"משקיעים זרים נכנסו להשקעה באל על; נצא מהמלחמה חזקים יותר"
דינה בן טל גננסיה, מנכ"לית אל על, שהיתה בנבחרת אנשי השנה שנה שעברה ומועמדת להיות גם השנה על על השנה החלומית של החברה, על השאיפות לגוון את הפעילות ועל הצפי להמשך; וגם - האם מניית אל על תמשיך לעלות?
המלחמה תפסה את אל על אל על -1.46% בהפתעה, כמו גם את המדינה כולה. חברת התעופה שהייתה בעיצומה של תכנית אסטרטגית אחרי שנים קשות בשל הקורונה. אל על הרזה והיעילה היתה ב-6 באוקטובר בדרך לסגור שנה מעולה ורגע לפני כניסה למדד ת"א 125, אבל המלחמה הגיעה וכל הקלפים התערבבו מחדש.
אל על ספגה מהלומה בבורסה ובעסק. הפסימיות השתלטה כי מי בעצם יטוס עכשיו, לאן יטוסו, מי יגיע לכאן? מלחמה ואי וודאות מחסלים את תחום התעופה והתיירות. אל על עברה את הזעזוע הראשוני בעיקר בזכות - עמישראל.
לא רבים זוכרים את זה, אבל אל על בעצם פנתה למחזיקי הכרטיסים שלא ניתן לממשם ואמרה להם - ניתן לכם זיכוי לטיסה עתידית. אם הציבור היה אומר לא. אל על היתה בבעיה תזרימית קשה ואולי נאלצת לבקש כסף-הלוואה מהמדינה. הציבור אמר כן - הוא אהב את מה שאל על עשה למען המדינה - הטסה של לוחמים ולוחמות הביתה, חילוץ של ישראלים ברחבי העולם. הוא לא דרש את הכסף והשאיר בקופה של אל על, ואז הגיעה הבשורה האמיתית.
השמיים לא נפלו. מבחינתה של אל על דווקא ההיפך. החברות הזרות נעלמו. אל על הפכרה להיות מונופול בקווים הרווחיים ביותר - ארה"ב, תאילנד ועוד. הטלטלה הזו היתה בחודשים ספורים. מחברה שרגע לפני המלחמה היתה בהתאוששות עצומה וקצב רווחים של מעל 100-120 מיליון דולר בשנה לחברה שאולי נגמר לה הקאש ואז לחברה שהפכה להיות יצרנית רווחים ותרמים מטורפת עם קצב של מעל 600 מיליון דולר בשנה. זה היה השווי שלה לפני שנה - היא בעצם הרוויחה בשנה את כל השווי שלה. השווי כיום - כ-4 מיליארד שקל ובין השורות, יש מצב שהמניה לא אמרה את המילה האחרונה.
- הרווח שלא יחזור - מה יקרה לאל על בשנים הבאות?
- אל על: למרות איבוד נתח שוק, הרווח הנקי עלה ל-202.6 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המלחמה - הזדמנות לאל על
המלחמה התבררה מהר מאוד כהזדמנות עבור אל על יותר מאשר איום. אומנם לקח חודש-חודשיים עד שהיא הצליחה למצוא את מקומה בין גידול פעילות המטען לטיסות החילוץ, אבל כשהיא התחילה לחזור לפעילות הליבה שלה, ועם היציאה מהמשחק של החברות הזרות, התמונה התחילה להתבהר
היו טענות על העלאות מחירים, וגם היו העלאות מחירים, אבל מה אתם רוצים, בסוף זה עסק? לחברה שעד לפני כמה שנים התקשתה לשמור את הראש מעל המים, ואפילו קיבלה בזמנו תמיכה מהמדינה, פתאום יש הזדמנות לא רק להתייצב, אלא להרוויח ואתם מצפים שהיא לא תעשה זאת.
אל על ניצלה את ההזדמנות שלה ולמרות הטענות של הציבור (שחלקן כנראה מוצדקות) המשקיעים אהבו את המהלכים והמניה עלתה השנה ב-130%.
על כל האירוע הזה פיקדה דינה בן טל גננסיה שמועמדת גם כאחת מאנשי השנה של ביזפורטל. שוחחנו איתה על השנה הגדולה של אל על, על הצפי להמשך, על הניסיון לרכוש את ישראכרט והכוונה לגוון את הפעילות מעבר לרק תעופה.
