"משקיעים זרים נכנסו להשקעה באל על; נצא מהמלחמה חזקים יותר"
דינה בן טל גננסיה, מנכ"לית אל על, שהיתה בנבחרת אנשי השנה שנה שעברה ומועמדת להיות גם השנה על על השנה החלומית של החברה, על השאיפות לגוון את הפעילות ועל הצפי להמשך; וגם - האם מניית אל על תמשיך לעלות?
המלחמה תפסה את אל על אל על -1.91% בהפתעה, כמו גם את המדינה כולה. חברת התעופה שהייתה בעיצומה של תכנית אסטרטגית אחרי שנים קשות בשל הקורונה. אל על הרזה והיעילה היתה ב-6 באוקטובר בדרך לסגור שנה מעולה ורגע לפני כניסה למדד ת"א 125, אבל המלחמה הגיעה וכל הקלפים התערבבו מחדש.
אל על ספגה מהלומה בבורסה ובעסק. הפסימיות השתלטה כי מי בעצם יטוס עכשיו, לאן יטוסו, מי יגיע לכאן? מלחמה ואי וודאות מחסלים את תחום התעופה והתיירות. אל על עברה את הזעזוע הראשוני בעיקר בזכות - עמישראל.
לא רבים זוכרים את זה, אבל אל על בעצם פנתה למחזיקי הכרטיסים שלא ניתן לממשם ואמרה להם - ניתן לכם זיכוי לטיסה עתידית. אם הציבור היה אומר לא. אל על היתה בבעיה תזרימית קשה ואולי נאלצת לבקש כסף-הלוואה מהמדינה. הציבור אמר כן - הוא אהב את מה שאל על עשה למען המדינה - הטסה של לוחמים ולוחמות הביתה, חילוץ של ישראלים ברחבי העולם. הוא לא דרש את הכסף והשאיר בקופה של אל על, ואז הגיעה הבשורה האמיתית.
השמיים לא נפלו. מבחינתה של אל על דווקא ההיפך. החברות הזרות נעלמו. אל על הפכרה להיות מונופול בקווים הרווחיים ביותר - ארה"ב, תאילנד ועוד. הטלטלה הזו היתה בחודשים ספורים. מחברה שרגע לפני המלחמה היתה בהתאוששות עצומה וקצב רווחים של מעל 100-120 מיליון דולר בשנה לחברה שאולי נגמר לה הקאש ואז לחברה שהפכה להיות יצרנית רווחים ותרמים מטורפת עם קצב של מעל 600 מיליון דולר בשנה. זה היה השווי שלה לפני שנה - היא בעצם הרוויחה בשנה את כל השווי שלה. השווי כיום - כ-4 מיליארד שקל ובין השורות, יש מצב שהמניה לא אמרה את המילה האחרונה.
- הרווח שלא יחזור - מה יקרה לאל על בשנים הבאות?
- אל על: למרות איבוד נתח שוק, הרווח הנקי עלה ל-202.6 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המלחמה - הזדמנות לאל על
המלחמה התבררה מהר מאוד כהזדמנות עבור אל על יותר מאשר איום. אומנם לקח חודש-חודשיים עד שהיא הצליחה למצוא את מקומה בין גידול פעילות המטען לטיסות החילוץ, אבל כשהיא התחילה לחזור לפעילות הליבה שלה, ועם היציאה מהמשחק של החברות הזרות, התמונה התחילה להתבהר
היו טענות על העלאות מחירים, וגם היו העלאות מחירים, אבל מה אתם רוצים, בסוף זה עסק? לחברה שעד לפני כמה שנים התקשתה לשמור את הראש מעל המים, ואפילו קיבלה בזמנו תמיכה מהמדינה, פתאום יש הזדמנות לא רק להתייצב, אלא להרוויח ואתם מצפים שהיא לא תעשה זאת.
אל על ניצלה את ההזדמנות שלה ולמרות הטענות של הציבור (שחלקן כנראה מוצדקות) המשקיעים אהבו את המהלכים והמניה עלתה השנה ב-130%.
