
ביהמ"ש: מנהל קבוצת פייסבוק חייב לשלוט בצדדים הטכניים של ניהולה
הנתבע הוא עורך דין המנהל קבוצת פייסבוק בשם "שאל עורך דין - מפוטרים דיני עבודה". מדובר בקבוצה שאליה מועלות שאלות ע"י גולשים בדיני העבודה, ומקבלים תשובות מעורכי דין העוסקים בתחום וחברים בקבוצה. במועד הרלבנטי לאירועים מושא התביעה, היו חברים בקבוצה כ-1,000 איש ונכון לתקופה זו חברים בה כ-2,500 איש, מתוכם כ-100 עורכי דין. התובעת, גם היא עורכת דין, הצטרפה לקבוצת הפייסבוק של הנתבע וענתה לשאלות גולשים. בשלב מסוים, ביצע הנתבע חסימה של התובעת, בנימוק שהפרה את כללי ההתנהגות בה כיוון שמסרה את מספר הטלפון שלה לגולשים והזמינה אותם להתקשר אליה ובכך ביצעה שידול לקוחות המהווה עבירה אתית. הנתבע טען כי חסם את התובעת בעמוד הפייסבוק הפרטי שלו ולא מהקבוצה, ולכן היא יכלה להמשיך להיכנס לקבוצה, לראות פוסטים ולהמשיך להגיב להם, אך לא יכלה לראות את הפוסטים והתגובות שהנתבע כתב בקבוצה. משהבינה כי היא אינה רואה את תגובות הנתבע בקבוצה, הבינה התובעת לדבריה "שמשהו לא בסדר", ולכן נכנסה לקבוצה באמצעות פרופיל פייסבוק אחר בו היא עושה שימוש והסיקה כי הנתבע חסם את הפרופיל הראשי שלה אך לא מנע ממנה את הכניסה לקבוצה. בשלב זה גילתה התובעת כי הנתבע פרסם בקבוצה מספר תגובות הנוגעות אליה על פוסטים של גולשים. בתגובות הפציר הנתבע בתובעת להפסיק לפרסם מספרי טלפון מאחר שמדובר בשידול אסור, ובחלק מהן אף ביקש ממנה להפסיק לתת תשובות בפורום. באחת התגובות כתב הנתבע לתובעת "הורחקת מהקבוצה הזו ואת שבה ומפרסמת בה? מן הראוי שלא תעשי זאת בשנית". לטענת התובעת, תגובותיו של הנתבע אשר מתייחסות אליה עולות בגדר לשון הרע, ולכן הגישה נגדו תביעה כספית לפיצוי בסך 50 אלף שקל. הנתבע מאידך, טען כי למרות שביקש מהתובעת מספר פעמים לא למסור את מספר הטלפון שלה לגולשים שלא לבקשתם, מעשה המהווה, לטענתו, עבירה אתית של שידול לקוחות והפרה של כללי ההתנהגות בקבוצה, היא לא נענתה לבקשותיו ולכן חסם אותה. השופטת עדנה יוסף-קוזין ציינה כי בפרט לאור היותה של התובעת עורכת דין, ניתן לומר שדברי הנתבע לעיני הקבוצה הם מעליבים, מכפישים ומזיקים. זאת, שכן הוא ייחס לה ביצוע עבירה אתית ובכך הטיל דופי ביושרה ומקצועיותה. זאת ועוד, אמרות כאמור וסילוק התובעת מהקבוצה בפרהסיה חזור ושנה, היה בהם גם להלבין פניה ברבים ולהשפיל אותה, הן בעיני גולשים שאינם עורכי דין והן בעיני חבריה למקצוע החברים בקבוצה. מלבד האמור, פרסומי הנתבע נעשו בקבוצה בה היו כ- 1,000 חברים, בהם עורכי דין רבים, ולכן הם באים בגדר פרסום לשון