראשונה בניהול תיקים. לחברה מחזור של 300 מיליון ₪, הון עצמי של 55 מיליון ₪, חוב נמוך ונכסי נדל"ן רבים שבבעלותה. לדברי הבן, כל עוד האב היה בחיים הוא לא האמין בשוק ההון ולכן הכספים, בסך 40 מיליון ₪, ישבו בפק"מ והושקעו בהמשך בנדל"ן. בנוסף הוא ציין כי התזרים משאיר עודף של כ-15 מיליון ₪ מידי שנה, אותם הם נהגו להשקיע או לחלק כדיבידנד. לדבריו: "אני מוכן לנסות לשנה השקעה בתיק של 10 מיליון ₪ ואז לראות".

תשובה: עצם ההחלטה להשקיע חלק מהתזרים השוטף של חברת התשתיות בשוק ההון (לאו דווקא במניות או רק במניות) נראית מוצדקת בוודאי מול הנוהג עד כה להשקיע בפק"מ שנושא ריבית נמוכה מאוד, וזה גם משאיר כסף להשקעות ולחלוקת דיבידנד כך שאין בעיית נזילות. ואולם "לנסות לשנה" זה ניסוי שלא יגיד שום דבר. ה"ניסוי", אם בכלל, צריך להיות לחמש שנים לפחות. המדיניות המומלצת היא להשקיע עד 20% במניות (בהתחשב בכך שזה משהו חדש עבור החברה), כ-10% באג"ח קונצרניות וכ-70% באג"ח ממשלתיות באיזון בין אג"ח צמודות ללא צמודות.

 

שאלה 12: בן 77, תושב גרמניה, עם עסקים רבים בישראל. יש לו סכום של 1.5 מיליון אירו שמוכן להשקיע בתיק מנוהל. לדבריו, רוב כספו ונכסיו נמצאים בחו"ל ובארץ מחזיק כספים בסך 10 מיליון אירו, המיועדים להשקעות בעסקים, בחברות הזנק ובנדל"ן. לדבריו: "אין כרגע הזדמנויות השקעה מעניינות ואני מוכן להפנות חלק מהכספים לניהול תיק". כמו כן, סיפר שהיתה לו חוויה לא טובה בעבר עם שוק ההון ובפעם שעברה "הנזיל" את כל התיק בחודש מרץ 2020, לאחר שפרץ משבר הקורונה.

תשובה: הנכונות להשקיע 1.5 מ' אירו בתיק השקעות עבור האדם הזה איננה החלטה דרמטית מבחינת משמעויותיה, שכן היא חלק קטן מאוד מנכסיו. לכן, על פניו, ההמלצה המתבקשת היא שהוא יכול לקחת סיכון בהשקעה של עד 100% מסכום זה במניות, במיוחד שאין למשקיע שום בעיית נזילות. ואולם, לנוכח אופן התנהלותו במשבר הקורונה במרץ 2020 שעה שמכר את כל התיק, צריך לקיים איתו ניהול ציפיות הדוק שבסיומו ייקבע אחוז המניות ונכסי סיכון אחרים.

 

שאלה 13: אם ובנה, בני 59 ו-27. האם קיבלה 3 מיליון ₪ מביטוח החיים של הבעל, שנהרג לאחרונה בתאונת דרכים. לדבריהם, הכסף כולו יושב בפק"מ בבנק. במהלך השיחה, הבן הדומיננטי מרבה לשאול על תשואות עבר ו"מה ניתן להבטיח שהתיק יעשה". האם היא מורה בפנסיה ומתקיימת מקיצבת פנסיה ומביטוח לאומי שמספיקים בדיוק לצרכיה. הדירה שבה גרה האם היא בבעלותה. לאם אין כל ניסיון או הבנה בשוק ההון והיא "סומכת על בני היחיד ב-100%" לדבריה.