- ויקטורי: ירידה במכירות וברווח הנקי, למרות שיפור ברווחיות הגולמית
- המציאות המורכבת של ההתחדשות העירונית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- טאואר תיפול - נייס תזנק; המניות הבולטות מחר בבורסה
אל על בדרך לסגור שנה חלומית, למה לצפות בהמשך?
"השנים האחרונות מאופיינות בהתאוששות מהקורונה ואז כמובן המלחמה. יש לנו אסטרטגיה מאוד ברורה של צמיחה בכמה רבדים ורגע לפני המלחמה היינו בהתאוששות והתייעלות גדולה בהתאם לתוכנית האסטרטגית. כשמסתכלים קדימה - המסר לשנה הבאה הוא שהיא תהיה מאוד מורכבת, ולא דווקא מבחינה כספית, מה שהופך לי את הבטן זה בעיקר הבטיחות והביטחון של הנוסעים שלנו.
"בתחילת השנה עשינו הנפקה מוצלחת שנועדה לתמוך בהצטיידות של מטוסים. כולנו הבנו במלחמה שתעופה ישראלית זה חשוב. אנחנו רוצים להיות שם ולכן עשינו עסקאות מאוד גדולות בתחום המטוסים. יש בעיית מחסור , היצע קטן של ייצור מטוסים וזה בלט מאוד השנה. גם בואינג, איירבס, רולס רויס - לא מצליחות לעמוד בקצב של הביקושים. צבר ההזמנות שלהן עצום. מטוסים חדשים שמזמינים היום כנראה יגיעו רק בסוף העשור, ולכן היינו חייבים לעשות מהלכים של רכישת הדרימליינרים שיגיעו בהמשך. חתמנו על עסקה של עוד 3 מטוסים פלוס אופציה לעוד 6. העלות של כל מטוס כזה יכולה להגיע ל-160-180 מיליון דולר, תכפילו את זה בכמות המטוסים, זה הרבה כסף".
אל על מגדילה את הקיבולת שלה משמעותית כי היא מצפה לעתיד ורוד. היקף התעופה יגדל על פי ההערכות בקצב שנתי צנוע אבל ברור של 5%-4%. גם אצלנו במקביל לכוונה להרחיב את נמל התעופה והדיבורים על החובה להקים נמל תעופה חדש, ברור כי היקף התעופה בזמנים רגילים יעלה. אל על רוצה להיות ערוכה לזה.
"העובדה שהצלחנו לשמר את התכנית האסטרטגית בזמן המלחמה זה דבר משמעותי", ממשיכה בן טל גננסיה, "בעולם יש משבר תעופתי מסוג אחר שהוא בעיקר סביב שרשרת האספקה. יש עודף ביקוש על היצע שמתבטא בעליות מחירים של 6% לשנה ב-3 שנים האחרונות, מעבר להתייקרויות של החלפים. אני מעריכה שייקחו לא מעט שנים כדי לסגור את הפער.
"חברות התעופה בעולם צריכות לגדול כל שנה ב-2,000 מטוסים בהינתן הצפי לגידול בתעופה. בשנה האחרונה היה גידול של קצת פחות מ-1,000. חברות התעופה צריכות להיות מאוד יצירתיות. בשנה האחרונה הצמחנו מאוד את סאנדור למשל, היא היום עם נתח שוק יותר גדול מארקיע מבחינת גודל צי והיקף הנוסעים, סאנדור הגיעה לנוסע המיליון לפני ארקיע".
מתישהו החברות הזרות יחזרו, זה אמור להשפיע עליכם דרמטית
"התכנית האסטרטגית תשתנה, יש מיקוד שונה של יעדים, מדינות הסכמי אברהם למשל יצאו מהתמונה. אנחנו נחזור. בזמן המלחמה היו שינויים
גדולים ונחזור בהדרגה למצב שהיה לפני.
"מבחינת שוק ההון, השינוי בתוצאות השנה נובע מכמה דברים ולא רק בשל המלחמה ויציאת החברות הזרות. הדבר הראשון זו ההתייעלות שראינו גם ב-2023. הדבר השני זה הגדלת קיבולת שעשינו, גם בעזרת השמשמת מטוסים מתקופת הקורונה, והדבר השלישי הוא פעילות המטען שמאוד תומכת בנו".
כמה רווחי המטען מהווים מסך הרווחים?
"אני יכולה להגיד שברבעונים האחרונים הרווחים של פעילות המטען השתפרו ומהווים בערך 20% מהיקף הפעילות כולה".
2025 ואילך, גם בתרחיש הרע, יהיו שנים יותר טובות מ-2023?
