דוחות

שטראוס: הכנסות של 2.3 מיליארד שקל וירידה של כ-52% ברווח התפעולי

החברה רושמת רווח נקי של כ-70 מיליון שקל - ירידה של כ-44.5% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד
דור עצמון | (2)

חברת המזון שטראוס 0.49% פרסמה את דוחותיה הכספיים לרבעון השני של השנה מהם עולה כי הכנסות החברה הסתכמו בכ-2.27 מיליארד שקל - עלייה של 4.6% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד.

למרות הצמיחה במכירות, החברה רושמת ירידה ברווח וברווחיות התפעולית לכדי 102 מיליון שקל (4.5%) המהווים ירידה של כ-52.3% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. גם ברווח הגולמי החברה רושמת 691 מיליון שקל (30.4%) - ירידה של 13.9% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד.

לאעת החברה הירידה באה על רקע השפעת אירוע הריקול בחטיבת הממתקים ותוכנית ההתאמות במפעל של סברה, יחד עם עליית מחירי חומרי הגלם, השינוע והאנרגיה בעולם ובישראל.

שטראוס רושמת רווח נקי של כ-70 מיליון שקל - ירידה של כ-44.5% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. תזרים החברה מפעילות שוטפת עומד על כ-41 מיליון שקל - ירידה של 71% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. ה-EBITDA של החברה עומד על 201 מיליון שקל - ירידה של 31.9% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד.

עופרה שטראוס יו"ר קבוצת שטראוס: "אני מבקשת להודות לגיורא על 5 שנים בהן כיהן כמנכ"ל והנהיג את הקבוצה באחריות יוצאת דופן, בנחישות, שותפות וקולגיאליות. גיורא ידע תמיד לשים את האנשים במרכז, היה מעורה בכל עת בפרטי היום יום וזאת תוך שמירה על הסתכלות רחבה וחתירה בלתי פוסקת להובלת הקבוצה קדימה. בתקופת כהונתו אשר אופיינה באתגרים רבים בהם הקורונה, אינפלציה ועוד הוביל גיורא תהליכים משמעותיים אשר ישפיעו על שטראוס עוד שנים רבות וביניהם, עיצוב החזון, בניית אסטרטגיה עסקית לשנים הבאות ותוכניות העבודה הנגזרות. דירקטוריון קבוצת שטראוס פועל באמצעות וועדת איתור למינוי מנכ"ל לקבוצה".

גיורא בר-דעה מנכ"ל קבוצת שטראוס: "המחצית הראשונה של שנת 2022 משקפת את חוסנה  של הקבוצה בהיותה גלובלית ומגוונת  מה שמחזיק ומבטיח את יכולתה להתמודד בהצלחה עם סביבה מאקרו-כלכלית ומאתגרת לצד האתגרים הפנימיים. אנו מתמודדים בחודשים האחרונים עם שני אירועים מורכבים: ריקול בחטיבת הממתקים בישראל וההתאמות במפעל בסברה בארה"ב  - אירועים אלה המשפיעים לרעה על תוצאות הקבוצה במחצית זאת. לצד אלו חברת הקפה וחברת המים מדווחות שתיהן על תוצאות מצוינות, צמיחה מרשימה במכירות ועליה ברווח. אנו מסכמים רבעון עם צמיחה גבוהה בהכנסות אך ירידה בשורת הרווח בעיקר בשל השפעת עליית מחירי חומרי הגלם והאנרגיה והאירועים בחטיבת הממתקים ובסברה. אני מכיר מקרוב את עוצמתה וכוחה של שטראוס עובדיה ומנהליה ובטוח שאנו בדרך הנכונה".

