באסם ג'אבר פנורמה פאנט PANET
צילום: יח"צ
פרסום ראשון

'פאנט' מצטרף לפורום האתרים - במאבק על תקציבי לפ"מ

האתר הצטרף לפורום האתרים הגדולים, בהם וואלה, ynet ו-mako, שדורשים מלפ"מ להפחית את הפרסום הממשלתי בפייסבוק ובגוגל, חברות שאינן משלמות מס
אלכסנדר כץ | (1)

גם האתר פאנט מצטרף לפורום אתרי האינטרנט הפרטיים הגדולים בישראל על רקע המחאה נגד הפניית התקציבים של לשכת הפרסום הממשלתית (לפ"מ) לגופי מדיה בינלאומיים - פייסבוק וגוגל.

 

פאנט הוא האתר הישראלי בערבית הגדול בישראל, ונחשב לאחד מאתרי התוכן הישראלים הגדולים מבחינת תעבורה – מספר כניסות, דפים נצפים ועוד. הוא שייך לקבוצת פנורמה, המחזיקה גם בערוץ הייעודי הלא TV וגם בשבועון פנורמה, הנחשב לפופולרי במגזר הערבי. 

 

על פי נתוני חברת סימילרווב, בחודש האחרון רשם האתר כ-22.7 מיליון כניסות - כ-15% מישראל, 13% ממצרים, 8.5% מארה"ב, כמעט 8% מאלג'יריה ו-6% ממרוקו. מדובר על נתונים נאים מאד, גם מול המתחרים היהודים הבכירים: לוואלה היו 75 מיליון גולשים (92% מישראל), ynet עם 63 מיליון כניסות (88% מישראל), ו-mako עם 36 מיליון (91% מהגולשים מישראל).

 

פאנט, כמו האתרים הגדולים בישראל, חווה ירידה חדה בהכנסות בגלל התחרות מפייסבוק וגוגל, גם בגזרת התקציבים הממשלתיים שמגיעים אליו. גורמים בתעשייה מעריכים כי הירידה של האתרים מפרסום עומדת על עשרות אחוזים בשנה האחרונה. פאנט נחשב למעצב דעת קהל במגזר הערבי, דרכו גורמים במגזר הערבי וגם בציבור הכללי מעביר את מסריו לאוכלוסייה הערבית - בישראל ומחוצה לו. תגובתו של בסאם ג'אבר, בעלי קבוצת פנורמה ואתר פאנט, לא התקבלה.

 

כאמור, הצטרפותו של פאנט לפורום האתרים בראשו עומד אבי בן טל - מנכ"ל ynet, נובעת מהמאבק על תקציבי הפרסום שמנהלים אותם אתרים. בפנייה לפני כ-3 שבועות לשר האוצר משה כחלון, שרת התרבות מירי רגב ומנכ"ל לפ"מ בועז טמפלר, טענו האתרים – ynet, וואלה, קבוצת הארץ, mako ונענע10 (כעת אתר ערוץ עשר) – כי המשמעות של הזרמת חלק מהותי מתקציב הפרסום הממשלתי לאתרים שיושבים בחו"ל, היא שמועבר "תשלום שנתי של עשרות מיליוני שקלים מלשכת הפרסום הממשלתית לחברות גלובליות - בעיקר לגוגל ולפייסבוק, חברות אשר אינן משלמות מס בארץ ושמעסיקות מעט מאד עובדים מקומיים".

 

האתרים טוענים כי הם עצמם "זוכים רק לחלק קטן מההוצאה לפרסום של משרדי הממשלה, למרות היותם משלמי מיסים, מעסיקי עובדים רבים הן במרכז הארץ והן בפריפריה ובעוד שעיקר עיסוקם בייצור והפקת תוכן איכותי ומגוון בשפה העברית - התוכן שלמעשה גוגל ופייסבוק מפנים את גולשיהם אליו ושבלעדיו לא היה תוכן אינטרנטי ראוי בעברית".

 

לדברי מנהלי גופי המדיה הישראלים, האתרים שלהם מכסים את כל טווח החשיפה האינטרנטית שלפ"מ מבקשת להגיע אליו, ולמרות זאת - האתרים הבינ"ל זוכים ליתרון תמחירי מובנה בכך שאינם משלמים מע"מ. "במילים אחרות בהפניית תקציב ממשלתי לחברות הללו, הממשלה נוהגת כאחרון הסוחרים וחוסכת מעצמה תשלום מע"מ שהיא כן כופה על האתרים הישראלים", אומרים המנהלים, שדורשים להפחית את הפרסום הממשלתי באתרים הבינ"ל באופן דרסטי.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

פייסבוק וגוגל גורפים עד 25 אגורות מכל שקל בפרסום בישראל 

 

כזכור, עוגת הפרסום הישראלית עמדה ב-2017 על כ-4 מיליארד שקלים, עליה של 100 מיליון שקלים ביחס לשנה שלפני כן, גידול של כ-2.5% (ריאלית הגידול קטן יותר). חלקו של הדיגיטל בעוגת הפרסום הכללית גדל מ-30% ל-33%, ובמספרים - על כל שקל שמושקע בפרסום, 33 אגורות עוברים לדגיטל.

 

אבל אם פעם רוב רובו של הכסף עבר לאתרים הישראלים, ב-2017 כוחן של הרשות החברתיות, כמו גם של גוגל ויוטיוב, רב מאי-פעם, ומתוך אותם 33 אגורות, על פי הערכות בשוק הפרסום המקומי, 25 אגורות (כ-75% מכלל הפרסום בדיגיטל) מועברים אל אותם תאגידי ענק מחו"ל. בלשכת הפרסום הממשלתית אגב מעריכים כי הנתון נמוך יותר - ועומד על כ-54%, ובאגורות - כ-18 אגורות מתוך כל שקל שמושקע בישראל בפרסום.

 

אז מה הבעיה? שעל אותן 8 או 15 אגורות (תלוי את מי שואלים), הישראלים משלמים מס מלא. ומה קורה עם 18 או ה-25 אגורות שפייסבוק או גוגל גורפים? סכום זה חף מתשלום מס. נכון, הפוליטיקאים מנסים להוביל מהלך למיסוי על הכנסות הענק של אותם תאגידים שעל פי הערכות עומדות על כ-700 מיליון עד מיליארד שקלים בשנה, שכרגע נקיים ממס.

 

בלפ"מ טענו בזמנו כי "גוף מקצועי שמחויב לפרסום אפקטיבי עבור לקוחותיה - משרדי הממשלה, ומרבית הטענות המועלות במסמך (מיסוי גופים גלובליים, העסקת עובדים או כשלי שוק) - אינן קשורות לאפקטיביות פרסום ובחירת תמהיל מדיה", והוסיפו כי "אין בהוצאה של לפ"מ חריגה בהשקעה ביחס לשוק". 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אורי 20/02/2018 14:09
    הגב לתגובה זו
    למשל עידוד לקנות אונליין באתרים מחול במקום מתוצרת הארץ שמעסיקה עובדים ישראליים ומשלמים מיסים מקומיים
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית. 

מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.