"2023 מעולם לא הייתה מייצגת עבורנו כי היא הייתה שנה של התאוששות מהקורונה. שנה מייצגת עבורינו זה EBITDA שיותר קרוב ל-21%, וחשוב לזכור שהיום גם יש לנו הכנסות מימון גדולות".
אם ב-2023 הקצב היה 100-120 מיליון דולר זה לא יפתיע אם אל על מכוונת ל-150 מיליון דולר ויותר בשנה רגילה. אבל מה זאת שנה רגילה? 2025 היא שנה מורכבת כי מצד אחד אל על עוד תהנה מדומיננטיות בקווים הרווחיים, אחרי הכל החברות הזרות לא ימהרו לחזור ומצד שני, היקף התיירות הנכנסת תהיה נמוכה מאוד
אפשר לשער שאל על לא תרוויח 150-180 מיליון דולר ברבעון כמו ברבעונים האחרונים, אבל שהרווחים יהיו עדיין גבוהים מהממוצע, תלוי כמובן בהתפתחויות הגיאופוליטיות. אבל מה שברור שבשנה וחצי אל על ייצרה ותייצר מספרים שלא חלמה עליהם - קרוב ל-1 מיליארד דולר, ואם החזרה של הזרים תתעכב, הסכום הזה יגדל במאות מיליונים נוספים. בינתיים זה הופך לתרחיש סביר בשל האיום החות'י.
הכספים האלו יניבו לאל על גם בריבית צנועה מעל 50 מיליון דולר בשנה. כלומר, כשמסתכלים על אל על עוד שנה, בהחה שהמלחמות אחרינו, צריך להוסיף לרווח המייצג שעשוי כאמור לעלות על 150 מיליון דולר (בהערכה שמרנית) את הריבית - תגיעו ל-200 מיליון דולר ואפילו ל-250 מיליון דולר וזה בחישוב שמרני, אבל צריך לסייג - בתחום התעופה הכל יכול להתרחש.
בהערכה שלא יהיו תרחישים מיוחדים ואנחנו אחרי המלחמות, מקבלים שלמרות העלייה במניה, אולי היא לא אמרה את המילה האחרונה.
חברות תעופה נסחרות במכפילי רווח נמוכים לאור הסיכונים הגדולים, אבל אל על שהיום נסחרת במכפיל רווח של פחות מ-2, עשויה להיות ביום שאחרי במכפיל רווח עתידי של 5-6. נראה נמוך, אבל לאל על יש אסטרטגיה של פיזור וצמיחה בתחומים נוספים כדי לייצר ערך משמעותי יותר לבעלי המניות. זו הסיבה שהיא ניסתה לרכוש את ישראכרט.
הצעתם הצעה לרכישת ישראכרט ובהמשך משכתם אותה, למה אתם צריכים עוד פעילות? למה לא להתמקד בלהיות פשוט חברת תעופה?
"גם בתכנית מ-2023 דיברנו על 3 עוגנים שאחד מהם הוא עוד פעילות. תמיד אמרו על חברות תעופה שהן תנודתיות, מה למדנו בקורונה? שמועדון הנוסע המתמיד הזרים כסף גם כשלא היו טיסות, השאלה היא איך מייצרים עוד עוגן שכבר נשען על השקעה שעשינו. אם יש לי כל כך הרבה חברי מועדון, למה שלא נהיה חלק מפעילות שירותי קרקע למשל? אני היום עם 40% מכירות בדיגיטיל, אתר הריטייל הכי גדול במחזורים. אני מחזקת את המועדון - למה שלא יקנו דרכי גם את המלון ואת הרכב כשטסים לחופשה? תחשוב שאתה נוסע לאורלנדו לבר מצווה למשל, כמה עולה חופשה כזו? מרכיב הטיסה הוא רק 40% מעלות החופשה, אולי אתה רוצה הלוואה בתשלומים? אני יודעת מה הצרכים שלך אז אני יכולה להתאים לך הלוואה טובה. יש לנו הרבה מעגלי הכנסות נוספים, כנ"ל לגבי ביטוח - ביטוח נסיעות, ביטוח ביטול וכו'. אנחנו יושבים על בסיס לקוחות יקר ערך ויש לנו גם המון דאטה שאנחנו יכולים למנף.
"יש פה מקום להצעת ערך גדולה. ההכנסות מהדברים האלה יורדות לשורה התחתונה כמעט במלואן. תכנית המועדון של אל על מונה 3 מיליון חברים, אבל חוץ מזה יש גם 400 אלף לקוחות פלייקארד, והסליקה הממוצעת שם היא פי 3 מסליקה רגילה, כך שזה מעיד על בסיס לקוחות מבוסס ואיכותי".