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    קיצר, עושים סיבוב יפה על הלקוחות (ל"ת)
    לוני 16/08/2022 14:41
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    dw 16/08/2022 10:32
    הגב לתגובה זו
    שטראוס מרוויחה הרבה פחות מ-בזן למשל, ואני בכלל לא בטוח אם בזן לא תרוויח גם בכל השנה יותר טוב משטראוס. משום מה מניית שטראוס נסחרת בלמעלה מכפול מ-בזן. מניית שטראוס יקרה. בזן זולה.
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

עודד טהורי
צילום: אפשרת קופר
ראיון

ג'ין טכנולוגיות: "זה ה'מאני-טיים' של ה-AI" - הנפקה בנאסד"ק? "על השולחן"

אחרי ההסכם עם חברת החשמל ב-2.3 מיליון שקל, מנכ"ל ג'ין טכנולוגיות עודד טהורי מדבר על צבר ההזמנות שהכפיל את עצמו, המגעים עם משרדי ממשלה נוספים, הפיילוט עם קבוצת אדאני בהודו והאפשרות להנפקה מעבר לים, האם יצטרכו לגייס הון בשביל הצמיחה? "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה - זה מספיק לנו לפחות לשנתיים"

מנדי הניג |

ג'ין טכנולוגיות (Jeen.ai), חברת הבינה המלאכותית שהוקמה מתוך חטיבת הדאטה של וואן טכנולוגיות והונפקה בבורסה במאי האחרון, מדווחת הבוקר על עסקה משמעותית עם חברת החשמל. במסגרת ההסכם, ג'ין תספק לחברת החשמל פתרונות AI בהיקף של כ-2.3 מיליון שקל לתקופה של שנתיים, עם אופציה להארכה בשנתיים נוספות. 

על פניו, הסכום לא גדול במיוחד - כ-1.1 מיליון שקל לשנה אבל העובדה שמדובר בחברת החשמל, אחד הגופים הציבוריים המרכזיים במשק, זה מה שנותן לעסקה משמעות הרבה יותר גדולה. מעבר להכנסות הישירות, ההתקשרות יכולה להיות  שער לכניסה לעוד ארגונים ממשלתיים ולתקציבים נרחבים בהרבה בהמשך.

 בשיחה עם מנכ"ל החברה, עודד טהורי, ניסינו להבין איך העסקה משתלבת באסטרטגיה של ג'ין טכנולוגיות 10.69%   הצעירה, הזכרנו לו את החזון שנתן לנו בתחילת הדרך כשאמר - "החזון שלנו הוא להיות חברה גלובלית גדולה ומשמעותית ב-GenAI" וניסנו להבין מה המצב של צבר ההזמנות, והאם יש לחברה מספיק משאבים להמשך הצמיחה - "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה וזה יספיק לנו לפחות לשנתיים", הוא מרגיע. לגבי ההסכם החדש מוסיף טהורי: "אמנם זה POC, אבל התקציב יכול להיות ממומש גם בתוך שנה, כך שיש פוטנציאל להרחבה". לצד הפעילות מול חברת החשמל, לג'ין כבר יש דריסת רגל אצל לקוחות אסטרטגיים כמו מכבי שירותי בריאות והתעשייה האווירית, אבל העיניים מסתכלות גם החוצה - לשווקים הבינלאומיים, שם התחילה החברה פיילוט וחתמה בתחילת השנה על הסכם הפצה עם קבוצת אדאני ההודית, והפוטנציאל, לדבריו, גדול מאוד.

היום אתם מדווחים על חוזה עם חברת החשמל, מבחינת ההיקף זה נראה חוזה לא מאוד גדול שנתיים, 2.3 מיליון שקל יש כאן בסיס יותר רחב מזה?

"נכון, מדובר בשלב א' של ההתקשרות. זו התחלת הדרך ולא סוף התהליך. זה שלב ראשון בהטמעת המערכת, לא פריסה מלאה לכלל החברה. המשמעות היא שההיקף יכול לגדול מאוד בהמשך".

אז בעצם מה זה כולל? זה סוג של POC או כבר הטמעה מלאה?