הרשות דרשה שוב להזהיר את הסוחרים ב-IDB, כמה אמורה עוד המניה לצלול?

המניה מאבדת כעת 6% ובעלי העניין ממשיכים למכור בלחץ. אלשטיין ובן משה שוב מזהירים. והאם צריך לתת פרמיה לשלד שבדרך?
אבי שאולי | (11)
נושאים בכתבה אידיבי אחזקות

את מניית אידיבי אחזקות אפשר כבר להגדיר באופן רשמי כ'תופעה'. השווי האמיתי לפי כל בר דעת עומד על 2-3 מיליון שקלים, השווי הסחיר בבורסה - 33 מיליון שקלים. כלומר סביב פי 10 מהשווי ההגיוני, או אם תרצו - מתבקשת נפילה של עוד 91% מהשווי הנוכחי.

ולא רק שהמניה לא יורדת מספיק, קורה שהיא גם עולה - ולפעמים אפילו מזנקת. מתחילת החודש נרשמו 5 ימים של עליות שערים במניה: ב-5 בינואר - זינוק של 19%, ב-6 בינואר - 25%, ב-16 בינואר - 9%, ב-19 בינואר 5.2% ואתמול כאמור - 5.5%.

זו כנראה הסיבה שרשות ני"ע פנתה לבעלי השליטה החדשים באידיבי, אלשטיין ובן משה להוציא שוב הודעת אזהרה לבעלי המניות, וכך הם עשו. אמש הוציאה אידיבי הודעה בזו הלשון - "השלכות הסדר החוב של קבוצת אלשטיין ואקסטרה יותיר את החברה הלכה למעשה ללא נכסים ופעילות". במילים אחרות שלד בורסאי. נציין כי הפעם הראשונה שאידיבי הזהירה את המשקיעים הייתה ב-6 בינואר וגם אז ההודעה יצאה לאחר עליות במניה (שאז עוד הייתה שווה 150 מיליון שקלים).

וכך נראית ההודעה המלאה של בן משה ואלשטיין: "עם ביצועו של הסדר הנושים יועמדו כל נכסי החברה לרשות נושיה של החברה ולמיצוי יתרת זכויותיהם לצורך הקטנת חוב החברה כלפיהם. לפיכך, ובהתחשב בהיקף התחייבויות החברה כלפי נושיה, צפוי כי במסגרת ביצוע ההסדר לא ייוותרו נכסים לחלוקה לבעלי המניות של החברה ולמעשה לא תיוותרנה לבעלי המניות בחברה זכויות כלשהן בגין השקעתם במניות החברה, בין בשל פירוק החברה ובין בשל מהלך אחר המביא לתוצאה מסחרית דומה".

למה ניתנת פרמייה שכזו לאידיבי אחזקות?

לעניין היותה של אידיבי אחזקות שלד בורסאי שבדרך, נציין כי השלדים בת"א נסחרים במחיר של סביב 2-3 מיליון שקלים. ייתכן שחלק מהסוחרים במניית אידיבי רואים לנגד עינהם את הפסדי העתק של אידיבי כמגן מס שיש לו שווי מסויים ולכן נותנים פרמיה. Bizportal בדק את האופציה הזו עם גורמים בתחום המסחר בשלדים ומצא כי הסבירות שלהפסדי העתק יש שווי כלשהו היא נמוכה מאוד עד אפסית. הסיבה, שינוי שביצעה רשות המיסים לפני מספר שנים ולפיו אי אפשר למכור או להעביר לידיים חדשות מגן מס.

במילים אחרות, האפשרות היחידה לתת שווי למגן המס היא אם בעלי המניות הנוכחיים של אידיבי יחליטו בהסכמה רחבה להכניס פעילות חדשה וגם לנהל אותה. בסיטואציה הנוכחית, קשה מאוד לראות את הדבר הזה קורה.

החלטת השופט מתחילת החודש

בתחילת החודש הכריע השופט איתן אורנשטיין כי כי השליטה בקונצרן הגדול במשק תעבור מידי נוחי דנקנר לידי אלשטיין ובן משה. במסגרת הסדר החוב בעלי המניות של אידיבי אחזקות יוותרו ללא כלום והנושים יקבלו נתח מהחברה הבת שלה, אידיבי פיתוח, שתונפק בעתיד בבורסה.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

המקרה של אידיבי אחזקות אינו שונה ממרבית המקרים של קריסת חברות והסדר נושים בחסת ביהמ"ש לפי סעיף 350 לחוק החברות. בעלי המניות נשארים לרוב עם מעט מאוד עם בכלל ובעלי החוב ובראשם הבנקים ושאר הנושים המובטחים מתחלקים בנכסי החברה.