תנסו לקנות את כאל?
"אנחנו לא יודעים אבל אנחנו תמיד בוחנים הזדמנויות. בעולם יש כרטיסי אשראי שמחזיקים טרקלינים, כמו אמקריקן אקספרס למשל ויש להם שת"פ ענק עם דלתא. זה תחום שמאוד רלוונטי עברונו. באיזה מטריצה נעשה את זה? אני לא יודעת. נוצרה הזדמנות עם ישראכרט בה חשבנו שאם נרוויח זמן נוכל לבחון לעומק איך אנחנו מייצרים מכפיל כוח. לא היה מספיק זמן לעשות את התהליך ולכן נסוגנו מהעסקה. אנחנו עדיין נבחן הזדמנויות בתחום הזה.
למשקיע ששואל את עצמו לאן אל על הולכת, העלייה מבטאת את התוצאות הטובות? החזון קדימה משאיר מקום לעליות? תוך שנתיים-שלוש אל על יכולה להכפיל את השווי?
"המדדים העסקיים שלנו מאוד השתפרו: הכנסות למספר מטוסים, הכנסות לעובד ועוד. גם הסכמי העובדים זה דבר משמעותי כי זה מייצר לנו רמת פריון מאוד גבוהה. המשקיעים הזרים רואים אותנו עם מכפיל בחסר בהשוואה לחברות דומות שאין להן את ההשפעות השליליות שיש כאן.
אפשר לכמת שהמלחמה הוסיפה סדר גודל של 50 מיליון דולר לשורת הרווח השנתי שלכם בזכות המזומנים שצברתם?
"כן, אבל זה לא המלחמה הביאה, זה גם הגידול בקיבולת ושאר הפעולות שעשינו. בסוף גם אנחנו מייצרים פתרונות ללקוחות שהם ווין-ווין. אם אני נותנת שובר ללקוח אז גם פתרתי לו את ההתעסקות של ביטול, גם אני נהנית מהכסף כל עוד הריבית גבוהה וגם מבטיחה שהלקוח נשאר איתי. בלי לשים לב ייצרנו פה מוצר שמאוד תומך בנו, בטח בסביבת ריבית כזאת".
מסר למשקיעים?
"אל על הוכיחה בשנה המורכבת הזו שהיא יודעת לעשות את האיזון. ב-2024 גם חזרנו להיות רלוונטים עבור משקיעים מוסדיים, שעזבו אותנו כמעט לגמרי בקורונה, וגם משקיעים זרים נכנסו להשקעה. נכנסנו ברבעון האחרון למדד MSCI, נכנסו למדד 125, שהיינו מאוד קרובים להכינס אליו רגע לפני פרוץ המלחמה. עשינו השקעות חכמות לטווח ארוך. אל על תצא מהמלחמה חזקה ואני מקווה שגם המדינה. גם בהקשר של נאמנות לקוחות ולקוחות חדשים שהצטרפו. אנחנו רוצים ש-10% מההכנסות יגיעו ממקורות צד ג' ואנחנו עם יד על הדופק בנושא הזה. כל זה עומד על יחסי עבודה, כולל ניהול של 4 ועדי עובדים ושמירה על יחסים טובים".
- 13.דני 31/12/2024 13:21הגב לתגובה זונכס אסטרטגי ומוצר עם ביקוש קשיח
- 12.לרון 31/12/2024 13:19הגב לתגובה זושייכת למשרד התחבורה שם יושבת תופסת טרמפים יותר גדולה
- 11.לרון 31/12/2024 13:17הגב לתגובה זורמי לויאיש עסקיםגנסיהתופסת טרמפיםכנראה שלא תיבחר לתואר!!
- 10.לרון 31/12/2024 13:15הגב לתגובה זורע לאלה טוב לאלהיודעים מה יגמור לאל על את השוק חרוז צוקכן כן ניר צוקמתקדם ל אייר חיפה ומשם יעבור הלאהלי זה ברור כשמשוכשאל על תתחיל לרדת עם רוזנברג גנסיה כבר לא תהיה שם! גיזרו ושימרו!
