אחוז הסטארט-אפים בישראל שנאלצו להוריד שווי כדי להצליח לגייס - הוכפל ב-2022
כולם רואים את הנפילה במניות וההתרסקות בשווי חברות הסטארט-אפ שהונפקו בגל ההנפקות ב-2020-2021, אבל בשוק הלא סחיר, שוק הסטארט-אפים, קשה יותר לראות את זה כי החברות לא נסחרות. השווי שלהן משתנה למעשה בעיקר אם הן יוצאות לסבב גיוס. ומתי חברות מגייסות? כשהמצב בשווקים טוב, כשהכסף זורם, כשהאווירה חיובית וטובה. זה לא המצב היום. המשקיעים חוששים לשים כסף, וגם יש להם אלטרנטיבה של תשואה סולידית של 4-5% בפיקדון בנקאי, או 6-8% באג"ח סולידי של חברות גדולות. נכון שמי שמשקיע בסטארט-אפים רוצה ומכוון לתשואות הרבה יותר גבוהות, בתקווה שהחברה אכן תצליח, ועדיין - רבים, גם קרנות הפנסיה הגדולות בעולם, מעדיפים לשים חלק משמעותי שלהן באפיקים סולידיים שמאפשרים להם תשואה די בטוחה בסיכון נמוך.
אז הכסף הפנוי להשקעות מסוכנות יותר נמצא בירידה ורואים את זה גם בגיוסים של חברות הסטארט-אפ. חברה שיכולה מנסה לדחות את הגיוס בתקווה לימים טובים יותר, ואחרות שלא יכולות (כי נגמר להן הכסף) נאלצות לצאת לגייס גם אם המשמעות היא ירידה בשווי. "על סמך מה שאנחנו רואים בשנת 2023 הינה שמגמת ירידת מספר הגיוסים בשווי עולה – תמשיך ואף תתעצם בשנת , ו-2023 שחברות רבות, שגיוס עבורן היה אפשרי רק בשווי יורד – דחו (ודוחות) את הגיוס, בתקווה שבינתיים יהיה שיפור באווירת ההשקעות" אומרים בפירמת שבלת ופירמת Fenwick & West, בעקבות הסקר שלהן לשנת 2022.
על פי התוצאות, שיעור החברות בישראל שנאלצו לגייס בשווי נמוך יותר הוכפל בשנת 2022 ל-9% לעומת 4% בשנת 2021. לעומת השיא של 96% של חברות שהצליחו לגייס בשווי עולה בשנת 2021, בשנה האחרונה המספר ירד ל-90%. כאשר עיקר הירידה התרחשה אצל חברות שכבר נמצאות בשלבים מתקדמים יותר, כלומר חברות בסבבי C ומעלה. "מדובר אמנם ביותר מפי שתיים בשיעור הסבבים היורדים, אך עדיין זהו מספר חד ספרתי" אומרים בשבלת.
ומה לגבי החברות בוול סטריט?
גם שם יש ירידה של 5% בחברות שהצליחו לגייס לפי שווי גבוה יותר. שם מדובר על ירידה מ-95% ל-90% בשנה האחרונה, אבל זו "התחלקה בין עלייה במספר הסיבובים שנעשו באותו שווי לעלייה בשיעור הסבבים היורדים" כך שבפועל, שיעור הסבבים היורדים בעמק הסיליקון שמר על שיעור זהה במספר חד ספרתי – 5% הן ב-2021 והן ב-2022, ובשבלת מעריכים שהמגמה כאמור תימשך גם בשנת 2023.
- פיטנגו גייסה 300 מיליון דולר לקרנות טכנולוגיה ובריאות המשקיעות בשלבים מוקדמים
- פי 5 בתשעה חודשים - מרקור שעובדת עם ChatGPT כבר שווה 10 מיליארד דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לקריאה נוספת:
>>> עלייה מדאיגה בבקשות של הייטקיסטים לרילוקיישן - האומנם משבר בהייטק?
זינוק בנתח הגיוסים של סטארט-אפים בתחילת הדרך - גם בארץ וגם בוול סטריט
הניסיון של חברות בסבבים מתקדמים יותר לעצור גיוסים ולחכות 'לימים טובים יותר בשוק' הוא מובן אבל התוצאה היא כמובן עלייה בנתח של גיוסים אצל חברות בשלבים מוקדמים יותר (סבב A), כך שזה קפץ בארץ ל-47% במחצית השנייה של שנת 2022, לעומת 37% במחצית הראשונה של השנה, ובהשוואה ל-23% בשנת 2021 ו-26% בשנת 2020.