הרע על התובעת והיה בהם כדי לפגוע בשמה הטוב, בפרט כעו"ד. עוד ציינה השופטת כי הנתבע היה מודע לכך שהוא מפרסם דבריו בקבוצה, והן לכך שהוא לא הסיר את התובעת מהקבוצה. לשיטתה, היה מצופה ממנו להימנע מפניה אל התובעת כאמור בפרהסיה וחלף זאת ליצור עמה קשר, בין אם טלפונית ובין אם בכתב, ולדרוש ממנה להפסיק לפעול בקבוצה. כמו כן, בהיותו בעל הקבוצה, יכל לחסום כניסתה של התובעת לקבוצה, במקום לרשום תגובות כאמור. עוד דחתה השופטת את טענת הנתבע כי הוא לא חסם את התובעת בקבוצה כי באותו הזמן הוא "לא הבין במחשבים". לדבריה, על אדם, לא כל שכן עו"ד, שבוחר לנהל קבוצה, מוטלת חובת זהירות כלפי פרטים שעלולים להיפגע מההתנהלות בקבוצה. מכאן האחריות והחובה לשלוט בצדדים הטכניים של ניהול הקבוצה. לפיכך, בנסיבות, היה מצופה מהנתבע לדעת כיצד לחסום כניסת משתמש למניעת השיח שהתנהל. עוד ציינה השופטת כי אחד הגולשים אף כתב לנתבע והעיר לו שהוא יכול לחסום את התובעת בקבוצה, אך הנתבע המשיך להתעלם. בנוסף, היה עליו גם לדעת שהתובעת אינה מודעת לאשר הוא כותב אליה ועליה. אשר לטענת הנתבע כי דבריו לפיהם התובעת ביצעה עבירה של שידול לקוחות היו אמת, קבעה השופטת כי הוא לא הוכיח שמסירת מספר הטלפון בנסיבות ובהקשר שבהם התובעת פעלה היא עבירה אתית. בהקשר זה אף ציינה השופטת כי הנתבע עצמו לא נמנע מפרסום מספר הטלפון שלו ואתר משרדו בקבוצה, והזמין להתקשר אליו למרות שלא התבקש. קושי נוסף בטענת הנתבע נעוץ לדעת השופטת בכך שכאשר עורכי דין אחרים בקבוצה הזמינו גולשים לפנות אליהם או מסרו מספר טלפון, הוא לא העיר להם ולא פעל בעניינם. גם את הטענה שהנתבע מפעיל את הקבוצה ללא אינטרס כלכלי דחתה השופטת, שכן מנספחי התצהיר שהגישה התובעת ניתן להיווכח כי לפחות חלק מהגולשים הם בהחלט לקוחות פוטנציאליים והנתבע אף הזמין לפחות חלק מהם לפנות אליו לצורך קבלת ייעוץ משפטי מעבר לתשובות הניתנות בקבוצה. לפיכך, סברה השופטת כי פעילות עורכי הדין בקבוצה מאפשרת להם לגייס לקוחות, וגם הנתבע בחקירתו הנגדית אישר כי לעיתים גולשים בקבוצה הופכים להיות לקוחות משלמים. לבסוף קבעה השופטת כי סירובו של הנתבע להיענות לבקשת התובעת להסיר את הפרסומים פוגם בכנות התנהלותו ותומך בטענת התובעת לפיה הנתבע רצה לפגוע בה. סיכומם של דברים – התביעה התקבלה ונקבע כי הנתבע יפצה את התובעת ב-10,000 שקלים, בתוספת שכ"ט עו"ד בסך 5,000 שקלים. כן הורתה השופטת לנתבע למחוק את התגובות מושא התביעה בתוך 7 ימים. כתבות משפטיות נוספות ניתן למצוא באתר תקדין
המוסד לביטוח לאומי ביטל קצבה בגלל רכישת רכב - האם זה מוצדק?