הבן עובד חברת הייטק ולדבריו: "משחק הרבה בשוק, במסחר בחברות טכנולוגיה שונות, וזאת באמצעות פלטפורמת מסחר דיגיטלית, בה פתחתי חשבון". הבן ציין כי "עשה סיבובים טובים רבים בעבר", מהם הרוויח הרבה כסף. במהלך השיחה שאל הבן פעמים רבות את דעתכם על מניות שמחזיק. כמו כן, הוא ציין שהוא יהיה אחד מהבעלים בחשבון המנוהל לאחר שייפתח.

תשובה: אופן התנהלותו של הבן לא מעוררת יותר מדי אמון ביכולותיו לדאוג לכך שהכסף יתנהל באחריות ובלי לגרום נזק לאם כל עוד היא חיה. זו התנהגות שנראית קופצנית ולא עקבית. האם צריכה לקבל הסבר לגבי רמת הסיכון שמאפיינת כל אחד מאפיקי ההשקעה המרכזיים ובהתאם לכך ייקבע תמהיל המדיניות של התיק. בקביעת המדיניות יש להביא בחשבון את העובדה שהאם אכן מתקיימת מהכנסותיה, אבל בהיותה מבוגרת עם תוחלת חיים משוערת של כ-25 שנה, יש להביא בחשבון גם אירועים שיצריכו הוצאות גדולות וחריגות כאלה שאולי יצריכו שימוש בחלק מהכסף שעומד לרשותה כפיצויים.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    יפה מאד (ל"ת)
    ציון 22/12/2022 19:46
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    משקיע ערך 22/12/2022 09:30
    הגב לתגובה זו
    נהדר כעת בעקבות הכתבה אדע כיצד עלי להשקיע את ה 20 אלף שברשותי :)
  • 1.
    zz 22/12/2022 09:19
    הגב לתגובה זו
    אין לזה מקום כאן אבל פיר סטפק לא אשם הם התחילו..
סייברוואן יעקב טננבוים
צילום: איציק בירן, צילום מסך אתר יוניקורן טכנולוגיות
הלך הכסף

100 אלף שקלים הפכו לעשרות שקלים - סייברוואן עושקת את המשקיעים

אחרי שנפלה 90% בבורסה בת"א, סייברוואן נרשמה בוול סטריט - מי שציפה לעדנה קיבל ירידה של 99% נוספים; סייברוואן היא תרגיל פיננסי שעושק משקיעים - בדרך יש מרוויחים

רן קידר |
נושאים בכתבה סייברוואן

חלום גדול - הנפקה - הפסדים ושריפת מזומנים - שוב הנפקה  - הפסדים ושריפת מזומנים - שוב הנפקה - הפסדים ושריפת מזומנים - שוב הנפקה. המעגל הזה קיים בעשרות רבות של חברות גם בבורסה בת"א וגם בוול סטריט. חברות בלי הצדקה כלכלית רוכבות על חלום ומגייסות כסף. הכסף נגמר, מנסים לנפח שוב את החלום ומגייסים שוב, והכסף שוב נגמר וחוזר חלילה. אחד המקרים המכוערים ביותר הוא של סייברוואן. חברת טכנולוגיה שהכניסה את המילה "סייבר" לשם שלה וחשבה שהיא עומדת לכבוש את העולם.

סייברוואן פיתחה מערכות שיגרמו לנהג ברכב להיות  קשוב לכביש ולאירועים ולא להיות מוסח לטלפון הנייד. היא הנפיקה בגל של 2021 לפי שווי של כ-110 מיליון שקל וגייסה ממשקיעים כ-26 מיליון שקל. 

הכסף ירד לטמיון. אבל היא גייסה שוב ואז התברר לה שהמשחק בת"א נגמר. די, המשקיעים כאן כבר לא ייתנו אמון בהנהלה ובחזון של האיש שהוביל אותה בתחילת הדרך - יעקב טננבאום. אז מה עושים? משכפלים את המקרה לוול סטריט. כן, פראיירים יש גם בוול סטריט, אפילו יותר. וכך הצליחה סייברוואן לעשות את מה שעשתה למשקיעם המקומיים גם למשקיעים בוול סטריט. 

