"תחום הלווינות קיבל דחיפה בשנה האחרונה, יש לנו תכניות קדימה"
בשבוע שעבר הודיעה חברת סאטקום מערכות העוסקת במתן שירותי תקשורת לווינית כי, השליטה בה פוזרה בין שורה של גורמים מוסדיים שרכשו כ-40% מהמניות, וכי מעתה היא תתנהל ללא גרעין שליטה. זאת, לאחר שמפרקי החברה האם יורוקום, שהגיעה לכינוס נכסים לפני כשלוש שנים, החליטו על המהלך.
בראיון לביזפורטל מסבירים עמי ברלב יו"ר הדירקטוריון, ואסף רוזנהק מנכ"ל החברה, שהובילו את המהלך, מדוע לא נמצא רוכש מתאים ומה היתרונות של חברה ללא גרעין שליטה. כמו כן, הם מסבירים מהם מנועי הצמיחה של החברה ולאן מועדות פניה בשנים הקרובות, בין היתר על רקע משבר הקורונה.
איך חברה עם הכנסות וצבר הזמנות מהותי לא מצליחה למצוא רוכש?
"קודם כל היו לא מעט מתעניינים, וכבר הועברו בין הצדדים כמה חוזים לרכישת השליטה, והחברה כבר הייתה בשלבים הסופים לקראת חתימה. עם זאת, רוב הרוכשים הפוטנציאלים היו גופים זרים, היות וכמעט כל הגופים הסינרגטיים לפעילות שלנו הם זרים. אלא שבשל הרגישות הביטחונית משרד התקשורת קבע כלל, לפיו הבעלים של החברה צריך להיות גם ישראלי וגם כזה שמרכז חייו בישראל. כך שגם אהרון פרנקל שהביע עניין בחברה נאלץ לסגת, בגלל התנאי של משרד התקשורת, אותו אנחנו מכבדים."
"לכן, החלטנו ללכת על מהלך של פיזור גרעין השליטה, בצעד של הבעת אמון מצד הגופי המוסדיים בחברה. בשורה התחתונה אנחנו מאוד מרוצים מהמהלך האחרון, מדובר על גופים מוסדיים חזקים מאוד שעשו את האנליזות שלהם, והחליטו להשקיע סכומים לא מבוטלים. הם ראו את התוצאות ואת הביצועים והחליטו לתת בנו אמון. מבחינתנו זאת הזדמנות גדולה להתפתח. אני כיו"ר לא הייתי מוביל את המהלך אם לא הייתי חושב שהוא אפשרי ומכיוון שראיתי שיש מנכ"ל והנהלה חזקה, והם יכולים להשיא ערך לחברה, אישרתי את המהלך."
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
איך הקורונה השפיעה על הפעילות של סאטקום?
"אנחנו חושבים שהקורנה השפיעה עלינו לטובה, אנחנו חברה שמרבית עסקיה מבוססים בחו"ל, כשאנשי החברה היו רגילים לנסוע לחו"ל. בגלל הקורונה הפסקנו עם הטיסות לחו"ל ופיתחנו שיטות של עבודה מרחוק. כמו כן, עברנו לקיים וובינרים מרחוק, ושיטות המכירה שלנו הפכו היברידיות, כשאת תחילת העסקאות ולפעמים את כולם אנחנו עושים מרחוק."
"מבחינת התפעול, אנחנו ממשיכים לספק פתרונות, כשלאורך הקורונה למדנו לעשות את הדברים מרחוק. כך למשל, בקונגו בעזרת מצלמות בשטח הצלחנו לבצע התקנות של האב לוויני. בנוסף, הגענו למצב שאת הגבייה אנחנו מצליחים לעשות מרחוק."
"כמו בשאר היבשות גם באפריקה בשל הקורונה ניכר גידול בדרישה לאינטנרט. באפריקה יש גידול טבעי בדרישה לאינטרנט בלי קשר לקורונה, מכיוון שהיא התחילה בעמדת נחיתות מאד גדולה וצומחת בקצב מהיר. במהלך תקופת הקורונה, לצד ניתוקים בודדים אצל לקוחות בתחום התיירות ראינו גידול מצד מוסדות וגופים ממשלתיים גדולים. בנוסף, חלק מהלקוחות האירופאים שלנו דרשו התאמות ושדרוגים לשירות, דבר שידענו לספק באופן מהיר."