לאחר שנים של מדיניות שביטלה את השפעת הקילומטראז' על שווי רכב לעניין גמלת הבטחת הכנסה, פסק השבוע בית הדין הארצי לעבודה בהרכב מורחב כי מינואר 2026 יובא נתון הנסועה המופיע ברישיון הרכב בחשבון. ההכרעה התקבלה בעקבות ערעור של אדם שהמוסד לביטוח לאומי שלל את
גמלתו לאחר שרכש רכב ששוויו לפי חישובי המוסד חרג מהמותר, אף ששילם בפועל סכום נמוך בהרבה בשל נסועה גבוהה במיוחד
ביום קיץ חם ביולי 2023 קיבל משה טולדנו מכתב מהמוסד לביטוח לאומי. ההודעה היתה קצרה וברורה: זכאותו לגמלת הבטחת הכנסה מופסקת. הסיבה - רכש רכב ששוויו, לפי מחירון הרכב שבו משתמש המוסד, עלה על התקרה המותרת בחוק. מבחינתו של טולדנו היה זה עוול: הוא שילם 30 אלף שקל בלבד עבור רכב סובארו פורסטר מודל 2014, עם נסועה חריגה של 370 אלף ק"מ, אך המוסד העריך את שוויו ב-72 אלף שקל - הרבה מעל הסף השולל זכאות.
טולדנו פנה למוסד והסביר כי מכר את רכבו הקודם ימים ספורים לפני רכישת החדש, אך תשובת המוסד לא השתנתה. לפי התקנות, בדיקות שווי כלי רכב נערכות פעמיים בשנה - בינואר וביולי - והשווי שנקבע ביולי 2023 חרג מהתקרה שנעמדה באותה עת ב-44,611 שקל. הוא פנה לבית הדין האזורי בחיפה, שם נדחתה תביעתו בהתבסס על הלכת מלכי מ-2021, שקבעה כי הקילומטראז' אינו מובא בחשבון בקביעת שווי רכב לצורך זכאות לגמלה.
ההלכה ההיא, שניתנה בדעת רוב, נועדה לשמור על מנגנון פשוט ואחיד, גם במחיר חוסר דיוק. השופטים במקרה של מלכי קבעו כי הנתון המופיע ברישיון הרכב אינו תמיד עדכני, אינו קיים בכלי רכב חדשים ועלול לעורר קשיים טכניים בבדיקתו. אך לצד עמדת הרוב, הובעה אז גם דעת מיעוט שלפיה יש להביא את הנסועה בחשבון, שכן מדובר בנתון מהותי לקביעת שווי רכב, בדומה לשיקוליו של כל מחירון רכב בשוק.
הערעור של טולדנו הגיע תחילה בפני ערכאה מצומצמת, אך בשל "חשיבותה, קשיותה וחידושה" של השאלה המשפטית, הורה מ"מ הנשיא אילן איטח להרחיב את ההרכב. ההרכב המורחב, שכלל חמישה שופטים ושתי נציגות ציבור, בחן מחדש את הלכת מלכי והכריע להפוך אותה, אך לא באופן גורף כפי שביקש המערער.
- ביטוח לאומי לא אישר קצבה לזוג שהיה ברילוקיישן; מה קבע בית המשפט?
- בית הדין חייב את ביטוח לאומי להחזיר מיליוני שקלים לישראלים שעברו לחו"ל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בית הדין הארצי ניתח את המסגרת החוקית שהשתנתה בעשור האחרון בעקבות פסק הדין התקדימי בבג"ץ חסן, שבו בוטלה החזקה החלוטה ששללה גמלה מכל מי שבבעלותו רכב. התיקון לחוק והתקנות שנקבעו לאחר מכן קבעו כי השווי יחושב לפי מחירון מקובל בשוק, "תוך התחשבות במשתנים המופיעים ברישיון הרכב בלבד". סעיף זה נחקק ארבע שנים לאחר חוק מכירת רכב משומש, המחייב תחנות בדיקה לציין את הקילומטראז' ברישיון.