על כל האירוע הזה פיקדה דינה בן טל גננסיה שמועמדת גם כאחת מאנשי השנה של ביזפורטל. שוחחנו איתה על השנה הגדולה של אל על, על הצפי להמשך, על הניסיון לרכוש את ישראכרט והכוונה לגוון את הפעילות מעבר לרק תעופה.
- אפי נכסים: עלייה של 8.5% ב-NOI ו-10.7% ב-FFO המתואם בתשעת החודשים הראשונים
- שאול נאוי: "הגידול בתיק הגיע רק מחברות שפנינו אליהן - לא ממי שמחפש אשראי בכל מחיר"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אין עשן בלי אש - תחזית מאכזבת לנייס, אבל יש נקודת אור
אל על בדרך לסגור שנה חלומית, למה לצפות בהמשך?
"השנים האחרונות מאופיינות בהתאוששות מהקורונה ואז כמובן המלחמה. יש לנו אסטרטגיה מאוד ברורה של צמיחה בכמה רבדים ורגע לפני המלחמה היינו בהתאוששות והתייעלות גדולה בהתאם לתוכנית האסטרטגית. כשמסתכלים קדימה - המסר לשנה הבאה הוא שהיא תהיה מאוד מורכבת, ולא דווקא מבחינה כספית, מה שהופך לי את הבטן זה בעיקר הבטיחות והביטחון של הנוסעים שלנו.
"בתחילת השנה עשינו הנפקה מוצלחת שנועדה לתמוך בהצטיידות של מטוסים. כולנו הבנו במלחמה שתעופה ישראלית זה חשוב. אנחנו רוצים להיות שם ולכן עשינו עסקאות מאוד גדולות בתחום המטוסים. יש בעיית מחסור , היצע קטן של ייצור מטוסים וזה בלט מאוד השנה. גם בואינג, איירבס, רולס רויס - לא מצליחות לעמוד בקצב של הביקושים. צבר ההזמנות שלהן עצום. מטוסים חדשים שמזמינים היום כנראה יגיעו רק בסוף העשור, ולכן היינו חייבים לעשות מהלכים של רכישת הדרימליינרים שיגיעו בהמשך. חתמנו על עסקה של עוד 3 מטוסים פלוס אופציה לעוד 6. העלות של כל מטוס כזה יכולה להגיע ל-160-180 מיליון דולר, תכפילו את זה בכמות המטוסים, זה הרבה כסף".
אל על מגדילה את הקיבולת שלה משמעותית כי היא מצפה לעתיד ורוד. היקף התעופה יגדל על פי ההערכות בקצב שנתי צנוע אבל ברור של 5%-4%. גם אצלנו במקביל לכוונה להרחיב את נמל התעופה והדיבורים על החובה להקים נמל תעופה חדש, ברור כי היקף התעופה בזמנים רגילים יעלה. אל על רוצה להיות ערוכה לזה.
"העובדה שהצלחנו לשמר את התכנית האסטרטגית בזמן המלחמה זה דבר משמעותי", ממשיכה בן טל גננסיה, "בעולם יש משבר תעופתי מסוג אחר שהוא בעיקר סביב שרשרת האספקה. יש עודף ביקוש על היצע שמתבטא בעליות מחירים של 6% לשנה ב-3 שנים האחרונות, מעבר להתייקרויות של החלפים. אני מעריכה שייקחו לא מעט שנים כדי לסגור את הפער.
"חברות התעופה בעולם צריכות לגדול כל שנה ב-2,000 מטוסים בהינתן הצפי לגידול בתעופה. בשנה האחרונה היה גידול של קצת פחות מ-1,000. חברות התעופה צריכות להיות מאוד יצירתיות. בשנה האחרונה הצמחנו מאוד את סאנדור למשל, היא היום עם נתח שוק יותר גדול מארקיע מבחינת גודל צי והיקף הנוסעים, סאנדור הגיעה לנוסע המיליון לפני ארקיע".
מתישהו החברות הזרות יחזרו, זה אמור להשפיע עליכם דרמטית
"התכנית האסטרטגית תשתנה, יש מיקוד שונה של יעדים, מדינות הסכמי אברהם למשל יצאו מהתמונה. אנחנו נחזור. בזמן המלחמה היו שינויים
גדולים ונחזור בהדרגה למצב שהיה לפני.