ובעלי העניין ממשיכים למכור

בין המשקיעים שמבינים היטב את גורל החברה נמצאים הנושים המובטחים, כולל בנק לאומי, שממשיך להיפטר מאחזקותיו לאורך כל החודש מאז פסק הדין. רק בשבוע האחרון מכר החזקות המשועבדות לו בהיקף מצטבר של 1.5 מיליון שקל. בנוסף מכר החודש נוחי דנקנר מניות שהוא מחזיק ישירות באופן אישי וירד להחזקה של 6.05%.

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    הם רוצים להפיל בשביל לקנות בזול את החברה (ל"ת)
    הכריש 29/01/2014 13:23
    הגב לתגובה זו
  • מי ? הרשות לניירות ערך (ל"ת)
    אריה 29/01/2014 18:02
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    צריך להעיף את דנקנר לכל הרוחות מהבית שלו!!!!!! (ל"ת)
    מומי 23/01/2014 01:22
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    ראלי 22/01/2014 18:22
    הגב לתגובה זו
    מי קונה בסכומים האלה ?? אין דיווחים בעלי שליטה חדשים?? הכותב קונה באלפי ש"ח בודדים. נראה שיהיה מעניין עוד למרות רצון אינטרסנטים בשער 1-2-3 ימים יגידו הימור מעניין.
  • 5.
    הבנק העדיף את אלשטיין ובן משה ולקח בחשבון את התוצאה (ל"ת)
    הבנק 22/01/2014 13:23
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    רמי 22/01/2014 13:01
    הגב לתגובה זו
    אך זה היה שקוף רק מטומטם יכול להאמין שהוא יבתר על החברה זה להמשיך לגזול את המשקעים
  • 3.
    אבי 22/01/2014 12:23
    הגב לתגובה זו
    כאילו שהמשקיעים לא יודעים, רשות של לייצנים. במקום להתעסק בעיקר מחפשים ספינים להצדיק את משכורות העתק. והכי מצחיק זה שלמרות הכל אין הצדקה לשכר שלהם.
  • 2.
    ירקרק 22/01/2014 12:16
    הגב לתגובה זו
    בכל שוק מפותח אחר המניה מזמן היתה נסחרת לפי השווי האמיתי שלה. בארץ המשקיעים המופסדים לא מוכנים למכור בהפסד ולכן כשאין מוכרים המניה לא יורדת. לעומת זאת אם היה ניתן לעשות עליה שורט, כל סוחר מתחיל היה מבין שיש כאן הזדמנות לכסף קל ומוכר אותה בכל שער מעל 6-7 אגורות.
  • דודו 22/01/2014 12:55
    הגב לתגובה זו
    לאחר הפסד כה עצום אני לא אמכור גם אם תהיה מחיקה,
  • אז אל תמכור ותשאר עם מה שלא שווה זו החלטה שלך לא שלי (ל"ת)
    לדודו ממשה שברח אמש 22/01/2014 13:08
  • 1.
    משקיע 22/01/2014 11:56
    הגב לתגובה זו
    נניח שהשלד הבורסאי נמכר תמורת 2 מיליון ש"ח. הכסף ילך לקופת הפירוק לא ? והקונים החדשים יקצו לעצמם מניות כאוות נפשם...
כסף
צילום: Freepik

קרנות ההשתלמות באוגוסט: תשואה של כ-1.1% במסלול הכללי; כ-1.3% במסלול המנייתי

המסלולים הכלליים הניבו תשואה ממוצעת של כ-1.1% באוגוסט, והמנייתיים התקרבו ל-1.3%; אנליסט ומנורה בולטות בראש, מור וילין לפידות בתחתית; מתחילת השנה: פערים של יותר מ-1.5% בין מובילים לנגררים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה קרן השתלמות

אוגוסט אולי נפתח באי-ודאות בשווקים עם חששות גיאו-פוליטיים אבל הסתיים כשעוד חודש טוב לחוסכים. מדדי המניות סגרו בעליות נאות בארץ ובעולם, והתשואות בקרנות ההשתלמות ממשיכות לטפס, עם ממוצע של כ-1.1% במסלולים הכלליים וכ-1.3% במסלולים המנייתיים.