כינה אדם "חמאסניק תומך נוחבות" - וישלם 12 אלף שקל
שיח פוליטי בקבוצת פייסבוק במהלך מלחמת חרבות ברזל גלש להטחת עלבונות חריפים. אחד המשתתפים תבע, ואילו השני טען שזה סתם מם ברשת. בית המשפט קבע כי מדובר בלשון הרע, ולא מגוחך לדרוש במקרה הזה פיצוי. עם זאת, גם לתובע היתה תרומה לשיח המתלהם, ולכן הפיצוי שנפסק
הוגבל. השופט לא נשאר אדיש לרקע הלאומי: "הטבח עודנו טרי, הלב עודנו מדמם"
בסוף נובמבר 2024, כשהארץ עוד מלקקת את פצעיה אחרי טבח ה-7 באוקטובר, בעיצומה של מלחמת חרבות ברזל, עלה לו מם נוסף לקבוצת פייסבוק מוכרת בשם "ממים של פוליטיקה". יותר מ-28 אלף חברים ממתינים שם לכל בדיחה פוליטית חדשה, צינית, שנונה או בוטה. אלא שהפעם, בדיחה אחת נהפכה לסערה, ומסרון אחד הוביל לתביעה משפטית של ממש. המם שהעלה הנתבע, שני סמואל בנדיקט טופר השלישי, הציג דיאלוג מתוחכם לכאורה, שבו מבקר הדובר את תמיכת המדינה באנשים שמכנים את החמאס "נכס", ומשיב לשאלה בדבר מחבלים - "לא רק של מחבלים, נכון?" - באמירה צינית שנועדה להציג את הצד השני כבלתי מוסרי. בתוך זמן קצר עלה בתגובה מם נגדי, והדיון התלהט. חילופי מהלומות מילוליות פרצו בפיד הפייסבוק, ואלה לא נותרו בגדר הומור נטו.
"תגיד, איך לא מביך אותך לעבוד עבור פושע שמקריב חיי כל כך הרבה ישראלים רק בשביל להתחמק מהכלא?", שאל הנתבע את התובע. האחרון השיב בשאלות שכוונו לברר על איזו אמירה מדובר, אך השיח הידרדר במהירות לכינויי גנאי אישיים. "אז גם אתה חמאסניק תומך נוחבות בדיוק כמוהו", כתב הנתבע. התובע לא נשאר חייב, וירה חזרה: "טוב מה כבר אפשר לצפות מאדם בעל ארבע שמות עם הסיומת 3". השיח התלהט והלך, עד שהתובע רמז כי יפנה לעורך דינו - "סתם בשביל הספורט. כסף על הרצפה זה תמיד כיף".
מכאן הדרך לבית המשפט היתה קצרה. גולן שלומי, התובע, הגיש תביעת לשון הרע בסכום כולל של 75 אלף שקל לבית משפט השלום בירושלים, וטען כי ההכפשות כלפיו נועדו לבזות אותו בפני משתתפי הקבוצה, לפגוע בשמו הטוב ולהציג אותו כמי שתומך בטרור רצחני. לדבריו, הביטויים "חמאסניק", "תומך נוחבות" ועוד הם לא רק עלבונות אלא ביטויים שפוגעים בו באופן עמוק וחמור.
"אמצעי רטורי של קללה"
הנתבע מצדו השיב כי כל האירוע יצא מפרופורציה. מדובר, לשיטתו, בשיח רגיל, אפילו שגרתי, במסגרת פוליטית מקוונת, וכי אין אדם סביר שהיה לוקח ברצינות את ההאשמות. לדבריו, היה זה רק "אמצעי רטורי של קללה" שנאמר בלהט הרגע, והוא עצמו כלל לא התכוון לייחס לתובע תמיכה ממשית בחמאס.
- תביעת הדיבה של היזם נדחתה: הדיירים זעמו - ובצדק
- נפגעתם מפרסום פוגעני ברשת? עו"ד המתמחה בלשון הרע יסייע להשיב את שמכם הטוב
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השופט רועי גרוסברגר לא התרשם מהטענות המקלות של הנתבע. בהחלטה חדה וברורה הוא כתב כי, "איני רואה צורך לצאת למסע פרשני סבוך ופתלתל בניסיון להתחקות אחר פשר הביטוי 'חמאסניק'. לדאבון הלב, בימינו אנו, צירוף זה כמוהו כניסיון לייחס לאדם תמיכה ברוע המוחלט". הוא הוסיף בפסק הדין שפורסם כי ייחוס תמיכה בחמאס - "רוצחים צמאי דם, אנסים שפלים ואכזריים" - הוא "ביטוי פוגעני, מבזה ומשפיל העולה כדי לשון הרע".