- מטריקס חתמה על חוזה AI בעשרות מיליוני דולרים עם מדינה זרה
- ניתוח רבעוני: מה עשו חברות הנדל״ן המניב והאם השווי מצדיק את העליות?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- ״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
לאן הולך התחום של תקשורת לווינית בארץ ובעולם, ואיפה סאטקום משתלבת בכל זה?
"תחום הלווינות מקבל דחיפה והכרה בשנה האחרונה, אנשים מבינים שלמרות שהעולם הולך לכיוון של תשתיות מתקדמות, יש עדיין ביקוש לשירותי לווין, בשל הפיתוחים הטכנולוגים האדירים. אין תחליף לשירותי הלווין בכלל היבשות, זה לא כלכלי לפרוס סיבים או תשתיות אחרות בכל העולם, כשהתקורות בתחום הזה גבהות. כמו כן, יש התאמות בשוק הלווין בכדי לספק את הדרישה לקיבולות וגישה לאינטרנט בכל העולם. אנחנו רואים דרישה הולכת וגוברת באפריקה, כשיחד עם הפיתוחים הטכנולוגים השוק רק הולך וצומח.
"יש לנו תוכנית למהלכים שיכולים להקפיץ אותנו"
את הרבעון השלישי של 2020 סיימה החברה עם הכנסות של 43 מיליון שקל ירידה של17%, בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. מנגד, ההפסד צומצם לרמה של 0.9 מיליון שקל, בהשוואה ל-1.3 מיליון בתקופה המקבילה. כמו כן, שיעור הרווחיות הגולמית בתקופה עלה ל-30.4%, לעומת 25.7% ברבעון המקביל אשתקד. נכון לסוף הרבעון השלישי צבר ההזמנות של סאטקום נאמד בכ-57 מיליון דולר.
מתי החברה תתחיל להציג רווחים?
"מחברה שמפסידה 8 מיליון דולר בשנה, הפכנו לחברה רווחית, אמנם בשל רכישת פעילות אנחנו רושמים הפסדים חשבונאיים, אבל בנטרול העסקה אנחנו מציגים רווח נקי. ברמה התפעולית אנחנו רווחים, ומציגים צמיחה עקבית משנה לשנה כולל בשנת הקורונה. החברה מצליחה לצמוח באופן עקבי משנה לשנה. כמו כן, יש לנו תוכנית למהלכים שיכולים להקפיץ אותנו ולהביא לצמיחה."
"בעתיד הקרוב נתחיל לראות מהלכים שיקדמו אותנו כמו רכישה של תיקי לקוחות ופעילות סינרגטיות, מיזוגים ורכישות וכניסה לטריטוריות חדשות ומתכננת. יש לנו הרבה מאד רעיונות ומטרות שסימנו לעצמם, כרגע אנחנו מרגישים הרבה יותר חופשיים ובפוזיציה טובה לממש את המטרות."
מהם מנועי הצמיחה של החברה לשנים הקרובות?
"הטריטוריה עם ההכנסות הכי גבוהות היא הרפובליקה של קונגו, כשאנחנו מתכננים להמשיך ולהשקיע הרבה מאד במדינה. באמצעות הרחבת התשתיות שכבר פרסנו לצד שדרוג התחנות הקיימות והרחבת רוחב הפס במטרה לתת מענה טוב ללקוחות שלנו, בהתאם לגידול שהם חווים. בכל הקשור לאפריקה אנחנו מתכננים להיכנס למדינות חדשות, עם הגדלת צוותי המכירות והשיווק."
"אם עד היום היינו פעילים בעיקר באפריקה וישראל, יש לנו כוונה לפנות לשוק חדש בפיליפינים, שם יש דרישה משמעותית ויש לנו שותף עסקי משמעותי. זה משהו שהתחלנו השנה וניקח קדימה בשנה הקרוב. אותו דבר נעשה גם במקסיקו, כשהיכולות והייחודיות של החברה יסיעו לנו לשכפל את ההצלחה לטריטוריות חדשות."
איפה סאטקום תהיה בעוד 3 שנים?
- 4.הירושלמי 21/02/2021 15:19הגב לתגובה זומראים אחלה תוצאות למרות הקורונה המוסדיים עשו בשכל
- 3.אחד שיודע 21/02/2021 14:25הגב לתגובה זוחברות מסוג זה מתומחרות במכפיל 6-7
- 2.אלי 21/02/2021 12:57הגב לתגובה זושאף אחד לא מעונין לקנות אותה
- סאטקום 21/02/2021 14:19הגב לתגובה זורק במקרה כל המוסדיים הגדולים ביותר בישראל השקיעו בה וקנו אותה. תמשיך לדבר מגעיל ונקווה שהם ימשיכו לעבוד
- 1.אחת שמכירה 21/02/2021 12:36הגב לתגובה זוכתבה מעולה - כרגיל , עמי בר לב עושה חייל בכל מקום בו הוא נמצא.