"מבחינת שוק ההון, השינוי בתוצאות השנה נובע מכמה דברים ולא רק בשל המלחמה ויציאת החברות הזרות. הדבר הראשון זו ההתייעלות שראינו גם ב-2023. הדבר השני זה הגדלת קיבולת שעשינו, גם בעזרת השמשמת מטוסים מתקופת הקורונה, והדבר השלישי הוא פעילות המטען שמאוד תומכת בנו".
כמה רווחי המטען מהווים מסך הרווחים?
"אני יכולה להגיד שברבעונים האחרונים הרווחים של פעילות המטען השתפרו ומהווים בערך 20% מהיקף הפעילות כולה".
2025 ואילך, גם בתרחיש הרע, יהיו שנים יותר טובות מ-2023?
"2023 מעולם לא הייתה מייצגת עבורנו כי היא הייתה שנה של התאוששות מהקורונה. שנה מייצגת עבורינו זה EBITDA שיותר קרוב ל-21%, וחשוב לזכור שהיום גם יש לנו הכנסות מימון גדולות".
אם ב-2023 הקצב היה 100-120 מיליון דולר זה לא יפתיע אם אל על מכוונת ל-150 מיליון דולר ויותר בשנה רגילה. אבל מה זאת שנה רגילה? 2025 היא שנה מורכבת כי מצד אחד אל על עוד תהנה מדומיננטיות בקווים הרווחיים, אחרי הכל החברות הזרות לא ימהרו לחזור ומצד שני, היקף התיירות הנכנסת תהיה נמוכה מאוד
אפשר לשער שאל על לא תרוויח 150-180 מיליון דולר ברבעון כמו ברבעונים האחרונים, אבל שהרווחים יהיו עדיין גבוהים מהממוצע, תלוי כמובן בהתפתחויות הגיאופוליטיות. אבל מה שברור שבשנה וחצי אל על ייצרה ותייצר מספרים שלא חלמה עליהם - קרוב ל-1 מיליארד דולר, ואם החזרה של הזרים תתעכב, הסכום הזה יגדל במאות מיליונים נוספים. בינתיים זה הופך לתרחיש סביר בשל האיום החות'י.
הכספים האלו יניבו לאל על גם בריבית צנועה מעל 50 מיליון דולר בשנה. כלומר, כשמסתכלים על אל על עוד שנה, בהחה שהמלחמות אחרינו, צריך להוסיף לרווח המייצג שעשוי כאמור לעלות על 150 מיליון דולר (בהערכה שמרנית) את הריבית - תגיעו ל-200 מיליון דולר ואפילו ל-250 מיליון דולר וזה בחישוב שמרני, אבל צריך לסייג - בתחום התעופה הכל יכול להתרחש.
בהערכה שלא יהיו תרחישים מיוחדים ואנחנו אחרי המלחמות, מקבלים שלמרות העלייה במניה, אולי היא לא אמרה את המילה האחרונה.
חברות תעופה נסחרות במכפילי רווח נמוכים לאור הסיכונים הגדולים, אבל אל על שהיום נסחרת במכפיל רווח של פחות מ-2, עשויה להיות ביום שאחרי במכפיל רווח עתידי של 5-6. נראה נמוך, אבל לאל על יש אסטרטגיה של פיזור וצמיחה בתחומים נוספים כדי לייצר ערך משמעותי יותר לבעלי המניות. זו הסיבה שהיא ניסתה לרכוש את ישראכרט.
הצעתם הצעה לרכישת ישראכרט ובהמשך משכתם אותה, למה אתם צריכים עוד פעילות? למה לא להתמקד בלהיות פשוט חברת תעופה?
