סאנפלאואר השלימה את השלב הראשון בעסקה בפולין

אחרי מספר עיכובים, חברת האנרגיה המתחדשת השלימה את השלב הראשון בעסקת הרכישה בפולין בהיקף של כ-20 מגה וואט בתמורה ל-15.7 מיליון אירו; ההכנסות ברבעון הרביעי קפצו ב-49% ל-43.2 מיליון שקל

רוי שיינמן |

אחרי מספר עיכובים, חברת האנרגיה המתחדשת סאנפלאואר סאנפלאואר -2.68%   מדווחת כי השלימה את השלב הראשון בעסקה בפולין, במסגרתו רכשה החברה מערכות סולאריות מניבות בהיקף של כ-20 מגה וואט בתמורה לכ-15.7 מיליון אירו. 


מדובר בשלב ראשון מעסקה לרכישת מערכות מניבות בהיקף של כ-107 מגה וואט, מה שצפוי לשלש את פעילותה של החברה באירופה. בשלב השנתי תרכוש סאנפלאואר עוד 13 מגה וואט בתמורה לכ-17.3 מיליון אירו, ובהמשך תרכוש את 64 המגה וואט הנוספים בכפוף לחיבורם לרשת.


סאנפלאואר ציינה כי להערכתה סך ההכנסות בגין המערכות הנרכשות בשלב הראשון לתקופה של שלושים שנים צפוי לעמוד על כ-200 מיליון זלוטי וה-EBITDA צפוי לעמוד על כ-150 מיליון זלוטי. בנוגע להסכם כולו, סאנפלאואר ציינה בעבר כי מרבית המערכות בהסכם זכאיות להכנסה מובטחת צמודות מדד ל-15 שנה בסך של 56 מיליון אירו.


התוצאות האחרונות

את הרבעון הרביעי של 2024 סיימה סאנפלאואר עם הכנסות של 43.2 מיליון שקל לעומת 29 מיליון שקל ברבעון המקביל, עלייה של 49%. השלמת העסקה הביאה את החברה לרשום הפסד של כ-15.5 מיליון שקל ברבעון לעומת רווח של 6.1 מיליון שקל ברבעון המקביל. 


הרווח הגולמי ברבעון הסתכם ב-22.9 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל ברבעון המקביל, ההפסד התפעולי הסתכם ב-846 אלף שקל לעומת רווח של 7.8 מיליון שקל ברבעון המקביל.


ב-2024 כולה הכניסה סאנפלאואר 174.6 מיליון שקל, ירידה של 5% לעומת 184.3 מיליון שקל ב-2023. הרווח התפעולי צמח לכ-72.4 מיליון שקל בשנת 2024, לעומת רווח תפעולי שהסתכם בכ-29.1 מיליון שקל בשנת 2023. החברה ציינה כי הגידול נובע בעיקר מביטול מגבלות מחיר החשמל השחור בפולין ושיפור ביצועים בשוק המקומי. ה-EBITDA המתואם עלה בשנת 2024 בכ-30% לסך של כ-136 מיליון שקל, לעומת 103.2 מיליון שקל בשנת 2023. ה-FFO לפי גישת ההנהלה עלה לסך של 97 מיליון שקל בשנת 2024, גידול של 34% לעומת 72.2 מיליון שקל בשנת 2023. הרווח הנקי הסתכם ב- 2024 לסך של כ-7 מיליון שקל, גידול של 40% לעומת 5 מיליון שקל ב-2023.


ל-2025 צופה החברה הכנסות של כ-145-160 מיליון שקל ו-EBITDA בטווח של 105-115 מיליון שקל.


מניית סאנפלאואר נסחרת לפי שווי של 235.3 מיליון שקל אחרי עלייה של 3.7% מתחילת השנה ושל 4.8% בשנה האחרונה.

מניית סאנפלאואר בשנה האחרונה

קיראו עוד ב"שוק ההון"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