בשורה התחתונה אחרי הפסד של כמעט 90% בת"א, היא יצרה הפסד של 99% בוול סטריט. מי שהשקיע בה בהנפקה הפסיד 99.9% מכספו. תזכורת לסיכון הגדול של השקעה בהנפקה - המקום בו המנפיק יודע הרבה יותר טוב מהרוכש על החברה הנמכרת.      

סייברוואן הפכה 100 אלף שקלים של השקעה לעשרות שקלים בודדים. סייברוואן הפסידה מאז הקמתה 186.7 מיליון שקל:


איתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוניאיתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוני

אלקטרה תקים ותפעיל את מערך מס הגודש בגוש דן בהיקף של כ-1.25 מיליארד שקל

אלקטרה הודיעה היום כי זכתה במכרז המדינה להקמה, הפעלה ותחזוקה של מערך מס הגודש סביב גוש דן. לאחר סיום ההקמה החברה צפויה להפעיל את המערך במשך כ-20 שנה

ליאור דנקנר |

קבוצת אלקטרה אלקטרה -1.92%  , בניהולו של איתמר דויטשר, עדכנה כי חברה בת תשמש כזכיין בפרויקט מס הגודש באזור גוש דן. הזכיין יהיה אחראי על כל התהליך: תכנון, הקמה, תפעול ותחזוקה. תחילת העבודות צפויה לאחר החתימה על הסכם הזיכיון עם המדינה, ומאותו שלב תתחיל תקופה ארוכה של הפעלה שוטפת.

לפי הערכת אלקטרה, סך ההכנסות הצפויות מהפרויקט לאורך תקופת הזיכיון עומד על כ-1.25 מיליארד שקל. בתוך זה החברה מעריכה כי תקבל מענק הקמה של כ-400 מיליון שקל בשנים הראשונות, ועוד כ-850 מיליון שקל בפריסה על פני שנות התפעול. המודל המתגבש דומה לפרויקטי זכיינות אחרים: השקעה משמעותית בשלב ההקמה, ולאחר מכן זרם תשלומים רב-שנתי על שירות ותפעול.


220 שערים בשלוש טבעות

הפרויקט נשען על פריסה פיזית וטכנולוגית נרחבת. אלקטרה תתכנן ותקים כ-220 שערי אגרה, שמהווים כ-140 אתרי חיוב. השערים יתפרסו בשלוש טבעות סביב גוש דן: טבעת חיצונית, טבעת אמצעית וטבעת פנימית. כך אפשר יהיה לתמחר נסיעות לרכב פרטי לפי מיקום ועומס, עם הבחנה בין כניסה מבחוץ לבין תנועה בתוך הליבה העירונית.

מעבר לשערים עצמם, הזכיין אחראי על הקמת מערכת זיהוי רכבים, מערכת גבייה, מערכות תקשורת, מערכות תומכות, מרכז בקרה ומערך שירות לקוחות. בפועל מדובר במערכת אחת שצריכה לזהות רכב בזמן אמת, להצמיד לו חיוב מתאים ולתת לו מענה במקרה של בירור או ערעור. הכנסות מס הגודש עצמו יישארו בידי המדינה, בעוד שאלקטרה מקבלת תשלומים עבור הקמה ותפעול.

במסגרת פעילות הזכיין, קבלן האגרה הטכנולוגי בפרויקט יהיה TransCore LP מארה"ב. החברה אחראית על הקמת המערכת הטכנולוגית לזיהוי הרכבים, לרבות תוכנת האגרה, המצלמות, התאורה ושאר הרכיבים הרלוונטיים. TransCore היא זו שמיישמת גם את מערכת מס הגודש במנהטן שבניו יורק, מה שמוסיף לפרויקט הישראלי ניסיון שנצבר באזור עירוני צפוף ומורכב אחר.