"גם בתכנית מ-2023 דיברנו על 3 עוגנים שאחד מהם הוא עוד פעילות. תמיד אמרו על חברות תעופה שהן תנודתיות, מה למדנו בקורונה? שמועדון הנוסע המתמיד הזרים כסף גם כשלא היו טיסות, השאלה היא איך מייצרים עוד עוגן שכבר נשען על השקעה שעשינו. אם יש לי כל כך הרבה חברי מועדון, למה שלא נהיה חלק מפעילות שירותי קרקע למשל? אני היום עם 40% מכירות בדיגיטיל, אתר הריטייל הכי גדול במחזורים. אני מחזקת את המועדון - למה שלא יקנו דרכי גם את המלון ואת הרכב כשטסים לחופשה? תחשוב שאתה נוסע לאורלנדו לבר מצווה למשל, כמה עולה חופשה כזו? מרכיב הטיסה הוא רק 40% מעלות החופשה, אולי אתה רוצה הלוואה בתשלומים? אני יודעת מה הצרכים שלך אז אני יכולה להתאים לך הלוואה טובה. יש לנו הרבה מעגלי הכנסות נוספים, כנ"ל לגבי ביטוח - ביטוח נסיעות, ביטוח ביטול וכו'. אנחנו יושבים על בסיס לקוחות יקר ערך ויש לנו גם המון דאטה שאנחנו יכולים למנף.
"יש פה מקום להצעת ערך גדולה. ההכנסות מהדברים האלה יורדות לשורה התחתונה כמעט במלואן. תכנית המועדון של אל על מונה 3 מיליון חברים, אבל חוץ מזה יש גם 400 אלף לקוחות פלייקארד, והסליקה הממוצעת שם היא פי 3 מסליקה רגילה, כך שזה מעיד על בסיס לקוחות מבוסס ואיכותי".
תנסו לקנות את כאל?
"אנחנו לא יודעים אבל אנחנו תמיד בוחנים הזדמנויות. בעולם יש כרטיסי אשראי שמחזיקים טרקלינים, כמו אמקריקן אקספרס למשל ויש להם שת"פ ענק עם דלתא. זה תחום שמאוד רלוונטי עברונו. באיזה מטריצה נעשה את זה? אני לא יודעת. נוצרה הזדמנות עם ישראכרט בה חשבנו שאם נרוויח זמן נוכל לבחון לעומק איך אנחנו מייצרים מכפיל כוח. לא היה מספיק זמן לעשות את התהליך ולכן נסוגנו מהעסקה. אנחנו עדיין נבחן הזדמנויות בתחום הזה.
למשקיע ששואל את עצמו לאן אל על הולכת, העלייה מבטאת את התוצאות הטובות? החזון קדימה משאיר מקום לעליות? תוך שנתיים-שלוש אל על יכולה להכפיל את השווי?
"המדדים העסקיים שלנו מאוד השתפרו: הכנסות למספר מטוסים, הכנסות לעובד ועוד. גם הסכמי העובדים זה דבר משמעותי כי זה מייצר לנו רמת פריון מאוד גבוהה. המשקיעים הזרים רואים אותנו עם מכפיל בחסר בהשוואה לחברות דומות שאין להן את ההשפעות השליליות שיש כאן.
אפשר לכמת שהמלחמה הוסיפה סדר גודל של 50 מיליון דולר לשורת הרווח השנתי שלכם בזכות המזומנים שצברתם?
"כן, אבל זה לא המלחמה הביאה, זה גם הגידול בקיבולת ושאר הפעולות שעשינו. בסוף גם אנחנו מייצרים פתרונות ללקוחות שהם ווין-ווין. אם אני נותנת שובר ללקוח אז גם פתרתי לו את ההתעסקות של ביטול, גם אני נהנית מהכסף כל עוד הריבית גבוהה וגם מבטיחה שהלקוח נשאר איתי. בלי לשים לב ייצרנו פה מוצר שמאוד תומך בנו, בטח בסביבת ריבית כזאת".
מסר למשקיעים?
"אל על הוכיחה בשנה המורכבת הזו שהיא יודעת לעשות את האיזון. ב-2024 גם חזרנו להיות רלוונטים עבור משקיעים מוסדיים, שעזבו אותנו כמעט לגמרי בקורונה, וגם משקיעים זרים נכנסו להשקעה. נכנסנו ברבעון האחרון למדד MSCI, נכנסו למדד 125, שהיינו מאוד קרובים להכינס אליו רגע לפני פרוץ המלחמה. עשינו השקעות חכמות לטווח ארוך. אל על תצא מהמלחמה חזקה ואני מקווה שגם המדינה. גם בהקשר של נאמנות לקוחות ולקוחות חדשים שהצטרפו. אנחנו רוצים ש-10% מההכנסות יגיעו ממקורות צד ג' ואנחנו עם יד על הדופק בנושא הזה. כל זה עומד על יחסי עבודה, כולל ניהול של 4 ועדי עובדים ושמירה על יחסים טובים".