- 9.אני כבר לא יטוס יותר עם אל על (ל"ת)כלכלן 31/12/2024 13:00הגב לתגובה זו
- 8.dont fly el al 31/12/2024 11:37הגב לתגובה זוdont fly el al
- 7.בן 31/12/2024 11:36הגב לתגובה זועוד תופתעי כמה אנשי עסקים כמוני ישלחו אתכם לפח האשפה אחרי המלחמה. עשיתם על כולנו סיבוב חזירי ומאפיונרי. חברה בינונית שניצלה מצב ולקוחות שבויים. בבעלות חרדי לא ציוני שאת משתפית שלו כדי לקחת עוד כמה מחיונים הביתה. להקיא ממך ועלייך
- 6.אשת השנה על מה בדיוק גם קוף היה מרוויח ככה בשנה כזו (ל"ת)קלבסיאלה 31/12/2024 10:48הגב לתגובה זו
- 5.חיים 31/12/2024 10:45הגב לתגובה זובעל החברה גנב כספים להקיא
- 4.שי.ע 31/12/2024 10:44הגב לתגובה זוממשלה שלא סופרת את האזרחים שלהמירי רגב חסרת תועלת ולא מתפקדת
- 3.בקורונה ה ידעו לקבל כספי סיוע מהמיסי של כולנו. עכשיו ה שודדי אותנו. ביזיו. (ל"ת)עברו את הגבול מזמ 31/12/2024 09:53הגב לתגובה זו
- 2.אזרח 31/12/2024 09:48הגב לתגובה זובכל זאת טוב שיש אל על ארקיע וישראייר
- 1.הסיבה לתשואה הטובה של אל עלהיא שמירת השבת (ל"ת)מאיר 31/12/2024 09:47הגב לתגובה זו
- מני 01/01/2025 08:24הגב לתגובה זואכן כולם אמרו אלעל תשמור שבת תפסיד וכו והנה בפועל אלעל נהייתה מעצמת על
- בן 31/12/2024 12:33הגב לתגובה זוגם בקורונה החברת הפח הפרימיטיבית הזו שמרה שבת ובאו בסוף להתחנן לכסף מהממשלה שתציל אותם.
עידן וולס, מנכ”ל קבוצת דלק צילום:שלומי יוסףלמרות הירידה באיתקה, דלק נסחרת בדיסקאונט משמעותי על השווי הנכסי
הורדת ההמלצה לאיתקה בסוף השבוע הובילה לירידה של 5% במניה בלונדון שמשפיעה על דלק בבורסה המקומית; ניתוח שווי הנכסים העדכני של דלק קבוצה מצביע על שווי נכסי נקי גבוה ביותר מ-20% מהמחיר בשוק
בעוד מניית איתקה סגרה את המסחר בלונדון בירידה של כ-5% בסוף השבוע האחרון בעקבות הורדת המלצה של גולדמן זאקס ל"מכירה" עם מחיר יעד של 180 פני (קרב ההמלצות על איתקה - וההשפעה על דלק), בהסתכלות על התמחור הכולל של דלק קבוצה דלק קבוצה 0.3% נראה שההשפעה קטנה יותר משחושבים. אם ניקח בחשבון תמחור NAV, המבוסס על שוויי שוק עדכניים של כלל החברות הבנות והנכסים, שממנה עולה כי המניה נסחרת כיום בדיסקאונט משמעותי ביחס לשווי הנכסי הנקי שלה, מעל 20%.
שווי הנכסים
החישוב כולל את כל האחזקות המרכזיות של הקבוצה מעודכן לכתיבת שורות אלה. ההחזקה המשמעותית ביותר היא החזקה של 54.66% בניו-מד אנרג'י, עם שווי החזקה כ-10.5 מיליארד שקל. ההחזקה השנייה בגודלה היא החזקה של 50.5% באיתקה אנרג'י השווה כ-7.28 מיליארד שקל לפי מחיר הסגירה של יום שישי. בנוסף החברה מחזיקה בכ-40.07% בישראכרט בשווי 1.78 מיליארד שקל, 61.36% במהדרין בשווי של 623 מיליון שקל, 24.7% בדלק ישראל בשווי של 198 מיליון שקל, 19.1% בדלק נכסים בשווי של 174 מיליון שקל, ו-32.7% ב-InPlay Oil, בשווי של 268 מיליון שקל שם השקיעה לאחרונה. סך הכל השקעות נכסים סחירים של כ-20.45 מיליארד שקל.
לכך מתווספים גם נכסים שאינם סחירים, בהם בניין מלון בהרצליה בשווי שמאות של 299 מיליון שקל, ו-25% מקרקע בעכו בשווי של 98 מיליון שקל, לסכום כולל של כ-20.85 מיליארד שקל.
