70 אלף דירות החלו להיבנות השנה, כרבע מהן - בתל אביב והמרכז
היתרי הבנייה שהופקו בין החודשים אפריל 2021 ומרץ 2022 הופקו עבור 79,060 דירות, כאשר כמחצית מהם היו במחוזות תל אביב והמרכז. מדובר בגידול של 25.7% לעומת אשתקד
מדובר איפוא בגידול של 3.2% לעומת אחוז השינוי ברבעון הרביעי של 2021, וגידול של 39% לעומת הרבעון המקביל אשתקד.
מבחינת התחלות הבנייה, החלה בנייתן של כ-68,970 דירות, כאשר רבע מהדירות שהחלה בנייתן היו במרכז. כ-16.9% מהדירות שהחלה בנייתן (11,650) היו בסבסוד ממשלתי. כ-2,280 דירות נבנו להשכרה, כ-3.3% מסך התחלות הבנייה. כ-13.5% מסך הדירות שהחלה בנייתן נבנו במסגרת תמ"א.
ברבעון הראשון של שנת 2022 החלו להיבנות 19,943 דירות, עלייה של 40% לעומת הרבעון המקביל ושל 3% לעומת הרבעון הקודם. מדובר בשיא רבעוני של כ-7 שנים. במידה ויימשך הקצב הנוכחי מדובר בהתחלות בניה של כ-79 אלף דירות. בשנת 2021 נבנו 63,300 דירות.
- האינפלציה תתדלק מחדש את עליית מחירי הדיור. יש מפלט?
- תמ"א 38 - האם זה הסוף?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כשליש מהתחלות הבנייה בחודשים הללו מתרכזות בערים תל אביב-יפו, אשקלון, ירושלים, בת ים, ראשון לציון, בית שמש ונתניה.
מבחינת גמר הבנייה, הסתיימה בנייתן של כ-46,720 דירות, כאשר משך זמן הבנייה הממוצע של בניין עמד על כשנתיים וחצי, או 31.1 חודשים. ברבעון הראשון הסתיימה בנייתן של 11,332 דירות, ירידה של 7% לעומת הרבעון המקביל ושל 8% לעומת הרבעון הקודם.
מבחינת בנייה פעילה, בסוף מרץ 2022, מספר הדירות אשר ממשיכות להיבנה כעת עומד על 159.9 אלף דירות.
בתקופת הדוח, הסתכם שטח התחלות הבנייה לכל הייעודים ב-17.7 מיליון מ"ר, כ-73.9% משטח זה נועד לבנייה למגורים.
- חובת דיווח על הכנסות משכר דירה: בעד ונגד והסיכויים להצלחה
- שדה נדל"ן: "השוק הישראלי עוד לא הבין את ה-DNA שלנו, אנחנו גם היזם וגם המבצע"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- בנק ישראל מפרסם הקלות ללוקחי משכנתאות
כמצויין, כמחצית מהדירות שבנייהתן החלה היו במחוז המרכז ומחוז תל אביב, כ-24.6% ו-23.4% בהתאמה, זאת לעומת מחוז חיפה, שם נספר גידול של 8.8% בלבד במספר הדירות שהחלה בנייתן.
בסקטור ההתחדשות העירונית החלה בנייתן של כ-10,173 דירות כתוצאה מהריסה של בניין קיים והקמה של בניין חדש, כאשר כ-61.6% מהן נבנו במחוז תל אביב וכ-24.5% מהם, במחוז המרכז.
מתוך הדירות שהחלה בנייתן, כתוצאה מהריסה של בניין קיים והקמה של בניין חדש, כ-6,420 דירות נבנו במסגרת תמ"א. כמות הדירות שהחלה בנייתן לאחר הריסה הייתה גבוהה פי 3 מהדירות שנהרסו בפועל (כ-3,230 דירות).
בתקופת הדוח, החלה בנייתן של כ-4,690 דירות, כתוספות בנייה לבניינים קיימים. כ-26.7% מהן נבנו במחוז תל אביב וכ-21.7% במחוז מרכז. לעומת 9.4% במחוז חיפה. מתוך הדירות שהחלה בנייתן כתוספות בנייה לבניינים קיימים, כ-2,920 דירות נבנו במסגרת התמ"א.
- 5.איך יודעים כמה דירות בבניה פעילה יש בכל ישוב לעומת היתר (ל"ת)Mtlk 08/07/2022 18:09הגב לתגובה זו
- 4.דרור 22/06/2022 07:55הגב לתגובה זואיפה ביבי כחלון וכל הקישקושים והקשקשנים שלהם . פקחו עיניים וראש .
- 3.להיתראות נדלן 21/06/2022 09:12הגב לתגובה זותוך 24 חודשים ריבית 6% בפק'מ 7% לפחות...ונדלן לא שווה את הנייר שהוא כתוב עליו....
- 2.אהרון 20/06/2022 21:41הגב לתגובה זומילים מילים כלום לא ברור איפה בונים התחלות בנייה בתל אביב קנו קרקעות באיזור שדה תעופה דוב במחירים המייצגים מחיר 80 אלף שח למר אז איך יירדו המחירים אולי בפולנייה בסרבייה אבל בישראל ?
- 1.בן 20/06/2022 18:10הגב לתגובה זותנו למחיר לרדת. סבלנות ויירד לפחות ב 30 אחוז. זה כבר התחיל בארהב. שימו לב. זהירות
- סבבה... אבל כשיורד 30 אחוז אני קונה ראשון,טוב? (ל"ת)י.ג. 20/06/2022 19:49הגב לתגובה זו
- משה 21/06/2022 16:45חמור קופץ בראש

חובת דיווח על הכנסות משכר דירה: בעד ונגד והסיכויים להצלחה
כמה משכירים מעלימים הכנסות שכירות, למה להעלים אם המס כל כך נמוך? וגם - איך רשות המס תופסת משכירי דירות שלא מדווחים?
משרד האוצר ורשות המסים בישראל מקדמים חובת דיווח גורפת על כל הכנסות משכר דירה, כולל אלה הפטורות ממס. ההצעה מופיעה בטיוטת חוק ההסדרים הנלווה לתקציב. המטרה היא הקמת רשם שכירויות לאומי, שיאסוף נתונים על כל עסקאות השכרה, כולל פרטי הנכס, השוכר וההכנסה. כיום, בעלי דירות שמכניסים עד לרף הפטור - 5,654 שקלים לחודש משכר דירה פטורים ממס ואינם מחויבים בדיווח. מעל סכום זה, קיימת חבות מס, אך רבים נמנעים מדיווח ומתשלום למס הכנסה. זה מקומם מאוד כי מדובר במס נמוך במיוחד. לא רק שיש אפליה לטובת משקיעים בדירות להשכרה לעומת משקיעים בשוק ההון, אלא שגם את המס הנמוך שהם צריכים לשלם - חלקם לא משלמים.
העלמות מס במיליארדים
רשות המסים יודעת שעצם חובת הדיווח תגרום לאלפים לדווח באופן אקטיבי ולשלם באופן אקטיבי. הם כבר לא יוכלו להגיד - לא ידענו, חשבנו ש...הם חייבים לדווח וזה שלב אקטיבי שיחייב אותם לשלם. מעבר לכך, מיפוי שוק השכירות יציף מחבואי מס - דירות רבות שנמצאות בידי היורשים או שעדיין רשומות על הנפטרים ומושכרות בלי לשלם מס, דירות ששכר הדירה עליהן הוא לא ריאלי - דירה בת"א של 5 חדרים בשכר דירה של 5,500 שקל - רשות המסים תאתר הברחות מסים, טריקים ושטיקים של הציבור ולכן היא רוצה מאוד את הדיווח, והיא צודקת.
ההצעה מבקשת לבטל את הפטור הקיים מדיווח, כך שכל משכיר יגיש הצהרה שנתית מקוונת עד סוף אפריל של השנה הבאה. הדיווח יהיה פשוט, דומה לטופס 6111 הקיים, ולא ידרוש דוח מס שנתי מלא אלא אם כן קיימת חבות מס. ההצעה צפויה להשפיע על כ-500 אלף משכירים בישראל, שמחזיקים בכ-700-800 אלף דירות מושכרות.
שוק השכירות מגלגל מעל 70 מיליארד שקל בשנה, אך העלמות המס מוערכות בכ-3-4 מיליארד שקל. רשות המסים המנוהלת על ידי שי אהרונוביץ' הגבירה בשנתיים האחרונות אכיפה באמצעות בדיקות פיזיות, והצלבות מידע בין רשם המקרקעין, רשם הירושות ומאגרי בנקים. אותרו רבבות מעלימים שהעלימו מעל 2 מיליארד שקלים רשות המסים ממשיכה לאתר משכירים שבורחים מתשלום מס, אבל דיווח מלא כמובן יביא לקיצור דרך.
- גם בישראל: בני 30+ חוזרים לגור עם ההורים
- לקנות או לשכור? כלל האצבע שיעזור לכם להחליט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שלושה מסלולי מיסוי
מסלולי המיסוי הנוכחיים כוללים שלוש אפשרויות עיקריות. ראשון, פטור מלא אם ההכנסה החודשית משכר הדירה לא עולה על 5,654 שקלים, תקרה שמתעדכנת מדי שנה בהתאם למדד המחירים לצרכן, אבל היא קפואה כבר שנתיים על רקע הקפאת הרף דבר שכמובן שוחק את הטבת המס. במסלול זה הכנסות מעל הרף מחויבות לפי המס השולי כפול פעמיים המרחק מהרף. נשמע מורכב, אבל לא מדובר במס משמעותי ואם כן - יש "מסלול חילוץ"
דיור ציבורי (פורום הדיור הציבורי)דיור ציבורי - בישראל זה חלום, באירופה מציאות נגישה
מדיניות של הפקרה? בעוד שהדיור הציבורי בישראל כמעט ולא קיים, בעולם הוא רשת ביטחון חברתית
אלפי משפחות בישראל רק חולמות על קורת גג - במציאות שבה מחירי הדיור מאמירים לשחקים, וכמעט שליש מההכנסה הפנויה של משפחה ממוצעת מושקע בהוצאות מגורים, הדיור הציבורי אמור להיות רשת הביטחון האחרונה עבור האוכלוסיות החלשות ביותר. אולם, עבור אלפי משפחות ישראליות, קורת גג ציבורית נותרה בגדר חלום רחוק.
בעוד שבמדינות רבות בעולם המערבי הדיור הציבורי מהווה מרכיב דומיננטי בשוק הדיור הכולל, בישראל התמונה עגומה למדי. לאורך העשורים האחרונים, מדינת ישראל נקטה במדיניות עקבית של הזנחה והפרטה, שהובילה לצמצום דרמטי של המלאי הקיים ולהחמרת תנאי הזכאות. הפער בין ישראל לעולם בנושא זה מעולם לא היה גדול יותר, והוא מדיר אלפי משפחות נזקקות מהגשמת הזכות הבסיסית לבית.
נכון לסוף שנת 2024, מלאי הדיור הציבורי בישראל עמד על כ-47,143 יחידות דיור בלבד. מספר זה מהווה כ-1.7% מכלל הדירות במדינה. הנתון משקף צניחה של כ-22% בעשור האחרון, מגמה שנמשכת בשל מכירה מואצת של דירות לדיירים הזכאים אל מול רכישה זעומה של דירות חדשות. אל מול המלאי המצומצם, ממתינות בתור הארוך כ-30 אלף משפחות, קשישים ועולים חדשים.
קריטריוני הזכאות מחמירים
בשל המחסור החמור בדירות, הקריטריונים לקבלת דיור ציבורי בישראל הפכו לנוקשים ביותר, והם אינם מעודכנים מזה שנים רבות. זוגות ללא ילדים, למשל, עשויים להיות זכאים לסיוע בשכר דירה, אך לא לדירה ציבורית בפועל.
- דיור ציבורי - למי מגיע; מדריך
- סוכם: מסלול חדש לסיוע מוגדל בשכר דירה לזכאי הדיור הציבורי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תנאי הזכאות המרכזיים כוללים:
היעדר בעלות על נכס: המבקשים לא היו מעולם בעלי דירה או חלק מדירה.
מבחני הכנסה ורכוש: יש לעמוד בתקרות הכנסה נמוכות מאוד ובמבחני רכוש מחמירים.
מצב משפחתי ובריאותי: הזכאות ניתנת לרוב רק לאוכלוסיות ספציפיות:
משפחות מרובות ילדים: משפחות עם שלושה ילדים ומעלה.
הורים עצמאיים (חד הוריים): עם שלושה ילדים ומעלה.
קשישים: מקבלי קצבת זקנה עם השלמת הכנסה שאין בבעלותם דירה.
נכים רתוקים לכיסא גלגלים או מקבלי קצבת נכות כללית.
עולים חדשים: זכאות מטופלת דרך משרד העלייה והקליטה ב-15 השנים הראשונות לעלייה.
קריטריונים אלו יוצרים "מלכודת עוני", שכן עלייה קטנה בהכנסה עלולה לשלול זכאות לדירה.