- 13.דני 31/12/2024 13:21הגב לתגובה זונכס אסטרטגי ומוצר עם ביקוש קשיח
- 12.לרון 31/12/2024 13:19הגב לתגובה זושייכת למשרד התחבורה שם יושבת תופסת טרמפים יותר גדולה
- 11.לרון 31/12/2024 13:17הגב לתגובה זורמי לויאיש עסקיםגנסיהתופסת טרמפיםכנראה שלא תיבחר לתואר!!
- 10.לרון 31/12/2024 13:15הגב לתגובה זורע לאלה טוב לאלהיודעים מה יגמור לאל על את השוק חרוז צוקכן כן ניר צוקמתקדם ל אייר חיפה ומשם יעבור הלאהלי זה ברור כשמשוכשאל על תתחיל לרדת עם רוזנברג גנסיה כבר לא תהיה שם! גיזרו ושימרו!
- 9.אני כבר לא יטוס יותר עם אל על (ל"ת)כלכלן 31/12/2024 13:00הגב לתגובה זו
- 8.dont fly el al 31/12/2024 11:37הגב לתגובה זוdont fly el al
- 7.בן 31/12/2024 11:36הגב לתגובה זועוד תופתעי כמה אנשי עסקים כמוני ישלחו אתכם לפח האשפה אחרי המלחמה. עשיתם על כולנו סיבוב חזירי ומאפיונרי. חברה בינונית שניצלה מצב ולקוחות שבויים. בבעלות חרדי לא ציוני שאת משתפית שלו כדי לקחת עוד כמה מחיונים הביתה. להקיא ממך ועלייך
- 6.אשת השנה על מה בדיוק גם קוף היה מרוויח ככה בשנה כזו (ל"ת)קלבסיאלה 31/12/2024 10:48הגב לתגובה זו
- 5.חיים 31/12/2024 10:45הגב לתגובה זובעל החברה גנב כספים להקיא
- 4.שי.ע 31/12/2024 10:44הגב לתגובה זוממשלה שלא סופרת את האזרחים שלהמירי רגב חסרת תועלת ולא מתפקדת
- 3.בקורונה ה ידעו לקבל כספי סיוע מהמיסי של כולנו. עכשיו ה שודדי אותנו. ביזיו. (ל"ת)עברו את הגבול מזמ 31/12/2024 09:53הגב לתגובה זו
- 2.אזרח 31/12/2024 09:48הגב לתגובה זובכל זאת טוב שיש אל על ארקיע וישראייר
- 1.הסיבה לתשואה הטובה של אל עלהיא שמירת השבת (ל"ת)מאיר 31/12/2024 09:47הגב לתגובה זו
- מני 01/01/2025 08:24הגב לתגובה זואכן כולם אמרו אלעל תשמור שבת תפסיד וכו והנה בפועל אלעל נהייתה מעצמת על
- בן 31/12/2024 12:33הגב לתגובה זוגם בקורונה החברת הפח הפרימיטיבית הזו שמרה שבת ובאו בסוף להתחנן לכסף מהממשלה שתציל אותם.
יו"ר נאוויטס גדעון תדמור, צילום: החברהפי 7.5 ב-3 שנים - נאוויטס עוברת להפקה מלאה בשננדואה: הכנסות של כ-98 מיליון דולר ו-EBITDA של כ-67.6 מיליון דולר
לפני שלוש שנים ניתחנו את נאוויטס וקיבלנו שיש שם סיכוי גדול. עם סיכון, תמיד יש סיכון, אבל המחיר של השותפות נראה לנו נמוך בהינתן החלום - כתבנו על זה ועל שותפויות אחרות - האם מניות הגז והנפט אטרקטיביות? והאם נאוויטס היא מציאה? נאוויטס עלתה מאז פי 7.5 - 650%. התוצאות ברבעונים האחרונים מספקים את הסיבה. האם אפשר היה לדעת זאת בעבר? זה היה החלום של גדעון תדמור ולהבדיל מחולמים אחרים הוא קיבל על החלום שלו מימון משורה ארוכה של בנקאים בארה"ב. אלה לא נכנסים כשהן חושבים שהסיכון גדול מדי. כלומר, זה היה חלום שראו אותו כבר מתגבש במציאות. היו גם סיכונים כמו מחירי הנפט שעלולים לרדת ובעיקר בעיות שעלולות להיות בתפעול וקידוח בשלבים המאוחרים.