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה
תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת
עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי
הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%
נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח
פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.
ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה
לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים .
המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה
- כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות.
"הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.
אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה
"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".
- עמיר שיווק: ההכנסות ירדו ב-3%; הרווח הנקי זינק ל-13.5 מיליון שקל
- עמיר שיווק: הרווח הנקי זינק כמעט פי 7 ל-10.6 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?
"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".
אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

ג'ין טכנולוגיות: "זה ה'מאני-טיים' של ה-AI" - הנפקה בנאסד"ק? "על השולחן"
אחרי ההסכם עם חברת החשמל ב-2.3 מיליון שקל, מנכ"ל ג'ין טכנולוגיות עודד טהורי מדבר על צבר ההזמנות שהכפיל את עצמו, המגעים עם משרדי ממשלה נוספים, הפיילוט עם קבוצת אדאני בהודו והאפשרות להנפקה מעבר לים, האם יצטרכו לגייס הון בשביל הצמיחה? "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה - זה מספיק לנו לפחות לשנתיים"
ג'ין טכנולוגיות (Jeen.ai), חברת הבינה המלאכותית שהוקמה מתוך חטיבת הדאטה של וואן טכנולוגיות והונפקה בבורסה במאי האחרון, מדווחת הבוקר על עסקה משמעותית עם חברת החשמל. במסגרת ההסכם, ג'ין תספק לחברת החשמל פתרונות AI בהיקף של כ-2.3 מיליון שקל לתקופה של שנתיים,
עם אופציה להארכה בשנתיים נוספות.
על פניו, הסכום לא גדול במיוחד - כ-1.1 מיליון שקל לשנה אבל העובדה שמדובר בחברת החשמל, אחד הגופים הציבוריים המרכזיים במשק, זה מה שנותן לעסקה משמעות הרבה יותר גדולה. מעבר להכנסות הישירות, ההתקשרות יכולה להיות שער לכניסה לעוד ארגונים ממשלתיים ולתקציבים נרחבים בהרבה בהמשך.
בשיחה עם מנכ"ל החברה, עודד טהורי, ניסינו להבין איך העסקה משתלבת באסטרטגיה של ג'ין טכנולוגיות 10.69% הצעירה, הזכרנו לו את החזון שנתן לנו בתחילת הדרך כשאמר - "החזון שלנו הוא להיות חברה גלובלית גדולה ומשמעותית ב-GenAI" וניסנו להבין מה המצב של צבר ההזמנות, והאם יש לחברה מספיק משאבים להמשך הצמיחה - "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה וזה יספיק לנו לפחות לשנתיים", הוא מרגיע. לגבי ההסכם החדש מוסיף טהורי: "אמנם זה POC, אבל התקציב יכול להיות ממומש גם בתוך שנה, כך שיש פוטנציאל להרחבה". לצד הפעילות מול חברת החשמל, לג'ין כבר יש דריסת רגל אצל לקוחות אסטרטגיים כמו מכבי שירותי בריאות והתעשייה האווירית, אבל העיניים מסתכלות גם החוצה - לשווקים הבינלאומיים, שם התחילה החברה פיילוט וחתמה בתחילת השנה על הסכם הפצה עם קבוצת אדאני ההודית, והפוטנציאל, לדבריו, גדול מאוד.
היום אתם מדווחים על חוזה עם חברת החשמל, מבחינת ההיקף זה נראה חוזה לא מאוד גדול שנתיים, 2.3 מיליון שקל יש כאן בסיס יותר רחב מזה?
- ג'ין טכנולוגיות: הקצאה פרטית בדיסקאונט של 31% בתמורה לכ-23 מיליון שקל
- ג'ין טכנולוגיות יוצאת לדרום אמריקה: הסכם הפצה עם שותף מקומי בברזיל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"נכון, מדובר בשלב א' של ההתקשרות. זו התחלת הדרך ולא סוף התהליך. זה שלב ראשון בהטמעת המערכת, לא פריסה מלאה לכלל החברה. המשמעות היא שההיקף יכול לגדול מאוד בהמשך".
אז בעצם מה זה כולל? זה סוג של POC או כבר הטמעה מלאה?