הנכס שלא במאזן
אחד הנכסים החשובים ביותר, שאינו רשום במאזן מסיבות חשבונאיות אך נמצא בכל מודל של השוק, הוא התמלוגים מלווייתן, שמקנים לדלק עד 6% מהתמורות הגולמיות מפי הבאר. הערכת השווי המקובלת עומדת סביב נעות בין 650-800 מיליון דולר. בחישוב שמרני יחסית של 720 מיליון דולר, השווי שנכנס למודל עומד על כ-2.36 מיליארד שקל.
- קרב ההמלצות על איתקה - וההשפעה על דלק
- דלק משלימה את עסקת סיגנוס; צופה רווח חשבונאי של 600-750 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במצטבר, שווי כלל הנכסים מסתכם בקצת יותר מכ-23.2 מיליארד שקל, ומהם מנוכה החוב הפיננסי נטו לפי דוחות הרבעון, 3.84 מיליארד שקל. כך מתקבל NAV של כ-19.37 מיליארד שקל. בנוסף נציין כי מאז סוף הרבעון החוב אף ירד מתחת ל-3.8 מיליארד שקל, אך במודל שנותח כאן נעשה שימוש בנתון השמרני מדוחות החברה.
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגמדד הביטוח זינק 4%, המדדים העיקריים עלו ב-1.5%
כצפוי ולאחר קרוב לשנתיים בנק ישראל הפחית את הריבית ל-4.25%, העליות במדדים התחזקו לאחר הודעת הריבית ומה קורה בשוק אגרות החוב?
הריבית המוניטרית בישראל ירדה היום ב-0.25% ל-4.25%. ההחלטה מתקבלת אחרי 14 ישיבות רצופות שבהן בנק ישראל הותיר את הריבית ללא שינוי, תקופה שנמשכה קרוב לשנתיים והוגדרה כשלב של בלימת ביקושים מתוך מטרה לייצב את האינפלציה. בחודשים האחרונים האינפלציה נעה סביב 2.5% ונשארת בתוך היעד, עם תחזית של כ-2.2% ל-12 החודשים הקרובים. במקביל, שער הדולר נחלש בכ-10% מתחילת השנה, מה שגם סייע לצמצום הלחצים על מחירי היבוא והתקררות האינפלציה - בנק ישראל הוריד כצפוי את הריבית.
הורדת הריבית תומכת בשוק, העליות התחזקו מכ-0.5%-0.7% למעל 1.5%. בלטו במיוחד מניות הביטוח. מדד הביטוח זינק ב-4%. אין סיבה לעליות במניות הביטוח חוץ מסיבה טכנית - יש הרבה כסף בקרנות הפיננסיות ועל רקע החשש ממניות הבנקים בשל המיסוי יש הסתה של כספים מהבנקים לביטוח.
גם הנדל"ן זינק. כאן יש קשר להפחתת הריבית. התקווה היא שהיקף הרוכשים יחזור לעלות, שהביקוש לדירות יגבר. הפחתת ריבית משפיעה על החזר המשכנתא ומאפשרת לרוכשים יותר גמישות. במילים אחרות, הם צריכים פחות הון כדי לרכוש את אותה הדירה. זה יכול לייצר ביקושים, אבל צריך לזכור שמדובר בסה"כ ברבע אחוז והשפעה מינורית על החזרי המשכנתא - סדר גודל של 70 שקל בחודש למשכנתא ממוצעת.
אבל, מבחינת אווירה, יש אווירה טובה, והשוק מסתכל באופטימיות על הדירות למגורים. זה הוביל היום לעליות של 2.3% במדדי הנדל"ן.
מעניין לראות מה קורה בשוק האג"ח. אגרות חוב שקליות ממשלתיות אמורות להיות מושפעות מהפחתת הריבית ב"המרה" מלאה. כלומר, רבע אחוז של הורדת ריבית אמור להוביל להפחתה של רבע אחוז באגרות החוב. אבל זה לא קורה. אגרות החוב השקליות לא זזות. הסיבה ברורה: הכל כבר גלום במחירים. הורדת הריבית היתה צפויה לגמרי.
- טופ גאם זינקה 14%, ברן וגילת טלקום 10%; תפרון נפלה 35%, סינאל 14% - נעילה שלילית בתל אביב
- הבנקים ירדו 1.7% על רקע כוונת הרגולטור למסות רווחים עודפים; המדדים המובילים איבדו כ-1%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