משקיעים לקחו את הסיכון הזה כענק והוא היה בינוני. כשזה קורה, יש לפעמים הזדמנות. משקיעים גם נדבקו בסנטימנט השלילי של תחום הגז והתרחקו מנאוויטס. תדמור ידע לנצל את הסנטימנט בשוק הנפט בצורה מושלמת. הסנטימנט השלילי שנבע בעיקר מהקולות הרבים והחזקים שקראו להפסקת השימוש בדלקים פוסילים גרם לגופי הענק בתחום לעצור את התקדמות הקידוחים למרות שהושקעו בהם מיליארדים. זה היה עניין של תדמית והם חיפשו ועדיין מחפשים להיראות פחות פוגעים בסביבה. מעבר לכך, הם העריכו שמחירי הנפט יפלו.
אחרי שהשקיעו מעל מיליארד דולר בקידוח מכרו אותו במחיר של דירת 5 חדרים יקרה בת"א. תדמור סגר מימון, השקיע, הנפיק והצליח לייצר ברבעון האחרון Ebitda של 68 מיליון דולר כשנאוויטס נסחרת ב-14.4 מיליארד שקל. הצפת ערך עצומה. יש לטענת תדמור הזדמנויות נוספות והוא קודח בהם, אבל שוב נזכיר שהתחום לא חף מסיכונים. הסיכון הגדול ביותר הוא מחיר הנפט. טראמפ אמר בנאום כניסתו לבית הלבן Drill Baby Drill ושינה שוב את כללי המשחק, אבל המגמה ארוכת הטווח היא ירידה במחיר הנפט ושימוש מופחת. רק שזה לא עניין של שנתיים-שלוש, זה עניין של טווח ארוך.
בינתיים, הביקושים לנפט מתגברים. זה התחיל במלחמה בין רוסיה לאוקראינה שגרם למחירי הנפט לעלות, נמשך במתיחות אצלנו במזרח התיכון ועכשיו מפנימים שהביקוש לאנרגיה מכל הסוגים יזנק כדי לתמוך במהפכת ה-AI. אז הנפט ישאר כאן עד תקופה ארוכה.
- ההפקה ממאגר שננדואה הגיעה ל-100 אלף חביות ביום
- ארגנטינה נגד נאוויטס: "פועלת באופן בלתי חוקי בפוקלנד"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נאוויטס פטרוליום נאוויטס פטר יהש מסכמת רבעון שבו פעילות פרויקט שננדואה נכנסה להפקה מלאה ומקבלת ביטוי משמעותי בדוחות. השותפות, הפועלת בתחום הפקת הנפט והגז במים עמוקים בארצות הברית, עברה במהלך הרבעון מתהליך הרצה מדורג של הבארות לכיוון הפקה יציבה, והשינוי ניכר בתוצאות הכספיות. מאגר שננדואה, שנכנס לשלב ה-Ramp-Up החל מיולי, הפך למנוע העיקרי של העלייה בהכנסות ובתוצאות התפעוליות.