- פורטיסימו רוכשת את MyVisit - מערכת לניהול תורים
- איך לקבל תשובות טובות יותר מה-ChatGPT?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- ראש הבינה המלאכותית במיקרוסופט: "תפסיקו לחפש מודעות...
מהצד השני - רק 15% מהגיוסים היו אצל חברות שנמצאות בסבב C, ירידה חדה לעומת 25% בשנת 2021 ו-20% בשנת 2020.
ובוול סטריט? מדובר בזינוק מ-28% בשנת 2021 ל-38% בשנת 2022.
ומה לגבי השימוש בזכות קדימות בסבב חדש, לעומת מניות הבכורה של הסבב הקודם?
שיעור השימוש בזכות קדימות של סיבוב חדש לעומת מניות הבכורה של הסיבוב הקודם (”senior liquidation preference“( אמנם עלה רק במעט מול שנת 2021 – 41% בשנת 2021 לעומת 44% בשנת 2022, אבל בסקר מוסבר ש"מדובר בתוצאה מוטה מטה בגלל התוצאות של המחצית הראשונה. בסקר המחצית הראשונה הראנו שהשיעור בשימוש בזכות זו ירד לשיעור הנמוך ביותר שסקרנו עד כה - 31% בלבד, ואילו במחצית השנייה השימוש בזכות זו זקף ראש ועלה חזק לשיעור של 71% מהסבבים (שיעורים שלא ראינו מאז 2017). בעמק הסיליקון נצפתה עלייה קלה בשיעור השימוש בזכות זו – מ-16% בשנת 2021 ל-18% בשנת 2022."
כיצד משפיעה הרפורמה המשפטית?
בשבלת נזהרים מלקבוע מסמרות ואומרים שהסקר רלוונטי לשנת 2022, כלומר "המשבר החוקתי בישראל החל לאחר התקופה אליה מתייחס הדו"ח וכן הירידה בדירוג תחזית האשראי של ישראל מסוף השבוע האחרון, שלשניהם יש השפעה על התעשייה המקומית.
ChatGPT (גרוק)איך לקבל תשובות טובות יותר מה-ChatGPT?
תנו לצ'אט להכיר אתכם - למה זה חשוב ואיך עושים את זה?
רוב המשתמשים ב-ChatGPT מתמודדים עם אותה בעיה: התשובות שהם מקבלים כלליות מדי, חסרות הקשר אישי ומחייבות הסברים חוזרים בכל שיחה. הם מוצאים את עצמם מתחילים כל דיאלוג מההתחלה, מסבירים שוב ושוב את התחום המקצועי שלהם, את קהל היעד ואת הסגנון המועדף עליהם. התוצאה היא בזבוז זמן יקר וחוויית שימוש מתסכלת.
הפתרון קיים כבר בתוך המערכת, אך רוב המשתמשים פשוט לא מודעים אליו. מדובר בפונקציית ההתאמה האישית (Custom Instructions או Personalization) שמאפשרת להגדיר פעם אחת את הפרופיל המקצועי והאישי שלכם, כך שכל שיחה עתידית תתבסס על המידע הזה.
המדריך המלא להגדרת הפרופיל האישי
הגישה לתפריט ההגדרות פשוטה: בגרסת הדפדפן תמצאו אותו תחת שם המשתמש בצד שמאל, ובאפליקציה דרך כפתור התפריט. בחרו באפשרות Personalization והפעילו את האפשרות Enable customization.
המערכת מציגה שני שדות מרכזיים. בשדה הראשון, "What would you like ChatGPT to know about you", תארו את הרקע המקצועי שלכם. כתבו באיזה תחום אתם עובדים, מהו התפקיד המדויק שלכם, מי קהל היעד שלכם, אילו כלים דיגיטליים אתם משתמשים בהם ומהן המטרות העסקיות שלכם. למשל: "אני מנהלת מוצר בחברת פינטק ישראלית, עובדת מול לקוחות עסקיים בינוניים, משתמשת ב-Jira ו-Figma, ומתמקדת בפיתוח פתרונות תשלומים דיגיטליים".
- פי 5 בתשעה חודשים - מרקור שעובדת עם ChatGPT כבר שווה 10 מיליארד דולר
- ציטט את ChatGPT כהוכחה רפואית - מה פסק השופט?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשדה השני, "How would you like ChatGPT to respond", הגדירו את סגנון התשובות הרצוי. ציינו את אורך התשובה המועדף, הפורמט (פסקאות רצופות או נקודות), רמת הפירוט הטכני, השפה והטון. דוגמה: "תשובות ממוקדות של 200-300 מילים, בעברית מקצועית אך נגישה, עם דגש על יישום מעשי ודוגמאות קונקרטיות מעולם הפינטק".