מנורה ואנליסט מושכות קדימה במסלול הכללי

במסלולים הכלליים, שמיועדים לרוב הציבור ומחזיקים בתמהיל מגוון יחסית של מניות, אג"ח ונכסים אלטרנטיביים, נרשמה באוגוסט תשואה בטווח של 0.92% עד 1.24%. את הטבלה החודשית הובילה קרן ההשתלמות של אנליסט, עם 1.24%, כשאחריה מיטב עם 1.19% ומנורה עם 1.17%.

בתחתית הטבלה עומדת קרן ההשתלמות של אינפיניטי, עם תשואה של 0.56% בלבד, נמוכה משמעותית מהממוצע הענפי. מעליה נמצאת ילין לפידות עם 0.92% ומגדל עם 0.97%.

אם מסתכלים על התשואה המצטברת מתחילת השנה, גם כאן אנליסט בראש עם 9.82%, כשמור (9.62%), מגדל (9.50%) וכלל (9.74%) קרובות אליה. בתחתית נמצאות אינפינטי (0.56%) ילין לפידות (8.19%) והראל (8.15%).

בהסתכלות על שלוש השנים האחרונות אנליסט מובילה עם 35.29%, לפני מיטב (33.07%) ומור (33.56%). אינפיניטי משתחלת למרכז הטבלה עם תשואה של 32.41%, קצת מעל כלל וילין לפידות. מנגד, הראל נשארת מאחור עם 26.65% בלבד - פער של כמעט 9% מהמובילה.


הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

תדיראן עולה 6%, חלל תקשורת 5%; הבנקים מאבדים 0.8%, חברות הביטוח 0.2%

המומנטום השלילי של "נאום ספרטה" נקטע, אחרי נפילות במדדים משעות הבוקר שהגיעו לירידה של עד 2.5% בת״א 90 ויותר מ-3% במדד הביטוח, הירידה נבלמת ומדדי הדגל בטריטוריה שלילית מתונה; תדיראן קופצת אחרי כניסת לתחום קירור חוות שרתים, חלל תקשורת עולה עם חוזה חדש

מערכת ביזפורטל |

אחרי המכירה החזקה של המניות בבוקר, מדדי ת"א נסחרים בירידות קלות. מדד ת"א 35 יורד 0.2% ומדד ת"א 90 יורד 0.3%. במבט על הסקטורים, מדד הבנקים יורד 0.3% ומדד הביטוח עבר לעליה של 0.2% אחרי שירד יותר מ-3% מוקדם יותר הבוקר.

את המחזורים הגדולים כמובן מרכזים מניות הבנקים, פועלים ולאומי, שנסחרים בירידות מתונות כעת נייס ונובה נסחרות בעליות הודות לארביטרז' חיובי.

עוד במוקד, אפשר להסתכל על המניות הביטחוניות כדי לנסות ולהבין את הדאגה של המשקיעים. מצד אחד, אם ישראל באמת תהיה מבודדת, יהיה צורך להגדיל את התקציבים והרכישה מהחברות הביטחוניות המקומיות, אך מהצד השני כל הצמיחה מול העולם נעלמת ברגע. המון חברות עושות פעילות במדינות זרות, בדגש על ארה"ב ואירופה, שם חברות נאט"ו מצפות להגדיל את התקציבים בצורה מהותית. נקסט ויז'ן בולטת לשלילה.


הבנקים חזקים - הציבור חלש. אין מספיק תחרות, והבנקים מצפצפים עלינו - אפס על ריבית עו"ש ביתרת זכות, 12.2% על ריבית עו"ש ביתרת חובה. הנגיד ובנק ישראל מסבירים לנו שהם עושים הכל כדי לשנות את זה - הם מסבירים את זה כבר שנים, אבל שום דבר לא השתנה למעט דבר אחד - הרווחים של הבנקים. הם שוברים מדי שנה שיאים. על חשבוננו. פרופ' אמיר ירון מתעתע בציבור - מדבר על החלשת הבנקים, בפועל הוא רק חיזק אותם ופגע בציבור; האם 10 מיליונים איש אנונימיים פחות חשובים מעשרות החברים והמכרים של הנגיד במערכת הבנקאית? בסוף הכל אישי - הנגיד: "פועל להעביר את הכוח מהבנקים לציבור" - האומנם?

מנכ״ל משרד התחבורה: "צריך להיות ערס כדי לשחרר תקציבים" - משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים. משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".