מטוס בנמל התעופה בן גוריון
צילום: גיא ברנע מתוך אתר פיקיויקי

IES יכולים לחייך: דירקטוריון תע"א אישר סופית את פרויקט איירפארק

הפארק שיקום בדרום הארץ, ישתרע על שטח של 2,600 דונם ובו יוכלו לחנות 500 מטוסים מסחריים, כשעלות הקמתו נאמדת בכ-100 מיליון דולר
ארז ליבנה | (2)

בשנה שעברה משרד הביטחון אישר את הקמת המיזם איירפארק, שאמור לקום ליד בסיס עובדה שבדרום. עכשיו, מי שנחשבת לשותפה האסטרטגית הבכירה במיזם, התעשייה האווירית, נתנה אור ירוק למה שיהווה בעצם חניון ודיר תיקונים ענק למטוסי נוסעים אזרחיים שחונים בארץ.

 

באפריל האחרון נחתם מזכר הבנות בין אייאיאס 1.58% , שעוסקת בנדל"ן להשקעה בישראל, יזום פרויקטי נדל"ן בחו"ל, ובהקמת תשתית לענף התעופה, לתע"א. היום כאמור, אישר דירקטוריון החברה את המהלך, מה שאומר שעל פי התחזיות של אייאיאס, החניון צפוי להיות מוקם כבר בשנה הקרובה.

"על בסיס עקרונות שהוסכמו בין הצדדים עד כה, והנחה את הנהלת תע"א לפעול להשלמת המו"מ והתקשרות בהסכמים מחייבים מוקדם ככל הניתן, על מנת לאפשר את הקמת החברה המשותפת ותחילת פעילות המיזם בהקדם האפשרי וללא כל דיחוי", נכתב בהודעת אייאיאס. 

לפי היזמים, הפארק ישתרע על כ-2,600 דונם, וכשיפתח ישמש כחניה ודיר תיקונים אפשרי ל-500 מטוסים של חברות תעופה מסחריות, המפעילות קווים אזרחיים בשמי הארץ. המיזם מתוכנן לקום ויופעל כבעלות משותפת, כשהיקף ההשקעה בהקמת הפרויקט מוערך בכ-100 מיליון דולר.

 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    מטי 23/12/2020 03:46
    הגב לתגובה זו
    יהיה לבדואים הרבה עבודה שם .
  • 1.
    א.צ. 22/12/2020 05:37
    הגב לתגובה זו
    אם את צה''ל גונבים אז למה לא את תע''א ?
רשף טכנולוגיות מרעומים
צילום: רשף

הבעיה הגדולה של ארית - חמישה חודשים בלי הזמנה אחת

מחצית שנייה נהדרת לארית, אבל מה יהיה בהמשך? ניתוח ביזפורטל על צבר ההזמנות מראה שלא התקבל אפילו הזמנה אחרת במשך מספר חודשים

מנדי הניג |

ארית מנסה להנפיק את החברה הבת רשף לפי שווי של 4.3 מיליארד שקל. השוק לא מסכים - המניה של ארית נפלה ביום חמישי ב-20% וסימנה להנהלת ארית שאין לה ברירה, אלא להוריד את השווי או לבטל את ההנפקה. הסיפור די פשוט - ארית מחזיקה ברשף, רשף היא 98% מפעילותה. ארית בעצם מוכרת מניות של עצמה ומנסה להיות חברת החזקות. השוק לא אוהב חברות החזקה, הוא מתמחר אותן בדיסקאונט על הערך הנכסי של החברות בת התפעוליות. ארית כעת ב-4 מיליארד שקל ואחרי העסקה בה היא תמכור 11% מרשף ותנפיק 10% לציבור היא תחזיק כ-80% מרשף.

רשף תהיה חברה עם כמה מאות מיליונים בקופה (תלוי בגיוס) וגם ארית שנוסף על המזומנים ממכירת מניות ברשף היא צפויה להעלות את רווחי רשף למעלה - אליה. הסכום משמעותי מאוד, זה יכול להגיע  ל-800 מיליון שקל ויותר, צריך לזכור שהמחצית השנייה של השנה מצוינת בתוצאות העסקיות. הערכה היא שהרווח מגיע ל-200 מיליון שקל. התזרים אפילו יותר. 

נניח באופטימיות שלארית יהיה 1 מיליארד שקל בקופה אחרי הנפקה והיא תחזיק ב-80% מחברה שנניח לשם הדוגמה תהיה שווה 4 מיליארד שקל אחרי הכסף (כלומר כ-3.6 מיליארד לפני הכסף). היא בעצם תהיה עם נכסים של 4.2 מיליארד שקל - קחו דיסקאונט סביר והגעתם לפחות מהשווי שלה בשוק אחרי ירידה של 20% ל-4 מיליארד שקל.

הכל תלוי כמובן בשווי של רשף. אם השווי יקבע על 4.3 מיליארד שקל, אז יש הצדקה מסוימת לשווי שוק הנוכחי של ארית, גם לא בטוח. אבל כאמור הסיכוי לכך נמוך. 

בכל מקרה, הדבר החשוב ביותר בארית וברשף לקביעת השווי הוא הצבר הזמנות לביצוע. הוא קובע את היקף המכירות בהמשך.

נתחיל בחצי הכוס המלאה. המחצית השנייה של 2025 פנומנלית והנהלת החברה מסרה שהרווחיות תהיה דומה לרווחיות במחצית הראשונה. המכירות בכל השנה יתקרבו ל-500 מיליון שקל, - כ-350 מיליון שקל במחצית השנייה. זה אומר סדר גודל של 200 מיליון שקל בשורה התחתונה, וזה גם יכול להיות יותר. זה יביא את הרווח ל-300 מיליון שקל בשנה, קצב רווחים אם המחצית השנייה משקפת של 400 מיליון שקל.

אלא שיש גם חצי כוס ריקה והיא חשובה יותר. הצבר בירידה, החברה לא קיבלה הזמנות בחודשים האחרונים. 


הצבר נפל

בדיווח לבורסה במסגרת הדוח הכספי למחצית הראשונה החברה מעדכנת כי הצבר שלה נכון לסוף יוני 2025 מסתכם ב-1.3 מיליארד שקל: