"הגיעה העת לתקן את העיוות בדמי הניהול בקרנות, והפעם בפניה לבנקים"
יו"ר רשות ניירות ערך, פרופ' שמואל האוזר, חשף היום (ב') במסגרת נאומו בכנס DC Finance מהלך חשוב שהרשות לני"ע רוצה לקדם: "החלטתי להוביל מהלך שיביא לשינוי במנגנוני התגמול של הבנקים בשל הפצת קרנות נאמנות שתכליתו טיפול בעמלות ההפצה הגבוהות במטרה להוזיל את דמי הניהול ללקוח הסופי. ייתכנו כמה מודלים אפשריים בעניין הזה, ובימים אלה אנו בוחנים מהו המודל שישרת בצורה המיטבית את האינטרסים של המשקיעים, ישכלל את השוק ויגביר את התחרות" אמר האוזר .
"אני חושב שהגיעה העת לתקן עיוות שנוצר בשוק לפני מספר שנים בעקבות המלצות ועדת בכר. והפעם לא בדרישה או הוראה לקרנות הנאמנות להוריד דמי ניהול, אלא דווקא בפניה אל הבנקים.
"כידוע לכם, בעקבות המלצות ועדת בכר הופרדו קרנות הנאמנות מהבנקים ונקבע מודל שמאפשר לבנקים לגבות עמלת הפצה ממנהלי הקרנות עד לגובה התקרה שנקבעה בתקנות. באופן לא מפתיע, אף אחד מהבנקים לא גובה בפועל עמלה נמוכה מהתקרה. העמלות משולמות מתוך דמי הניהול שגובה מנהל הקרן ממחזיקי יחידות ההשתתפות בקרן.
"באופן עקרוני אני מסתייג מהתערבות של הרגולטור בגובהן של עמלות, וחושב שיש להותיר לשוק להגיע בעצמו לנקודת שיווי משקל תחרותית, אך מאחר ונושא עמלות ההפצה מוסדר כבר בתקנות, אני חושש שאין מנוס מיוזמה מתיקון התקנות כדי להסיר חסמים שמונעים כיום תחרות אמיתית על גובה דמי הניהול של קרנות הנאמנות.
"כיום, התקנות מאפשרות לבנקים לגבות עמלת הפצה בשיעור קבוע, שנגזר ממדיניות ההשקעה של הקרן. כך, למשל, עמלת ההפצה על קרנות אג"חיות היא בשיעור של 0.4%, ואילו עמלת ההפצה על קרנות מנייתיות היא בשיעור של 0.8%. מדובר בעמלות הפצה בשיעור גבוה, אשר מקשות על מנהלי הקרנות לייצר תחרות אמיתית על גובה דמי הניהול, שכן כל הוזלה של דמי הניהול מביאה לידי כך ששיעור עמלות ההפצה שמשלם מנהל הקרן לבנק מתוך סך דמי הניהול, עולה בהתאם.
"במקרים רבים מנהלי קרנות הנאמנות אף נדרשים לוותר על מרבית הכנסותיהם לטובת התשלום עבור עמלה הפצה, וחסומה בפניהם האפשרות להפחית את דמי הניהול שהם גובים לרמות נמוכות יותר, כמקובל בשווקים מפותחים בעולם. זה מצב בעייתי בעיני שפוגע באינטרסים של המשקיעים".
מהמצגת שהציג פרופ' האוזר במהלך הכנס עולה כי סך דמי הניהול השנתיים הנגבים היום מהציבור בענף הקרנות מגיע ל-1.3 מיליארד שקל, כאשר סך עמלות ההפצה שמנהלי הקרנות משלמים לבנקים מסתכם בכ-475 מיליון שקל.
בחינת פירוט עמלות הפצה לפי סוגים מצביע על כך ששיעור עמלת ההפצה מהכנסות מנהלי הקרנות הכספיות בהן דמי הניהול נחשבים לנמוכים ביותר מגיע לכ- 70%. גם שיעור עמלת ההפצה שמקבלים הבנקים מהכנסות מנהלי הקרנות השקליות וסולידיות גבוה מאוד ומגיע לכ- 60%. שיעור עמלת ההפצה מהכנסות מנהלי הקרנות המניתיות שבהם דמי הניהול נחשבים לגבוהים ביותר הוא נמוך יותר באופן יחסי אך גם שם חלקם של הבנקים מגיע לכ-30%.
- 6.רונן 13/03/2012 10:43הגב לתגובה זומה שהציבור צריך להבין זה שיש אלטרנטיבות הרבה יותר רווחיות. תעשו את זה לבד! זה אפשרי, זה כדאי.. אני כבר כמה זמן מנסה את זה ובינתיים יש לי רק מילים טובות לגבי זה. השקעות עצמאיות זה כבר נהיה ה-דבר בשוק ההון.. נסו להיכנס לאתרים כמו inbest למשל, הם מפרקים את זה בצורה שקל להבין...
- 5.צודק במיליון אחוז !!! (ל"ת)אבי 13/03/2012 06:28הגב לתגובה זו
- 4.יש לאפשר קניה שלא דרך הבנקים. (ל"ת)חיייייייייייייייים 12/03/2012 12:16הגב לתגובה זו
- 3.נוצץ השקעות 12/03/2012 11:40הגב לתגובה זולא השאיר אבן שלמה בשוק ההון
- 2.אלדר 12/03/2012 10:37הגב לתגובה זואני חושב שבתי השקעות שהם בוטיק השקעות צריכות להרוויח יותר ולא לשלם דמי הפצה מוגזמים לבנקים.
- 1.רותם 12/03/2012 10:33הגב לתגובה זועכשיו נמליץ עוד פחות. מי יפגע? מנהלי קרנות ו לקוחות. ישלמו יותר עמלות קניה/מכירה

קליל בהפסד נקי: החלונות התנפצו אבל לא היה מספיק צוות; נתקעה עם מלאי אלומיניום יקר
ענקית האלומיניום מכרה יותר במלחמה אבל התקשתה לתרגם את זה לשורה התחתונה: ההכנסות צמחו ב-18.6% ל-81 מיליון שקל, אבל קליל רשמה הפסד נקי של 1.1 מיליון שקל לעומת רווח של 1.5 מיליון שקל אשתקד; בקליל מנסים להפיל על הסינים את תוצאות הרבעון, "קליל עדיין לא חזרה להיקפי הפעילות מלפני המלחמה, בשל תחרות לא הוגנת כתוצאה מייבוא מסין"
זה היה אמור להיות רבעון חלום לקליל. ענקית האלומיניום שמייצרת פרופילים לדלתות וחלונות הייתה אמורה לסלוק את השפעות המלחמה. יכלו לראות את זה גם בשוק: אחרי כמה טילים בליסטיים שנחתו באזור המרכז ופירקו אלפי חלונות, המשקיעים הזניקו את המניה. בתוך שלושה ימים היא זינקה ב־52%, מאזורי ה־183 שקל כמעט עד 280, משווי שוק של 408 מיליון שקל לשיא של 615 מיליון. כבר אז אמרנו שזה לא הגיוני. כדי להצדיק כזה שווי קליל הייתה צריכה להחליף את החלונות לא רק של כל גוש דן, אלא גם של תל אביב וירושלים גם יחד. אפילו המנכ"ל נאלץ להודות בדיבורים עם התקשורת שהזינוק לא מתכתב עם קרקע המציאות. באמת, השוק עיכל את המשמעויות ותיקן בחדות, והמניה חזרה להיסחר סביב שווי שוק של כ־480 מיליון שקל.
רכבת ההרים במניית קליל - מבט שנתי
קליל לא הגיעה מוכנה למלחמה והרבעון ה"חלומי" הסתכם בהפסד. תקראו לזה "הזגג הולך יחף", היא אולי לא באמת הייתה צריכה להחליף את כל הפרופילים של כל המטרופולינים, אבל אפילו באזורים שבהם הייתה פגיעה נקודתית לא היו לה מספיק צוותים כדי לתת מענה. אבל מעבר למצוקת כוח האדם, הייתה משקולת הרבה יותר כבדה, האלומיניום.
קליל הצטיידה במלאים יקרים בדיוק כשהמחיר בעולם התחיל לרדת, ככה שמצאה את עצמה עם חומרי גלם במחסנים מול שוק שבו המחירים הולכים ונשחקים. המלאי קפץ בכ-20% והסתכם ב-96.2 מיליון שקל, לעומת 80.1 מיליון שקל בסוף 2024 ו־73.3 מיליון שקל ברבעון המקביל.
- התנפצו לכם החלונות בזמן מלחמה? המדריך המלא לקבלת פיצוי
- אחרי זינוק של 50%, האם העלייה במניית קליל מוצדקת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עיקרי התוצאות
ההכנסות ברבעון השני של שנת 2025 צמחו ב-18.6% ל-81 מיליון שקל, בהשוואה ל-68.3 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, כתוצאה מעלייה בכמויות המכירה.

ויקטורי שומרת על יציבות, עם גידול במכירות ושיפור ברווח הגולמי
הכנסות הרבעון עלו ל-661 מיליון שקל, שיעור הרווח הגולמי התרחב, אך ההוצאות הגבוהות פגעו בשורה התפעולית והנקייה; במקביל החברה חילקה דיבידנדים, רכשה מניות עצמיות והרחיבה את שטחי המסחר
רשת הסופרמרקטים ויקטורי ויקטורי -1.25% דיווחה על תוצאות הרבעון השני של 2025, והציגה עלייה של כ-2.5% בהכנסות שהסתכמו בכ-661 מיליון שקל עיקר העלייה נבע מפתיחת שני סניפים חדשים בחריש ובעמק חפר, בעוד שבמהלך התקופה נסגר
סניף אחד. תחום המכירות המקוונות ממשיך לגדול ועלה במחצית הראשונה של השנה לכ-6.5% מכלל המכירות, עלייה של כ-40% לעומת התקופה המקבילה. החברה מציבה יעד להגיע לשיעור של כ10% מהמחזור בטווח הקצר. הפדיון למ"ר נותר יציב ואף השתפר במקצת, עם 9.1 אלף שקל למ"ר בממוצע, לעומת
9 אלף שקל בתקופה המקבילה. בחנויות זהות נרשם גידול מתון של 0.4%.
הרווח הגולמי של ויקטורי ברבעון השני הסתכם בכ-161 מיליון שקל, עלייה של כ-4.5% לעומת כ-154 מיליון שקל ברבעון המקביל. שיעור הרווח הגולמי עמד על 24.3%, עלייה לעומת 23.9% אשתקד, וזאת בניגוד לרבעון של רמי לוי רמי לוי -0.64% , שם ירד הרווח הגולמי של החברה את כתוצאה מהעמקת המבצעים והנחות שהחברה מעניקה ללקוחותיה במטרה לשמור על המחירים הנמוכים ביותר בשוק.
מנגד, הרווח התפעולי נשחק וירד בכ-7.5% ל-21.5 מיליון שקל, בעיקר בשל גידול בהוצאות מכירה ושיווק, הוצאות הנהלה וכלליות, עליית שכר בסניפים, וכן הוצאות גבוהות יותר בגין פחת, ארנונה וחשמל. שיעור הרווח התפעולי ירד ל-3.25%.
בשורה התחתונה, הרווח הנקי עמד על 9.5 מיליון שקל, ירידה קלה לעומת 9.9 מיליון שקל ברבעון המקביל. שיעור הרווח הנקי עמד על 1.44%, אך בנטרול השפעת תקן החשבונאות IFRS16 עמד על כ-13.1 מיליון שקל, כ-1.98% מההכנסות. ההבדל נובע מהשפעת היוון הסכמי שכירות חדשים בריבית גבוהה יחסית.
- ויקטורי: הרווח נחתך ב-81.5% ל-2.1 מ' שקל, ההכנסות ירדו ב-2.2%
- תשואת חסר בויקטורי - אולי זו הזדמנות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נזילות גבוהה, דיבידנדים ורכישה עצמית
ויקטורי ממשיכה לשמור על נזילות גבוהה: נכון לסוף יוני 2025, יתרות מזומנים ונכסים פיננסיים לזמן קצר עלו בכ-18% לכ-109 מיליון שקל. תזרים המזומנים מפעילות שוטפת ברבעון גם הוא עלה בכ-9% ועמד על כ-51.1 מיליון שקל. ההון העצמי עלה בכ-6.1% והסתכם בכ-396 מיליון שקל.