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבנקים ירדו 1.5%, הביטוח עלה ב-0.9%; אלביט זינקה 7%
מיטרוניקס מרעננת את ההנהלה ומזנקת; נאוויטס ברבעון של הפקה מלאה משננדואה ועסקת ענק לאלביט
ניר עובדיה, סמנכ"ל השקעות בכלל ביטוח אמר בבוקר שמניות הביטוח אטרקטיביות יותר מהבנקים. במבחן יומי הוא צדק - הבנקים ירדו 1.5%, הביטוח עלה היום 0.9%. אגב כשהראיון התפרסם היה פער קטן. - סמנכ"ל כלל ביטוח: "חברות הביטוח יותר אטרקטיביות מהבנקים"
בנק דיסקונט פרסם תוצאות כספיות. התשואה שלהון של הבנק היא 13.7%. אלה דוחות צפויים והם מבטאים את הרווח והרווחיות הטובים של הבנקים, אם כי השוק ציפה ליותר. דיסקונט הוא לרוב האחרון ברשימה בטבלת התשואות על ההון. ועדיין המספרים האלו יפים. מניות הבנקים הן הטובות ביותר בשנים האחרונות במבחן הסיכון סיכוי. הסיכון היה נמוך, הסיכוי היה סביר. ברגע שהסיכון - שינויים רגולטורים לא מתממשים, הבנקים עושים כסף גדול, והמניות מזנקות. התשואה של הבנקים ב-5 שנים האחרונות היא בערך 300%. אבל בהשקעות צריך להסתכל קדימה ולנסות לשכוח את העבר. מה שהיה הוא לא בהכרח מה שיהיה. דיסקונט נסחרת במכיל רווח של כ-10. אלא שעכשיו היא והסקטור מאויימים - מסים על הבנקים, לחץ על בנק ישראל להוריד ריבית, לחץ על בנק ישראל לשנות את המשוואה של רווחים של הבנקים מול רווחה של הציבור. להוריד מהרווחי ולתת יותר לציבור. הרווחים תחת לחץ. המניות עלולות לעצור.
גם הבינלאומי פרסם את הדוחות שלו היום, והציג תשואה על ההון של 16.2%. הרווח הנקי עמד על 581 מיליון שקל, ירידה קלה הרבעון המקביל, בעיקר בעקבות הפסד חד פעמי בחברת כאל. בנטרול ההשפעה הזו הרווח היה מגיע ל-624 מיליון שקלים עם תשואה להון של 17.4%, מה שמצביע על רבעון יציב בפעילות הליבה. במקביל, הבנק ממשיך להרחיב את הפעילות: האשראי לציבור עלה ב־3.4% ברבעון, פקדונות הציבור גדלו ב־3.5%, ונכסי הלקוחות עלו ל־1.074 טריליון שקלים. גם איכות תיק האשראי נותרה גבוהה עם ירידה ביחס החובות שאינם צוברים ריבית. בנוסף, הדירקטוריון אישר חלוקת דיבידנד של 436 מיליון שקלים, המהווים 50% מהרווח הרבעוני.
ברקע, בנק ישראל הסיר את המגבלה שחייבה את הבנקים להסתפק בחלוקת דיבידנד של עד 50% מהרווח, מהלך שמסמן חזרה לשגרה ומעיד על הערכת רגולטור ליציבות המערכת. כעת הבנקים יכולים לחלק עד 75% מהרווח הרבעוני, כשהבינלאומי כבר הכריז על חלוקה בשיעור המקסימום. שינוי המדיניות משמעותי במיוחד לאחר תקופה שבה הגבלת החלוקה הובילה לשחיקה בתשואת ההון, והוא צפוי לשפר את מדדי הרווחיות ולהפחית מעט מהלחץ הציבורי והפוליטי סביב רווחי היתר של הבנקים.
- חשבתם שאין שער דולר ביום ראשון? טעיתם
- רבל זינקה 10.9%, אפולו 7.4%, אקונרג'י ב-5.5%; נעילה חיובית בת"א
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המדד החדש ת"א ביטחוניות מטפס כש- אלביט מערכות 6.97% בולטת לחיוב בעקבות החוזה הענק של 2.3 מיליארד דולר עליו דיווחה. ואם דיברנו על אלביט, הדבר שאולי הכי מעניין בהודעה של החברה הוא מה שלא פורסם. מדובר באחד החוזים הגדולים ביותר של החברה, שמהווה כמעט 10% מהצבר הכולל של החברה, כלומר בחוזה אחד נוספו 10% לצבר. וברקע עסקה כה גדולה, מנסים להבין איזה מדינות עשוית להתחמש בצורה כזו ובאיזה מערכות. על כל הדברים האלה ועוד בכתבה - אלביט בעסקת ענק של 2.3 מיליארד דולר, אבל מה לא נחשף?
